Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:48

runningkawa schreef:
nee, het gaat om het goed rijden
Niet of je een cap of hoedje draagt
maar dat word zo graag vergeten...

[/quote]

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:21

Vind het echt raar dat boven een bepaald niveau dan niet met veiligheidscap gereden moet worden, alsof die ruiters dan maar niet veilig moeten rijden. Het esthetische is blijkbaar belangrijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:06

Als jij met je paard Z bent, heb je wel meer controle over je paard dan je groene 3/4 jarige in de B of L
En dat lijkt me ook logisch.
En dat verschil merk ik ook echt goed als ik op mijn 3 jarige overstap naar mijn Z knollie Haha!

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:32

Dacht je nou echt dat ze deze maatregel invoeren omdat ze mensen willen pesten ???? Nou ik denk het niet, er zal toch juist TE vaak iets gebeurt zijn. (Waarschijnlijk iets teveel Z ruiters/amazones van hun jonge L paard afgedonderd) Dan komt daar vanzelf een maatregel op. En esthetisch of niet.....veiligheid van de ruiter vinden ze van hogerhand dan toch wel heel belangrijk. Niks mis mee toch Verward

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:23

Moet ik alle ongelukken opnoemen die allemaal nog kunnen gebeuren door de weeks zonder gebruik van cap en alle ongelukken waarbij je aan je cap ook niets hebt?
Kom op zeg, je kunt ook overdrijven.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 00:14

Fitzroy, daar heb je helemaal gelijk in, maar het is toch vaak zo dat je op wedstrijdterrein met veel meer paarden te maken hebt. Paarden die elkaar niet kennen, die kriskras door elkaar rijden en daarbij nog ruiters die er met stress opzitten.
Thuis ben je zelf verantwoordelijk en de wedstrijdorganisatie wil gewoon proberen om wat risico's uit te sluiten. Dat maakt het verloop van een wedstrijd toch prettiger.

Mijn merrie (je weet wel, die met die gevaarlijke afstamming) is thuis toch echt braaf en doet bijna nooit wat verkeerd. Maar je hebt zelf gezien hoe ze op vreemd terrein is. Ja, ze is jong, moet kilometers maken, puur ervaring opdoen.

Nu ben ik ook zo'n trut die ijdel is, afgelopen vrijdag had ik weer mijn eierdoppie op i.p.v. mijn veiligheidscap. Puur om het plaatje. Maar geloof me, met een steigerend paard naast de Z ring staan is niet leuk. En al helemaal niet als je ook het elastiekje niet onder je kin hebt. Ik had 1 hand aan de teugels en 1 hand nodig om mijn cap op mijn kop te houden.
Ik weet wel dat ik als de dood was om eraf te kletteren en dat ik spijt had dat ik niet mijn juiste cappie op had.

Ja, nu heb ik nog nooit een hoofdletsel gehad van het paardrijden, alleen maar gekneusde enkels, dus ik zou ook een veiligheidscap om mijn enkel moeten doen Knipoog

Denk dat jij als jury vaak genoeg paarden in de ring ziet die bang zijn van de spoken, kabouters, beren en alle andere enge dingen in de ring (of zoals in hazerwoude dat het juryhokje en de schapen gewoon eng zijn Tong uitsteken)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 08:58

Tuurlijk zie ik genoeg bange en stakende paarden maar nooit zo erg dat mensen er echt af gaan vallen. Die van mij springt ook nog wel regelmatig de lucht in Knipoog
Als je het heel eerlijk wil weten, ik heb in mijn hele wedstrijdcarriere (zowel als deelnemer en als jurylid) pas 1 x iemand in de ring er af zien vallen bij de dressuur.

Verder heb ik alleen valpartijen in de springring gezien.

(en ook ik heb alleen gescheurde enkelbanden opgelopen met de paardensport dus dan had een cap ook geen zin gehad *LOL* )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:24

Ik zie er toch elke eerste paar buiten concoursen 1 of 2 naast liggen bij de dressuur. (meestal B en L)
Maar hier in de regio zit je dan met zeker 1000 combies.
Dus groot terrein, waar veel paarden denken, ruimte! joepie!! Haha!

En ik geef toe, heb vroeger ook altijd zonder cap gereden, ook het zadelmak maken deed ik vrolijk zonder.
Want een gewone cap lag al eerder op de grond dan jezelf.

Maar nu ik wat ouder ben, fatsoenlijk na denk en de caps van nu ook op je kop blijven zitten, heb ik braaf mijn cappie op op een jong dier.

En nee ik heb (afkloppen) mijn cap nooit nodig gehad, heb ook alleen maar letsel buiten mijn hoofd gehad.

