Te Dik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jumpoff

Re: Te Dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:42

Dat is idd erg raar dat ze dat zeggen..
Er is trouwens ook een topic over raarste jury uitspraken
(staan ook veel aparte dingen in)

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:46

dat kunnen ze gewoon echt niet maken !
je hoort het de laatste tijd echt vaker dat mensen niet meer nadenken wat ze zeggen maar het er maar gewoon uitgooien. echt asociaal

ArieGalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:04

jumpoff schreef:
Dat is idd erg raar dat ze dat zeggen..
Er is trouwens ook een topic over raarste jury uitspraken
(staan ook veel aparte dingen in)

ja in dat topic staan ook rare reacties idd.

sindaspecialJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:30

een linkje

PacinoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:19

Woow dat gaat wel erg ver.
Dat hoort een Jury niet te zeggen.
Ik snap wel dat je Jury het misschien mooier vindt maar dan nog houdt je je erover stil.

Hmm vaag..

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:16

dat vind ik veel te ver gaan. Als jury hoor je dit niet te zeggen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:18

hoe durven ze zo iets te zeggen!
niet normaal, zeker een klacht indienen!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:59

Hieronder een artikel uit Horses.nl

04/07/2007 Zere paardenrug door zware ruiter

Veel paarden hebben rugpijn. Niet door foute belasting in de sport, niet door slecht passende zadels, maar simpelweg door ruiters met overgewicht. Uit liefde en verantwoordelijkheid voor de paarden stelde manege De Gompert in Hengelo gewichtslimieten in.

Overbelasting
Behalve uit het oogpunt van dierwelzijn besloot Henriët van Muiswinkel van manege De Gompert ook uit bedrijfsmatig standpunt een heel rigoureuze stap te nemen. „Elke manege heeft wel paarden die zo nu en dan uit de running zijn. Een spierpijntje, een kreupelheidje, dat hoort er allemaal bij. Wij hadden echter meerdere paarden die soms wel maanden achter elkaar niet in de les mee konden lopen.” In eerste instantie werd het verband met het teveel aan gewicht van de ruiter niet eens gelegd. De geblesseerde paarden van De Gompert kwamen onder ogen van de dierenarts, maar die kwam niet tot een sluitende diagnose. Het kreupelheidsonderzoek gaf geen uitsluitsel over het gebrek aan werkwilligheid bij de paarden. „We gingen daarna te rade bij de zadelmaker, instructeurs en bij de osteopaat.” Osteopaat Mariëlle Kamphorst komt al sinds jaar en dag op de manege. Eens per jaar behandelt ze de paarden, waarna de dieren een week of wat op vakantie het weiland in mogen. „Ondanks dat we onze paarden heel voorzichtig inzetten – maximaal twee uur per dag – en ze iedere week een dag vrij krijgen, vond Mariëlle veel blokkades in de ruggenwervels.” Met het uitsluiten van de piekbelasting, door de paarden gespreider in te zetten, en daarnaast het uitsluiten van drukpuntbelasting door het checken van de zadels, bleef alleen het gewicht van de ruiters over als oorzaak van de klachten. Tijd voor passende, voor sommige ruiters confronterende maatregelen.

Strijd tegen de kilo’s
Henriët vertelt: „Het mooie is dat bij bijna alle ruiters het kwartje is gevallen. Sommigen zijn een ware afvalrace begonnen in de strijd tegen de overtollige kilo’s, anderen, met een redelijk hoge BMI maar nog buiten de gevarenzone, zijn bewuster gaan eten. Daarmee sparen ze onze paarden en werken ze zelf aan een goede conditie en gezondheid.” Om te voorkomen dat ruiters zich gaan uithongeren of dat ze zich blesseren bij foutief sporten, heeft De Gompert twee voedingsconsulentes en een sportschool ruimte gegeven in haar manegeblad. Met voedingstips en bewegingsweetjes hoopt de manege dat al haar klanten naar hartenlust kunnen blijven paardrijden zonder dat de paarden daar onder hoeven te lijden

Gewichtafspraken
Manege De Gompert heeft in samenspraak met een sportschool en gewichtsconsulenten een ruitergewicht bepaald, gerelateerd aan de lengte van de ruiter. De tabel is volgens Henriët best wel schappelijk opgesteld: „We zijn uitgegaan van een Body Mass Index (BMI) van 25 en daar hebben we nog 5 kilo bij opgeteld.”

