Ergenis B ruiters

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Ergenis B ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:16

Er wordt in elke klasse slecht gereden door sommigen die dat in de proef nog redelijk kunnen verbloemen... Helaas.
Daar doe je niks aan.
Wat de friezen betreft, gelukkig gaan er tegenwoordig iik steeds meer goede ruiters op friezen rijden. Voorheen was het zo, dat als je zelf niet zo'n ster was met rijden, je wel op een fries durfde, omdat die zo braaf en makkelijk zouden zijn.
Je had dan op wedtsrijd ook vaak van die matige ruiters op de friezen die, wanneer het paard even hard gaat, inderdaaad bang zijn en de gekste dingen doen om het paard te stoppen. Ik vind dat je dat bij de friezen steeds minder vaak ziet. Je ziet zulke mensen tegenwoordig vaak op tuigers of Gelderse types...

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:47

Yvonnelind schreef:
Er wordt in elke klasse slecht gereden door sommigen die dat in de proef nog redelijk kunnen verbloemen... Helaas.
Daar doe je niks aan.
Wat de friezen betreft, gelukkig gaan er tegenwoordig iik steeds meer goede ruiters op friezen rijden. Voorheen was het zo, dat als je zelf niet zo'n ster was met rijden, je wel op een fries durfde, omdat die zo braaf en makkelijk zouden zijn.
Je had dan op wedtsrijd ook vaak van die matige ruiters op de friezen die, wanneer het paard even hard gaat, inderdaaad bang zijn en de gekste dingen doen om het paard te stoppen. Ik vind dat je dat bij de friezen steeds minder vaak ziet. Je ziet zulke mensen tegenwoordig vaak op tuigers of Gelderse types...

Sluit ik me helemaal bij aan.
Iedere categorie heeft zo zijn zagers en schoppers, en helaas halen ook die winstpunten en komen ook die in hogere klasses terecht.
Het is niet anders, de Jury ziet het niet en als ze het wel zien, kunnen ze ze er met losrijden ook niet voor naar huis sturen.

Maar_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:32

maar wat ik niet begrijp jullie zijn toch ook allemaal in de B begonnen dus hebben zijn jullie ook aan het zagen etc. geweest?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:36

Niet per se de B klasse
Het gebeurt in bijna alle klasses wel.
Wat dacht je van in het Z, dat de trens af en toe net zo strak staat als de teugel of misschien nog wel strakker?
Verder ben ik het eens met Maar_kl.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:47

Maar_kl schreef:
maar wat ik niet begrijp jullie zijn toch ook allemaal in de B begonnen dus hebben zijn jullie ook aan het zagen etc. geweest?

Nou nee hoor.....ik heb van jongs af goede begeleiding gehad. Ook bij de africhting van jonge paarden. dat is geluk hebben. Als je geen of verkeerde begeleiding hebt kan het zo anders lopen....

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:21

Mijn ervaring op wedstrijden is verschillende. Maar over het algemeen genomen rijden toch de hoger geklassificeerde ruiters/amazone's zo als jij de B ruiter omschrijft. De B ruiter komt bij mij wat klungelig over, en weet de weg nog niet goed. (maar dat hadden wij ook tijdens onze 1e wedstrijd).

barcaseig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:08

Ik erger me inderdaad vaker aan hoger gaclassificeerde ruiters, dan aan B-ruiters. Hoger geplaatsten (er zijn natuurlijk uitzonderingen!)denken vaak dat ze meer rechten hebben dan de lager geplaatsten. B-ruiters heb ik meer begrip voor.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:39

Maar_kl schreef:

Ja, dat begreep ik ook niet.
Ik ben namelijk ook in de B begonnen, en heb ook altijd goede begeleiding gehad, dus dan heb je gewoon mazzel.
Dan leer je iig het goede.
Daarom zei ik in een eerdere post van mij ook dat het daarom een beetje laag is om alle dressuur ruiters en dressuur in t algemeen over 1 kam te scheren. Want we zijn (Gelukkig!) niet allemaal zo.
Rotte appels om t zo maar te zeggen heb je overal.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:22

