Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daniellev

Re: Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:42

Ik als ouder, voel me soms wel een dropl*l als ik dit lees. Want je durft je kind toch amper nog op wedstrijd te doen na deze discussie (overdreven natuurlijk, maar ik bedoel maar). Er zijn ook echt ouders die niet schreeuwen en het beste voor hebben met hun kinderen.

Ik geef ze ook geen les, omdat ik dan te fanatiek wordt en ik dat niet wil tegen mijn eigen kinderen. Ze krijgen les van zeer goede instructeurs en vooral de oudste is erg fanatiek (echt zelf hoor!! Clown ). De middelste van 7 vindt het vooral erg leuk om gewoon te rijden en lekker te tuttelen met haar pony. De jongste is pas 4 dus die springt liever trampoline.

En natuurlijk, ik heb altijd tussen de paarden gezeten, dus de kinderen kijken ook eerst in die richting want ze wonen tussen de paarden. Maar geloof mij, en dat heb ik al eerder gelezen en zelf ook gezegd, als ze het echt niet willen is dat goed te zien aan een kind.

En de oudste help ik waar ik haar kan, we rijden om de week 150 km heen en terug om haar naar een stal te rijden waar ze heel goed wordt begeleid en het enorm naar haar zin heeft.

De middelste crossed voorlopig lekker door de bak en tuttelt rond, maar krijgt wel 2 x per week les zodat de basis goed is. Als zij wat ouder is zien we vanzelf of ze ook zo fanatiek is als haar zus (en dan doen we voor haar hetzelfde), of dat het een 'buitenrit' meisje is (en dan hebben we ook de grootste lol). Ze wil nu sinds kort ook op wedstrijd, dit ziet ze natuurlijk van haar zus en vindt ze geweldig. Waarom? Omdat het leuk is, het vlechten, wassen en poetsen van je pony. Laarzen etc poetsen en klaarzetten. En dan op je allerbest je proefje rijden. Misschien een prijsje misschien niet. Gewoon een gezellige middag met je allergrootste schat: je pony. Want als het zou mogen zouden ze zelfs hier nog in de stal gaan slapen. Slapen

Ook weer een lang verhaal, maar wij hebben zoveel plezier met rijden en de voor ons bijbehorende wedstrijden, dat ik de kinderen in dit geval toch wil 'verdedigen' . Vork

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:27

Leuk om te lezen DannieleV Haha! , hier gaat het precies zo!! Kind is tussen de paarden geboren en wil zélf rijden, ze is pas 10, maar ook zeer fanatiek heeft 3 a 4 privelessen per week (ik hoor alweer reacties) en daarbij 2 groepslessen. Ze heeft ook twee goede pony's. En die pony's moet ze met hulp van ons zelf uitmesten en ze moet iedere dag om 17.00 voeren. Zielig???? Soms wel als ze er echt geen zin in heeft, maar wij vinden dat ze best iets terug mag doen voor haar pony's, de lessen etc.etc. Clown

Dit meisje heeft al sinds haar 7e priveles, ze is wel erg volwassen voor haar leeftijd, (altijd geweest) en ik durf te beweren dat ze meer basiskennis en een betere zit heeft dan menig volwassene. (ze was genomineerd bij Laurens van Lieren) Haha! Ze heeft er superveel plezier in en wil zelf wedstrijden rijden!! Het vlechten alles schoonmaken pony wassen, het hele sfeertje daar houdt ze van! Ze wil grand prix amazone worden. Onze mening daarover is we zien wel...............als ze dat als ze 16 is nog steeds graag wil zullen wij haar steunen waar we kunnen. Stopt ze met rijden......ook goed! Knipoog

Mijn zoontjes 8 en 6 zitten op atletiek, en ik zou willen zeggen ga daar eens langs de baan staan als er een wedstrijd is....een grote partij schreeuwende ouders!!!! En echt niet altijd aardig, ik bedoel maar bij iedere tak van sport kom je dit tegen!!! Mijn zoontjes stimuleer ik ook het beste uit henzelf te halen, de oudste is 2 keer ned. kampioen cross geworden, iets waar hij en wij nog steeds super trots op zijn!! Ja