Wat is jouw BMI?
Je BMI reken je uit door je lichaamsgewicht te delen door je lengte in het kwadraat. Voorbeeld: een vrouw van 1,65 weeg 58 kilo. Haar BMI is 58 gedeeld door (1,65 x 1,65). De vrouw heeft met een BMI van 21,3 een gezond gewicht.

BMI > 30: je bent te zwaar, dit kan een gezondheidsrisico geven, afvallen is erg verstandig
BMI 25 - 30: je bent te zwaar; probeer niet aan te komen, ga gezonder eten en meer bewegen
BMI 18,5 - 25: je hebt een gezond gewicht
BMI < 18,5: je bent te licht, probeer regelmatig te eten en sla geen maaltijden over

Bron: Horses.nl

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:20

Imo is dat pas bewezen als na het afvallen die paarden ineens geen zere ruggen meer hebben.
Ik weet nog wel wat meer manieren waarop een paard zere rug kan krijgen (dat gebonk van beginners op zijn rug bijv. Knipoog ) dus imo is dit een pure publiciteitsstunt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 00:10

Ik ben ook echt te zwaar maar omdat ik klein ben, valt het voor mijn paard wel mee, denk ik. Mijn gewicht is nl niet zo heel hoog maar mijn lengte is te klein voor mijn gewicht, zal ik maar zeggen.

Ben ik nu slechter voor mijn paard dan wanneer ik 20 cm langer was geweest?

Ianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:52

Nouwjaa zeg!
Dat zou ik echt niet pikken:O

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:26

Ik ben ook jury en heb ook wel eens (op een tactische manier) tegen een amazone gezegd dat ze met haar gewicht haar paard (en zichzelf) behoorlijk in de weg zat. Haar paard liep sommige delen van de proef zelfs onregelmatig (elke keer als de amazone ging doorzitten).Heb wel geinformeerd of ze misschien vanwege een ziekte zo dik was, maar dat bleek niet het geval te zijn. Ze zag zelf gelukkig ook in dat haar gewicht het succesvol volbrengen van een dressuurproef letterlijk in de weg zat en is inmiddels behoorlijk afgevallen.
Als je dit soort dingen als jury op een nette manier brengt dan hoeft het helemaal geen rotgevoel te geven aan de betreffende ruiter.

Verder geef ik les op 2 FPG-maneges, ook hier hebben we een grens voor wat betreft het gewicht van de ruiters. Sommige ruiters zijn gewoon zo zwaar en zijn zo erg niet mee met de bewegingen van het paard dat het dieronvriendelijk wordt, vandaar deze gewichtsgrens.

_ESMEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:01

Dat vind ik echt niet kunnen!
Wat maakt het nou uit als hij er toch geen last van heeft en zijn oefeningen toch gewoon goed doet!

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:00

Ik ben het wel een beetje met Mies7 eens, sommige mensen zijn heel zwaar en zitten het paard dan ook nog eens heel erg in de weg..

Maar je kunt beter een dikke ruiter zijn en dat je goed mee gaat en het paard niet in de weg zit,
dan een ruiter die dun is en het paard heel erg in de weg zit..

omie_rulezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:24

Dat is echt niet normaal.
Misschien lijkt het wel wat netter, maar als je paard en de ruiter er plezier in heeft.
Maakt het toch niet uit ? ik vind het echt heel erg rottig van die jury.
Ik zou naar de KNHS stappen idd.
Succes ermee.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:20

Rymke schreef:
Ik ben het wel een beetje met Mies7 eens, sommige mensen zijn heel zwaar en zitten het paard dan ook nog eens heel erg in de weg..

Maar je kunt beter een dikke ruiter zijn en dat je goed mee gaat en het paard niet in de weg zit,
dan een ruiter die dun is en het paard heel erg in de weg zit.
.

En op dit soort ruiters geef ik ook gerust commentaar... Bijv. door aan te geven dat het verstandig is om zitlessen te geven o.i.d.

Een ruiter/amazone moet het paard gewoon niet in de weg zitten, hoe dik of dun de betreffende ruiter/amazone ook is. Overigens zie je ook wel eens paarden in de baan verschijnen die veel te dik, dan wel veel te dun zijn. Ook daar hoort een jury iets van te zeggen. Dit hoeft niet altijd op een negatieve manier te gebeuren...

