[D] idiote regel om te starten met een hengst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HarmanyL

Re: [D] idiote regel om te starten met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:39

Ja voor zo'n toelatingsexamen of vaardigheids proef zou ik ook wel wat voelen! Ik kan gewoon niet van iemand anders een paard rijden om L2 te kunnen starten... Dus mag ik nooit op wedstrijd!? Nu gaat het bij mij om een manege (dek) hengst van 11 jaar waar ik nu onderling L2+8 mee ben. Maar ik zou hem nu nooit kopen, ik mag er toch niet officieel mee op wedstrijd. Het is echt een doetje, ook op vreemd terrein, neem hem namelijk wel mee met orientatieritten ed.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:13

casperrr schreef:

ik neem aan dat als je een hengst hebt die thuis doorslaat, dat op concours ook doet...

Het gaat niet eens om het doorslaan. Ik reed jonge hengsten die thuis gewoon megabraaf waren, maar op concours toch wel stoer wilden worden. Niet gevaarlijk ofzo, maar als je dan de controle niet kunt houden, dan wordt het dat wel en daar gaat het ook om.
Ik heb er eentje 1x meegehad die op concours ineens deed of ie prikkeldraad in zijn mond had gekregen. Die werd bijkans onbestuurbaar. Ik heb het bij een proefje gelaten en ben vlotjes huiswaarts gegaan!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:30

Erg jammer voor diegenen die de kans niet krijgen, en erg jammer dat er mensen zijn die het voor de rest verpesten.

en ook erg jammer dat alles tegenwoordig maar zo negatief mogelijk gebracht moet worden, niemand maakt schijnbaar meer iets positiefs mee?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:31

remsy schreef:
Erg jammer voor diegenen die de kans niet krijgen, en erg jammer dat er mensen zijn die het voor de rest verpesten.

en ook erg jammer dat alles tegenwoordig maar zo negatief mogelijk gebracht moet worden, niemand maakt schijnbaar meer iets positiefs mee?

zo kan je het ook stellen Lachen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:56

remsy schreef:

Ja hoor! Bij mij ging het altijd best goed Haha! ! (op die ene hengst na dan). Veel gewonnen enzo...
Verder ook nog nooit zelf een hengst in mijn nek gehad, wel brullende types langs zien komen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 00:04

Ik sta zelf op een manege waar wedstrijden gehouden worden.
Zo leert Barc de drukte en de stress van de omgeving.
Ik vind wel dat ik als hengsten eigenaar meer moet uitkijken...
Simpelweg omdat sommigen lui te druk bezig zijn met zich zelf...
Ze planten hun paard voor of achter een ander neer zonder uit te kijken:S
Als een hengst daar op reageert is het:Ja het is een hengst...
Doet een ander paard het...ag ja hij is een beetje gestresst....

Ag ja als ik ga starten dan rij ik desnoods in de buitenbak of paddock in.......
Is veel veiliger voor je het weet word mij hengst voor zijn sokken gereden door dat iemand denkt dat hij anky is:P:+

(de mentaliteit die er op wedstrijd terrein heerst is om je dood te schamen,vaak gunnen ze elkaar het licht niet in de ogen:S)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:57

Ik ga inderdaad ook voor het eerst starten op wedstrijden waar twee volledige binnenbakken zijn. Dan rij je niet met zijn allen op een kluitje en het is mooi omheind. Ik ben pas wel op de appaloosawedstrijd gestart en hier gedroeg hij zich, op het gillen na, keurig. In het begin wel sterk lopen maar hij trekt niet naar andere paarden toe.

meppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:48

Van mij mogen ze de regel zelfs verhogen naar Z dressuur, ik vind iemand die 1 keer L2 met winst heeft gereden nog niet genoeg ervaring te hebben voor een hengst. Ik rij zelf ook met een hengst die thuis superbraaf is met merries en al, maar op concours weet hij toch echt wel dat hij een echte vent is.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:50

Dan als nog heeft het geen zin om de regel te verhogen naan Z dressuur.

Als mensen een paard lenen van iemand met alle knopjes er op en dan zo door de klasses heen knallen, hebben ze nog steeds geen ervaring met hengsten. Dus in dat opzicht heeft de hele regel geen zin!
Daarom zou ik ingaan met een soort toelatings examen, met je eigen hengst. Dan kan er bv door een soort jury gekeken worden of de combinatie er aan toe is om te starten.
Zo niet dan zijn ze zeg maar gezakt, zo wel dan mogen ze starten en krijgen ze een soort certificaat die ze mee moeten nemen naar de wedstrijden en laten zien voor bewijs.

Teminste daar zou ik zeker mee instemmen en voor zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:14

Er zijn maar weinig mensen die ff op een paard van een ander de mogelijkhied krijgen om door te tuffen naar de Z.
Verder heb je dan wel al een helehoop concours ervaring.
Inzicht in het losrijden. En dat is zeker zo belangrijk als wat ook.
En inzicht en ervaring om hoe je moet rijden in een drukke losrijbak, krijg je niet met een certificaat.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:33

meppie schreef:
Van mij mogen ze de regel zelfs verhogen naar Z dressuur, ik vind iemand die 1 keer L2 met winst heeft gereden nog niet genoeg ervaring te hebben voor een hengst. Ik rij zelf ook met een hengst die thuis superbraaf is met merries en al, maar op concours weet hij toch echt wel dat hij een echte vent is.

