Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:06

Wat een drukte om “niks” in dit topic. Ik zou de KNHS veel succes wensen om een werkbaar gewichtslimiet op wedstrijd in te stellen. Dat gaat ze nooit lukken, ideaal gewicht voor een paard is van meer zaken afhankelijk dan wat een weegschaal aan geeft.

Maar hey, ik ben absoluut voor een maximaal ruiter+tuig gewicht van imo 15% van het paard in goede conditie, maar dan moet er ook eens naar het tuig gekeken worden, past het paard de zadel en past de ruiter in het zadel.

Ik zou dan prima (ondanks mijn overgewicht) op een weegschaal durven te gaan staan met al mijn tuig, want ik weet dat ik dan ruim veilig zit t.o.v mijn paarden en ik heb erg goed liggende (en voor mij passende) zadels op mijn paarden liggen.

Mijn issue is vooral hoe ze zoiets werkbaar zouden willen maken. Iemand als ik (183 cm en 97 kg) zou er veel vaker uitgepikt worden om te wegen dan iemand met een kleiner of slanker is. Terwijl ik inclusief tuig rond de 12,5 % van het gezond gewicht van mijn paarden zit en ik regelmatig combinaties zie waarbij de 15% met gemak overschreden wordt, terwijl het een slanke ruiter is. Hoe hou je dat eerlijk, zonder dat een ruiter met een maatje meer het gevoel krijgt discriminerend behandeld te worden? Ik zou het in ieder geval niet waarderen als ik er elke keer uitgepikt wordt om te wegen, terwijl een slanke ruiter niet gewogen wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:14

Ineke2 schreef:
Cer schreef:
Ik had geen idee dat gewicht een medisch gegeven is. Is leeftijd dat ook eigenlijk?

Nee leeftijd is een persoonsgegeven. Zie AVG wet.

Ah oké thanks :j

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:16

Daphara schreef:
Wat een drukte om “niks” in dit topic. Ik zou de KNHS veel succes wensen om een werkbaar gewichtslimiet op wedstrijd in te stellen. Dat gaat ze nooit lukken, ideaal gewicht voor een paard is van meer zaken afhankelijk dan wat een weegschaal aan geeft.

Maar hey, ik ben absoluut voor een maximaal ruiter+tuig gewicht van imo 15% van het paard in goede conditie, maar dan moet er ook eens naar het tuig gekeken worden, past het paard de zadel en past de ruiter in het zadel.

Ik zou dan prima (ondanks mijn overgewicht) op een weegschaal durven te gaan staan met al mijn tuig, want ik weet dat ik dan ruim veilig zit t.o.v mijn paarden en ik heb erg goed liggende (en voor mij passende) zadels op mijn paarden liggen.

Mijn issue is vooral hoe ze zoiets werkbaar zouden willen maken. Iemand als ik (183 cm en 97 kg) zou er veel vaker uitgepikt worden om te wegen dan iemand met een kleiner of slanker is. Terwijl ik inclusief tuig rond de 12,5 % van het gezond gewicht van mijn paarden zit en ik regelmatig combinaties zie waarbij de 15% met gemak overschreden wordt, terwijl het een slanke ruiter is. Hoe hou je dat eerlijk, zonder dat een ruiter met een maatje meer het gevoel krijgt discriminerend behandeld te worden? Ik zou het in ieder geval niet waarderen als ik er elke keer uitgepikt wordt om te wegen, terwijl een slanke ruiter niet gewogen wordt.

‘T zou mij met 47 kg nu ook een beetje raar lijken om eruit gepikt te worden, al zou ik er geen probleem mee hebben.
Wel mag die grens naar 20%, op 15% is er helemaal niets nadeligs bewezen tot nu toe.

Avalanche

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:20

Dat ligt wel aan de bouw en het type paard natuurlijk. Daphara heeft enorme paarden van 900 kg dus daar kan je best lang op :j

Maar een ranke EV van 1.65 kan wel 600 kg zijn maar die kan geen 20% van zijn eigen gewicht dragen he.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:34

Ik vind het weer een vrij onzinnige en nergens op gebaseerde aanname dat een trekpaard beter zou moeten zijn in het dragen van gewicht op zijn rug dan een rijpaard... terwijl bouw en beweging van die paarden en hoe ze het in de sport doen en waarvoor ze gefokt zijn precies op het tegenovergestelde wijzen :)

Ik zou juist geen 15% op een zwaar trekpaard zetten die gefokt is om lasten in stap te trekken en dan verwachten dat die met gewicht op zijn rug werk in draf en galop verricht.

