Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:00

Van mij ook even een berichtje hier, zodat ik het bij kan houden wanneer er nieuws is. Ik vind dit erg interessant en hoop dan ook dat ze het doorvoeren. Op de site van de KNHS kan ik er werkelijk niets over vinden, ook niet op de facebookpagina. Dat vind ik wel erg gek, je zou toch zeggen dat je hier juist reclame voor wil maken?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:31

Annetje schreef:
Van mij ook even een berichtje hier, zodat ik het bij kan houden wanneer er nieuws is. Ik vind dit erg interessant en hoop dan ook dat ze het doorvoeren. Op de site van de KNHS kan ik er werkelijk niets over vinden, ook niet op de facebookpagina. Dat vind ik wel erg gek, je zou toch zeggen dat je hier juist reclame voor wil maken?

Ik denk dat ze pas reclame willen maken als ze alles zeker hebben en zoveel mogelijk kinderziektes eruit gehaald hebben.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:46

biancaaaa schreef:
Dien je dan ook gevlochten paard te presenteren en in wedstrijd kleding de video op te nemen?

Nee, het moet er alleen netjes uitzien.

Dit omdat je op de meeste stallen momenteel niet langer dan 2u aanwezig mag zijn, en dan kost het toiletteren e.d. teveel tijd.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:17

Dat opnoemen van combinatienr en rondom rondje om het paard voor aftekeningen vind ik top maar paspoort tonen is weer onhandig want paspoort ligt bij mijn boer in de kluis op zijn hoofdlocatie, 1,5 km naar de ene kant. Paarden staan op een andere locatie en rijden doe ik bij de rijvereniging 2 km naar de andere kant. Waar ik dus altijd te paard heen ga. Ja, officieel moet je altijd paspoort bij je hebben op de openbare weg maar wie doet dat? Ik alleen als ik met de trailer op pad ga.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:38

Ik lees eigenlijk alleen maar voor onder het zadel over proeven rijden en dan filmen.
Heeft iemand het ook al eens gezien voor het mennen?
Want dat zou ik op zich wel leuk vinden.
Bij het mennen kennen ze vaak ook een hobbyklasse (waar je geen startkaart voor nodig hebt)
En was eigenlijk met een stalgenoot bezig om eens te kijken of ik ergens hobbyklasse kon starten. Leuk voor de ervaring en ook voor wat tips.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:41

Caritas schreef:
Dat opnoemen van combinatienr en rondom rondje om het paard voor aftekeningen vind ik top maar paspoort tonen is weer onhandig want paspoort ligt bij mijn boer in de kluis op zijn hoofdlocatie, 1,5 km naar de ene kant. Paarden staan op een andere locatie en rijden doe ik bij de rijvereniging 2 km naar de andere kant. Waar ik dus altijd te paard heen ga. Ja, officieel moet je altijd paspoort bij je hebben op de openbare weg maar wie doet dat? Ik alleen als ik met de trailer op pad ga.

Paspoort moet bij het paard zijn, dus zou in principe op stal liggen. Als je op wedstrijd gaat moet je ook het paspoort bij je hebben, dus in principe lijkt me dit geen heel raar iets. Zo kan je natuurlijk van alles een probleem maken.

Er zijn ook mensen die geen geschikte rijbaan hebben, tsja. Dat is nog veel vervelender

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:47

Sabbientje schreef:
Ik lees eigenlijk alleen maar voor onder het zadel over proeven rijden en dan filmen.
Bij het mennen kennen ze vaak ook een hobbyklasse (waar je geen startkaart voor nodig hebt)
En was eigenlijk met een stalgenoot bezig om eens te kijken of ik ergens hobbyklasse kon starten. Leuk voor de ervaring en ook voor wat tips.

Deze service wordt aangeboden door hoefnet maar is niet officieel voor puntentelling. Je kan kiezen of je een proef rijd van dr/vh of een proef van sgw en deze versturen naar de redactie.

https://www.hoefnet.nl/online-dressuurp ... ismenners/

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:49

SweetVanille schreef:
biancaaaa schreef:
Dien je dan ook gevlochten paard te presenteren en in wedstrijd kleding de video op te nemen?

Dit omdat je op de meeste stallen momenteel niet langer dan 2u aanwezig mag zijn, en dan kost het toiletteren e.d. teveel tijd.

