Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:08

Haha, verootje, ik las het ja := Vond het al zo raar, maar ik zag niet wat er raar was. Dank je ;)

Ja, maar als de KNHS dat dan als regel in gaat stellen, hoe controleer je dat? Er waren ook al mensen die het bij 30 of 25 graden wilden. 35+, ben ik helemaal eens. Hoewel je dan dus al geen paarden mag vervoeren, misschien moet er daar ook wat meer aandacht aan gegeven worden. Ze voorspellen voor mijn omgeving bijvoorbeeld geen eens 35+ graden deze dagen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:12

In veel landen is het in de zomer, de hele zomer, vaak 30 graden of warmer; daar staan de paarden ook niet stil maar dat is ook een kwestie van gewenning.
In 2011 was ik in Amerika, Kansas, net temperaturen van ca. 45 graden; we reden de paarden in de ochtend ( tot max. 10 uur) dat was net te doen. Maar er waren ook shows, die gingen gewoon door, wel met overal grote airco's of blowers maar niemand ( ook de paarden niet) had daar problemen mee. Zelfs 1 x 's avonds naar een plaatselijke rodeo geweest, temperatuur was om 20.00 u nog 108 Fahrenheit ( ca. 42 Celsius).........het zweet liep in straaltjes van mijn lijf maar alles ging gewoon door al scheelde het natuurlijk wel dat er geen brandende zon was; het was al schemer.
Dus het is ook maar wat je gewend bent.

Paarden hebben hier overigens wel vrij nu o.a. omdat we zelf ook weinig puf hebben maar 's ochtends vroeg of na 21.00 u is er prima te rijden.

Ik kan me wel voorstellen dat een wedstrijdorganisatie een hitte protocol aanhoudt en niemand op het heetst van de dag laat rijden; dus vroeg beginnen met een siësta en dan in de namiddag weer aan de slag en iedereen op het hart drukken geen uren keihard los te rijden!

We hebben het 1 keer zelf bij de hand gehad; clinic georganiseerd met een Portugees; dat weekend werd het dus 42 graden. Ticket was al betaald, locatie geboekt. Dus 's ochtends heel vroeg begonnen en van ca. 11.30 u tot 17.00 pauze. Lessen waren in een binnenbak met open zijkanten en dat ging prima.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:14

MyWishMax schreef:
De knhs laat verenigingen al kosteloos de wedstrijd afzeggen. We hebben vorige keer al gehad dat het hier 24 graden was, maar op andere plekken in NL nog 30+. De knhs kan het nooit goed doen, nu geven ze verenigingen de kans om af te lassen. Willen jullie echt standaard regels? En geldt het dan als het zuiden zo warm is(Ik zag 30 graden langs komen als grens), dat ze op de wadden of aan de kust ook alles af moeten lassen?

MyWishMax schreef:
Maar hoe ie je een standaard regel voor je? Weet je hoe vaak het gebeurd dat het langs de kust helemaal niet zo warm is. Of dat ik zelfs een jas mee neem, maar het in andere delen wel bloedheet is? Deze week met 35+ graden gemiddeld over het hele land (want hier wordt het geen 39 of 40 graden), ja dat is een standaard regel waard. Maar zaterdag en zondag wordt het hier bijvoorbeeld 26/27 graden zoals ze voorspellen. Als het dan in het zuiden nog 30+ is, moet dan overal alles afgelast worden?

Of zoals de vorige hittegolf, hier in de omgeving was het ongeveer 25 graden, zelfs koeler toen het ging regenen, andere delen was het nog bloedheet. Wat dan?

Huh, wat is het probleem? Ze kunnen toch gewoon een regel maken; bij 30+ is de vereniging verplicht zijn wedstrijd af te lassen. Wat maakt het nou uit dat het dan in het noorden minder warm is dan in het zuiden? Als het in het noorden 26 graden is en in het zuiden 36 dan zal het zuiden moeten cancelen, het noorden niet. Simpel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:18

Paard nu met 38 graden in de brandende zon op de wei met 1000 vliegen op hun ogen is zeker wel verantwoord??

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:18

Tja, ik verwacht dat het bij zulke concoursen zoals die waar TS aan mee zou doen dan ineens 29 graden is in plaats van 30. Ze hebben nu geen kosten bij de KNHS, maar wel de normale kosten. Dat wordt niet ineens anders bij een standaard regel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:19

Hier nu 38 graden in de schaduw. Echt domweg te warm. De voorspelling is dat het ver na middernacht nog 30 graden plus is

horselover22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:29

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:30

karuna schreef:
Hier nu 38 graden in de schaduw. Echt domweg te warm. De voorspelling is dat het ver na middernacht nog 30 graden plus is

Je bedoelt 20graden denk ik?
Want hier (nu 36gr) daalt de temperatuur tussen 20:00 en 23:00 al naar 23gr en tussen 23:00 en 02:00 naar 20gr.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:31

karuna schreef:

Waar woon jij :D

Hier 33 graden en een windje. Paarden staan nog buiten op de paddock aangezien die onder de bomen zit. Gaan straks naar binnen, waar het wel echt koel is. Maar ze staan niet te zweten of wat dan ook, dus dan staan ze mij best.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:34

MyWishMax schreef:
Tja, ik verwacht dat het bij zulke concoursen zoals die waar TS aan mee zou doen dan ineens 29 graden is in plaats van 30. Ze hebben nu geen kosten bij de KNHS, maar wel de normale kosten. Dat wordt niet ineens anders bij een standaard regel.

