Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bramblerose

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:00

Yoghurt schreef:
Dit topic is naar aanleiding van het 'Kick-Off Dressuurproeven' topic. De helft van de tijd ging het over iets anders dan de dressuurproeven, onder meer over het feit dat paarden pas op latere leeftijd in de Z mogen worden uitgebracht. Dit zorgde voor nogal wat discussies. Naar ik weet is hier nog geen apart topic over geweest, maar wat vinden jullie ervan dat paarden al met 5 jaar in het Z worden uitgebracht?
Persoonlijk vind ik t maar niks, want een paard is met 5 jaar pas helemaal geestelijk uitgegroeid. En wat ik inderdaad nog meer las, was dat die jonge dieren vaak erg gespannen waren. Nou dat is dus niet bepaald het doel van de dressuur, en al helemaal niet op dat niveau.
Maar goed, misschien heb ik het wel helemaal mis, mijn paard is bijna Z maar wel al 22, dus we voldoen ruimschoots aan de limiet haha. Ben benieuwd naar jullie reacties!!

Hier ging het om in dit topic!

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:41

Nu ga ik een VARIANT schrijven opbovenstaand bericht van Yoghurt, waarin ik een paar WOORDEN verander.
Eens kijken hoe dat valt.......

CGJ12 schreef:

Dit topic is naar aanleiding van het 'Kick-Off Dressuurproeven' topic. De helft van de tijd ging het over iets anders dan de dressuurproeven, onder meer over het feit dat
kinderen

pas op latere leeftijd
op een pony mogen rijden

. Dit zorgde voor nogal wat discussies. Naar ik weet is hier nog geen apart topic over geweest, maar wat vinden jullie ervan dat kinderen al met 4 jaar op een pony worden gedwongen?
Persoonlijk vind ik t maar niks, want een kind is met 4 jaar nog niet helemaal geestelijk uitgegroeid. En wat ik inderdaad nog meer las, was dat die jonge kinderen vaak erg gespannen waren. Nou dat is dus niet bepaald het doel van de dressuur, en al helemaal niet veilig.
Maar goed, misschien heb ik het wel helemaal mis, mijn kind is bijna Z maar wel al 12, dus we voldoen ruimschoots aan de limiet haha. Ben benieuwd naar jullie reacties!!

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:07

Je hebt ook kinderen die het rijden erg leuk vinden, kinderen met veel talent die alle klassen met een fijne leerpony zo doorvliegen.
Net als dat er jonge talentvolle paarden zijn die spelen met de oefeningen in de proeven.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:12

Er wordt ook aangeraden om niet voor je 7e te paardrijden.....

Een kind van 4 dat (bijna) elke dag paardrijdt gaat daar imo zeker last van krijgen op latere leeftijd. Zit ze er af en toe op, is t een heel ander verhaal. (net als bij jonge paarden zeg maar....)

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:15

mijn dochter van 7 heeft zaterdag haar 1e les gehad ze is nu 7 jaar
ik had erg medelijden met de pony haha
dus ik heb besloten nog maar even te wachten met serieuse lessen
als ze een jaar of 10 is begrijpt ze het wat beter

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:35

KarinvdM schreef:
Net als dat er jonge talentvolle paarden zijn die spelen met de oefeningen in de proeven.

Maar met 6 jaar noem ik zo'n paard ook nog een: jong talentvol paard die speelt met de oefeningen in de proef. Het paard is dan immers pas hooguit 3 jaar onder het zadel (en dan ga ik er van uit dat het paard met 3 jaar meteen zadelmak gemaakt is).

En als een vergelijking tussen een 4 jarig kind en een 6 jarig paard nodig is (ik vind het zelf ook geen goede vergelijking) dan zouden we hier toch geen discussie hebben Ik moet namelijk het 4-jarige kind nog tegen komen die een Z-proef kan rijden...

Maar even weer een serieuze noot: zou je je paard ook al voor de 6e in de Z starten als er wetenschappelijk bewezen zou zijn dat dit grote slijtage opleverd en dús zijn op de langere termijn problemen op kan leveren?

Want ik heb hier weleens een artikel voorbij zien komen dat er voor pleit om paarden pas vanaf de 4/5e zadelmak te maken en pas vanaf de 6e verder op te pakken, omdat de groeischijven in de rug zich dan pas sluiten... nu heb ik zelf mijn bijna 4 jarige ook al ingereden, maar over 2 jaar zijn wij zeker nog geen Z...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:14

Javayo schreef:

Maar even weer een serieuze noot: zou je je paard ook al voor de 6e in de Z starten als er wetenschappelijk bewezen zou zijn dat dit grote slijtage opleverd en dús zijn op de langere termijn problemen op kan leveren?

