Annika Schleu

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:36

FiveSports schreef:
ElSea schreef:
Je zou vast filmpjes bij elkaar kunnen harken op maneges. Maar gelukkig krijgen die klunzen geen internationaal podium en daarnaast zijn zij lerende, in plaats van druk bezig met het geslaagd maken van hun leven dmv een medaille halen. Daarnaast vind ik het een beetje proberen recht te banketstaaf wat krom is, door te gaan wijzen naar andere takken/groepen van de paardensport. Op wedstrijd kom ik ook wel eens een combinatie tegen waar mijn maag van omdraait, maar er is wel echt een verandering gaande in wat populair is. Kijk maar naar Jill Huibrechts, razend populair voor haar manier van rijden en instructie. Jessica von Bredow-Werndl die op een onwijs prettige rijstijl een gouden medaille weet te halen. Er is echt een shift gaande en ik vind deze sport in 'Olympische vorm' hier echt afbreuk aan doen.

Hoe leg je uit aan iemand die tegen de paardensport in zijn geheel is dat "het allemaal oke is", want er is een verandering gaande in de paardensport. Daar heeft zo iemand toch geen boodschap aan vanuit zijn/haar perspectief?

Citaat:
Ik snap tevens ook écht niet dat je met droge ogen durft toe te geven dat je dit leuk vindt om naar te kijken... Paarden die verongelukken, onwijs slecht gereden worden en compleet getraumatiseerd terug komen uit zo'n rondje.. |( maargoed dat is natuurlijk een mening en die kan ik niet veranderen :D

Gelukkig zeg ik dat nergens ;)

Het geheel is zeker niet oké zolang er voor dit soort wanvertoningen van een 'sport' paarden misbruikt worden. En juist omdat de échte paardensport steeds meer een ommezwaai aan het maken is mogen dit soort dingen echt niet meer gebeuren. Zelfde geldt voor die Ierse ruiter die zijn paard bijna verongelukte in een gewoon parcours.

Ik ga geen moeite doen om je eigen woorden te quoten maar je geeft een aantal posts voor jou aan dat je het het leukste onderdeel vindt. Snap ik niet.

FiveSports

Re: Annika Schleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:40

@elsea, als ik mee doe aan een moderne vijfkamp. Wat ik nog maar één keer heb mogen doen helaas. Dan vind ik springen het leukste onderdeel. Wat is daar mis mee?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:42

Iris82 schreef:
Hiraeth schreef:
Ik had dit onderdeel gemist met de Olympische spelen, dus ben ik even gaan Googlen. Op YouTube kun je de gehele springsessies vinden van de London Olympics (pentathlon show jumping olympics intypen). Dat bevestigde voor mij wel even flink dat het niveau echt schandalig laag zit.

Het schijnt ook nog eens het onderdeel te zijn waar in verhouding de meeste punten mee te winnen en verliezen zijn.

Op 53.43 kun je Annika Schleu van toen zien springen. Ook weer met het gas en de rem er tegelijkertijd op en veel balken.

https://youtu.be/MzMSB7Wc-3Y

Heb er daar nu een paar van gezien en wat mij opvalt is dat niemand passend kan rijden.
Vol gas er op en gaan met die banaan.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:45

FiveSports schreef:
@elsea, als ik mee doe aan een moderne vijfkamp. Wat ik nog maar één keer heb mogen doen helaas. Dan vind ik springen het leukste onderdeel. Wat is daar mis mee?

Ik vind het dus vrij egoïstisch om dat als redenatie aan te dragen waarom paardrijden zo belangrijk is en onderdeel zou moeten blijven van de vijfkamp, terwijl er duidelijk te zien is wat voor leed dit veroorzaakt. Denk dat er ook echt wel andere leuke sporten zijn die toegevoegd kunnen worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:01

FiveSports schreef:
Het is een combinatie van sporten die ik allemaal graag doe en leuk vind, daarnaast doe ik het liefst nog 1001 andere sporten. Het mooie van de vijfkamp is dat het gecombineerd is, alles op 1 dag wat het super bijzonder maakt.
Ik vind het een beetje een aparte vraag eigenlijk, alsof je zou vragem aan een triatleet waarom de triatlon zo leuk is. Het is gewoon heel persoonlijk wat iemand wel/niet leuk vindt om te doen.

