Wie naar selectie Gasselte(voor drentse kampioenschap)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

syvel

Re: Wie naar selectie Gasselte(voor drentse kampioenschap)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:35

hahaha jah klopt idd ik had het al vet lang want radijs had het voor me aangemaakt maar ben sinds vries pas actief omdat alanta toen vertelde dat ze iedereen al had gesproken voor de wedstrijd.. nou dat leek mij ook wel iets

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:54

het is echt zeer verslavend maarja!! gezellie haha

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:48

Dus Susan, jij wist ook niet waar die 1e jury last van had. Ik was inderdaad met Tempie 3e in die ring met 160 punten

Ik ga trouwens met beide paarden naar Emmen

start Goldy gewoon in de M1

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:24

Ik ben trouwens best benieuwd naar de uitslagen van alle klasses, zowel springen als dressuur, ik heb op de knhs drenthe alleen de uitslagen kunnen vinden van de selecties, maar niet van de rest. Zullen die nog ergens geplaatst worden of zetten ze de uitslagen niet op internet ? (op startlijsten.nl staan ook vaak uitslagen gepubliceerd)
Laatst bijgewerkt door haan op 12-07-05 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:25

Citaat:
-----------
Wat heb je als commentaar en cijfers bij de verschillende onderdelen?
Als je daar op in zou willen gaan, dan kun je misschien leren waarom ik jureer zoals ik dat doe, daar kun je misschien meer van leren dan van het vergelijken van alleen puntentotalen. ...
-----------
@ bertie: Je hebt de goede voor je
Die 5 voor impuls is geheel duidelijk. Ook in mijn eerste proef kwam het woord 'impuls' regelmatig naar voren op de coupon. Gelukkig is dit niet gebruikelijk en scoren we ook regelmatig 7-ens op dit onderdeel, ik hoop je de volgende keer dan ook een proef te laten zien waarin dat wel gewoon naar voren komt !

Ja, die impuls. Dat is iets dat in de hele proef natuurlijk doorwerkt. In overgangen, in verruimingen, in zijgangen .. noem maar op.
Als de impuls op een bepaalde dag (mogelijk het warme weer) niet in orde is, dan kost dat gewoon punten door de hele proef heen., en dat is natuurlijk heel vervelend.
Als jij normaliter een 7 rijdt voor impuls, dan komt de hele proef natuurlijk ook een stuk hoger uit, zeker bij mij ook.

Impuls is één van de belangrijkste dingen bij dressuurrijden: de door de ruiter opgewekte en beheerste drang naar voren.
Want dressuur is eigenlijk niets anders dan 'het gymnastiseren van een atleet', en als er niet voldoende beweging en schwung is, dan is er ook niet veel 'dressuur', zeg maar.
Kijk, in de B verwacht je nog niet zoveel, maar in de M1 toch wel al meer. Als 'impuls' daar een probleem is, of (bijvoorbeeld) ook het in balans gaan op vier benen, dan is er straks in de M2 gewoon een geweldig probleem als er 'verzameling' gevraagd wordt.
Citaat:
Die andere 5 op onderdeel 25 daar heb je bij gezet 'gymnastiseren'. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog nooit eerder een 5 op dit onderdeel heb gehad. Ik kan hem dan ook niet goed plaatsen. Met de oplettendheid en het vertrouwen van mijn paard is niets mis, blijft het gereden zijn in het algemeen over. En als je 142 punten in totaal scoort, dan zal dat in de ogen van de jury niet best zijn geweest.

Om even met het laatste te beginnen - zo'n opmerking als 'niet best' daar doe je jezelf mee tekort.
Want daar geef je een waardeoordeel mee, dat er in feite niet is, als je begrijpt wat ik bedoel.
Een jurylid ziet maar een momentopname, en weet niets van het moment van het africhtingsproces waar jij in zit. Kan dus ook geen waardeoordeel geven, alleen maar punten voor de verrichting. Maar dat is misschien een beetje te filosofisch.

Over een 5 in z'n algemeenheid, vergeet niet dat dat staat voor 'voldoende'. Het houdt niet over, maar is wel voldoende.

Gymnastiseren is wel een punt, dat zie je bijvoorbeeld heel sterk in de contragalop. De contra is een gymnastiserende oefening,
mits

juist uitgevoerd. Als de contra niet juist wordt uitgevoerd, heeft hij een gymnastiserende waarde van niks nada nul.
In een contra gaat het er
juist
om, dat de stelling en buiging volgens de galop gaan, en op het achterbeen. Een paard dat dat niet kan, en in een contra verkeerd gesteld en gebogen is, is niet gegymnastiseerd. Mogelijk zijn dergelijke observeringen ook bij de schouderbinnenwaartsen geweest, dat kan ik me niet herinneren.

