dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Re: dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:40

@elise sorry hoor dat ik geen tijd heb om 8 bldz door te gaan lezen zal het nooit meer doen :L.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:44

Sllereerst heb ik geen zin om 9 bladzijdes door te lezen maar ik vind het inderdaad erg vreemd dat het eerst wel kon en nu blijkbaar niet meer.
Wat ik me afvraag is wat voor problemen je zoal tegen bent gekomen op de concoursen.
Ik jureer zelf maar zou eerlijk gezegd niet weten wat ik zou doen als er iemand zich aan de ring meld die bitloos rijd.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:49

laartjuh schreef:
Waarom mag je dan wel springen zonder bit?

Maar als ik het goed begrijp mag je ook startten zonder bit als je paard weet ik veel een pijnlijk iets in de mond heeft zitten (medisch)?

Maar wat is het probleem dan om met zachte hand bitloos te starten?? Welke hinder ondervindt een paard daarvan.... Als het paard natuurlijk zuiver loopt en er gesproken kan worden van een gezond paard.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:59

Lielle schreef:
De KNHS dekt daar - voorlopig - anders over, en dan moet je daar of echt een tegeninitiatief tegenover stellen, of iets anders gaan doen. Het komt een beetje over als wel willen voetballen bij de KNVB maar dat met een tennisbal willen doen. Dat kan een geweldige sport zijn, maar de KNVB erkent die variant (nog?) niet.

Dit is geen vergelijk. Als je niet met een voetbal wilt voetballen, maar met een tennisbal, dan zou de rest van de spelers zich ook moeten aanpassen.
Wanneer je zonder bit wilt rijden, dan heeft niemand daar hinder van en er is niemand die zich bij jou hoeft aan te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:04

De rest heeft er wel last van, want de optoming is niet meer gelijk.
Geen gelijke kansen op die manier.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:05

Prima, ander vergelijk. Voltigeren met een koe, biljarten met een hengel. Het gaat om het principe dat je een wezensvreemde wijziging in de sport wil aanbrengen. Wat dat betreft ben ik het volkomen met HC eens.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:09

runningkawa schreef:

Zou dan ook niet iedereen met hetzelfde bit/neusriem/hoofdstel moeten rijden, met dezelfde sporen enz enz..... Want ik vind daar toch ook behoorlijke verschillen in zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:11

Wezensvreemde wijziging?
Geen gelijke kansen?
Verward
Kom op.

Btw, alsof iedereen wel met exact hetzelfde bit rijdt, exact hetzelfde hoofdstel, zadel, sjabrak, etc etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:13

Dat is toch allemaal dezelfde soort van optoming
En een bit naar wat bij het paard zijn mond past, vandaar de verschillende
Kun je daar niets in vinden, vind ik het raar

sjabrakje doet weinig af aan hoe een paar loopt....

Klasieke dressuur is met een bit, take it or leave it Lachen
Genoeg andere dingen te doen te paad.

En gezien de weinig animo voor het bitloos lijkt me dat er nog niet snel verandering komt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:15

Ja, wezensvreemde wijziging. De dressuur zoals de FEI en daarvan afgeleid de KNHS organiseert is inclusief bit, zo is de definitie. Daarom is springen bv wel toegestaan zonder bit, dat is geen dressuur. Je zou ook kunnen ijveren voor een aparte discipline binnen de KNHS, bitloos dressuren. Net zoals de discipline endurance en voltigeren is toegevoegd.

Ik had me destijds aangemeld voor de clinic bitloos springen, maar daar heb ik weinig meer van gehoord.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:22

Wat een onzin dat je eerst 3 jaar bitloos mee mag doen en vervolgens ineens niet meer. Wees dan vanaf begin af aan consequent. Gestoord
Zo'n KNHS kan ik dan echt niet meer serieus nemen.

TS; ik vind het heel rot voor je, want mensen die dan meteen roepen dat je 'maar' wat anders moet doen, zijn blijkbaar nogal kortzichtig. Dat is nogal makkelijk gezegd, als het eerst 3 jaar wel mag en vervolgens weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:22

Dat het ineens is ingetrokken is idd te zot voor woorden, maar daar waren de meeste het denk ik wel over eens Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:24

Ja maar die van strandvolleybal hebben ook zelf eerst een bond opgericht, en van wat ik hoor is het bij bitloos helemaal in de fout gegaan. Daarom vind ik het ook makkelijk om naar de kns te roepen terwijl ze volledig in hun recht staan.