Maar de vraag was niet uitsluitend waarom je het leuk vindt, maarom je vindt dat het paardrijden, ondanks de nadelen voor de paarden, een essentieel onderdeel van de sport is dat niet vervangen zou moeten worden. Dat jij het leuk vindt is dan een wat mager antwoord.

Citaat:
Het is onderdeel van het grote geheel inderdaad, net zoals het fietsen onderdeel van de triatlon is. De onderdelen bij elkaar maken de sport. Ik ben zelf geen hele snelle zwemmer, maar het springen gaat mij wel weer aardig goed af. Ik vind het prachtig dat het in deze sport gaat om hoe allround je bent en er juist geen focus is op één onderdeel.

En waarom zou dat allround dan niet tot uiting kunnen komen in een ander onderdeel dat geen levende dieren als collateral damage heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:05

FiveSports schreef:

daar is ook niets mis mee, alleen de manier waar op deze amazone en trainer het in beeld brachten wel

frustratie begrijpelijk maar je weet ook dat het kan gebeuren

eigen paarden inzetten is misschien een optie!! dan hoeven ze ook maar één keer te lopen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-21 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:12

Shadow0 schreef:
FiveSports schreef:
Het is een combinatie van sporten die ik allemaal graag doe en leuk vind, daarnaast doe ik het liefst nog 1001 andere sporten. Het mooie van de vijfkamp is dat het gecombineerd is, alles op 1 dag wat het super bijzonder maakt.
Ik vind het een beetje een aparte vraag eigenlijk, alsof je zou vragem aan een triatleet waarom de triatlon zo leuk is. Het is gewoon heel persoonlijk wat iemand wel/niet leuk vindt om te doen.

Maar de vraag was niet uitsluitend waarom je het leuk vindt, maarom je vindt dat het paardrijden, ondanks de nadelen voor de paarden, een essentieel onderdeel van de sport is dat niet vervangen zou moeten worden. Dat jij het leuk vindt is dan een wat mager antwoord.

De sport is alle onderdelen bij elkaar en het is nou eenmaal zo dat het springen er ook bij zit. Zonder het springen zou ik het een minder leuke sport vinden.
Ik vind dat je het springen mag aanscherpen op de manier dat het springen ook als apart onderdeel aangescherpt is of zou moeten worden. Als dat erop uitkomt dat de helft van alle ruiters niet mee mogen doen, dan moet het niveau misschien omlaag. Als dat nog niet voldoende is, dan moeten ze maar een andere sport gaan zoeken. Niet iedereen is ervoor gemaakt om paard te kunnen rijden op een "fijne" manier.

Citaat:
Citaat:
Het is onderdeel van het grote geheel inderdaad, net zoals het fietsen onderdeel van de triatlon is. De onderdelen bij elkaar maken de sport. Ik ben zelf geen hele snelle zwemmer, maar het springen gaat mij wel weer aardig goed af. Ik vind het prachtig dat het in deze sport gaat om hoe allround je bent en er juist geen focus is op één onderdeel.

En waarom zou dat allround dan niet tot uiting kunnen komen in een ander onderdeel dat geen levende dieren als collateral damage heeft?

Je kunt ook de triatlon gaan doen of een andere gecombineerde sport, ook prima en ook leuk. Het is alleen niet de moderne vijfkamp dan.

