Kick-off nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellen82

Re: Kick-off nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:10

@Needje: je hebt gelijk, maar als je dan de ruiter de keuze geeft kun je meteen controleren of deze het ruitergevoel heeft om op tijd te gaan lichtrijden en zo het paard weer makkelijker te laten ontspannen. Toch blijf ik ervoor om in het L1 nog te blijven lichtrijden, maar dit lijkt me een goede tussenoplossing.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:10

Gerrie schreef:
Restte Hamoen nog een vraagteken te zetten hoe je een combinatie die op de kampioenschappen nog geen fatsoenlijke wissel laat zien
zover hebt kunnen laten komen
??

Wat een domme opmerking.........
Die man weet toch dat in het Z1 geen wissels zitten????
Elke idioot die Z+10 is kan gewoon Z2 starten op kampioenschappen.......

Maar misschien moeten de ruiters in Utrecht/Gelderland WEL wissels tonen in de Z1......... je weet maar nooit.........

(ik had Adriaan toch een beetje hoger ingeschat hoor!)

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:49

CGJ12 schreef:
Gerrie schreef:
Restte Hamoen nog een vraagteken te zetten hoe je een combinatie die op de kampioenschappen nog geen fatsoenlijke wissel laat zien
zover hebt kunnen laten komen
??

Wat een domme opmerking.........
Die man weet toch dat in het Z1 geen wissels zitten????
Elke idioot die Z+10 is kan gewoon Z2 starten op kampioenschappen.......

Maar misschien moeten de ruiters in Utrecht/Gelderland WEL wissels tonen in de Z1......... je weet maar nooit.........

(ik had Adriaan toch een beetje hoger ingeschat hoor!)

Ik vond het een terechte opmerking!
Ik zal het nog iets duidelijker plaatsen:

Het betrof een Z2 combinatie die afgevaardigd was aan de hippiade....
Dan kun je je toch vraagtekens gaan zetten dunkt mij!

Of het in de nieuwe proeven nog zo kan al moeten blijken..
Is het hierin nog mogelijk om zwakke onderdelen te 'maskeren'?
Dikke onvoldoendes voor de niet getoonde wissel, onvoldoende voor de galop, matig voor de verzameling??

Het was trouwens zijn broer

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:55

ellen82 schreef:
Het doorzitten in het L1 vind ik ook geen goed idee, maar gisteren zeiden ze dat ze dat gedaan hebben om de ruiters zo vroeg mogelijk onafhankelijk te leren zitten.

Je hoeft niet de hele proef door te zitten hoor!
Bij de middendraf mag je lichtrijden, is dat een troost?

Onafhankelijk zitten is ook basis!
Ze hebben het vast afgekeken van de 'zitcompetitie' van de FNRS

Niet verkeerd trouwens....

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:00

Het zijn toch maar hele korte stukjes die je mag lichtrijden (alleen het halsstrekken en de middendraf als ik het me goed herinner). Tuurlijk is onafhankelijk zitten de basis, maar denk dat een goed voorwaarts gereden paard zeker zo belangrijk is, zeker bij jonge paarden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:03

Soms zie je idd weleens combinaties rijden die de wissels totaal niet beheersen maar toch winst rijden.

Je KAN ook echt gewoon een Z2 rijden met 1-en voor de wissels die je gewoon even overslaat door een soort van eenvoudige te rijden.
*nee spreek mij persoonlijk even niet aan*

Dat proberen ze er nu uit te halen dus door er 6 of 8 wissels in te douwen. Tja is misschien wel goed.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:08

ellen82 schreef:
Het zijn toch maar hele korte stukjes die je mag lichtrijden (alleen het halsstrekken en de middendraf als ik het me goed herinner). Tuurlijk is onafhankelijk zitten de basis, maar denk dat een goed voorwaarts gereden paard zeker zo belangrijk is, zeker bij jonge paarden.

De proef duurt ook maar 4 minuten dus waar hebben we het over?
We moeten toch eens af van die hotsen botsen ruiters op een strakke rug!

Gymnastiseren ruiter en paard en neem de tijd, dan pas ben je echt aan het rijden!

@Suzanne F.
6 wissels heb ik gisteren geteld in de moeilijkste 2 proef
En lekker snel opelkaar..

Miona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:23

Ik ben helemaal blij na gisteravond!!! 4-6 wissels in de Z2, heerlijk! Wat zal ik mijn paard een plezier doen.. Alleen jammer dat er geen series in zitten, die kan ze ook zo goed, hahahaha

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:56

Miona schreef:
Ik ben helemaal blij na gisteravond!!! 4-6 wissels in de Z2, heerlijk! Wat zal ik mijn paard een plezier doen.. Alleen jammer dat er geen series in zitten, die kan ze ook zo goed, hahahaha

Ik ben benieuwd...............