Dat men een dikke ruiter mooier op een koudbloed vindt staan dan op een warmbloed heeft niets met welzijn noch onderzoek te maken, het blijft puur mensen hun eigen esthetische gevoel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:36

Fly_high schreef:
Ik vind het weer een vrij onzinnige en nergens op gebaseerde aanname dat een trekpaard beter zou moeten zijn in het dragen van gewicht op zijn rug dan een rijpaard... terwijl bouw en beweging van die paarden en hoe ze het in de sport doen en waarvoor ze gefokt zijn precies op het tegenovergestelde wijzen :)
.

Maar dat heb ik toch niet gezegd? Maar 10% van 900 kg is nog altijd 90 kg.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:40

Wordt nog wat ook heen gewichtsconsulent op wedstrijd te hebben dit achter een scherm iedereen weegt… koekoek…

En wat te denken van ruiters van onder de 90 kilo die het paard volledig tegen zit?
Ik heb er liever een van 95 in de ring zitten die mooi in balans zit en mee zit met het paard dan een van 75 kg die geen balans heeft, niet zuiver kan zitten en het paard tegenwerkt…

Ik denk dat ik ook wel weet wat het paard prefereert.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:43

PSvanLot schreef:
Wordt nog wat ook heen gewichtsconsulent op wedstrijd te hebben dit achter een scherm iedereen weegt… koekoek…

En wat te denken van ruiters van onder de 90 kilo die het paard volledig tegen zit?
Ik heb er liever een van 95 in de ring zitten die mooi in balans zit en mee zit met het paard dan een van 75 kg die geen balans heeft, niet zuiver kan zitten en het paard tegenwerkt…

Klopt maar dat blijft altijd een eindeloze discussie. Je moet ergens een grens trekken denk ik. En 15% van het gewicht van het paard lijkt me heel netjes.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:50

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:

Klopt maar dat blijft altijd een eindeloze discussie. Je moet ergens een grens trekken denk ik. En 15% van het gewicht van het paard lijkt me heel netjes.

Gewoon geen grens trekken. Als ik als jury moet gaan bepalen of een deelnemer in de ring mag op gewicht, dat stop ik direct met jureren.

Ik vind ook dat rijden met overgewicht absoluut geen goed idee is, maar ik ga niet zeggen dat ze niet mogen starten, dat moet beginnen bij de basis. Instructeur, zadelmaker, osteopaat etc.
Die zien deze mensen op structurele basis en hebben daar verantwoordelijkheid in.

Op FB zit een populaire zadelmaker welke een groot deel van zijn grovere amazones in kleine zadels zet. Zulke mensen zouden verstand moeten hebben en de amazone moeten zeggen: sorry mevrouw, maar zo kan ik niks passends voor u maken. En met hem ook zijn collega’s als ze op een ander gaan.

Maar hier komt de commercie om de hoek en de gevulde bankrekening.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:59

Eens hoor. En ik vind het ook niet de taak van de jury. Maar een grens vanuit de knhs vind ik niet verkeerd.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:08

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:

Maar waarom is 15% dan netjes? En niet 12%? of 17%? Of 20?

Alle vier zijn net zo wetenschappelijk onderbouwd (lees: helemaal niet onderbouwd :) ), waarom is de ene dan netjes en de andere al niet?

Als het paard ontspannen en regelmatig loopt, goed in de spieren zit en zijn lichaam goed gebruikt, zou je nog steeds iemand willen uitsluiten omdat je onderbuikgevoel zegt dat het niet zo hoort?

Ik vind het echt heftig, ook al ben ik geen fan van dikke mensen te paard omdat ze in de praktijk 9 gevallen op 10 niet fatsoenlijk in balans kunnen meebewegen. Maar als ze wel een uitzondering op de regel zijn en toch wel sportief genoeg blijken om hun paard netjes te rijden, dan hecht ik geen waarde aan de nummertjes die eigenlijk nergens op gebaseerd zijn.