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:37

als je zoiets wil melden als jury zijde dan moet je dat netjes doen! je kan beter zeggen dat je eigenlijk iets te zwaar bent en dat het er mooier uit ziet als je wat afvalt. dan komt het al heel anders over.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:45

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me best heel knullig zou voelen als de jury me na de proef bij zich zou roepen om iets van mijn gewicht te zeggen. Zelfs al wordt het heel vriendelijk gezegd. Maar goed, aan de andere kant kun je dan (in mijn geval) wel uitleggen wat de medische oorzaak is. Ik heb er liever een gesprek over dan dat er een kwetsende opmerking over op mijn protocol staat.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:55

dat bmi, dat kan niet 100 % kloppen volgens mij...
want er zijn toch ook mensen met groffe / zware botten?
en spieren zijn toch ook zwaar?

en idd wat beantsje zegt... als ze 20 cm langer zou zijn...

ik vind het nog al wat, zulke uitspraken! het hangt er toch echt per combi vanaf hoe het paard belast wordt?

en als je als manege houder je stoort aan combinaties dan moet je geen manege runnen, lijkt me.
wanneer je een manege hebt, dan laat je mensen tegen geld op de ruggen van je eigen paarden rijden.
iedereen rijdt zoo anders.

op mijn paard komt niemand anders, en als dat wel gebeurd dan is het mijn stiefdochter of manlief.

bud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:52

ja dat is wel een betje raar.
de jury hoeft niet over mij te zeggen ik ben de baas over me eigen lichaam

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:09

Roxx schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me best heel knullig zou voelen als de jury me na de proef bij zich zou roepen om iets van mijn gewicht te zeggen. Zelfs al wordt het heel vriendelijk gezegd. Maar goed, aan de andere kant kun je dan (in mijn geval) wel uitleggen wat de medische oorzaak is. Ik heb er liever een gesprek over dan dat er een kwetsende opmerking over op mijn protocol staat.

En omdat de jury niet vanuit het juryhokje kan zien of er misschien een medische oorzaak is, hoort een jury naar mijn mening dus ook een gesprek aan te gaan ipv een opmerking op het protocol. Maar zo lang je je paard niet in de weg zit, hoeft overgewicht geen probleem te zijn toch? Ik ken ook een springamazone die in het Z/ZZ rijdt en behoorlijk aan de zware kant is...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:22

ik vind het beter als te dikke mensen gaan afvallen voor het welzijn van hun paard.. maar dan moet die kl*te jury zich niet mee bemoeien!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:31

ELpatcho schreef:
ik vind het beter als te dikke mensen gaan afvallen voor het welzijn van hun paard.. maar dan moet die kl*te jury zich niet mee bemoeien!

Als een te dikke ruiter zijn paard duidelijk in de weg zit, dan is het juist de taak van de jury om zich hiermee te bemoeien. Tijdens de jurycursus is de groep cursisten waar ik in zat hier ook op gewezen, toen we het onderdeel houding + zit uitgebreid doornamen.
Bovendien, ruiters/amazones met een normaal postuur krijgen toch ook commentaar op houding + zit als hier wat aan schort....??? Waarom zouden dikke mensen dan een uitzondering zijn?
Je ziet ook wel eens hele kleine, fijne meisjes op joekels van paarden rijden waar ze hun handen vol aan hebben. Mocht zo'n combi bij mij in de baan rijden dan zou ik ook zeggen dat ik de combi niet bij elkaar passend vind.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:39

jaah maar dat kan je toch subtiel op de coupon zetten,, dat ruiter paard in de weg zit.. dat is bij ruiters van normaal postuur ook zo!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:44

Mies7 schreef:
ELpatcho schreef:

Als een te dikke ruiter zijn paard duidelijk in de weg zit, dan is het juist de taak van de jury om zich hiermee te bemoeien. Tijdens de jurycursus is de groep cursisten waar ik in zat hier ook op gewezen, toen we het onderdeel houding + zit uitgebreid doornamen.
Bovendien, ruiters/amazones met een normaal postuur krijgen toch ook commentaar op houding + zit als hier wat aan schort....??? Waarom zouden dikke mensen dan een uitzondering zijn?Je ziet ook wel eens hele kleine, fijne meisjes op joekels van paarden rijden waar ze hun handen vol aan hebben. Mocht zo'n combi bij mij in de baan rijden dan zou ik ook zeggen dat ik de combi niet bij elkaar passend vind.

Het gaat om de manier waarop er commentaar wordt gegeven. Knipoog

Als iemand dat bij mij zou flikken was die nog niet jarig.