Ik zeg nergens dat het oké is om dieren pijn te doen, ik zeg alleen dat ik het verwijderen van het onderdeel extreem vind en het het einde is van de sport.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:09

Maar het is wel raar dat mensen die op olympisch niveau meedoen met vijfkamp zich niet beter trainen op het paardrijden. Vind ik. Het is geen verrassingselement maar gewoon een vast onderdeel. Dus hoe kunnen ze dan als top in die sport zo slecht rijden?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:12

Ik denk dat het meer dan prima is om paardrijden het leukste onderdeel te vinden - vinden de meeste mensen op Bokt denk ik in het algemeen- maar dat kan ook losgekoppeld zijn van vijfkamp, waarbij voor vijfkamp een ander onderdeel toegevoegd wordt. Ik denk dat ruimschoots bewegen wordt dat paardrijden niet thuishoort in deze combisport omdat de kudde veel te laag ligt en de dieren gedupeerd en misbruikt worden.
Zeker zonder een bond of toezichthouder die het welzijn van de dieren controleert.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:28

FiveSports schreef:
Stel de vijfkamp zou niet bestaan en we zijn even eerlijk allemaal.
Hoeveel van zulke filmpjes zouden we bij elkaar kunnen harken als we naar alle maneges gaan kijken?

Je hoeft er niet voor naar een manege. B/L bij een eventingwedstrijd zie je hetzelfde nivo door de baan gaan in een springparcours op hun eigen paard....die rijden ook 9 van de 10 afstanden beroerd.

Plaatselijke pensionstal kun je ook zat filmen van ruiters die geen wedstrijden rijden en zo slecht zitten op hun paard dat ze echt iedere pas in de weg zitten.

Heel eerlijk: die vijfkamp mag van mij echt uit de OS, maar laten we nou niet ineens roomser dan de paus zijn...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:34

Marigold schreef:
Maar het is wel raar dat mensen die op olympisch niveau meedoen met vijfkamp zich niet beter trainen op het paardrijden. Vind ik. Het is geen verrassingselement maar gewoon een vast onderdeel. Dus hoe kunnen ze dan als top in die sport zo slecht rijden?

Ze compenseren die strafpunten die ze krijgen met het paardrijden door heel goed te zijn in andere sporten. Sterker nog Annika zelf zwemt bvb rond de tijden die de gewone Olympische zwemsters ook halen. Ze oefenen die andere sporten ook echt meerdere uren per week.

Het hele strafpunten gebeuren veranderen qua concept vallen en weigeringen zou al heel wat leed schelen, dan nemen ze het risico niet meer om zo dusdanig slecht te rijden dat ze vallen, want dan is het einde Olympische droom. Dus gewoon de regels wat meer gelijk met de echte springsport. Val je? Uitgebeld. Twee weigeringen? Niet skippen naar de volgende sprong, maar uitgebeld. Dan dwing je ze om ook minstens 1 keer per week een uurtje te paardrijden.

Het is of die veranderingen door voeren in de moderne vijfkamp of gewoon nu een andere vijfde sport toevoegen en het paardrijden eruit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:37

Benzz schreef:
FiveSports schreef:
Stel de vijfkamp zou niet bestaan en we zijn even eerlijk allemaal.
Hoeveel van zulke filmpjes zouden we bij elkaar kunnen harken als we naar alle maneges gaan kijken?

Je hoeft er niet voor naar een manege. B/L bij een eventingwedstrijd zie je hetzelfde nivo door de baan gaan in een springparcours op hun eigen paard....die rijden ook 9 van de 10 afstanden beroerd.

Plaatselijke pensionstal kun je ook zat filmen van ruiters die geen wedstrijden rijden en zo slecht zitten op hun paard dat ze echt iedere pas in de weg zitten.

Heel eerlijk: die vijfkamp mag van mij echt uit de OS, maar laten we nou niet ineens roomser dan de paus zijn...

Eens.
Maar je mag van ruiters die het hoogst haalbare niveau toch minstens verwachten dat het beter is dan de plaatselijke B/L ruiter.