Als jury trouwens ooit zou beweren dat men in het kader van dierenwelzijn een osteopaat of ander zweverig type langs moet laten komen dan is het misschien al echt de hoogste tijd om stekker eruit te trekken :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:12

Fly_high schreef:

Alle vier zijn net zo wetenschappelijk onderbouwd (lees: helemaal niet onderbouwd :) ), waarom is de ene dan netjes en de andere al niet?

Dat is gewoon een fingerspitzengefühl. Kan nog eens een hele kluif worden om een percentage te kiezen wanneer de KNHS echt zou besluiten om een gewichtslimiet in te stellen. Want iedereen heeft een ander fingerspitzengefühl.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:18

Mars schreef:
Goede zaak, zowel in springen als dressuur.
Jammer dat er meteen wordt geroepen dat er dan geen man meer kan rijden...

Jeroen Dubbeldam: 80kg
Gerco Schroder: 71kg
Marc Houtzager: 87kg
Jos Lansink: 70kg
Harrie Smolders: 75kg
Jur Vrieling: 80kg
Edward Gal: 72kg
Hans Peter Minderhout: 75kg
Carl Hester 86kg
Matthias Alexander Rath: 75kg

Zijn dit dan allemaal geen mannen?

Maar dat zijn dan wel weer allemaal topsporters. Tussen de mannen die recreatief rijden zitten echt wel zwaardere exemplaren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:25

En niet gezegd dat deze gewichten up to date zijn. Zeker niet onder de springruiters. Albert zoer en albert voorn wegen er denk ik genoeg.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:36

Fly_high schreef:
Suzanne F. schreef:

Als het paard ontspannen en regelmatig loopt, goed in de spieren zit en zijn lichaam goed gebruikt, zou je nog steeds iemand willen uitsluiten omdat je onderbuikgevoel zegt dat het niet zo hoort?

Ik vind het echt heftig, ook al ben ik geen fan van dikke mensen te paard omdat ze in de praktijk 9 gevallen op 10 niet fatsoenlijk in balans kunnen meebewegen. Maar als ze wel een uitzondering op de regel zijn en toch wel sportief genoeg blijken om hun paard netjes te rijden, dan hecht ik geen waarde aan de nummertjes die eigenlijk nergens op gebaseerd zijn.

Als jury trouwens ooit zou beweren dat men in het kader van dierenwelzijn een osteopaat of ander zweverig type langs moet laten komen dan is het misschien al echt de hoogste tijd om stekker eruit te trekken :')

Waarom zou een osteopaat een zweverig type zijn en slecht zijn voor dierenwelzijn?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:38

De meeste osteopaten zijn zwamneuzen en zweverig maar ze zegt niet letterlijk dat een osteopaat een zwever is. Verder zou ik niet begrijpen waarom een osteopaat iets over het gewicht van de ruiter moet zeggen..................dan kan iedereen er iets van zeggen, dus ook een jury.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:14

Zonnetje81 schreef:
De meeste osteopaten zijn zwamneuzen en zweverig maar ze zegt niet letterlijk dat een osteopaat een zwever is. Verder zou ik niet begrijpen waarom een osteopaat iets over het gewicht van de ruiter moet zeggen..................dan kan iedereen er iets van zeggen, dus ook een jury.

Als de osteopaat iets over mijn gewicht zou zeggen kon deze gelijk vertrekken. Dat ik te zwaar ben (niet te zwaar voor mijn paard) weet ik zelf ook wel. Dat mag een dokter tegen me zeggen maar niet een osteopaat, dierenarts, hoefsmid of wat dan ook. Tenzij ik echt obesitas zou hebben en het paard er echt lichamelijk last van heeft. Maar dan nog is het de toon die de muziek maakt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:18

Fly_high schreef:

Ik zou juist geen 15% op een zwaar trekpaard zetten die gefokt is om lasten in stap te trekken en dan verwachten dat die met gewicht op zijn rug werk in draf en galop verricht.

Dat men een dikke ruiter mooier op een koudbloed vindt staan dan op een warmbloed heeft niets met welzijn noch onderzoek te maken, het blijft puur mensen hun eigen esthetische gevoel.