In elk geval wel voldoende reden voor mij om het te melden, en ik zou zeggen, doe daar je voordeel mee.
Dan is het voordeel van je proef bij mij misschien niet zozeer het puntentotaal, maar wel wat je uit de score en het commentaar kunt leren.
Citaat:
Het enige commentaar dat verder op mijn coupon staat (dus afgezien van de impuls) is "2e deel heel goed" bij een middendraf die met een 7 werd gewaardeerd, 'h.h. gestrekt en te veel passen achterwaarts' (4), bij 1 contra staat er idd. 'stelling en buiging volgens de galop' (5) en bij 1 middengalop staat er 'slingert' (5). Lijkt mij allemaal duidelijk.

Mijn eerste proef had ik zoals gezegd ook meerdere malen 'impuls' als commentaar. Toch 162. Waarin zit hem dan die
20

punten verschil ?

Nou, ik wil niet flauw doen, maar misschien zat het andere jurylid wel aan de hoge kant?
Het kan niet zo zijn dat als impuls een punt van aandacht is kennelijk door de hele proef, dat je dan zulke punten krijgt (zo zijn we niet opgeleid)
Of je moet er al echt superdingen ter compensatie tussen hebben staan.
Citaat:
Als je voor goed vergelijkbare proeven 15 keer te horen krijgt 'dit is goed' en vervolgens 1 keer 'dit is helemaal niet goed' , wat moet je dan?

Leren waarom een jurylid bepaalde punten geeft. Praten met juryleden helpt heel erg.
We zijn net mensen.

_______
Een algemene opmerking nog, die slaat niet perse op jou, maar ik had afgelopen zondag meermalen de indruk dat ruiters niet voldoende theoretische achtergrond hebben. Weten ruiters hoe een schouderbinnenwaarts hoort te worden uitgevoerd, weten ruiters waarom een contragalop gevraagd wordt, en wat de zin of het doel is van een contragalop. Dat soort vraagtekens had ik echt meermalen.
_______

bertie

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:06

bertie schreef:
We zijn net mensen.

Net mensen, goh, er gaat een wereld voor me open

Ik vind het in de eerste plaats erg vriendelijk van je, dat je zo uitgebreid commentaar wilt geven hier op Bokt .

Over het hoe en waarom van bepaalde punten, en juryverschillen, daar kunnen we nog lang over doorpraten, en eigenlijk vind ik dat ook wel weer een van de mooie en boeiende aspecten van de dressuursport.

Voor mij persoonlijk waren de punten shockerend laag ( ) t.o.v. de gereden proef, maar dat geeft niet.
Als ruiter kijk je toch naar je eigen gevoel over de proef en vergelijkt met eerder gereden proeven en bijbehorende jury-beoordelingen. Ik heb toevallig een vrij constant paard en rijd ook behoorlijk constante punten, dus als je dan o.b.v. een gereden proef zeker een winstpunt verwacht, dan is 142 wel het andere uiterste.
Misschien heb ik ook het geluk dat bij mij de punten in bijna alle gevallen erg goed overeenkomen met het gevoel dat ik zelf over de proef had. Het overkomt me vaker dat m'n punten hoger zijn dan ik had verwacht, dan andersom .
Tsja, ' in het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst ' zullen we maar zeggen !

Maar goed, wat mij betreft nu genoeg gesproken over mijn proef, nog even en we kunnen dit topic beter "de proef van Grandeur" noemen...

Rieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 21:14

Vind het erg leuk, dat ze zulke uitleg geeft... kun je veel van leren toppie

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:07

ja idd, vindt het wel handig!! kan je idd wat van leren!

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:47

rhapsody schreef:
Saartje1 schreef:
Hoi bertie

Ik wil even kwijt dat ik het hartstikke leuk vind dat je op deze manier iemand n hart onder de riem steekt. Daar doe je het uiteindelijk allemaal voor. Heb zelf n paard gehad die altijd last had van beren op de weg en als t dan weer eens verprutst was maar er stond op mijn coupon jammer van de spanning maar wel n fijn sportpaard gaf dat de burger weer moed! Fouten kijken kan iedereen maar kijken naar iets wat rijtechnisch goed wordt uitgevoerd is n ander verhaal ,maar gelukkig zijn deze mensen er wel!

groeten Landa

hey landa wat cewl dat jij ook op bokt bent wist ik helemaal niet

hoe gaat saar?!
Ben ik ook nog niet zo lang.Maar mer saar gaat alles goed misschien start ik haar in haren maar dat weet ik nog niet zeker
groetjes landa

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:54

als je gaat dan heeeeeeeeel veel suc6 saartje!!!

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:34

dank je oversized!!!als ik ben geweest laat ik t horen ok

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:52

bertie schreef:
Citaat:
We zijn net mensen.

bertie

Joh Bertie,

En ik me al afvragen waarom je zo apart was... Je bent een mens...

Groetjes joyce

Die bij het lezen van jouw commentaar alleen maar _/-o-\_