Goed voor dat paard maakt dat geen klap uit natuurlijk.
Maar die ruiters gaan misschien nog wel ontwikkelen in de toekomst naar beter.
Die OS ruiter zou daar al moeten zijn betreft kunde.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:44

DuoPenotti schreef:
Eens.
Maar je mag van ruiters die het hoogst haalbare niveau toch minstens verwachten dat het beter is dan de plaatselijke B/L ruiter.

Goed voor dat paard maakt dat geen klap uit natuurlijk.
Maar die ruiters gaan misschien nog wel ontwikkelen in de toekomst naar beter.
Die OS ruiter zou daar al moeten zijn betreft kunde.

De vijfkamp moet gewoon geschrapt worden, die ruiters rijden namelijk niets beter dan de gemiddelde B/L ruiter en dan heeft zoiets niets op de OS te zoeken.

Beestje was al over de emmer van de ruiter hiervoor die hem al een paar keer in een hindernis parkeerde. De klappen die ze uitdeelt zijn niet hard. Het gefrustreerde gedrag keur ik niet goed.

Maar ik hoor nergens iemand over Teddy Vlock of over die Ier Shawn Sweetnam. Dat was pas vreselijk paardrijden............

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:49

Benzz schreef:
Maar ik hoor nergens iemand over Teddy Vlock of over die Ier Shawn Sweetnam. Dat was pas vreselijk paardrijden............

https://www.horses.nl/evenementen/olymp ... s-schande/
ja wel hoor

En heb al meer gelezen over dat deze format niet meer zo mag om meer landen te willen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:03

https://latestpagenews.com/sport/excite ... ays/?amp=1

Hier geschreven interview met haar na afloop. Begrijp dat het mondiaal afbranden een behoorlijke impact heeft en ik kan me ook niet voorstellen hoe *&# dat moet voelen. Mensen kunnen lelijke dingen zeggen van achter een veilig toetsenbord en dat x1000 op een dag kan een mens echt slopen. Wat ze daar deed op de OS was echt, echt, ECHT niet okee en vond ik weinig sportiviteit vertonen. Jammer dat ze in het interview nog steeds lijkt aan te geven het naar haar idee redelijk te hebben opgelost. Als je paard zo reageert bij het binnenkomen van de ring, dien je af te stappen en hem mee te geleiden. Laat zien dat hij niet bang hoeft te zijn, wees een leider. Maar die ruimte bied zo'n competitie jammer genoeg niet en daarom hoort het naar mijn idee ook totaal niet thuis in deze sport. Helaas koos Annika niet voor leiderschap. Zonde van zo'n braaf dier, denk dat menig ander paard de ruiter gelanceerd had, en terecht.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:08

Snadrem schreef:

Hier geschreven interview met haar na afloop. Begrijp dat het mondiaal afbranden een behoorlijke impact heeft en ik kan me ook niet voorstellen hoe *&# dat moet voelen. Mensen kunnen lelijke dingen zeggen van achter een veilig toetsenbord en dat x1000 op een dag kan een mens echt slopen. Wat ze daar deed op de OS was echt, echt, ECHT niet okee en vond ik weinig sportiviteit vertonen. Jammer dat ze in het interview nog steeds lijkt aan te geven het naar haar idee redelijk te hebben opgelost. Als je paard zo reageert bij het binnenkomen van de ring, dien je af te stappen en hem mee te geleiden. Laat zien dat hij niet bang hoeft te zijn, wees een leider. Maar die ruimte bied zo'n competitie jammer genoeg niet en daarom hoort het naar mijn idee ook totaal niet thuis in deze sport. Helaas koos Annika niet voor leiderschap. Zonde van zo'n braaf dier, denk dat menig ander paard de ruiter gelanceerd had, en terecht.

Het is jammer dat ze het zelf wel oké leek te vinden en het probleem meer het verwoorden van de coach vond.