Karoliefje_ schreef:
Ik was laatst met mijn tweeling zus mee op wedstrijd, en wat mij vooral opvalt is dat de B ruiters vaak grof rijden. *knip* En vooral bij de Friesen(jaa woon in Friesland) wordt er erg grof gereden. paarden worden stil gezet, flink gezaagt zodat ze met neus op hun borst lopen. een tempo dat of te hard of te zacht is. galop waarvan je kan zeggen dat het een middengalop is. Wat vinden jullie hier nou van?

Wat een onzin zeg!! Ik ben een B ruiter en rijd met mijn Fries wedstrijden in Friesland. Dus ik ben grof en trek mijn Fries met de neus op haar borst?? Dacht het niet!! Dat heeft imo niks met de klasse waarin je rijdt of met het ras paard te maken. Ik zie in hogere klassen ook wel eens mensen op zo'n manier rijden dat ik denk, hoe ben jij ooit zover gekomen! Het gebeurt dus heus wel, maar niet alleen bij B ruiters of mensen met een Fries Afbeelding

Citaat:

Wat een vooroordelen zeg. Hier ben ik het ook absoluut niet mee eens! Alsof alle Friezen zo makkelijk te rijden zijn, nou ik ken er genoeg waar je absoluut geen beginner op kan zetten!! Het is echt onzin om te zeggen dat er voorheen alleen maar slechte ruiters op Friezen reden en dat er nu alleen maar slechte ruiters op tuigers of Gelderse types rijden. Nog nooit op de KWPN'ers gelet? Of wil je beweren dat daar alleen maar goede ruiters op zitten??

Sorry als ik misschien wat fel overkom, maar ik heb het zo gehad met al die mensen die vooroordelen hebben op alles wat niet KWPN is.....Afbeelding

Maar_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:25

Citaat:

Wat een vooroordelen zeg. Hier ben ik het ook absoluut niet mee eens! Alsof alle Friezen zo makkelijk te rijden zijn, nou ik ken er genoeg waar je absoluut geen beginner op kan zetten!! Het is echt onzin om te zeggen dat er voorheen alleen maar slechte ruiters op Friezen reden en dat er nu alleen maar slechte ruiters op tuigers of Gelderse types rijden. Nog nooit op de KWPN'ers gelet? Of wil je beweren dat daar alleen maar goede ruiters op zitten??

Sorry als ik misschien wat fel overkom, maar ik heb het zo gehad met al die mensen die vooroordelen hebben op alles wat niet KWPN is.....Afbeelding
[/quote]

ben ik het helemaal mee eens!!

en geloof mij zelf de beste onder ons hebben er af en toe een handje van al rijd je in de Z met weet ik het hoeveel winstpunten Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:37

Dubbele post verwijderd... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lante op 26-08-06 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:29

Maar_kl schreef:
Citaat:

Zou je de volgende keer even wat genuanceerder willen lezen en antwoorden..?
Jouw reactie slaat zo nergens op. Ik gebruik woorden als 'vaak' en 'zouden' en niet 'alleen' zus of zo alsof het vaststaande feiten zijn.
Bovendien zijn Gelderse types en Tuigers ook KWPN paarden...
Mijn post heeft niks met vooroordelen te maken, dit is gewoon een mening.
Dit zegt ook niks over ruiters van bepaalde rassen, maar meer over onterechte vooroordelen van andere mensen die denken dat Friezen (of Gelderse paarden of tuigers) altijd braaf zijn (wat dus niet zo is natuurlijk, want het blijven dieren).
Ik heb zelf ook Friezen, dus het zou een beetje dom zijn om de ruiters van friese paarden allemaal naar beneden te halen hè? Haha!