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:58

Gerrie schreef:

Jaren geleden hadden we in Haaksbergen ook een Nederlands Kampioene in de GP die geen piaffe kon..........

Ik ken trouwens meerdere mensen die met twee 1-en nog altijd zo 195 scoren........
Dan kun je die wissels beter gelijk in het begin van de proef stoppen. Kan de jury zich een beetje inhouden als het nergens op lijkt........

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:13

ellen82 schreef:
@Needje: je hebt gelijk, maar als je dan de ruiter de keuze geeft kun je meteen controleren of deze het ruitergevoel heeft om op tijd te gaan lichtrijden en zo het paard weer makkelijker te laten ontspannen. Toch blijf ik ervoor om in het L1 nog te blijven lichtrijden, maar dit lijkt me een goede tussenoplossing.

Dus jij was gister ook in Wanroij
Lekker druk was het... pfff

Maar even terug op het doorzitten in het L1.... Het zijn telkens maar korte stukjes dat je moet doorzitten, dus het valt wel mee dacht ik zo... En na een stukje doorzitten komt meteen een overgang naar de stap of galop

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:38

CGJ12 schreef:
Gerrie schreef:

Jaren geleden hadden we in Haaksbergen ook een Nederlands Kampioene in de GP die geen piaffe kon..........

Ik ken trouwens meerdere mensen die met twee 1-en nog altijd zo 195 scoren........
Dan kun je die wissels beter gelijk in het begin van de proef stoppen. Kan de jury zich een beetje inhouden als het nergens op lijkt........

Tjee, dan moet dat wel voor het Anky tijdperk geweest zijn

Diegene die de wissels niet beheersen hoeven dan voorlopig niet te denken dat ze 'over moeten' naar de ZZ-L...

Het zijn er trouwens in de toekomst minstens 4 of 6 ....red je het dan ook nog?

knightloekie schreef:
ellen82 schreef:

Dus jij was gister ook in Wanroij
Lekker druk was het... pfff

Maar even terug op het doorzitten in het L1.... Het zijn telkens maar korte stukjes dat je moet doorzitten, dus het valt wel mee dacht ik zo... En na een stukje doorzitten komt meteen een overgang naar de stap of galop

Hoe druk (aantallen) was het in Wanroy ?

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:43

De man zei iets van 200 maar daarna kwamen er nog hoopjes binnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:14

In Westerbork werd er nog maar een zaal bij open getrokken.... Geen idee hoeveel er waren.

In de Z2 als een paard geen wissel springt of in 2en, wat krijg je dan? Een keer een 3?? Daar hoeven maar een paar 8en tegenover te staan en men heeft die wp makkelijk. Als ik tenminste kijk hoe er over het algemeen gepunt wordt. je krijgt vaak ook nog een 4 als ie in galop vliegt in de middendraf....

Ik vind het goed dat er 4-6 wissels inkomen.... Als jury's dan ook eens een 1 of 2 durven geven, mag je ervan uitgaan dat deze mensen geen kampioen meer worden en ook niet in t ZZlicht gaan starten....

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 17:25

Gerrie schreef:
Diegene die de wissels niet beheersen hoeven dan voorlopig niet te denken dat ze 'over moeten' naar de ZZ-L...

Tsja.
Ik kom zelf aan mijn winstpunten in het ZZ-L met een paard wat de wissels niet kent..

Gelukkig zijn ze het laatste jaar ietsje beter geworden (50% goed zo'n beetje ) maar het is helaas nog niemand gelukt de wissels er 100% in de krijgen (en we zijn toch al zo'n 7 jaar ermee bezig )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:46

@Gerrie: sloeg die afgevaardigde naar de Hippiade met foute wissels op dit jaar of verleden jaar
Hier op stal staat er nl. zo eentje Springt zijn wissels minimaal na, maar dus niet in 1 keer. Zat juryleden die het niet eens zien en als ze het wel zien een keer een 4. Zet daar een 8 tegenover en je bent er weer. En eigenlijk is dat met alle klasses zo. Kun je geen SB in de M1 of travers in de M2? No problem, er zijn zat onderdelen omdat weer weg te poetsen.
Zo kun je dus wel bezig blijven. Ieder paard heeft zijn mindere punten dus het lijkt mij logisch dat er gecompenseerd wordt.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:51

ik had ook liever de keuze gehad om door te zitten of licht te rijden wanneer ik wil.