Wel ben ik het eens over een reform en ook een idee dat er een dierenarts aanwezig moet zijn om de staat van de paarden te observeren vind ik niet een heel gek idee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:13

Ik heb nu niet ineens met haar te doen of zo.
Ze vind het nog steeds prima wat ze heeft gedaan, dus leert er niets van en zou het een volgende keer weer zo doen denk ik dan.
Nee zij heeft niets op een paard te zoeken als ze ook achteraf zonder emotie niet kan inzien dat dit zo echt niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:14

Snadrem schreef:

Zo, nou dat bevestigd alleen maar mijn idee dat ze maar niet meer op een paard moet gaan zitten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:17

Wat opvallende uitspraken die ik uit het artikel haal, gebrekkig Engels trouwens in het artikel:

"It was already clear that something was going on needs to be more consistent, but at no point has I been rude. “

Vrij vertaald ziet ze dus zelf het probleem niet en vindt ze niet dat ze grof met het paard omging.

“It has never happened to me like this. Of course you always have rides that are not that good. But that the horse really didn’t want to, I’ve rarely seen that.”

Geeft toch ook duidelijk aan dat ze niet de ervaring heeft om dit op te lossen. Stap dan gewoon af en stop met verder rijden! Ik kan er enkel van dromen om ooit op de OS te rijden en heb waarschijnlijk niet half de trainers die zij heeft, en zelfs ik heb al meerdere keren paarden meegemaakt die écht niet willen. Dan stap je beter af voor je beide een ongeluk hebt.

"A veterinarian could have assessed the emotional state of the horse, but of course he didn’t know it. Of course, we would have much preferred a replacement horse for both me and the horse.”

Waarom dan toch verder rijden als je weet dat het zinloos is??

“I can understand that she should perhaps have expressed it differently. What she said, what I did on my own terms would have to hit the backside with the whip, that’s something you can do to convince the horse. I don’t think it was particularly rough.”

Dit gaat dus over de kritiek op de coach. Het slaan met de zweep zou volgens haar (de ruiter) het paard overtuigen om toch te springen. Rare woordkeuze. Bang genoeg maken om te springen was beter geweest. Een tikje kan overtuigen, een mep doet heel wat anders.

“Shortly afterwards, I received bad comments and then gave my watch, which is connected to my mobile phone, to my trainer so that I don’t have to read it before I started running. I have I didn’t expect these reactions at all, because I really didn’t have the feeling that I was too rough with the horse. “

Dus volledig clueless over de impact die haar ronde zou hebben.

“Words are sometimes chosen where people are supposedly committed to animal welfare and living beings, but then speak to me or my relatives in a way where I say that is not ok, that goes far too far knew that there will be pictures around the world that will not be beautiful, but I did not expect some kind of oliebol storm or so much negative hate. “

Tja... Ze snapt echt niet waarom ze zo onder vuur genomen wordt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:27

En zolang ze het niet snapt, zijn we ver verwijderd van enige vorm van verbetering. Laat de hel maar losbarsten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:37

Waarom moet het paarden onderdeel perse jumping zijn? Waarom geen dressuur als het toch gaat om tonen dat je een paard kan beheersen zoals de militairen vroeger?

Laat ze maar tonen dat ze met een fatsoenlijke houding een mooie Z proef kunnen door sturen dan. Op een trensje wel te verstaan.

Dat ze niet snapt dat ze te bruut met hem geweest is.... Onvoorstelbaar... ze spreekt over hem als een machine.. :\

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:42

FiveSports schreef:
De sport is alle onderdelen bij elkaar en het is nou eenmaal zo dat het springen er ook bij zit. Zonder het springen zou ik het een minder leuke sport vinden.

Je sterkste argument is dan vooral 'omdat het nou eenmaal zo is'? Dan denk ik niet dat het ergens naartoe gaat om structurele veranderingen te proberen te krijgen, en kan het beter afgeschaft worden en zeker als Olympische sport.

