Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:34

PSvanLot schreef:
Als ik met tweeën zit dan heb ik het er achteraf wel over met mijn collega wat we ergens van vonden. Altijd interessant waarom iemand het een vind en ik het ander.
Gelukkig heb ik op een kampioenschap nog nooit extreme plaatsverschil gehad.

Puntenverschil vind ik niet zo interessant, plaatsing vind ik interessanter.

Dat bedoel ik. Je hoeft het niet eens te zijn qua dingen die je storend vindt, hoewel het soms wel boeiend is om te brainstormen denk ik. Maar plaatsing is wel goed te vergelijken.

Puntenverschil vind ik als ruiter ook niet zo boeiend. Hoewel ik dusvhet talent heb om precies dezelfde punten te rijden als er meerdere jury's zijn. Van echt dezelfde punten tot maximaal 8 punten verschil. Alleen heb ik dan sneller verschil in plaatsing, van top 10 en andere jury ergens rond 20e plek.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:38

MyWishMax schreef:
PSvanLot schreef:
Als ik met tweeën zit dan heb ik het er achteraf wel over met mijn collega wat we ergens van vonden. Altijd interessant waarom iemand het een vind en ik het ander.
Gelukkig heb ik op een kampioenschap nog nooit extreme plaatsverschil gehad.

Puntenverschil vind ik niet zo interessant, plaatsing vind ik interessanter.

Dat bedoel ik. Je hoeft het niet eens te zijn qua dingen die je storend vindt, hoewel het soms wel boeiend is om te brainstormen denk ik. Maar plaatsing is wel goed te vergelijken.

Puntenverschil vind ik als ruiter ook niet zo boeiend. Hoewel ik dusvhet talent heb om precies dezelfde punten te rijden als er meerdere jury's zijn. Van echt dezelfde punten tot maximaal 8 punten verschil. Alleen heb ik dan sneller verschil in plaatsing, van top 10 en andere jury ergens rond 20e plek.

Ik ken het...29 punten verschil tussen de jury's, eindklassement 2e en 23e. Dit was op een NK (breedtesport)

MyWishMax

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:40

Ik had die verschillen op Nk alleen in plaatsing, punten zijn altijd vrij gelijk. Terwijl ik puntenverschil vaak logischer vind, dat gebeurt sneller.

Maar 2e en 23e is heel apart.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:46

2e en 23e kan je eigenlijk niet uitleggen. Dat mag niet kunnen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:54

Ik heb meerdere keren groot plaatsingverschil gehad, o.a een keer 2e en 1 na laatste en een keer 3 punten onder de winnaar bij de ene en ergens laatste ofzo bij de andere, beide op de Brabantse.
Met verschillende paarden, maar beide keren om dezelfde reden die grote veschillen.
Het is wel balen, maar ik denk dan maar: liever 2e en 1 na laatste, dan bij beide jurys 1 na laatste. Nu vond tenminste 1 jury het nog goed. :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:05

Bij het mennen wel grote punten verschillen gehad (ooit eens 24 punten voor de zelfde proef), maar plaatsing nooit grote verschillen.
Als je overal een puntje positiever of negatiever ben dan de ander zit je al snel daarop.
Zolang het commentaar passend is vind ik het helemaal prima.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:12

Ik heb het ook meegemaakt. 35 punten verschil en eerste en laatste. Bij de hoge punten enkel commentaar dat ik een leuk paard had, bij de lage helemaal niks. Jammer. Weet nog wel dat ik gewoon niet wist wat ik er mee aan moest :+

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:23

Ik heb ook een keer gehad 159 en 203. 2 jury’s die dezelfde proef beoordeelden. Tot op de dag van vandaag snap ik niks van het commentaar. Ik weet niet welke proef de jury heeft beoordeeld maar Leek niet de mijne. Regiokampioenschap. Ik doe sindsdien niet meer mee aan de regio in de dressuur.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:26

Wij hadden het de laatste Brabantse kampioenschappen in de klasse M1. Werkelijke het hele klassement onderste boven bij de 2de jury... Ik was zelf 5de en 17de met 19 punten verschil.
Iemand had zelfs 2de en 18de plaats en mitsste daarmee de afkamping. (er rijden maar 18 mensen mee op kampioenschap). Dan vind het wel echt bezwaarlijk.