Dat jij je kennelijk aangesproken voelt is heel jammer en niet de bedoeling. Het gaat over niemand persoonlijk. Lachen
Ik ben zelf ook maar een matige ruiter op een KWPN-er en een fries, maar ik heb niet de illusie dat ze altijd braaf zijn. Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:48

nicole_wijh schreef:
Mijn ervaring op wedstrijden is verschillende. Maar over het algemeen genomen rijden toch de hoger geklassificeerde ruiters/amazone's zo als jij de B ruiter omschrijft. De B ruiter komt bij mij wat klungelig over, en weet de weg nog niet goed. (maar dat hadden wij ook tijdens onze 1e wedstrijd).

hier ben ik het wel mee eens.
vaak lijkt het zo of b ruiters meer zagen en trekken enz. dat wil niet zeggen dat er niet 1 het ook echt doet.
je hebt het gewoon in elke klasse en met elk type paard.

dat mensen zeggen dat friezen, tuigers, gelderse enz altijd makkelijk zijn daar ben ik het niet mee eens ik ga dan ook altijd in discussie met die mensen ze hadden mijn merrie best in mogen rijden hoor.
(bij wijze van spreken dan)

tegen mij zeiden ze vorig jaar toen ik mn gelderse merrie in ging rijden een makkelijker paard kan je niet hebben nou ik heb het geweten hoor.
op wedstrijd kan ze echt super heet worden dan heb ik zeker een half uur nodig om los te rijden.
(ohja en ik heb een gelder maar ik zaag en trek niet hoor ze is heel makkelijk in dr mond)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:52

Gelukkig zijn er ook nog goeie ruiters op Friezen, Geldersen en tuigpaarden...
Gelukkig zijn er ook nog heel veel goede ruiters in de B die niet zagen en trekken. Soms vind ik dat ze in de hogere klassen nog meer zagen en trekken dan in de B. In de B rijden ook heel veel mensen met jonge of minder ervaren paarden waar ze eerder wat te voorzichtig mee zijn dan te ruw.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:16

Yvonnelind schreef:

Pffffffff Lips are sealed

Tja... tuigers (ook WPN`ers, maar dat ontgaat sommige lieden klaarblijkelijk) zijn nu eenmaal zeer ongevoelig en Gelderse paarden hebben gelukkig zulke zware hoeven dat ze simpelweg niet kúnnen bokken. Doodeng namelijk, zo`n WPN`er Koe .

Althans, op planeet Zorq Gestoord

lies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:32

i9k rij ook b
maar ik probeer me best te doen en volgens mij probeert iedereen dat
maar het de taak vind ik cvan de instukteur dat te voorkomen toch??

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:39

Uums schreef:
Yvonnelind schreef:

Pffffffff Lips are sealed

Tja... tuigers (ook WPN`ers, maar dat ontgaat sommige lieden klaarblijkelijk) zijn nu eenmaal zeer ongevoelig en Gelderse paarden hebben gelukkig zulke zware hoeven dat ze simpelweg niet kúnnen bokken. Doodeng namelijk, zo`n WPN`er Koe .

Althans, op planeet Zorq Gestoord

Misschien komt het omdat tuigpaarden goedkoper zijn, dravers worden soms ook om die reden gekocht; ik zou het echt niet weten. Ik ken er toevallig een paar die om die reden een tuiger hebben gekocht. Gelukkig voor het paard durfden zij er niet eens meer op en hebben ze de merrie verkocht. Niet iedereen doet de moeite om zich te laten informeren naar de eigenschappen van bepaalde paarden helaas. Als de handelaar zegt dat die tuiger, of gelderse of fries zo makkelijk is en ze kunnen het betalen, dan gaan ze bij een aantal mensen gewoon mee naar huis. Misschien ben ik wel de enige die zulke mensen kent..?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:48

er zijn echt veel mensen die denken dat een tuiger of gelder of fries heel makkelijk zijn.
een hoop zijn idd heel koel in hun hoofd maar je heb er ook zat heethoofden bij hoor.
de mijne is echt niet altijd even makkelijk zeker niet op wedstrijd dan is het koele in 1x weg.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:50

In deze hoek zitten ze in ieder geval niet (zeker niet in zulke grote getallen dat generaliseren geoorloofd is) Haha!