En dat ze na drie jaar pas een fout in gezien hebben is spijtig maar ook niet zo verassend er gebeuren meer van die dingen.
En ts sorry maar dat je de regels nooit gehoord hebt klinkt voor mij toch iets verassend.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:25

runningkawa schreef:

Iedereen mag toch zelf kiezen of die met of zonder bit start? Als het één voordeliger zou zijn dan het ander, dan kies je die optoming toch gewoon? Dit probleem zie ik niet zo. Het enige argument tegen bitloos starten wat ik redelijk vind, is dat het niet in de klassieke dressuur zou passen. Maar ik ben er nog niet van overtuigd dat de afwijking daarvan zó groot is, dat een wijziging van de betreffende regel echt een probleem moet zijn (ook al is het maar voor een beperkt aantal ruiters, misschien worden dat er wel meer als de verandering eenmaal is doorgevoerd).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:27

Maroush schreef:
Iedereen mag toch zelf kiezen of die met of zonder bit start? Als het één voordeliger zou zijn dan het ander, dan kies je die optoming toch gewoon? Dit probleem zie ik niet zo. Het enige argument tegen bitloos starten wat ik redelijk vind, is dat het niet in de klassieke dressuur zou passen. Maar ik ben er nog niet van overtuigd dat de afwijking daarvan zó groot is, dat een wijziging van de betreffende regel echt een probleem moet zijn (ook al is het maar voor een beperkt aantal ruiters, misschien worden dat er wel meer als de verandering eenmaal is doorgevoerd).

Lijkt mij ook, maar het zal wel te alternatief zijn voor sommigen. Jammer.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:28

katiavl schreef:
Daarom vind ik het ook makkelijk om naar de kns te roepen terwijl ze volledig in hun recht staan.

Ik beschuldig de KNHS nergens van. Ze stáán volledig in hun recht. Ik vind het alleen erg JAMMER dat de regel wrs niet verandert zal worden. Dat kan ik wel enigszins begrijpen, maar zoals ik net al zei, hoeft het met een kleine aanpassing in de definitie het allemaal helemaal geen probleem te zijn. Waarom dan niet een toenemend aantal ruiters een plezier doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:28

Lees eens op bokt hoeveel ruiters bijv niet buiten kunnen rijden omdat het paard het bit vast pakt en eruit naait
Bitloos kunnen ze dan wel.
Zal dat komen omdat de handjes dan ineens zoveel vriendelijker zijn om de gevoelige neus dat het paard dan wel stopt?
Of omdat de ruiter bij het bitloos inhangen ineens heeft geleerd op de zit te rijden?

Dus verschil gewone bit en bitloos vind ik dus wel enorm en echt niet altijd zoveel vriendelijker dan word voor gedaan...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:29

runningkawa schreef:
Dat het ineens is ingetrokken is idd te zot voor woorden, maar daar waren de meeste het denk ik wel over eens Lachen

en daar sluit ik me helemaal bij aan. Dat is niet netjes, hoewel ik het ook te ver vind gaan om te impliceren dat de KNHS willens en wetens via iemand jouw naam heeft proberen te achterhalen. Ik acht het aannemelijker dat ze dachten de mevrouw in kwestie bluft, en daarom naar een voorbeeld hebben gevraagd.

Maar ik houd me nog steeds aanbevolen voor die clinic bitloos springen.