Ik denk dat het doel van een trekpaard niet veel te maken heeft of ze gewicht kunnen dragen op hun rug. Het is niet ook zo dat je niet op (bijvoorbeeld) een tuiger kunt rijden. Alles heeft te maken met het draag oppervlakte, de bespiering en training van een paard, maar ook met het zadel dat gebruikt wordt.

Shires zijn trouwens nou niet bepaald standaard trekpaarden, ze staan veel hoger op de benen en zijn een stuk leniger dan bijvoorbeeld een Belg of Nederlands trekpaard. Shires worden al jaren meer en meer rijtypisch gefokt.

Het voordeel van de paarden is dat ze sterk been werk hebben en wat grover in de botten zijn dan warmbloed paarden van dezelfde schoftmaat, dat maakt ze in theorie meer geschikt om gewicht te dragen. Echter kan er (in de meeste gevallen) niet ineens een veel groter zadel op en daar is waar het mis loopt in elke beredenering hoeveel gewicht ze in theorie kunnen dragen. Mijn paarden dragen zonder probleem 100+ kg ruiter, een vriend van 2.03 m (en 110 kg) heeft laatst nog een ritje gemaakt met mijn ruin, waarbij mijn ruin echt super goed liep.
Maar dan moeten die kilo’s dus wel redelijk verdeeld zijn.
Een stalgenootje (die na mijn ongeluk een tijdje mijn paard bij reed) ging niet goed, mijn ruin kreeg na een paar ritjes met haar echt last van zijn rug, omdat ze niet goed in mijn zadel paste. Ze was maar een enkele paar kilo’s zwaarder dan ik, maar een stuk kleiner en het lengte verschil maakte wel degelijk heel veel uit.

Daarom zegt gewicht mij niet alleen wat, ik hou over het algemeen gewoon een Max van 15% voor elk paard aan, maar voor mij is de nummer 1 voorwaarde dan wel dat het zadel goed op het paard past en de ruiter op het zadel past. En dat alleen als het paard in goede conditie en bespiering is.

Is een paard te dik of onbespierd, dan mag van mij de max naar 10%

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:24

Ook met trekpaarden heb je vaak het korte ruggen probleem. In mijn profiel staan foto’s van mij op trekpaarden en qua 15% norm zit ik daar dik in orde. Ik pas ook in het zadel, maar een inchmaat langer als je dat nodig hebt wordt al krap aan voor zo’n paard. En zo groot zijn de zadels al niet.

Dus buiten of de 15% norm gehaald wordt is het probleem van een te krap zadel ook wel een factor.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 00:10

Dreamboy schreef:
Zonnetje81 schreef:

Als de osteopaat iets over mijn gewicht zou zeggen kon deze gelijk vertrekken. Dat ik te zwaar ben (niet te zwaar voor mijn paard) weet ik zelf ook wel. Dat mag een dokter tegen me zeggen maar niet een osteopaat, dierenarts, hoefsmid of wat dan ook. Tenzij ik echt obesitas zou hebben en het paard er echt lichamelijk last van heeft. Maar dan nog is het de toon die de muziek maakt.

Als een dierenarts je zou zeggen dat je te zwaar bent voor je paard mag die gelijk vertrekken? Ik denk dat die mensen zoiets juist het beste kan inschatten. En een osteopaat ook, die behandelt de rug juist.
Over je hoofd in het zand steken gesproken :')

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 00:36

Dreamboy schreef:
Zonnetje81 schreef:

Als een dierenarts je zou zeggen dat je te zwaar bent voor je paard mag die gelijk vertrekken? Ik denk dat die mensen zoiets juist het beste kan inschatten. En een osteopaat ook, die behandelt de rug juist.
Over je hoofd in het zand steken gesproken :')[/quote]

Ik weet niet wat voor osteopaat jij hebt maar die van mij behandelt wel iets meer dan de rug. Ik zeg ook tenzij er duidelijke aanwijzingen zijn dat het paard klachten heeft die gerelateerd zijn aan mijn gewicht. En dat geldt ook voor een dierenarts. En nee, ik steek mijn kop niet in het zand want hoewel ik volgens de offieciele berekeningen niet te zwaar ben voor mijn paard heb ik er toch al tijden niet meer op gezeten omdat ik mezelf wel te zwaar vind.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 00:44

Dus je wilt het alleen horen als je paard al zodanige klachten heeft dat je er niet meer onderuit zou kunnen? Yeah right. My point.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 00:49

Poekkie schreef:
Dus je wilt het alleen horen als je paard al zodanige klachten heeft dat je er niet meer onderuit zou kunnen? Yeah right. My point.

