Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:59

Citaat:
Maar in de basis valt mij inderdaad op dat vooral de kwaliteit van de paarden nogal eens van invloed kan zijn

dat mag ik toch hopen

Barbara_m

Re:

Karin schreef:
Jana Freund en de pony's die zij uitbrengt vormen idd het levende bewijs dat je (als volwassene) met een pony zeer zeker kunt spetteren in de dressuurring, ook op hoger niveau dan Z2.

Ja, maar zij kan ook niet met die pony opboksen tegen bijvoorbeeld Isabelle Werth of Hubertus Schmidt... Het blijft gewoon een pony, ookal is het een hele goede, zo een kan een goed gaand paard over het algemeen NIET verslaan.
Hoogte en uitstraling speelt wel degelijk mee. Een pony van 1.48 m. kan dan wel leuk mee doen op regio-concoursjes, ik ben er van overtuigd dat zo een nooit bijvoorbeeld een Marlies van Baalen met een jong dier nationaal verslaat.
Mode, tja dat is jouw mening, grote paarden hebben ook een heleboel nadelen (bijvoorbeeld blessures). De ruiters/amazones worden ook steeds groter, grote paarden worden ook om die reden steeds meer gevraagd.

idje

Re:

Juist Lielle, dat is wat ik bedoel.
Uitstraling zit in het dier en niet in de maat.
Op de Europese Welshkeuring in Waregem van de zomer werd een Cob-hengst geshowd, die helemaal niet zo groot was. Om bij de ring te komen moest je vanaf de stallen een paar honderd meter lopen over de renbaan.
Toen dat beest 1 voet op de renbaan gezet had was iedereen al afgeleid en lette alleen nog maar op hem. En niet omdat hij zoveel kabaal maakte, want dat dier stond werkelijk voorbeeldig in de hand.
Kijk DAT is uitstraling. En dit keer niet smaakgevoelig .

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:03

frunnik schreef:
Ach mode veranderd steeds, dus dalijk zijn kleintjes weer 'in'

Dat is dus al een keer of wat gebeurd.
Toen Christine Stuckelberger met Granath werledkampioene werd, vonden veel mensen het juist geen gezicht, zo'n olifant in de ring. Wat moest je nu met zo'n groot paard, dat was toch niet elegant?
En dat had nu eenmaal niet zoveel uitstraling als een kleinere!!!!!!!!!

Aldus de mening van toen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:04

vergelijk Marzog of Rembrandt maar eens met Granat

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:10

Lielle schreef:
Citaat:
Maar in de basis valt mij inderdaad op dat vooral de kwaliteit van de paarden nogal eens van invloed kan zijn

dat mag ik toch hopen

Ik ook, want dat is zeker in mijn voordeel

Maar een amazone die zijn paard correct africht moet ook een winstpunt kunnen scoren, ookal heeft hij wat minder kwaliteit (en dan bedoel ik niet dat het een kreupele geit is). En momenteel is het bij ons in de regio trend om dat soort ruiters de grond in te boren.
En nogmaals ik rijd zelf geregeld winst, maar ik zie dan correctere proeven langskomen die dit niet krijgen

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:10

Lielle schreef:
vergelijk Marzog of Rembrandt maar eens met Granat

Akkord, Granath had ook niet echt vooraangestaan bij het uitdelen van de "Good-Looks".

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:13

frunnik schreef:
maar ik zie dan correctere proeven langskomen die dit niet krijgen

Want ze missen uitstraling en kwaliteit...
erg frustrerend maar zo is het toch echt in de praktijk!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:13

Barbara_m schreef:
Hoogte en uitstraling speelt wel degelijk mee. Een pony van 1.48 m. kan dan wel leuk mee doen op regio-concoursjes, ik ben er van overtuigd dat zo een nooit bijvoorbeeld een Marlies van Baalen met een jong dier nationaal verslaat.

Ook weer om de reden die Idje noemt: de mode.

Ik vind het woord 'regioconcoursjes' overigens nogal denigrerend klinken. Een hoog 'ach gut, wat zijn die pony's toch schattig, maar lopen kunnen ze niet'-gehalte.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:15

Citaat:
Maar een amazone die zijn paard correct africht moet ook een winstpunt kunnen scoren, ookal heeft hij wat minder kwaliteit (en dan bedoel ik niet dat het een kreupele geit is). En momenteel is het bij ons in de regio trend om dat soort ruiters de grond in te boren.
En nogmaals ik rijd zelf geregeld winst, maar ik zie dan correctere proeven langskomen die dit niet krijgen

en ik ben dus heel benieuwd of dit verbetert met de nieuwe proeven (en met name de herscholing van de juryleden).

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:18

Daarom mijn verzuchting, Laten we toch met zijn allen wat meer de reglementen volgen en er niet een veredeld bestgaand van maken voor mode gevoelige types.
Want soms is het echt meer Pavo, dan het beoordelen van africhting en rijkunst.
En waar gaat het nu eigenlijk om.

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:18

ja daar zat ik dus ook aan te denken.
Ik vrees t ergste want je krijgt bijvoorbeeld aparte cijfers voor stap draf en galop, en goed bewegend paard scoort hiervoor automatisch hoger dan een wat gewoner dier terwijl deze misschien een zeer correcte proef rijdt...