Maroush, dat is een regeling die op FEI niveau zou moeten worden aangepast, of je zou een aparte discipline in het leven moeten roepen. Horseball is ook zo'n voorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 10-04-07 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:31

Dat het niet altijd vriendelijk is, helemaal mee eens. Dat geldt andersom precies hetzelfde.
En hoe dat komt, wat jij net noemt, ik zou het niet weten. Het ligt natuurlijk ook aan de bitloze optoming. Een hackamore is iets heel anders dan een dr. Cook hoofdstel of van Emiel Voest.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:53

laartjuh schreef:
@elise sorry hoor dat ik geen tijd heb om 8 bldz door te gaan lezen zal het nooit meer doen :L.

nou, aangezien je 'n beetje gepikeerd reageert Nagelbijten / Gniffelen ..

je zei: Maar als ik het goed begrijp mag je ook startten zonder bit als je paard weet ik veel een pijnlijk iets in de mond heeft zitten (medisch)?

maar dit hele topic draait erom, inclusief openingsbericht van TS!, dat er in de klassieke dressuur (in ieder geval tot op heden) niet bitloos mag worden gereden én dat er ook geen dispensatie voor kan worden aangevraagd.
reden voor TS om dit topic te starten was dan ook haar frustratie over het feit dat haar (dus blijkbaar door een fout van de KNHS) toch verleende dispensatie plots, na drie jaar, werd ingetrokken (en dan met name de manier waaróp).

je had dus niet eens 8 pagina's door hoeven spitten, het openingsbericht was al zo ongeveer voldoende om te kunnen begrijpen dat bitloos starten (met één T) niét mag in de klassieke dressuur, en tevens kan er tot op heden geen dispensatie voor worden aangevraagd (lees: ook niet om medische redenen aan de mond). - anders was de dispensatie van TS niet ingetrokken, was er geen frustratie geweest en had dit topic niet bestaan -.

dat ik misschien n tikkeltje lomp op jouw bericht reageerde was met name omdat hier nogal een 'discussie' gaande is over de vraag of bitloos (om medische redenen of zelfs voor iedereen) toegestaan zou mogen zijn of niet en jouw bericht daartussen dan wel opviel.

waarom bitloos bij het springen trouwens wel mag vind ik overigens helemaal niet zo'n gekke vraag. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:00

Omdat dat een andere discipline is Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:02

en geen klassieke dressuur wat per definitie wel met bit is.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:03

Elise88 schreef:
laartjuh schreef:

nou, aangezien je 'n beetje gepikeerd reageert Nagelbijten / Gniffelen ..

je zei: Maar als ik het goed begrijp mag je ook startten zonder bit als je paard weet ik veel een pijnlijk iets in de mond heeft zitten (medisch)?

maar dit hele topic draait erom, inclusief openingsbericht van TS!, dat er in de klassieke dressuur (in ieder geval tot op heden) niet bitloos mag worden gereden én dat er ook geen dispensatie voor kan worden aangevraagd.
reden voor TS om dit topic te starten was dan ook haar frustratie over het feit dat haar (dus blijkbaar door een fout van de KNHS) toch verleende dispensatie plots, na drie jaar, werd ingetrokken (en dan met name de manier waaróp).

je had dus niet eens 8 pagina's door hoeven spitten, het openingsbericht was al zo ongeveer voldoende om te kunnen begrijpen dat bitloos starten (met één T) niét mag in de klassieke dressuur, en tevens kan er tot op heden geen dispensatie voor worden aangevraagd (lees: ook niet om medische redenen aan de mond). - anders was de dispensatie van TS niet ingetrokken, was er geen frustratie geweest en had dit topic niet bestaan -.

dat ik misschien n tikkeltje lomp op jouw bericht reageerde was met name omdat hier nogal een 'discussie' gaande is over de vraag of bitloos (om medische redenen of zelfs voor iedereen) toegestaan zou mogen zijn of niet en jouw bericht daartussen dan wel opviel.

waarom bitloos bij het springen trouwens wel mag vind ik overigens helemaal niet zo'n gekke vraag. Lachen

Ik heb de eerste bldz doorgelezen maar snapte dat puntje gewoon niet zo goed.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:05

hmhm, ja uhm 't was niet mijn vraag over 't springen, zoals je begrijpt .. maar 'k snapte wel dat laartjuh zich dat kon afvragen (wat ik dus wilde zeggen : ik ergerde me niet aan dié vraag maar aan haar andere)
overigens logisch dat 't hier om 'n andere discipline gaat .. maarja, daar zullen ze dus ook ooit de overstap hebben moeten maken om bitloos toe te gaan staan neem ik aan ..? of was 't daar altijd al mogelijk?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:07

Dat is vrij recent (2 jaar geleden Verward ) ingevoerd.