Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:05

dus wie snapt het dan niet? Haha! Clown

het heeft niks met vooroodelen te maken...dat probeer ik al 8 pagina's te zeggen.
Vraag me dan echt af wie er dan de grrootste vooroordelen heeft

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:07

Lijkt mij duidelijk wie de grootste vooroordelen heeft gezien de argumentatie van de SRR/KNHS. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:09

zucht....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:11

Tja, RK, ik denk dat wij het beiden anders benaderen en anders zien.
Ik heb destijds heel open mijn vraag gesteld en stond verbaasd van het antwoord. Misschien moet ik die mail eens op bokt zetten.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:16

Dan nog..je hebt van 1 muts een mail..dat is niet de hele knhs.

Ik zie niks anders, ik reed zo een travers op een stalhalster.
Maar ik vind het idd gezever als mensen geen B nummer op een trens kunnen rijden...dat zegt gewoon wat over hun handen, niets meer niks minder (sorry voor wie ik nu op de tenen sta, niet persoonlijk bedoeld en gewoon maar mijn idee en meing) En dan uiteraard bij een paard zonder medisch verleden.
Dan denk ik, ga verdorie leren rijden en zever niet zo.

Dat mensen helemaal tegen een bit zijn, dus het ook nooit geprobeerd hebben, oke, ieders keuze, maar ook dan weet je gewoon dat er consequenties bij horen.
Snap echt het punt niet. echt niet.
Ik wil met peesbeschermers rijden, nou mijn idee over boord voor die paard minuten, of niet starten, klaar Lachen
Geldt ook voor de mensen die graag rijden met een westernzadel en zo zijn er tig voorbeelden te verzinnen.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:32

ben het met je eens RK!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:37

Peesbeschermers kun je toch niet vergelijken met bitloos?
Peesbeschermers zijn wat extra's, bitloos minder.

Vind het ook raar dat jij direct vind dat dus als je paard niet kan ontspannen met bit, dat je dus zelf wat verkeerd doet als hij zonder bit wel ontspant?
Er staat toch nog op beiden spanning op, dus als jij wat verkeerd doet met je handen heeft het netzoveel inwerking, alleen op een andere manier.
En er zijn paarden die gewoon niet van iets in hun mond houden, dus wat is het probleem om dat te respecteren en dan bitloos te gaan?
Nu respecteer je dan je paard en rijd je geen (officiele) wedstrijden, maar zou toch veel leuker zijn als dat wel kon, gewoon zonder bit.

Want ik snap niet wat de KNHS 'verkeerd' aan bitloos vind?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:22

Ik snap de vergelijking ook niet helemaal, x-Marr. Net zo min als dat ik geen mensen ken die vrijwel hun hele leven bitloos gereden hebben. Ze zijn allemaal om bepaalde redenen overgestapt op een gegeven moment. Ikzelf ook na een jaar of 29 voornamelijk met bit gereden te hebben.

Ik weet zeker dat mijn paard het heerlijk vindt om niets in zijn mond te hoeven hebben. Blijkbaar weten anderen beter of dat zo is of niet. Jaja. Gestoord
Ik snap het probleem niet van de tegenstanders. Maar ik lig er verder ook niet wakker van. Ik vertik het om een ruiterbewijs te halen op een manegepaard met bit i.p.v. mijn eigen bitloze paard en ik vertik het net zo goed om met bit straks wedstrijden te gaan doen. Dan maar niet. Maar als instantie ga je duidelijk niet helemaal met je tijd mee. Er zijn heel wat bitloze optomingen waaraan je amper ziet dat het een bitloze optoming is, dus qua 'plaatje' zie ik ook geen probleem. Sommigen bokkers zijn blijven hangen in 'touwhalsteridee' bij bitloos rijden, geloof ik (niets mis mee overigens, hoor Knipoog ).

Maar goed, bitloos rijden is blijkbaar 'verkeerd' en 'levensgevaarlijk', dus de bitloze ruiters zullen wel hard lachen om zulke argumenten. Ik wel in elk geval. Tong uitsteken

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:27

runningkawa @ ik kan niet meer zeggen dan dat ik je echt helemaal gelijk geef! als je het bitloos kan.