Wat jij wilt poekkie! Waarom denk je dat ik niet op mijn paard stap? Maar ik denk dat iedereen zelf die verantwoording moet nemen. Daar moet helemaal geen osteopaat voor nodig zijn om het je te vertellen. En zoals ik al zei, het mag best gezegd worden maar het gaat dan wel om de manier waarop het gezegd wordt. Maar goed, dat lezen blijft een dingetje voor sommige.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 00:50

Ik denk dat dit exact de reden is waarom een harde gewichtslimiet wel eens een goed idee kan zijn.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 00:51

Osteopathie valt onder alternatieve geneeskunde he :+ helemaal niet wetenschappelijk bewezen. Dus ja een osteopaat mag tegen mij lekker roepen wat die wil, zolang die geen dierenarts is vind ik hem net zo bevoegd om uitspraken over mijn paard d'r gezondheid te doen of diagnoses te stellen als een willekeurige stalgenoot. Hij mag zeker vinden dat ik een dikke reet heb maar het is niet medisch bindend zeg maar :=

Overigens mag iedereen zichzelf osteopaat noemen wat ruimte creëert voor allerlei extreem zweverige snake oil salesman types. Dus ja in verlengde hiervan is het IMO niet de rol van een ruitersportfederatie om alternatieve geneeswijzen aan haar leden verplicht te stellen :')

Ik heb gewoon liever dat organisaties zoals KNHS het bij de bewezen feiten houden en niet mensen zomaar toegang tot de sport gaan ontzeggen op basis van wat puur op een onderbuikgevoel neerkomt. Of het nou om osteopaten gaat of wel en niet voldoen aan een gevoelsmatige "norm" van zoveel % gewicht waarvan niemand bron of bewijs heeft.

@Daphara ik denk dat jouw situatie en percentages die je hanteert gezien type paarden waar het om gaat gewoon niet heel goed vertalen op standaard warmbloeden :o

Ik kan ook even niet op de juiste woorden komen omdat het laat is :') maar naarmate dieren (waaronder mensen) groter worden, worden ze over het algemeen minder sterk in verhouding tot hun kleinere soortgenoten omdat ze dan ook heel veel eigen doodgewicht erbij krijgen zoals nutteloos bot- en orgaanmassa. Je ziet het bijvoorbeeld heel duidelijk bij klimmers die optimale kracht/gewicht verhouding blijken te hebben bij kleinere dan gemiddelde lichaamslengte en gewicht maar ook bij gewichtheffen - in lichte klassen tilt men bijna 3x eigen lichaamsgewicht op, in zwaardere klassen neigt het richting 2x eigen gewicht. Waar ik dan op doel is dat draagvermogen van een paard met veel steviger (=zwaarder) dan gemiddeld lichaam vermoedelijk juist lager ligt dan van een lichter paard omdat hoeveelheid extra spiermassa en bijbehorend draagvermogen niet voldoende het dragen van eigen extra zwaar lichaam kan compenseren.

In dit licht snap ik jouw percentages ergens wel maar zou het niet 1:1 willen vertalen op warmbloeden, volbloeden etc.

Tuigers en dravers etc komen overigens stuk moeilijker tot dragen dan rijpaarden en ik merkte persoonlijk ook dat ze het eerder zwaar lijken te hebben (of in ieder geval moeilijker onder een zwaardere ruiter) dan rijtypische dieren van vergelijkbare maat en gewicht.

Wat passende zadels betreft 100% mee eens :j dat zie ik vaak bij cruzados enz, ogenschijnlijk passende combinaties die toch lastig blijken omdat de ruiter een zadel nodig heeft waar gewoon geen ruimte voor is.