ALs ik zelf met 2 jurys zit vind ik dat altijd erg leuk. Idd plaatsing vind ik belangrijk. En als je er 30 hebt gezien heb je er altijd 2 of 3 die wel afwijken maar als het verder maar klopt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:33

Ik vind ook dat juryleden die zoveel afwijken opnieuw getest moeten worden. In ieder geval als het opvalt dat de betreffende jury vaker afwijkend jureert. Laat zo iemand een test doen, een soort proefexamen. En door middel van vragen kijken of het inzicht aanwezig is of niet. Als het er niet is dan moet de KNHS gewoon zo’n jurylid opnieuw verplicht de cursus laten doen of misschien zelfs uit de functie kunnen zetten. Zulke dingen gebeuren nu nooit. Op een slechte bijscholing na waar je de rotte appels er niet tussenuit haalt is er geen controle of bijsturing.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:37

Suzanne F. schreef:
Ik vind ook dat juryleden die zoveel afwijken opnieuw getest moeten worden. In ieder geval als het opvalt dat de betreffende jury vaker afwijkend jureert. Laat zo iemand een test doen, een soort proefexamen. En door middel van vragen kijken of het inzicht aanwezig is of niet. Als het er niet is dan moet de KNHS gewoon zo’n jurylid opnieuw verplicht de cursus laten doen of misschien zelfs uit de functie kunnen zetten. Zulke dingen gebeuren nu nooit. Op een slechte bijscholing na waar je de rotte appels er niet tussenuit haalt is er geen controle of bijsturing.

Dit zou een goede ontwikkeling zijn denk ik. Het vervelende aan bovenstaande situaties is ook dat je als ruiter nl geen idee hebt of het nou goed of slecht was. Zo houd je als ruiter een gemengd gevoel over aan een kampioenschap en krijg je dus inderdaad dat mensen gewoon niet meer gaan.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:45

Helemaal mee eens! Ook buiten dit. Iedere 5 jaar weer even opfris cursus (in plaats van die rampzalige bijscholingen) en een kleine test ofzo.
in brabant hebben we een super tof alternatief. Met 6 tot 8 mensen ga je op een echte wedstrijd 6 proeven beoordelen (buiten een andere jury wiens oordeelt telt) en dat ga je daarna samen bespreken.
Dit vind ik echt een hele goede bijscholing waar je ook echt weer iets van opsteekt en het is erg leuk om te doen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:46

In de subtop wordt er bijgehouden wie er afwijkend punt. Gevolg is dat juryleden de neiging krijgen om naar elkaar toe te punten om zo niet op hun vingers getikt te worden en dat is ook geen goede ontwikkeling.
Heel veel plaatsingsverschil kan soms een keer gebeuren als de één echt over iets valt waar de ander geen punt van maakt. Ik heb een tijd één jury gehad die standaard tussen de 5 en 10% lager zat dan de ander omdat ze per onderdeel vaak een punt lager zat omdat ze vond dat het paard te kort in de hals was. Dat gaat gewoon heel hard en dan kom je ook op een totaal andere plaatsing. Als je dan een op de andere stoel iemand hebt zitten die een beetje een roze bril op heeft wordt het verschil nog veel extremer.
Bij hele grote verschillen ligt de waarheid meestal in het midden en zitten beide wat afwijkend alleen een andere kant op.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:55

In verschillende sporten, worden de grote afwijkende er uit gehaald. Zo kan niemand een deelnemer maken of breken.
Geloof dat het in de paardensport ook ooit in gedachte is geweest maar nooit tot uitvoering is gebracht.