Dan zal daar streng op gecontroleerd moeten worden. Maar het is hoe dan ook haalbaar. En als ik hier zo lees is het ook hard nodig. Echt gestoord dat er nog zoveel wedstrijden gewoon doorgaan op een dag als vandaag.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:35

Benzz schreef:
ElviraKelan schreef:
De dieren hebben de rest vd dag al stress .

Waarop baseer jij dat ze stress hebben?

Gezonde verstand gebruiken en kijken naar je paard

Niemand is dit soort temperaturen gewend. Daarnaast kunnen paarden minder goed warmte afvoeren.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:36

rien10 schreef:
Ja, concours met 38 graden in de zon op het heetst van de dag is idd een dingetje, om het maar populair uit te drukken.
Maar het gaat nu ook al over niet kunnen rijden met 20 graden.

Niemand zal er wat van zeggen als het overdag 20 graden is.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:37

karuna schreef:

Waar woon jij dan? Want hier wordt het vannacht ook 19-20 graden.

rien10

Dus dan hebben ze stress? Oef, niet te veel vermenselijken hoor. Het zijn paarden, geen choco ijsjes (mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen :D )
Ze gaan echt niet dood van rijden bij 20 graden. Paarden kunnen heel best warmte afvoeren, dat heet zweten.

Shaggy09

s´nachts 30 plus kan eigenlijk niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:38

rien10 schreef:
Dus dan hebben ze stress? Oef, niet te veel vermenselijken hoor. Het zijn paarden, geen choco ijsjes (mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen :D )
Ze gaan echt niet dood van rijden bij 20 graden. Paarden kunnen heel best warmte afvoeren, dat heet zweten.

Ze heeft het toch niet over 20 graden... :+

rien10

Wel als je gaat aflassen, dat is een graad of 1000+ :D

rien10

Shaggy09 schreef:
rien10 schreef:

Ja, zij vind rijden bij 20 graden te warm en "dan hebben ze de hele dag stress"
Laatst bijgewerkt door rien10 op 24-07-19 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:39

Nouvel schreef:
Ik ben ook van mening dat je ‘s morgens vroeg rustig een half uurtje kunt trainen als je het een beetje aan past, dat is niet anders dan overdag rijden als het 20 of 22 graden is.
Je moet er alleen nu wel rekening mee houden dat je paard nog een hele hete dag tegemoet gaat, dus wel wat meer met beleid ermee om gaan.

Ik zat er vanmorgen om 7.00 op, heb een half uurtje gereden, bak lag nog grotendeels in de schaduw.
Daarna lekker paard afgespoten, slobber met electrolyten gegeven en op de wei.
Ik geloof niet dat ze daar erg onder zullen lijden...

Maar een paard op de trailer zetten en later op de dag een wedstrijd rijden vind ik dan wel wat anders.
Boven de 30 graden zouden wedstrijden gewoon afgelast moeten worden vind ik.
Dan hoeft er ook geen discussie over te zijn.

Bedankt voor de normale manier waarop er nu discussie wordt gevoerd :D

Ik vind dat prettig omdat dan iedereen een goed gevormde mening er over kan vormen ;)
Ook de jonge generatie :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:39

Shaggy09 schreef:
s´nachts 30 plus kan eigenlijk niet.

Is het ook niet. Ze hebben het wel over 25 graden s nachts met deze warme dagen. Dat is echt al heel warm.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:40

Shaggy09 schreef:
rien10 schreef:

Ja, zij vind rijden bij 20 graden te warm en "dan hebben ze de hele dag stress"

20 graden en 20 graden zit verschil in :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:41

Nou volg ik em ook niet meer hoor.. :+

20 graden is gewoon 20 graden en dat is de beste temperatuur om te rijden vond ik zelf altijd :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:41

Ja, dat is het ook helemaal.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:43

Hangt van de training van 't paard af en van welk materiaal je beschikbaar hebt. Een veewagen met airco prima, een trailer een no go.
Die mensen die de halve wereld over vliegen voor springwedstrijden, die paarden zijn het gewend en goed doorgetraind en zullen ongetwijfeld koel gestald kunnen worden ter plaatse. Daarvan is hier op lokale wedstrijdjes natuurlijk geen sprake. Staan die beesten met 'n beetje pech op de terugweg nog in de file ook met die hitte. En voor wat, een B-proefje?
Gewoon lekker je paard een paar dagen vakantie geven en gaan zwemmen ipv op concours dus.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:43

ElviraKelan schreef:
Ik heb echt nog geen enkel overtuigend argument gehoord om met deze bizarre temperaturen wel te rijden. Ook al is het ‘s ochtends vroeg. Het is en blijft deze dagen code oranje. De dieren hebben de rest vd dag al stress door de warmte genoeg zonder ze ook nog warm te rijden want nogmaals ook al is het om 5 uur ‘s ochtends nog “maar” 20 graden. De temperaturen lopen ook ‘s ochtends al snel op en daarnaast is het heel anders wb gevoel dan dat het overdag 20 graden is.

Nogmaals kom maar op met een zeer steekhoudend argument dat je moet rijden deze dagen.
Niks moet. Daar gaat het niet om. Ik heb hierboven heel helder uiteengezet in welke gevallen, onder welke omstandigheden en op wat voor manier ik het geen probleem vind als paarden op zeer hete dagen 's ochtends vroeg gereden of anderszins getraind worden. Ik ga dat niet herhalen tegenover mensen die hun oordeel al klaar hebben, niet getuigen van veel inzicht in hoe een goed (sport)management van paarden eruitziet, en bovendien het verschil niet zien in belasting tussen een (lichte) training vroeg in de ochtend van een zeer warme dag, en een wedstrijd rijden op dezelfde dag, inclusief vervoer en verblijf op een bloedheet wedstrijdterrein zonder fatsoenlijke koelingsfaciliteiten.