Problemen op KAN leveren en problemen op GAAT leveren.......... dat is nog al een verschil.

Van een beetje risico nemen ben ik niet vies.
Het voordeel dat een 7-jarig ZZ-paard financieel oplevert tegen hetzelfde paard als 10-jarige loopt al gauw flink in de grote getallen (uitgaande van kwalitatief goed paard. Voor een simpel dier is het verschil nagenoeg nul.......)

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:31

Paarden vanaf hun 6e pas in het Z, dat vind ik opzich helemaal geen verkeerde regel. Maar ja je benadeelt er ook mensen mee, maar dat is met elke regel zo.

Ik wil nog wel even iets kwijt over een maximum leeftijd. Mijn eerste pony daar sprong ik Z mee toen ze 29 was. Er waren mensen langs de kant die zeiden dat ze 8 jaar was en zeker niet ouder als ik dan zei dat ze al zo oud was geloofden ze me niet. Ook was ze op deze leeftijd M SGW. En ze liep elke dag lekker de hele dag buiten. Zodat ze juist niet stijf zou worden!!!! Ze had er altijd plezier in. Nu is ze ondertussen 31 en springt weer B met een meisje bij ons uit de buurt met nog altijd plezier. Wat zou hier verkeerd aan zijn???

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:06

CGJ12 schreef:
Javayo schreef:

Problemen op KAN leveren en problemen op GAAT leveren.......... dat is nog al een verschil.

Het voordeel dat een 7-jarig ZZ-paard financieel oplevert tegen hetzelfde paard als 10-jarige loopt al gauw flink in de grote getallen (uitgaande van kwalitatief goed paard. Voor een simpel dier is het verschil nagenoeg nul.......)

dus het gaat dan alleen maar om het geld en niet meer om de welzijn van het paard

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:12

CGJ12 schreef:

Tja... daar ligt dan voor mij het verschil. Ik zelf heb vorig jaar een 3-jarige gekocht; gezien zijn afstamming en bewegingen heb ik zeker wel ambities in de dressuur. Maar aangezien ik hem niet voor de verkoop heb gekocht, ga ik daar rustig de tijd voor nemen.

Ik durf namelijk het risico op vroegtijdige slijtage niet aan, aangezien hij bij mij oud mag worden wil ik graag zo lang mogelijk plezier van hem kunnen hebben.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:06

Ik denk dat idd zoals CGJ al aangeeft de verkoop de grootste boosdoener is. Om een beetje geld op te leveren moet zo'n paard gewoon op jonge leeftijd hoog lopen. IK vind t onzin, maar helaas is het wel zo. Als daar verandering in zou komen (wat toch niet gaat gebeuren) is de druk van de ketel.... Heel jammer.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:25

Dat riep ik op pagina 3 al. Toen werd m’n kop afgebeten

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:30

Moniek schreef:

dus het gaat dan alleen maar om het geld en niet meer om de welzijn van het paard

Wat dacht jij dan?
Grow up!

Een knappe 2,5-jarige uit de 3e bezichtinging kopen kost al gauw 30-40 mille.

Als 7-jarige netjes geschoold paard mét wissels kán hij later 50 opbrengen (mag ie NIKS mankeren en geen EVA hebben)
Als 8-jarige wellicht 40
Als 9-jarige 30
Als 10-jarige 10.
Als 12-jarige 7,5
Elk jaar dat ie VROEGER op Z-niveau loopt en wisseltjes springt levert minder verlies op.

Het is trouwens maar een paard hoor.............
Iemand die ECHT om het welzijn van een paard geeft start in ieder geval nooit wedstrijden. Anders heb je een dubbele agenda..........

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:36

CGJ.. bij die prijzen vergeet je nog de amerikaanse markt. Daar kunnen prijzen (ook voor de 'oude' bokken van + 10 ) nog een tikje hoger liggen

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:36

........trouwens...........
door diverse ruiters is meningmaal aangegeven dat een paard na zijn 9e jaar in principe nergens meer in verbetert (mits gereden door een goede ruiter die van aanpakken weet). Als ie dán dingen nog niet goed kan dan leert ie het ook niet meer. Vanaf 9 jaar is de verwachtingswaarde van een paard dus volledig verdwenen, almede ook de uitdaging.........

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:40

yokie schreef:
CGJ.. bij die prijzen vergeet je nog de amerikaanse markt. Daar kunnen prijzen (ook voor de 'oude' bokken van + 10 ) nog een tikje hoger liggen

Maar dan nóg Yokie..........
De heren commissionairen maken maar al te graag gebruik van het feit dat je paard AL 10 jaar is.............. en daar zullen ze je op wijzen ook....