Maar ik heb ook veiligheidsbeugels en tot nu toe gelukkig ook nog niet nodig gehad.
Maar het geeft wel een fijn gevoel op het moment dat je ergens in de lucht hangt, richting grond Lachen

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:54

Ik vind de verplichting belachelijk.
Tuurlijk ben ik het eens dat het veiliger is met cap dan hoedje,maar ook een z paard kan struikelen of zich verstappen dat je (samen) aan de grond gaat.

Dat je het tot 18 (of voor mijn part 21) verplicht alla maar daarna zijn de mensen groot en wijs genoeg om zelf te beslissen wat ze mooier of fijner vinden.

Ik start de B en de L netjes met cap maar met Lodewijk ben ik vanaf de M1 met hoedje gaan starten gewoon omdat dat een stuk mooier en netter is.Zoalng ze van de ruiters verwachten dat je met warm weer ook in dat apapakkie gaat zitten omdat dat nou eenmaal de regels zijn dan hoort dat hoedje daar ook bij!

Ik houd me aanbevolen mochten sommige mensen hun actie echt doorzetten!

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:21

We zullen zien wat er gaat gebeuren niet dan ? Je kunt je er wel van te voren HEEL druk om maken, maar meestal valt het achteraf wel mee (de gevolgen van of de maatregel zelf dus ) en als die er toch komt tja............ Knipoog

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:39

[quote="Fitzroy"]Tuurlijk zie ik genoeg bange en stakende paarden maar nooit zo erg dat mensen er echt af gaan vallen. Als je het heel eerlijk wil weten, ik heb in mijn hele wedstrijdcarriere (zowel als deelnemer en als jurylid) pas 1 x iemand in de ring er af zien vallen bij de dressuur.

Verder heb ik alleen valpartijen in de springring gezien.(einde quote Fitzroy)

Het ligt er bij HET ZIEN van het aantal valpartijen natuurlijk ook aan op hoeveel wedstrijden je aanwezig bent toch ? Zowel als deelnemer en als jurylid) In heel Nederland worden ONTZETTEND veel wedstrijden georganiseerd en er gebeurd op iedere wedstrijd wel iets. ZOWEL BIJ DE PAARDEN ALS BIJ DE PONY'S.
Dat er bij het springen vaker iets gebeurt, is misschien wel waar, maar ja DIE HEBBEN DAN OOK AL EEN VEILIGHEIDSHELM op, dus die houden rekening met het feit DAT er wat gebeuren kan.
Je kunt je waarnemingen en daarbij dan je oordeel over het wel of niet invoeren van een maatregel, NIET ALLEEN baseren op die enkele wedstrijd in de buurt waar je dan meerijdt of jureert.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 16:18

pieternel schreef:

Het ligt er bij HET ZIEN van het aantal valpartijen natuurlijk ook aan op hoeveel wedstrijden je aanwezig bent toch ? Zowel als deelnemer en als jurylid) Je kunt je waarnemingen en daarbij dan je oordeel over het wel of niet invoeren van een maatregel, NIET ALLEEN baseren op die enkele wedstrijd in de buurt waar je dan meerijdt of jureert.

Pardon??

Met 20 jaar wedstrijdervaring (eerst bij de pony's en later bij de paarden) lijkt het me dat ik wel recht van spreken heb Knipoog
Dat is niet een enkele wedstrijd, pieternel, dat zijn er zoveel dat ik ze niet eens meer kan tellen.
Beetje rare conclusie.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:18

Fitzroy schreef:
Met het plaatje bedoel ik het totale beeld van een combinatie, rijden inclusief verzorging ik neem aan dat jullie dat wel begrepen Scheve mond

Is het niet de kunst om zo goed te rijden, dat men achteraf niet meer weet of de ruiter nu een hoedje of cap op had? Lachen

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:23

Het enige wat ik hierop te zeggen heb is: " Huilen BOEHOEHOEHOESNOTTERSNOTTERSNI Huilen SNIK"

Maar ja, als het moet dan moet het! Extra stimulans om weer Z te worden!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:27

missmuts schreef:
Is het niet de kunst om zo goed te rijden, dat men achteraf niet meer weet of de ruiter nu een hoedje of cap op had? Lachen

Dat zie je toch als je bij de verzorging een punt opschrijft Verward
Of bedoel je nog uren later? Dan weet ik zo weer zo niet meer hoe iedereen er uit zag Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:58

Sorry, maar voor het verzorgingspunt mag het geen verschil geven
Beide is toegestaan, dus daar mag niet over gemiept worden.
Gele benen, slecht onderhouden tuig dat wel
Maar ook mag er geen verschil in punt komen door bijv vzh ipv dressuurzadel.