Citaat:
Ik zeg nergens dat het oké is om dieren pijn te doen, ik zeg alleen dat ik het verwijderen van het onderdeel extreem vind en het het einde is van de sport.

Blijkbaar. Dat lijkt me dan prima, exit vijfkamp.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:45

Ayasha schreef:
Waarom moet het paarden onderdeel perse jumping zijn? Waarom geen dressuur als het toch gaat om tonen dat je een paard kan beheersen zoals de militairen vroeger?

Laat ze maar tonen dat ze met een fatsoenlijke houding een mooie Z proef kunnen door sturen dan. Op een trensje wel te verstaan.

Dat ze niet snapt dat ze te bruut met hem geweest is.... Onvoorstelbaar... ze spreekt over hem als een machine.. :

Ik zei eerder al, maar er een caprilli van met eventueel een soort van trail erbij ingevoegd.
Als je gaat kijken naar de oorsprong van deze sport is dat een soldaat goed moet kunnen vechten en vluchten.

Caprilli (op hoger niveau dan de manege idd) om te laten zien dat dressuur en springen netjes kan, en dan bijvoorbeeld trail dat poortjes open en dicht moeten, over een bruggetje oid. En daar kan stijl ook een punt zijn.
Want een parcours ben ik in het veld nooit tegen gekomen, maar een poortje of bruggetje?
Dan komt vaardigheid veel beter uit de verf.

Dat ze het verder niet snapt waarom het commentaar zegt genoeg.
Zij hoort niet op een paard.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:23

De andere kant is dan ook weer: ga je een heel onderdeel van een sport afschaffen terwijl er nog zoveel gedaan kan worden om het te verbeteren?

Vijfkamp kan toch best met paarden maar dan op een betere, diervriendelijke andere manier.

Ik denk dat een deel dit ook aangrijpt omdat die sowieso tegen sport met dieren zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:44

ruitje schreef:
De andere kant is dan ook weer: ga je een heel onderdeel van een sport afschaffen terwijl er nog zoveel gedaan kan worden om het te verbeteren?

Vijfkamp kan toch best met paarden maar dan op een betere, diervriendelijke andere manier.

Ik denk dat een deel dit ook aangrijpt omdat die sowieso tegen sport met dieren zijn.

Ik ben niet tegen sport met dieren, zelfs niet tegen competitie met dieren, rijd het zelf in normale tijden (pre corona zeg maar.) Maar ik ben wel tegen de huidige manier van competitie met dieren/paarden. Totilas heeft imo geen "mooi" tijdperk in gezet voor de paardensport. Sinds heb ik de verandering (op een paar landen na die nu gelukkig ook hoog geëindigd zijn.) van veel meer druk en veel minder happy athletes enorm zien versnellen. Want iedereen "wil" mee en vrijwel niemand heeft de paarden die dat op een diervriendelijke manier ook daadwerkelijk aan kunnen. Totilas was uniek in zijn beweging en talent en blijkbaar wil de meerderheid van de topruiters nu kost wat het kost alle paarden daarin pushen. en dat wordt dan kennelijk nog beloont ook. En dáár ben ik wel tegen. Dat kan je niet maken als je met een dier sport. Gewoon niet, daar zijn geen excuses voor.

Als we terug gaan naar de sport waar er alles uit het paard gehaald wordt dat er in zit (en hij dus niet tot meer gepushed wordt dan ie eigenlijk aan kan.) dan ben ik helemaal voor sport met dieren. Maar dat zijn uitzonderingen geweest deze OS. En dat dat verdedigd wordt of zelfs geheel ontkent wordt vind ik zorgwekkend genoeg dat ik me inderdaad ga af vragen of het nog wel fair is om competitie te organiseren met dieren als "dit" blijkbaar gezien wordt als "acceptabel".