Ik denk niet dat je zo kan bepalen of iemand die 1x L2 met winst heeft gereden genoeg ervaring heeft, ik ken ook mensen die genoeg ervaring hebben, maar geen wedstrijden rijden. Ik vind het wel goed dat deze regel er is, want zo hou je de ergste types thuis.
Het is heel jammer voor degene die hun hengst wel onder controle hebben, dat ze eerst L2 moeten zijn, maar zo moeilijk is dat toch niet? Ik zou iig genoeg mensen kunnen verzinnen waarvan ik evt. het paard wel zo mogen lenen om L2 met winst te worden (als ik dat niet al was).

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:34

Goed dat ik het weet, kan ik er rekening mee houden. Wil namelijk een hengstveulen kopen, moet ik tegen de tijd dat hij wedstrijd klaar is zorgen dat ik zelf weer L2 Rij!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:59

Charos schreef:
Ik denk niet dat je zo kan bepalen of iemand die 1x L2 met winst heeft gereden genoeg ervaring heeft, ik ken ook mensen die genoeg ervaring hebben, maar geen wedstrijden rijden. Ik vind het wel goed dat deze regel er is, want zo hou je de ergste types thuis.
Het is heel jammer voor degene die hun hengst wel onder controle hebben, dat ze eerst L2 moeten zijn, maar zo moeilijk is dat toch niet? Ik zou iig genoeg mensen kunnen verzinnen waarvan ik evt. het paard wel zo mogen lenen om L2 met winst te worden (als ik dat niet al was).

ik vind dit geen correcte opmerking ik heb persoonlijk daar geen enkele mogelijkheid voor en zal die ook niet zo even 123 krijgen.
wat zou ik moetten doe de shetlander van de boer waar mijn hengst staat naar de z rijden ?????
en dat alleen voor wat wedstrijdjes voor de lol nou nee dankje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:15

Waarom zou jij die mogelijkheid nergens kunnen krijgen en vele andere wel?
Mijn eerste L klassering (en enkele daarna) was ook niet op eigen paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:54

precies, zelfs door tijdelijk een manege paard te starten (dat kan op sommige manege's) moet dat kunnen. En die hoef je dan echt niet elke dag te rijden hoor. Ik reed er ook maar 1x per week op en dat was voldoende om naar het L2 te rijden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:05

bijna alles wat hier in de omgeving wat word aangeboden is voor de verkoop ook de paarden van de manege.
en daarbij komt ik wil niet op een ander zijn paard willen blijven rijden wat zou ik moetten zegen hallo ik wil even een paard van je naar de l rijden en dan ga ik weer ???
denk het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:45

Als het voor de verkoop is, willen mensen het wel vaak.
Jij je klassering, hun de klassering bij het paard.
Biede geholpen. Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:29

De ene hengst is de andere hengst niet en ook kan het gedrag van de hengst van moment tot moment veranderen. L is absoluut geen indicatie dat je controle over een hengst hebt. Met Z kom je ruiters/amazones tegen die geen controle over een ruin/merrie hebben .... Haha! Hoe men tot L komt om op een hengst te mogen starten weet ik niet. Als je geen L rijdt, zijn er tal van mogelijkheden om naar de L te rijden op een ander paard. Kan het te maken hebben met risiko's, aansprakelijkheid of moet het andere deelnemers een gevoel van veiligheid geven ?

Er zijn zat stallen die vol staan met paarden. Kom je daar een hengst stallen of parkeren, dan heb je een probleem met andere eigenaren van paarden. Misschien interessant om te weten waarop deze regel gebaseerd en ontstaan is ?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:35

Citaat:
Het is heel jammer voor degene die hun hengst wel onder controle hebben, dat ze eerst L2 moeten zijn, maar zo moeilijk is dat toch niet?

Ik denk dat de meeste ruiters die in de L2 rijden hun paard in algemeenheid nog niet echt onder controle hebben. Misschien denken ze dat, het is waarschijnlijk niet zo.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:47

Goofy44 schreef:
Ik denk dat de meeste ruiters die in de L2 rijden hun paard in algemeenheid nog niet echt onder controle hebben. Misschien denken ze dat, het is waarschijnlijk niet zo.

Dat is wel heel erg zwart wit kijken wat je nu doet je kan nooit oordelen over een ander zijn ervaring en een klassering van die persoon, en of deze wel of niet zijn/haar paard onder controle heeft

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:32

ik ken iemand die bij de pony's wel een hengst rijd terwijl ze toen L springen was

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:02

Dat kan, je moet nl. L2 dressuur zijn met winst of L springen met winst.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:10

of M samengesteld Lachen

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:10

Goofy44 schreef:
Citaat:
Het is heel jammer voor degene die hun hengst wel onder controle hebben, dat ze eerst L2 moeten zijn.

Ben ik mee eens, alleen kun je helaas niet weten wat voor achtergrond ervaring die persoon heeft.
Je hebt ruiters die altijd veel verschillende paarden/hengsten met verschillende karakters gereden hebben, en je hebt ruiters die alleen maar brave paarden gereden hebben. Ik vind daarom dat het niveau niets te zeggen heeft over de ervaring van de persoon en dat je een hengst onder controle kunt houden. Tevens is niet elke hengst hetzelfde. Je hebt hele idiote hengst en hele brave hengsten. Ik vindt dat het vooral aan de opvoeding ligt. Onze hengst is heel braaf tussen vreemde merries op concour. Natuurlijk maakt hij zich wel even groot en brult de eerste paar seconden, maar voor de rest weet hij dat degene die erop zit, de baas is. Als je ze maar goed opvoedt en heel consequent bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:23

Dit topic is een jaar oud Lachen