En gelukkig heb ik dat ook nooit gehad, wat leef ik toch in een heerlijk deel van NL, waar er nog minder kak rondloopt.
Geef mij dat gewone boerenvolk maar, gewoon doen is al gek genoeg...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:02

runningkawa schreef:
Sorry, maar voor het verzorgingspunt mag het geen verschil geven
Beide is toegestaan, dus daar mag niet over gemiept worden.
Gele benen, slecht onderhouden tuig dat wel

En gelukkig heb ik dat ook nooit gehad, wat leef ik toch in een heerlijk deel van NL, waar er nog minder kak rondloopt.
Geef mij dat gewone boerenvolk maar, gewoon doen is al gek genoeg...

Helemaal mee eens!
Cap of hoedje of paddenstoel mag voor de verzorging niets uitmaken. Mits ze niet gedeukt, stoffig of op een andere manier van normaal afwijken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:06

Jullie begrijpen me weer helemaal verkeerd of willen dat ??

MissM stelde dat je als er goed gereden wordt dat je dan niet door hebt wat iemand op heeft. Maar als ik naar de verzorging kijk, dan zie ik dat soort dingen dus wel. Niet dat ik er dan punten van af trek, dat zou natuurlijk erg raar zijn. ik zie alleen wel wat iemand draagt, hoedje of cap.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:07

runningkawa schreef:

Dressuuruitrusting heeft de voorkeur, wordt ergens vermeld. Weet even niet waar.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:10

Dat staat idd in het proevenboekje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:14

ja voorkeur is dus niet verplicht
dus mag het geen punten kosten.
Vind het anders een slechte jury.
Verder als je ook nog sprint met je paard, moet je dan maar meteen 2 zadels bekostigen?

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:02

Fitzroy schreef:
Dressuuruitrusting heeft de voorkeur, wordt ergens vermeld. Weet even niet waar.

In het dressuurproeven boekje ! Maar dat wist iemand anders ook al las ik, Ragne ook jury ??
Laatst bijgewerkt door pieternel op 25-09-04 22:39, in het totaal 2 keer bewerkt

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:33

Fitzroy schreef:
Jullie begrijpen me weer helemaal verkeerd of willen dat ??

MissM stelde dat je als er goed gereden wordt dat je dan niet door hebt wat iemand op heeft. Maar als ik naar de verzorging kijk, dan zie ik dat soort dingen dus wel. Niet dat ik er dan punten van af trek, dat zou natuurlijk erg raar zijn. ik zie alleen wel wat iemand draagt, hoedje of cap.

Juryleden weten toch dat dergelijke info gewoon in het dressuurproevenboekje staat...?? Och ja je kunt je maar beter als jury druk maken over hoe het plaatje eruit ziet. We begrijpen je heel goed hoor Fitzroy. Je ziet alleen wel wat iemand draagt, hoedje of cap.... Als de maatregel eenmaal is ingevoerd hoef je in ieder geval NIET zo op te letten of iemand nou met een hoedje of een cap rijdt, want dan zijn er in die klasses alleen maar combinaties met een cap. Schijnheilig

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:52

Wat flauw om iemand zo op zijn woorden te pakken als hij niet meteen de parate kennis heeft om te produceren waar dat ene regeltje ook alweer precies stond.

Het gaat er toch om, dat iemand als jurylid weet, wat er in de reglementen staat, de preciese plek en verwoording moet wel vaker opgezocht worden. Dat is niet belangrijk.

Jammer is dat veel mensen niet willen, durven, of kunnen zien, dat dressuurrijden inderdaad om het 'plaatje' gaat. Bij dat plaatje hoort zowel het goed voorstellen van je paard, met ALLE facetten die daarbij thuishoren, als het zo voordelig mogelijk voorstellen van jezelf.

En laten we eerlijk wezen, veilig of niet veilig, zo'n champignon op je hoofd staat echt niemand charmant.

Overigens is de kans op hersenletsel veel geringer dan de kans op enig ander letsel aan de rest van je lichaam.

Aangezien je hersenpan maar een kleine 10% van je lichaam uitmaakt, blijft er ook MET veiligheidscap nog 90% lijf over dat je kan blesseren, in meer of minder ernstige mate, van een hoge dwarslaesie als je je nek breekt tot iets simpels als voor altijd verbrijzelde vingers o.i.d............

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:02

Ik ben het echt helemaal met je eens Fabienne *LOL* Dressuur gaat om het plaatje, dat weten we allemaal. En het plaatje wordt er niet beter op als je zo'n brok ellende op je hoofd draagt.