Ik wilde trouwens nog even opmerken dat ik hier in mijn omgeving bij wedstrijden, noch bij onze vereniging ooit een ouder tegen zijn of haar kind heb horen schreeuwen.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:02

Fidele: zo is het ook. Het ene kind is het andere niet. Onze oudste is inderdaad ook fanatiek en heeft grootse plannen. Laat maar lekker hoor, dromen zijn goed en als je ze niet hebt komen ze zeker niet uit. Zij is 9 en inderdaad ook heel wijs voor haar leeftijd. Ze zat met haar 4e al op een shetlander en heeft met vallen en opstaan leren rijden. Ik vind het geweldig, natuurlijk omdat ze mijn grote passie ook als passie heeft. Maar als ze inderdaad op ballet of whatever zou zitten en dat zou helemaal haar ding zijn, zou ik ook helemaal ervoor gaan.
Zou ze het gewoon leuk vinden om op haar kamer lekker beetje te rommelen, ook prima. Maar dat wil ze niet, ze wil rijden. En dus helpen we haar waar we kunnen. En dan ook door die bewuste privelessen ( Bloos ) en goede pony's om te rijden.

En als onze andere meiden dezelfde ambities, of andere, hebben, steunen we ze ook waar we kunnen.

En even 'off topic' : wat gaaf dat ze genomineerd was, apetrots zeker??

Maar we blijven kijken als volwassene, en als ouders. Zien we dat het kind er niet gelukkig van wordt, zullen we erover praten en de juiste beslissing nemen. Maar zo is het tot nu toe niet, het hart is er vol van bij de dames hier thuis. En ook bij mij. Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:24

Fidele schreef:
maar ook zeer fanatiek heeft 3 a 4 privelessen per week (ik hoor alweer reacties) en daarbij 2 groepslessen.

Gaat ze wel eens bij vriendinnetjes spelen? Of gewoon eens een middagje thuis? Want het lijkt me niet makkelijk om 6 lessen per week te plannen en toch nog genoeg lekkere ongebonden vrije speeltijd over te houden.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:31

Shadow0 schreef:
Fidele schreef:
maar ook zeer fanatiek heeft 3 a 4 privelessen per week (ik hoor alweer reacties) en daarbij 2 groepslessen.

Gaat ze wel eens bij vriendinnetjes spelen? Of gewoon eens een middagje thuis? Want het lijkt me niet makkelijk om 6 lessen per week te plannen en toch nog genoeg lekkere ongebonden vrije speeltijd over te houden.

Wij hebben het bij huis, de vriendinnen komen het liefst hier spelen, want die willen ook poetsen en tuttelen. En 1 a 2 keer in de week gaan ze naar een vriendin toe. Wij hebben als voordeel dat onze kids op een Duitse school zitten. Ze zijn rond 13.00 uur iedere dag klaar en hebben dus tijd zat om te rijden en te spelen. En rijden is voor hun ook spelen. De pony is ook hun vriend/vriendin. En de 'mede-ruitertjes' zijn dikke vrienden met elkaar, want ze delen dezelfde passie. En ze begrijpen elkaar. Want net als hier op bokt begrijpen ook niet alle vriendjes/vriendinnetjes 'de passie' van jongere kinderen. Maar gelukkig zijn er heel veel kinderen die rijden, die kunnen dan dus weer mooi met elkaar spelen. Vaak is het echter zo, dat als die hier spelen, er hier dan toch weer een pony uit stal gehaald wordt waar ze dan samen weer op gaan rijden (nadat ze wel geteld 3 minuten met de playmobil of in de boomhut hebben gespeeld). Tja. Cool

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:14

Ik vind het niet helemaal kloppen.
Sommige kinderen kunnen ook al heel goed rijden en die mogen dan niet meedoen..
Als de kinderen een bixie proefje leuk vinden, laat ze rijden. Knipoog
Dat gehang en getrek blijft toch wel, of je het nou thuis ziet of op wedstrijden ziet maakt dan toch ook niks uit?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:17

Afschaffen is een groot woord, maar bij 99% van die jonge kids zijn het de ouders die het leuk vinden. Natuurlijk zitten er ook kids tussen die het wél leuk vinden, maar ik vind dit wel even iets om over na te denken!