mijn zit is niet super(mede door een scheef bekken) maar willem zit gewoon heel erg moeilijk. gooit ten eerste al hoog op, neemt grote passen, ontspant niet altijd goed en komt flink terug in tempo(voel me net een trek poppetje dan )

maar gek genoeg zou ikjuist bij middedraf graag willen doorzitten.. dat kan ik beter dan licht rijdend... het is ook altijd wat.

zondag pas mijn 1e L1 proef rijden, dus dat is al nieuw.. maar de nieuwe proeven lijken me wel weer leuk. ff weer iets nieuws.. heb het na al die tijd wel weer gezien met de ouwe proeven.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:28

CGJ12 schreef:
Miona schreef:

Ik ben benieuwd...............

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:55

Fitzroy schreef:
@Gerrie: sloeg die afgevaardigde naar de Hippiade met foute wissels op dit jaar of verleden jaar
Hier op stal staat er nl. zo eentje Springt zijn wissels minimaal na, maar dus niet in 1 keer. Zat juryleden die het niet eens zien en als ze het wel zien een keer een 4. Zet daar een 8 tegenover en je bent er weer. En eigenlijk is dat met alle klasses zo. Kun je geen SB in de M1 of travers in de M2? No problem, er zijn zat onderdelen omdat weer weg te poetsen.
Zo kun je dus wel bezig blijven. Ieder paard heeft zijn mindere punten dus het lijkt mij logisch dat er gecompenseerd wordt.

Dan heb je het in de B een stuk moeilijker als je bv een slechte halsstrekken laat zien. De 8ten zijn daar met een metaaldetector nog maar schaars te vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:12

Ik heb voor het halsstrekken bijna altijd een 8, echt niet gelogen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:21

Sammie schreef:

Wat denkt ie? "O wat een lekkere grasjes?" ....

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:40

Fitzroy schreef:

Hamoen hield het wel netjes door geen namen te noemen,maar ik neem aan dat ie dit jaar bedoelde..

Je kunt volgend jaar zelfs 'mazzel' hebben omdat hoe hoger je komt niet alle onderdelen in een proef gepropt worden.
Scheelt alweer

Bettine schreef:

Citaat:
Gerrie schreef:

Tsja.
Ik kom zelf aan mijn winstpunten in het ZZ-L met een paard wat de wissels niet kent..

Gelukkig zijn ze het laatste jaar ietsje beter geworden (50% goed zo'n beetje ) maar het is helaas nog niemand gelukt de wissels er 100% in de krijgen (en we zijn toch al zo'n 7 jaar ermee bezig )

Zeg dat nu eens tegen Hamoen...kijken wat zijn reactie is

Zo lijkt het wel een campagne om vooral NIET over te gaan naar de ZZGP!?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:39

Een nagesprongen wissel in het Z2 is standaard een 4.
Zoveel punten kost dat dus inderdaad niet (de gemiddelde keertwending met bijbehorende stap is meestal weinig beter).

Iemand die het via draf doet krijgt standaard een 0 (of een 1).
Maar er zijn inderdaad te veel jury's die dan nog een 4 geven.

Daar tegenover zijn er ook te veel jurys die een zeer rechte/diepe/zuivere/nageeflijke wissel met een 6 beoordelen (en die soepeltjes nagesprongen wissel ook.... ) onder het motto: de sprong moet meer van de vloer af.......... Die jury's hebben het dus niet begrepen........

Kom op zeg! Het is Z2! Een zuivere kaarsrechte wissel is dan minimaal een 8. Anders wordt het verschil met die andere combinatie die ze al 7 jaar naspringt gewoon veel te klein.........

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:40

Suzanne F. schreef:
Sammie schreef:
Wat denkt ie? "O wat een lekkere grasjes?" ....

die vind je niet in een binnenbak

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:43

Gerrie schreef:
Zo lijkt het wel een campagne om vooral NIET over te gaan naar de ZZGP!?

Die campagne is al langer aan de gang.......
Paardenkrant recent niet bijgehouden? Standaard KLAAGT de juryvoorzitter over het "slechte" ZZL niveau waar slechts 1 op de 4 deelenemers 60% scoort.......... (alsof dat zo slecht is)

Die jury's kijken gewoon veel te veel naar Anky en Edward. Dát is het probleem.
Als ik een B-rubriekje moet beoordelen probeer ik dat een beetje soepel te doen..........
Blijkbaar kan dat er bij de ZZGP jury's niet af in hún "B"-rubriek.........