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:21

@Karin, dan kan het wel degenererend klinken, (wat ik overigens niet zo bedoel) maar het is wel de waarheid. Zo'n pony kan nationaal gewoon NIET mee komen. Wanneer ze een aparte klasse maken voor pony's met een wisseltje erin ofzo oke, maar dat die pony's de hele nationale gebeuren mee kunnen lopen, wat een onzin! Dit is overigens ook alleen weggelegd voor ''the happy few.'' En dat is nou net iets waar de KNHS zich op moet focussen, paardrijden is al zo elitair gebeuren!

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:23

In theorie gaat het over de zuiverheid van de drie gangen en een spectaculair paard loopt niet per definitie meer zuiver dan een gewoon paard.
Maar ja zolang dit de juryleden niet wordt duidelijk gemaakt........ Trouwens de hoge heren weten zelf ook niet goed wat ze met de nieuwe proeven aanwillen en hoe ze het nou voor elkaar willen krijgen dat er dalijk op het "rijden" wordt gejureerd in plaats van op de paard. Hoe kun je dan verwachten dat de juryleden het zelf wel snappen

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:25

Barbara_m schreef:
@Zo'n pony kan nationaal gewoon NIET mee komen. Wanneer ze een aparte klasse maken voor pony's met een wisseltje erin ofzo oke, maar dat die pony's de hele nationale gebeuren mee kunnen lopen, wat een onzin!

Kun je dit ook onderbouwen? Het is wel makkelijk om te roepen dat iets 'niet kan' (of dat iets 'niet hoort') maar ik lees graag argumenten.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:26

@Barbara: Ik denk dat de mensen die nu graag met hun pony verder willen ook echt niet gelijk de Olympische spelen als doel hebben. Maar er zijn zat ponies goed genoeg om winst te lopen in het ZZ-L en misschien zelfs wel verder. Dan is de uitdaging niet om gelijk bevenaan te eindigen, maar gewoon om te kijken hoe ver je kunt komen. Bovenaan eindigen in de nationale rubrieken is trouwens toch maar voor een bepaald aantal personen weggelegd, of die nou wel of geen groot paard hebben. Naarmate je hoger rijd kun je verwachten dat de concurentie steeds sterker wordt.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:28

Een Salinero of Lingh wint met alle gemak van een Power of Hoby, ondanks dat dit super pony's zijn.
Stel je eens voor een haflinger op Z niveau die leuk meedoet, knap hoor als dit lukt, maar zo'n paard kan niet op tegen een leuk paard op Nationaal niveau. Zo'n pony mist de looks, bewegingen en een pony-combinatie is minder ''spannend'' dan een goede paarden combi.
@Frunnik, ieder correct afgericht paard kan meedoen op nationaal niveau, een correct afgerichte pony kan dit gewoon niet.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:30

En dan speelt ook nog mee hoe je heet en bij wie je lest, maar dat is een andere discussie.
Maar i.d.d. het gaat erom : Hoe ver kan ik mijn Paardje (ik zeg expres geen pony, want de meeste ZIJN dat niet)africhten. Hoever kom ik rijkunstig.
En dan maakt maat echt niet uit.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:31

Maar als dit in Duitsland kan, waarom zou dat hier dan niet kunnen?? En dan heb ik het niet over bovenaan staan, maar gewoon over de 60% grens bereiken??

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:33

Barbara_m schreef:
Een Salinero of Lingh wint met alle gemak van een Power of Hoby, ondanks dat dit super pony's zijn.

Het africhtingsniveau scheelt natuurlijk ook niets.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:34

frunnik schreef:
Maar als dit in Duitsland kan, waarom zou dat hier dan niet kunnen?? En dan heb ik het niet over bovenaan staan, maar gewoon over de 60% grens bereiken??

Daar heb ik zo mijn ideeen over Frunnik, maar als ik die opschrijf trap ik, ben ik bang, tegen nogal wat schenen.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:35

frunnik schreef:

Ja maar waarom rijd je dan wedstrijden, om heel goed te rijden / te winnen of om een gezellig dagje uit en net een puntje mee te pakken? Ik denk dat iemand met een instelling van: als ik maar 60% haal, de instelling voor nationaal rijden mist. (Dit is overigens niet l*ll*g bedoeld).
@Idje de toppony's kunnen het gewoon NIET winnen van de toppaarden.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:36

Mijn paard wint ook niet van een Lingh of Salinero. Maar of dat nou aan zijn maat ligt??

@ Idje: Als er in Duitsland ponies in het ZZ-Z lopen is dit toch al het bewijs dat ze winst kunnen halen in het ZZ-L??

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:37

Citaat:
Maar er zijn zat ponies goed genoeg om winst te lopen in het ZZ-L en misschien zelfs wel verder.

dat betwijfel ik een beetje. Wat ik op de ponywedstrijden zie, vind ik over het algemeen niet om vrolijk van te worden. (en dat geldt ook op veel paardenwedstrijden trouwens).

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:39

Barbara_m schreef:
Ja maar waarom rijd je dan wedstrijden, om heel goed te rijden / te winnen of om een gezellig dagje uit en net een puntje mee te pakken?

Nu stel je het wel heel zwart/wit. 'Heel goed willen rijden' en 'willen winnen' zijn IMO twee verschillende dingen, dat is niet per definitie hetzelfde en dat kun je dan ook niet onder dezelfde noemer brengen.

En 'heel goed willen rijden' kan IMO prima samengaan met 'een gezellig dagje uit'. Het blijft altijd nog hobby, je rijdt IMO altijd nog omdat je het leuk vindt, niet omdat het moet.