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:20

Coentjuh schreef:
Afschaffen is een groot woord, maar bij 99% van die jonge kids zijn het de ouders die het leuk vinden. Natuurlijk zitten er ook kids tussen die het wél leuk vinden, maar ik vind dit wel even iets om over na te denken!

Denk eerder dat het andersom is, dat 99% van die jonge kids het echt geweldig vinden. Hoe ben jij dan begonnen? Hoorde jij ook bij die 99%? Tong uitsteken

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:22

ik denk eerder fifty fifty Tong uitsteken
groot deel word aangemoedigs ,, en een deel met kinderen die zelf reden Knipoog

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:24

Nee Danielle, mijn ouders baalden al dat ze me heel tijd heen en weer moesten rijden naar stal. Ben ook geen wedstrijd-mens, misschien dat het daaraan ligt Lachen maar als ik zo om me heen kijk, zie ik dat nog wel is gebeuren.

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:27

Een meisje bij mij op stal is 7 jaar en rijdt L2 met haar B-ponytje. Dit doet ze echt omdat ze het zelf zo graag wil en niet de moeder. Ik had in eerste instantie ook altijd zoiets van, dit is te jong en kan nog niet. Maar ze wil het zo graag en beleefd er zoveel plezier aan. Waarom zou ze het dan niet gewoon doen?
Rijden kan ze al heel goed en trekken in de mond van de pony hoeft ze écht niet te proberen van dr moeder, want die plukt haar dan zo van dr pony af.
Ik zou het de wedstrijden voor kinderen onder de 12 jaar dus zeker niet afschaffen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:42

Shannie schreef:
Maar ze wil het zo graag en beleefd er zoveel plezier aan. Waarom zou ze het dan niet gewoon doen?

Ik kan talloze redenen bedenken waarom je soms kiest om iets niet te doen, ook al wil je kind het nog zo graag.

Ik herhaal het nog maar even want de kans is groot dat je het niet eerder hebt gelezen: ik ben niet tegen wedstrijden. Wedstrijden kunnen heel leuk en leerzaam zijn. Je moet alleen niet overdrijven.

Maar: ik denk dat 'ze wil het zelf' alleen niet alles zegt. Kinderen willen ook graag lang opblijven, veel snoepen en veel cadeautje (uitzonderingen daargelaten) en dan moet je toch als ouders ook de grenzen in de gaten blijven houden en zorgen dat het niet overdreven wordt.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:23

Ja maar bij jou lijkt het net of alle ouders gek zijn en geen signalen van hun kinderen op kunnen vangen. Maar zo is het gewoonweg niet. Veelal gaat het normaal en leuk.
Helaas blijven extreme gevallen langer in iemand zijn gedachten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:27

Daniellev schreef:
Ja maar bij jou lijkt het net of alle ouders gek zijn en geen signalen van hun kinderen op kunnen vangen.

Die betekenis leg jij er in maar het is niet wat ik bedoel. Het is namelijk juist mijn punt dat je als ouder niet alleen maar op de signalen van het kind af moet gaan.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:29

Shadow0 schreef:
Fidele schreef:

Ik krijg de neiging om te zeggen: nee, dat mag ze niet, bij vriendinnetjes spelen Whoosh! werken zal ze.............(heel kinderachtig van mij) Wat een onzin, natuurlijk blijft er tijd genoeg over om lekker te lummelen of met vriendinnen te spelen, maar ook bij ons komen de kinderen liever hier spelen!! Want hier zijn pony's een trampoline een zwembad, boomhutten, mega veel ruimte en allerlei andere dieren!