Maar ik kan natuurlijk niet over andere contreien oordelen Knipoog

Behalve over planeet Zorq, daar stikt het werkelijk van de panische rukjeplukkers op goedmoedige & voor weinig pecunia aangekochte paardebeesten Clown

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:53

Ik ben ook B ruiter, maar mijn motto is, Doet het mij pijn? Nee! Doet het mijn paard pijn? Nee! Nou dan blijf ik op deze manier rijden. Als het 1 van beiden pijn doet, dmv bijvoorbeeld zagen dan is de hele harmonie verstoord. Mijn gelder is echt de makkelijkste niet, maar als je hem ziet lopen als hij lekker ontspannen aan de teugel loopt Kwijl
Laatst bijgewerkt door Tatort op 26-08-06 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:54

areke schreef:
er zijn echt veel mensen die denken dat een tuiger of gelder of fries heel makkelijk zijn.
een hoop zijn idd heel koel in hun hoofd maar je heb er ook zat heethoofden bij hoor.
de mijne is echt niet altijd even makkelijk zeker niet op wedstrijd dan is het koele in 1x weg.

Ik ga hier niet betogen dat mijn Groningers af en toe 'bij de beesten af' doen om een statement te maken of een 'o, wat kan ik goed rijden ondanks het feit dat mijn paarden soms de Hokiepokie dansen'-gevoel kweken, want over het algemeen heb ik er geweldig coöperatieve en lieve paarden aan. En toegegeven... ik zet ze ook voor beginners in en ze pikken gewoon net iets meer dan de heethoofdige arab-welshjes die ik vroeger reed. Ze straffen onredelijk gedrag echter wel degelijk af, zoals ieder intelligent dier geneigd is te doen. Daarbij kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ook gehoorzaamheid valt of staat met een goede africhting. Decennia van wetenschappelijk onderzoek onderschrijven die indruk overigens Knipoog

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:02

ja ze zijn ook een stuk makkelijker dan arabieren welshjes enz.
maar er wordt ook wel te makkelijk over gedacht vindt ik.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:04

Wij hebben een arabier op stal waarvan de eigenaresse al een paar keer heeft gezegt dat ze taat zo'n hittepetit vindt, en taat is een gelder Vork

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:13

areke schreef:
ja ze zijn ook een stuk makkelijker dan arabieren welshjes enz.
maar er wordt ook wel te makkelijk over gedacht vindt ik.

Dat bedoel ik, zulke generalisaties getuigen m.i. niet van veel veldkennis...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 06:49

areke schreef:

Dat klopt. Mijn Fries is lastiger en kijkeriger op vreemd terrein dan mijn Jazz. En dan zeggen mensen heel vaak: Hè....dat die Fries zo kijkerig en druk is....dat zijn Friezen toch nooit?
Bovendien ken ik ook mensen die een Fries of een Gelderse hebben aangeschaft, denkend dat ze een sul hadden en vervolgens van de koude kermis thuis kwamen. Friezen en Gelderse zijn namelijk ook gewoon paarden, waar je correct mee om moet gaan. En daarnaast hebben ze ook verschillende karakters. De Geldersen van Koss staan bijv. ook bekend lastiger en heter te zijn (wat ze niet allemaal hoeven te zijn natuurlijk, maar zo wordt er over gepraat)... En dan is het voor zulke mensen een teleurstelling. Ik heb meermaals in mijn omgeving gezien dat het misging en zo'n paard als "vals" weer weg moest. Het is gewoon een misvatting...
Tuurlijk zijn er koele Friezen en Geldersen....maar ook zijn er koele volbloeden...
Het zijn en blijven paarden waar je correcte dingen mee moet doen, anders zijn ze ook in no-time "verprutst".