Je kan het ook doen met een heel zacht bitje doen! Dan heeft het vrij wel het zelfde effect. Het gaat niet om het bit maar hoe je de oefeningen zonder al te veel gevecht kan rijden! als je niet met bit wil rijden rij je toch geen wedstrijden Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:27

Citaat:
bitloos rijden is blijkbaar 'verkeerd' en 'levensgevaarlijk'

nogmaals zucht...ik moet echt zuchten om nu niet boos te worden.... daar heeft het verdorie niks mee te maken.. dat een paar dod's zo denken, dan denkt niet iedereen zo

Ik hoop dat de knhs voet bij stuk blijft houden en dat die paar zonder bit rijders maar lekker hun eigen bond oprichten met hun domme uitspraken...bleh

(nee dat geld niet voor alle bitloze ruiters, gelukkig niet)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:35

Daar heeft het wel degelijk mee te maken. Misschien eens contact opnemen met de NVBP? Daar weten ze er nog veel meer van... Tong uitsteken
Dat mailtje heb ik speciaal bewaard natuurlijk, want ik wist niet wat ik las (niemand hier thuis trouwens) en we lachen er vaak hard om, als we weer onderling bij elkaar zijn met ons clubje bitloze vriendinnetjes. Haha!

En Natje93, een paard wat zijn hele leven al bitloos gereden wordt, ga je niet plotseling met bitje op een wedstrijd rijden. Wat een ontzettend slimme opmerking van je. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:35

runningkawa schreef:
Citaat:
bitloos rijden is blijkbaar 'verkeerd' en 'levensgevaarlijk'

nogmaals zucht...ik moet echt zuchten om nu niet boos te worden.... daar heeft het verdorie niks mee te maken..

Maar waar heeft het dan wel mee te maken? Ik lees hier alleen maar dat het nou eenmaal regels zijn. Regels kunnen toch veranderen? Als iedereen maar vast bleef houden aan traditionele ideeen hadden vrouwen nu nog geen stemrecht gehad om maar een voorbeeld te noemen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:40

runnigkawa...we zijn het weer eens.
En als je bitloos begint met je paard dan weet je ook dat je er geen officiele wedstrijden mee kan rijden.
Elke sport heeft nu eenmaal zijn regels en die gaan ze echt niet veranderen voor een handje vol mensen die zonder bit willen rijden omdat het zo "natural" is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:42

De reden heeft o.a. met die termen te maken, maar ook omdat men vindt dat het bit bij de klassieke uitrusting hoort.
Grappig dat ik klassieke dressuurles heb zonder bit. Haha!
Ben blij dat mijn instructrice(s) niet zo conservatief zijn en wat meer zijn meegegaan met de tijd. Knipoog

Misschien moet men op bokt dan ook niet meer zo zeuren over bitloos gereden paarden die niet 'juist' lopen, als we toch niet meer aan dressuur mogen doen op officieel niveau? Clown

Maar goed, ik neem het nu dus op voor de bitloze officiele dressuurruiters, die ik niet eens ben, want ik doe het wel lekker thuis in de bak zonder KNHS-regeltjes. Haha! Doei!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:19

Nadya @ nee oke. Maar daarom (als het niet medisch is) kan je wel oefenen met een bit in te doen.ook na al doe jaren!
ik ben niet tegen bitloos maar zoals aerdenhout1 zegt ze gaan die regels niet veranderen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:28

natje93 schreef:
Nadya @ nee oke. Maar daarom (als het niet medisch is) kan je wel oefenen met een bit in te doen.ook na al doe jaren!

Maar waarom zou je op twee dingen trainen als het ene jou en je paard prima bevalt?

natje93 schreef:
ik ben niet tegen bitloos maar zoals aerdenhout1 zegt ze gaan die regels niet veranderen....