En nog iets ze rijdt natuurlijk veel meer dan 6 uur per week, want ze heeft 2 pony's, die andere lessen geef ik haar zelf! Of we gaan naar het park, de polder in of we doen eens een springles, doen mee aan een pony race. etc etc. Het bezoeken van de grote 'paardenwinkels" die hier allemaal om de hoek zitten, is onze grootste hobby!

Wat ik hier mee wil zeggen is dat de paarden volledig met ons leven verweven zijn, en ja mijn kinderen sporten meer dan andere kinderen...worden ze daar slechter van?????

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:36

WiskyBokjes schreef:
Ik vind het niet helemaal kloppen.
Sommige kinderen kunnen ook al heel goed rijden en die mogen dan niet meedoen..
Als de kinderen een bixie proefje leuk vinden, laat ze rijden. Knipoog
Dat gehang en getrek blijft toch wel, of je het nou thuis ziet of op wedstrijden ziet maakt dan toch ook niks uit?

Inderdaad, kinderen hebben goede begeleiding nodig, dus liever 6 privelessen dan 2 keer alleen laten aanmodderen is mijn mening!!!!!! Duivel

En nog iets, hebben jullie wel eens goed gekeken naar de grote getallen volwassen en pubers die trekkend, schoppend en plukkend hun D/E pony's of paarden de proef en het inrij terrein door werken.......... dat zijn misschien diegenen die in hun jeugd niet genoeg begeleiding hebben gehad, en de basis nooit goed onder de knie hebben gekregen........................ Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:40

Ik denk dat wanneer je het wedstrijd element uit paarden zou halen er ineens heeeeeeel veel mensen paarden links zouden laten liggen.... Duivel

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:05

Fidele schreef:
Ik krijg de neiging om te zeggen: nee, dat mag ze niet, bij vriendinnetjes spelen Whoosh! werken zal ze.............(heel kinderachtig van mij) Wat een onzin, natuurlijk blijft er tijd genoeg over om lekker te lummelen of met vriendinnen te spelen,

Waarom vind je het zo'n gekke vraag? Dat is toch iets waar je als ouder af en toe over nadenkt?

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:20

Het is altijd makkelijk om te oordelen over een ander. Zeker als je zelf geen moeder bent is het heel makkelijk om te zeggen dat een ander het verkeerd doet. Maar zelf moeder of vader zijn is nog wel wat anders (denk bij moeder bijvoorbeeld alleen al aan zwanger zijn, bevalling etc.). Die wijsheid kun je nl. niet uit een boek halen, dat moet je zelf meemaken. Daar kun je van de zijlijn je echt geen voorstelling van maken.

Dus oordelen en zeggen dat wij 'wedstrijdmoeders' meer moeten nadenken is heel makkelijk. Maar reken maar dat er iets meer bij komt kijken als nadenken of boekjes lezen over 'hoe het allemaal moet'.

Ik weet zeker dat mijn meiden zielsgelukkig zijn hier 'op de boerderie' met hun pony's. En mega-fanatiek zoals de oudste: ik vind het geweldig. Want wat een spirit heeft dat kind en wat heerlijk om naar te kijken. En nee, daar kun je van een afstand nimmer nooit over oordelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:46

Daniellev schreef:
Het is altijd makkelijk om te oordelen over een ander. Zeker als je zelf geen moeder bent is het heel makkelijk om te zeggen dat een ander het verkeerd doet.

Dat klopt, daarom heb ik absoluut niet gezegd dat iemand het verkeerd doet. Ik stelde een vraag.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:14

Shadow0 schreef:
Shannie schreef:
Maar ze wil het zo graag en beleefd er zoveel plezier aan. Waarom zou ze het dan niet gewoon doen?

Maar: ik denk dat 'ze wil het zelf' alleen niet alles zegt. Kinderen willen ook graag lang opblijven, veel snoepen en veel cadeautje (uitzonderingen daargelaten) en dan moet je toch als ouders ook de grenzen in de gaten blijven houden en zorgen dat het niet overdreven wordt.