Och als je 10 proeven start zul je 6x goed zitten, 2x te laag en 2x te hoog waardoor je uiteindelijk op een goed gemiddelde uitkomt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:03

PSvanLot schreef:
In verschillende sporten, worden de grote afwijkende er uit gehaald. Zo kan niemand een deelnemer maken of breken.
Geloof dat het in de paardensport ook ooit in gedachte is geweest maar nooit tot uitvoering is gebracht.

Och als je 10 proeven start zul je 6x goed zitten, 2x te laag en 2x te hoog waardoor je uiteindelijk op een goed gemiddelde uitkomt.

Klopt, is met turnen bijvoorbeeld zo. Hoogste en laagste punten worden geschrapt.

Dunoire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:00

Heeft iemand al een nieuwe proef geüpload (eentje die vanaf 1 februari geldt)? Ik heb afgelopen weekend proef 15 gefilmd, maar zag vanochtend bij het uploaden dat de oude ook nog gewoon kunnen t/m 7 februari. Ik dacht dat de KNHS had aangegeven dat vanaf 1 februari alleen de nieuwe proeven geüpload kunnen worden, dus ik was een beetje verbaasd.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:09

Ik ga aankomend weekend eindelijk weer een proefje opnemen. Hopelijk onze laatste in het M2 voorlopig.
De 13e ga ik mijn B debuut maken met een andere pony :)

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:12

Citaat:
Ik vind ook dat juryleden die zoveel afwijken opnieuw getest moeten worden. In ieder geval als het opvalt dat de betreffende jury vaker afwijkend jureert.

Hoe weet je met 2 juryleden wie er afwijkt? Pas met 3 juryleden word een afwijking zichtbaar... Anders is er alleen de constatering dat beide juryleden uit elkaar liggen... maar wie er gelijk heeft?? Daar moet je de proeven voor gezien hebben.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:19

Dunoire schreef:
Heeft iemand al een nieuwe proef geüpload (eentje die vanaf 1 februari geldt)? Ik heb afgelopen weekend proef 15 gefilmd, maar zag vanochtend bij het uploaden dat de oude ook nog gewoon kunnen t/m 7 februari. Ik dacht dat de KNHS had aangegeven dat vanaf 1 februari alleen de nieuwe proeven geüpload kunnen worden, dus ik was een beetje verbaasd.

Dat zullen ze straks wel aanpassen. Aangezien KNHS weekends afwezig is en ze er maandag 9u weer zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:19

Zelfs met drie kun je niet zeggen wie afwijkend is. Er kunnen er ook twee te hoog of laag zitten en dan wordt nummer drie er op aangekeken.

Belangrijkste is dat iedereen zich realiseert dat juryleden naar eer en geweten punten en gemiddeld over het jaar klopt het. Neemt niet weg dat het zuur is als je net op een kampioenschap pech hebt.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:54

Afbeelding
Afbeelding

Gister nieuwe proef opgenomen. Nu wil ik hem uploaden maar lukt niet. Ik heb al keer opnieuw ingelogd, opnieuw upgeload. Zowel via laptop als telefoon geprobeerd. Iemand hier ook last van?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:35

Dunoire schreef:

Regels spreken elkaar ook beetje tegen, proef mag 7 dagen oud zijn (dus de oude proef), en in het stukje over de proevenwissel, houdt hier rekening mee bij het filmen (dus nieuwe proef opnemen)

Dunoire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:52

Misschien dat ze er een soort overgangsperiode van hebben gemaakt.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:59

Mijn stalgenootje had vandaag geen genoeg geheugen voor de filmpjes op d’r telefoon dus we hebben met mijn telefoon gefilmd ..

Maar ik krijg ze op geen enkele manier naar haar gestuurd omdat de bestanden te groot zijn, weten jullie hoe ik dit wel kan doen? Via whatsapp verstuurt ie ze niet tot t eind en via de mail is ie te troot

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:08

Even via wetransfer versturen.