Heb je hier toevallig een bron van? Als het niet hoeft ga ik liever niet alles knotten en mijn wedstrijdtenue uit de kast halen haha.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:59

Alexios schreef:
Sabbientje schreef:

Deze service wordt aangeboden door hoefnet maar is niet officieel voor puntentelling. Je kan kiezen of je een proef rijd van dr/vh of een proef van sgw en deze versturen naar de redactie.

https://www.hoefnet.nl/online-dressuurp ... ismenners/

Alleen jammer dat ze van 40x80 of 40x100 ringen uitgaan.
Wij hebben een 20x60 rijbaan. -O-

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:00

Ik blijf het een raar initiatief vinden. Voor alle sporten ligt op het moment de wedstrijdsport stil. Een voetballer kan ook zijn competitie wedstrijd niet spelen op het moment. Waarom zou de paardensport een uitzondering moeten zijn???

En om in corona tijden creatief te zijn, een leuke afleiding en uitdaging te geven, prima. Ik vind het filmen van proef en een jurylid daar commentaar op laten geven, heel leuk en leerzaam. Niets mis mee. Maar ik vergelijk dat met een online training. Ik heb een abonnement bij de ruiterclub met lessen van Rien. Heel leuk en leerzaam, maar in geen geval te vergelijken met real life training van mijn instructrice. Leuk voor erbij, leuk voor bezig blijven op het moment dat real life instructie even niet mogelijk is, maar ook niet meer als dat. Geen vervanging.

Als de KNHS voor dit soort proeven winstpunten gaat uitdelen, gaan veel mensen het wel als vervanging gebruiken. Winstpunten voor een eigen online competitie, prima, maar geen winstpunten om te laten tellen voor de huidige reguliere competitie. Een jury kan op een filmpje nooit zien, wat je in real life ziet. Ik fotograveer en film redelijk vaak proeven en trainingen van mensen, ben daar behoorlijk ervaren in. Maar nooit krijg je een proef net zo op film als dat je hem ter plekke ziet. Ook als je internationale wedstrijden in het echt ziet en vervolgens de beelden op studio sport of internet, dan nog is het beeld vaak vertekend op film. Dat kan zowel een positieve als een negatieve vertekening zijn.

Daarnaast worden een hele hoop andere regels die voor de reguliere dressuursport wel gelden, overboord gegooid. Geen wedstrijd tenue, niet vlechten. Dat soort zaken zijn er niet voor de leuk, dat soort regels zijn er zodat een jury optimaal kan beoordelen. Met vlechten of strakke manen aan 1 kant is de halsbespiering en beweging van een paard veel beter te beoordelen, met een wedstrijd tenue is de zit en inwerking van de ruiter veel beter te beoordelen. Een lichte rijbroek geeft de beenligging, zeker op afstand, veel beter weer. Een getailleerd jasje geeft de zit veel beter weer en noem zo maar op. Daarnaast, heb je toch behoorlijk proffesionele apparatuur nodig wil je de hele proef goed in beeld brengen vanaf de C. Om gehele paard en ruiter volledig in beeld te hebben bij C inclusief de hoeken, moet je een behoorlijk stuk van de bak afstaan of een hele goede wide angle camera hebben. Om dan ook diezelfde combinatie goed in beeld te hebben bij A... Een lens kan nooit vastleggen wat het menselijk oog uit zichzelf kan waarnemen...een huis tuin en keuken lens al helemaal niet.

En dan hebben we het idd nog niet over andere zaken die op film niet of nauwelijks te controleren zijn zoals losrijregels, harnachement, afmeting bak (de bak waar ik rij is bv 40x19, dat zie je echt niet op een filmpje), kwaliteit bodem, plaatsing van de letters etc etc. Alle regels en controles die de sport normaal gesproken eerlijk en vergelijkbaar moeten maken, het raam uit...

Een eigen competitie met een eigen puntensysteem, leuk, maar reguliere winstpunten vind ik echt een devaluatie van de sport. Ik kan me nog voorstellen om iets te doen zoals bij de FNRS proeven, als je in de hoogste klasse bij de FNRS punten hebt, dat je dan op KNHS reguliere wedstrijden in de L1 mag starten ipv de B, zoiets kan ik nog okay vinden, maar verder als dat vind ik dus echt sport onwaardig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:04

DreamGuide schreef:

Heb je hier toevallig een bron van? Als het niet hoeft ga ik liever niet alles knotten en mijn wedstrijdtenue uit de kast halen haha.[/quote]
Ik had deze vraag gesteld via de mail, en hoeft idd niet.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:17