Ik heb er niet veel vertrouwen in, maar je weet het nooit. Er worden toch altijd wel wat nieuwe regels ingesteld/regels gewijzigd?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:33

je hoeft toch niet altijd met bit te rijden... bijv. 1x per week.... (als hij/zij aan het bit gewend is).
dan kan het misschien wel goed bevallen. Maar dan zeggen bijvoorbeeld de mensen die qua rijden freestyle doen ook zo van ja hallo dan willen wij ook wedstrijden kunnen rijden... je kunt niet iedereen tevrede houden!

ik denk echt niet dat ze de regels veranderen... maar zeg nooit nooi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:38

Tja, ik ben niet voor niks overgestapt op bitloos natuurlijk... dan ga ik er echt niet meer 1 keer per week een bit inhangen. En de jonge pony die ik volgend jaar in ga rijden krijgt wat mij betreft nooit een bit in haar mond. Ik heb geen wedstrijdambities meer (al zou ik bv. best nog mee willen doen met de Tripalon, maar niet als dat betekent dat ik mijn pony een bit in dr mond moet hangen ) maar ik vind gewoon dat de kans er moet zijn voor mensen die -om welke reden ook- bitloos rijden.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:53

nou ja als het onderling is kan het natuurlijk wel afspreken of in die richting.... maar nee (ik ben geen echte dresuur muts die voor niets nieuws openstaat)
ik rij zelf ook bitloos (af en toe) maar nee ik vind bij wedstrijden dat een gewoon hoofdstel met bit erbij hoort.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:03

natje93 schreef:

Ik rij mijn eigen paard 100% bitloos, dus ik ga dat echt niet veranderen vanwege wat stomme regeltjes van de KNHS. Knipoog
Net zo min voor een examen van het ruiterbewijs. Kom op, zeg..... Rolleyes
De wedstrijden die ik eventueel ooit wil gaan rijden mogen wel bitloos, gelukkig. Ik vind het gewoon jammer dat men dat niet verandert, terwijl je op een bepaald niveau wel verplicht bent met stang en sporen e.d. te gaan rijden.
Ik kan niet rijmen, wat het probleem is. Ik zie ook nergens in dit topic (of elders) een argument waarvan ik denk 'tja, daar zit wat in'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:04

natje93 schreef:
nou ja als het onderling is kan het natuurlijk wel afspreken of in die richting.... maar nee (ik ben geen echte dresuur muts die voor niets nieuws openstaat)
ik rij zelf ook bitloos (af en toe) maar nee ik vind bij wedstrijden dat een gewoon hoofdstel met bit erbij hoort.

Dus we moeten het allemaal maar doen omdat het 'zo hoort'?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:08

[quote="RedPassion]
Dus we moeten het allemaal maar doen omdat het 'zo hoort'?[/quote]
Tja, een zwart jasje, een plastron, wit dekje, cap, zwarte rijlaarzen moeten ook omdat het `zo hoort`.
In de engelse dressuursport dan.
Net zoals je in zomertenue ook in de springsport niet mouwloos mag rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:09

Dat is dus ook de clou van het KNHS. Het 'hoort' zo.... En dan mag ik niets zeggen over hoe conservatief ze daar zijn??? Haha! Haha! Haha!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:11

emm... ja ik denk het wel dat je ook aan die regels moet houden...wat je thuis moet je echt lekker blijven doen (niet aanvallend bedoeld... ik rij zelf ook wel eens bitloos dus ja ...)... dan zou dan iemand zonder zadel wel mee mogen doen...
sorry maar ik blijf er bij...

Nadya @ nou ja dan niet.. de KNHS verplicht je toch niet tot het wedstrijd rijden (dressuur/springen)

oneilltje79 @ inderdaat... goed voorbeeld Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:12

Die kledingvoorschriften vind ik ook te achterlijk voor woorden. Witte spullen bij paarden, wie heeft dat verzonnen? Gestoord

Maar goed, kom ik er weer op terug; als iedereen maar klakkeloos volgt wat 'hoort' (volgens wie?) waren we nu allemaal nog huismoeders omdat dat ook ooit zo hoorde.