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:41

CGJ12 schreef:
Maar dan nóg Yokie..........
De heren commissionairen maken maar al te graag gebruik van het feit dat je paard AL 10 jaar is.............. en daar zullen ze je op wijzen ook....

Om vervolgens het 'gat' in eigen zak te steken?

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:49

CGJ12 schreef:
........trouwens...........
door diverse ruiters is meningmaal aangegeven dat een paard na zijn 9e jaar in principe nergens meer in verbetert (mits gereden door een goede ruiter die van aanpakken weet). Als ie dán dingen nog niet goed kan dan leert ie het ook niet meer. Vanaf 9 jaar is de verwachtingswaarde van een paard dus volledig verdwenen, almede ook de uitdaging.........

Als een paard vanaf zn 3e altijd is doorgereden en na 6 jaar nog niet veel verbeterd is, oke, dat is geen uitdaging meer. Maar je kunt niet zomaar stellen dat paarden boven 9 geen uitdaging meer zijn. Wanneer een paard onvoldoende is doorgereden en pas vanaf zn 10e echt aan t werk wordt gezet kan deze nog 200% verbeteren, mits dit een intelligent en talentvol, gezond paard is. Dus het heeft meer met de lichamelijke en geestelijke 'conditie' van het paard te maken dan met leeftijd.

Ik ben van mening dat je best aan het welzijn van je paard kunt denken ipv aan de centen en tóch concoursen rijden. Waarschijnlijk niet als je hiervan moet leven nee, maar wel als je hobbymatig wat wilt bereiken, samen met je paard en niet door je paard enkel als middel te gebruiken.

Edit: In principe kan deze discussie worden opgesplitst tussen hobbymatige ruiters en mensen die eraan moeten verdienen. Wanneer er geld bij komt kijken zal meer daar naar worden gekeken dan naar een risico (ivm wervels en dergelijke), mensen die hun paard het liefst oud zien worden zullen daar meer op letten.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:58

CJG, mij is altijd verteld dat een paard tussen z'n 12e en 14e pas op de top van z'n kunnen is!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:58

Lottew schreef:
Wanneer een paard onvoldoende is doorgereden en pas vanaf zn 10e echt aan t werk wordt gezet kan deze nog 200% verbeteren, mits dit een intelligent en talentvol, gezond paard is.

Uitzonderingen bevestigen de regel..........

Lottew schreef:
Edit: In principe kan deze discussie worden opgesplitst tussen hobbymatige ruiters en mensen die eraan moeten verdienen. Wanneer er geld bij komt kijken zal meer daar naar worden gekeken dan naar een risico (ivm wervels en dergelijke), mensen die hun paard het liefst oud zien worden zullen daar meer op letten.

Allen de semi-profs starten hun paarden als 5-jarige in het Z.
Daarom vind ik het ook zo jammer dat de "amateurs" in deze discussie zo afgeven op die brood-ruiters. Die ruiters moeten wél hun boterham verdienen met rijden, en kunnen niet zoals vele "penny-bokkers" hier een beetje de hele dag op kantoor via Bokt lopen af te geven op die semi-profs......... terwijl het salaris vanzelf weer gestort wordt........

Een ander het brood uit de mond stoten heb ik nooit netjes gevonden.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:02

Needje schreef:
CJG, mij is altijd verteld dat een paard tussen z'n 12e en 14e pas op de top van z'n kunnen is!!

Dan luister jij naar de verkeerde personen.............

Maar ik zeg ook niks over de TOP van zijn kunnen........... (goed lezen).
Ik had het over wat het paard reeds aangeeft te kúnnen......... en dat is iets heel anders.

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:28

Sorry CGJ12, maar het veranderen van mijn topic was wel errug off-topic nietwaar? Het is nooit mijn bedoeling geweest iemand voor het hoofd te stoten, ik wil gewoon een open en interessante discussie.

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:29

En ik vind overigens dat door het plaatsen van dat soort dingen de toon van dit topic erg negatief wordt, en iedereen begint dan op elkaar te vitten. Hou het leuk alsjeblieft

En een paard kun je na zn negende wel verbeteren hoor. Mijn paard van 22 gaat nog steeds in een stijgende lijn.

konyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:45

Ik vind dat het ligt aan het karakter van het paard. Als hij/zij het heel erg leuk vind te leren en er rustig genoeg onder is, vind ik een 5 jarige in het Z best kunnen .

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:19

Moniek schreef:

Nee, natuurlijk gaat het niet alleen maar om het geld. Ook profruiters zetten hun paarden niet meer en hoger in dan dat ze aankunnen (ja, uitzonderingen heb je altijd).

Maar ook ik, als amateur, vind het prettig om af en toe eens een paard voor een leuk bedrag te kunnen verkopen. De sport/hobby moet toch bekostigd worden, nietwaar?