Amado schreef:
Ik vind het steeds interessanter klinken, maar wel als tijdelijke oplossing en niet voor standaard!
Ben benieuwd wanneer we meer te horen krijgen, had net mijn startpas aangevraagd en betaald een week voor de corona crisis, baal je natuurlijk enorm van!
Dit zou een mooie tijdelijke oplossing zijn

Ik kan me voorstellen dat het prima naast elkaar kan blijven bestaan!
Vroeger heb ik altijd mijn paarden dressuurmatig getraind, maar had nooit vervoer dus kon niet op wedstrijd. Dat is jammer als je je paard wel dressuurmatig goed op orde hebt en je het ook leuk vindt om daar beloond voor te worden.
Eigenlijk vind ik het voor het paardenwelzijn sowieso beter om lekker thuis te blijven. Dat zal niet voor elk paard gelden, maar veel paarden zijn erg gestrest in trailer en op vreemd terrein. Waarom je paard dat aandoen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:17

@oji: maakt dat echt verschil dan? Of je bak 19x40 is of 20x40?

Ik heb met een Z wedstrijd wel eens gehad dat mijn merrie echt niet langs A wilde. Ik heb de hele proef dus 5 meter van de hoefslag op die korte zijde gereden. Jury heeft daar niets van gezegd, want dat is niet te zien op zo’n afstand.
En dat je letters niet staan waar ze moeten, maakt dat uit? Of je een volte nu 2 meter of 5 meter verder naar voren of naar achteren rijdt. Het gaat toch om de oefening?
Als jouw K pas na 10 meter begint en je daar dus ook pas je schouderbinnenwaarts inzet, dan valt dat heus wel op. En dan zal je daar dus ook wel een opmerking over krijgen.

In andere landen gebeurt het al veel langer en veel meer. Australië bijvoorbeeld ook, veel te groot om het hele land door te vliegen voor een wedstrijdje...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:20

Naast elkaar is wel mooi.
Maar juist die stress van een vreemd terrein, bij ruiter en paard, is wel een extra moeilijkheidsgraad om mee om te kunnen gaan. Om dat fijn af te kunnen laten vloeien.
Winstpunten voor thuis zou ik dan ook niet als bijtelling vinden horen voor de externe wp's.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:29

Wat het uitmaakt, is dat het niet gelijk is. Ik merk op wedstrijd wel degelijk dat een bak net iets breder is ja en dat ik heel erg moet oppassen met voltes dat ik die net iets ruimer rij. Maar ook afwenden bij A of C, ben ik net gewend wat scherper te wenden dus zit er op wedstrijd vaak een fractie naast. Volte halve baan net naast A/C uitkomen als ik niet uitkijk en noem zo maar op.

Maar waar het me om gaat is dat voor winstpunten, de uitgangsvoorwaarden gecontroleerd moeten zijn. Dus officiele afmetingen/terrein, officieel harnachement, zicht op losrijden, en noem maar zo op, maar vooral ook een jury die het op dezelfde wijze kan beoordelen en niet afhankelijk is van de kwaliteit van de filmer en/of camera

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:34

Je rijdt toch in je eigen baan, dan weet je toch hoe je je volte moet rijden, wil deze rond zijn?

Op 2 verschillende locaties, zeker met grasbanen, is het toch ook niet gelijk?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:38

Ze zullen het heus wel aangeven als kwaliteit van de video niet voldoende is voor een beoordeling.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:40

Als je wat ouder bent en al wat verder in het leven bent, dan heb je geleerd om los te laten. Sommige mensen zitten nog enorm in een harnas van " zo moet het" en "zo hebben we het altijd al gedaan" en "als dit en dat dan is het niet eerlijk". De Corona oorlog zaait veel ellende rond, maar brengt ons ook nieuwe inzichten. Die zouden we met beide handen aan moeten pakken. Wat Rutte al zei: vroeger bestaat niet meer, er komt een andere wereld...En dat denk en hoop ik ook...Niet zo stug vasthouden aan het oude...los gaan laten en andere inzichten krijgen. Als we het over amateur niveau hebben dan denk ik echt "doe niet zo moeilijk". Het gaat om plezier en om een fijn getraind paard. Eigenlijk zou de jurering ook op de schop moeten wat mij betreft. Het zou er om moeten gaan of een paard op de juiste manier getraind is waardoor hij de proef goed kan doorlopen. Nu worden de onderdelen van een proef vaak als kunstjes aangeleerd, terwijl de oefeningen juist er zijn om je paard rijtechnisch beter voor elkaar te krijgen maar dat weten de meesten niet eens...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:44