Ik begrijp dat lang opblijven niet goed is voor de ontwikkeling van een kind, veel snoepen niet goed is voor de gezondheid en veel cadeautjes niet goed is omdat kinderen moeten leren dat ze niet altijd alles kunnen hebben. Maar wat is er in godsnaam tegen kinderen lekker laten rijden en lessen laten nemen?

Zoals ik al eerder in dit topic heb gezegd ben ik zo'n "zielig kind wat door ouders naar wedstrijden werd gestuurd". Ik ben inmiddels op een leeftijd dat ik denk ik redelijk kan terugkijken naar wat ik van mijn opvoeding vind, maar ik kan oprecht niets bedenken wat hier nadelig aan is geweest. Ik had ook 3 keer per week les en ging vrij vaak op wedstrijd, omdat ik dat graag wilde! Mijn ouders hadden heel weinig met paarden, maar hebben me altijd in mijn passie gesteund. Ook bij mij waren er eigenlijk altijd vriendinnetjes over de vloer of ging ik bij hen spelen. Terugkijkend kan ik alleen maar zeggen: wat ontzetten tof van mijn ouders dat ze dat allemaal voor me over hebben gehad. Nu zie ik pas in hoeveel commitment ze hebben gehad. Alle lol die ik met de paarden heb gehad heb ik wel aan hun te danken!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:25

tamtam schreef:
Ik begrijp dat lang opblijven niet goed is voor de ontwikkeling van een kind, veel snoepen niet goed is voor de gezondheid en veel cadeautjes niet goed is omdat kinderen moeten leren dat ze niet altijd alles kunnen hebben. Maar wat is er in godsnaam tegen kinderen lekker laten rijden en lessen laten nemen?

Als je het topic terugleest heb ik een aantal argumenten genoemd waarom ik denk dat teveel op wedstrijden gaan niet goed is. Tegen lessen is niks, en tegen wedstrijden ook niet. Zolang het maar niet teveel is.

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:29

[quote tamtam: Nu zie ik pas in hoeveel commitment ze hebben gehad. Alle lol die ik met de paarden heb gehad heb ik wel aan hun te danken![/quote]

Ik denk dat een groot gedeelte van de ouders heel goed weet waar het kind voor gaat, wat zijn/haar passie is. En als je dat kunt mee realiseren door betrokken te zijn en je steentje(lees baksteen) bij te dragen, prima toch. Geef die ouders de kost die hun kroost dumpen op het voetbalveld of gelijk welke andere sport en er verder niet naar omkijken. Die de sport zien als een fijne oppas zodat ze lekker de handen vrij hebben. En als ze de kinderen aan het eind van de dag weer ophalen nog amper belangstelling tonen.

Het woordje "te" kun je overal voorzetten he! Te veel eten, te laat op bed, te veel sporten. Alles met mate idd. Maar dat is geen reden tot verbieden.

En ik mis nog steeds reakties op deze discussie van de topic-starter!

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:32

Vanwege de stress, druk om te presteren en uiterlijke beoordeling dus. Dat is nu eenmaal hoe het leven in elkaar zit. Ik kan je verzekeren dat kinderen daar over het algemeen veel beter mee om kunnen gaan dan volwassenen. Zij hechten namelijk op een hele andere manier waarde aan presteren en daarnaast kennen zeker de jongere kinderen uiterlijke beoordeling niet of nauwelijks. Nogmaals (heb ik ook al eerder gezegd in dit topic): dit begint pas te tellen vanaf de puberteit of je moet een paar hele aparte ouders langs de kant hebben staan die dat de kinderen al van jongs af aan inpeperen. Daarnaast: wanneer moeten ze er dan mee om leren gaan? Ik zeg jong geleerd is oud gedaan, wedstrijden rijden is juist dé manier om kinderen met zaken als competitie en tegenslag om te leren gaan, omdat er voor hen zo'n groot spelelement in zit. Je kunt ze moeilijk tot ze volwassen zijn in de porseleinkast stoppen.
Laatst bijgewerkt door tamtam op 17-04-08 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:33

dubbelpost