In het outdoor seizoen heb je wel vaker te maken met wat ongelijkheid in de banen...
De controle op neusriemen e.d. is meer iets wat er gemist wordt... maar dat wordt ook lang niet bij elke reguliere wedstrijd gedaan.
Dus ja, ik ben wel blij dat we ook nu gewoon lekker kunnen rijden en niet achter hoeven te raken op de punten.
Maar als je in die basis gewoon een paard lekker los en vrolijk rond ziet gaan en een goed proefje ziet neerzetten, waarom zouden die punten dan onverdiend zijn?
Ik ga het ook zeker wel doen wanneer het beschikbaar is... weet iemand vanaf wanneer het kan en waar het te vinden is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:50

Wanneer dit ook na corona zou blijven bestaan dan bestaan over een tijdje de kleinere verenigingen en wedstrijden al niet meer.... De KNHS incasseert proevengeld en waarom zouden deelnemers dan nog massaal naar de kleinere lokale wedstrijden gaan?

Dan komt er voor die verenigingen ook geen geld meer in het laadje helaas.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:53

Yvank_ schreef:
Wanneer dit ook na corona zou blijven bestaan dan bestaan over een tijdje de kleinere verenigingen en wedstrijden al niet meer.... De KNHS incasseert proevengeld en waarom zouden deelnemers dan nog massaal naar de kleinere lokale wedstrijden gaan?

Daar heb jij een punt, maar dan zou bijvoorbeeld de KNHS een bedrag moeten afstaan aan de verenigingen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:55

ik verwacht niet dat dit de reguliere basis wedstrijden gaat vervangen na de corona tijd.
Maar ik ben daar misschien te nuchter in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:06

Er zijn genoeg mensen die vooral voor de punten en niet prijzen rijden en die daar veelal kleinere wedstrijden voor bezoeken gewoon om zo lekker door te rijden. Waarom zou je daar dan nog een halve dag vrij voor nemen en je paard meenemen in de trailer en vlechten en doen als het ook zonder alle poespas thuis kan, je geen brandstof kosten hebt en het startgeld lager is?

En dat gaat kleine verenigingen echt wel raken...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:19

manubres schreef:
Yvank_ schreef:

Daar heb jij een punt, maar dan zou bijvoorbeeld de KNHS een bedrag moeten afstaan aan de verenigingen.

Doen ze nu voor de fnrs, kan dan heel mooi voor verenigingen.

Maar corona of niet, kleine verenigingen hebben het toch wel moeilijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:12

manubres schreef:
Als je wat ouder bent en al wat verder in het leven bent, dan heb je geleerd om los te laten. Sommige mensen zitten nog enorm in een harnas van " zo moet het" en "zo hebben we het altijd al gedaan" en "als dit en dat dan is het niet eerlijk". De Corona oorlog zaait veel ellende rond, maar brengt ons ook nieuwe inzichten. Die zouden we met beide handen aan moeten pakken. Wat Rutte al zei: vroeger bestaat niet meer, er komt een andere wereld...En dat denk en hoop ik ook...Niet zo stug vasthouden aan het oude...los gaan laten en andere inzichten krijgen. Als we het over amateur niveau hebben dan denk ik echt "doe niet zo moeilijk". Het gaat om plezier en om een fijn getraind paard. Eigenlijk zou de jurering ook op de schop moeten wat mij betreft. Het zou er om moeten gaan of een paard op de juiste manier getraind is waardoor hij de proef goed kan doorlopen. Nu worden de onderdelen van een proef vaak als kunstjes aangeleerd, terwijl de oefeningen juist er zijn om je paard rijtechnisch beter voor elkaar te krijgen maar dat weten de meesten niet eens...

Ahummm...wat pretentieus zeg...maar even voor de goede orde...ik ben ouder als jij, ben verandermanager van beroep,dus motiveer mensen juist om mee te gaan in veranderingen. Dat betekent in mijn ogen niet dat alles maar ineens los gelaten hoeft te worden Dat mensen een andere mening zijn toegedaan als jijzelf, betekent niet dat je die mensen meteen maar als star en onwetend hoeft weg te zetten. Blijf gewoon bij jezelf zeg!

Loslaten betekent in mijn ogen nu eerder, loslaten dat je ff geen reguliere wedstrijden kunt rijden...Een aparte competitie vind ik helemaal prima, maar om dit mee te laten tellen in de reguliere competitie is voor mij appels met peren vergelijken. De online Formule 1 wedstrijden tellen ook niet mee voor het reguliere F1 competitie. Leuke afwisseling, wordt misschien in de toekomst een sport op zich, maar dat is wat het is, een sport op zich.