[HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:47

Gaaf hoofdstel VOnneke, Bridle2fit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:49

melissa_93 schreef:
Gaaf hoofdstel [naam], Bridle2fit?

Klopt!!

nikkietjuh

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:36

Mooi hoofdstel Vonneke! Ik hou van bruin op een vos.
De juiste bitten was bij mij ook nog een hele puzzel. Heb het echt amper gebruikt omdat hij er voor geen meter mee liep maar heb nu sinds kort na een bitfitsessie de juiste bitten en nu kan ik er wel net wat meer mee finetunen dan met de trens.

Armyhorse klinkt goed. Fijn dat het allemaal zo makkelijk gaat. Dat geeft moed. :D

Melissa opzich heb ik er geen moeite mee wat verder te reizen. Dat zal toch moeten als ik met enige regelmaat een x wil starten want hier in de buurt zijn er maar 2 per jaar.
Heb nu Lisse nog op de planning en dan zit voor ons het eventing seizoen erop en gaan we weer verder als dressuurprikkers :D

Wij gister flink achter de broek gezeten in de les en dat maakte toch wel een wereld van verschil. Goed voor het vertrouwen. Nu maar even doorpakken de komende tijd.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:39

Ik heb zondag een clinic bij tonnie huberts (echt een aanrader trouwens!) en dan za de 16e wedstrijd en de week erna tweedaagse cup hier in de buurt. Eens kijken of met wat meer routine hij wat minder afgeleid en daardoor beter aan mn hulpen is!
Normaal gaan we maar 1 x per maand en door wat kleine blessures hebben we er vanaf dec uitgelegen dus die routine moet wel weer even opgebouwd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:43

nikkietjuh schreef:
Mooi hoofdstel [naam]! Ik hou van bruin op een vos.
De juiste bitten was bij mij ook nog een hele puzzel. Heb het echt amper gebruikt omdat hij er voor geen meter mee liep maar heb nu sinds kort na een bitfitsessie de juiste bitten en nu kan ik er wel net wat meer mee finetunen dan met de trens.

Armyhorse klinkt goed. Fijn dat het allemaal zo makkelijk gaat. Dat geeft moed. :D

Melissa opzich heb ik er geen moeite mee wat verder te reizen. Dat zal toch moeten als ik met enige regelmaat een x wil starten want hier in de buurt zijn er maar 2 per jaar.
Heb nu Lisse nog op de planning en dan zit voor ons het eventing seizoen erop en gaan we weer verder als dressuurprikkers :D

Wij gister flink achter de broek gezeten in de les en dat maakte toch wel een wereld van verschil. Goed voor het vertrouwen. Nu maar even doorpakken de komende tijd.

Hier idd ook eerst bitfitter de 21e en daarna pas ermee rijden.

Fijn dat ie goed liep met de les!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:44

SuperZodiaX schreef:
Ik heb zondag een clinic bij tonnie huberts (echt een aanrader trouwens!) en dan za de 16e wedstrijd en de week erna tweedaagse cup hier in de buurt. Eens kijken of met wat meer routine hij wat minder afgeleid en daardoor beter aan mn hulpen is!
Normaal gaan we maar 1 x per maand en door wat kleine blessures hebben we er vanaf dec uitgelegen dus die routine moet wel weer even opgebouwd worden.

Klinkt goed je clinic! Ik ga de 30e naar Frenk Jaspers

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:06

Nette resultaten alllemaal!
En allemaal lekekr aan het trainen, heerlijk.

Mooi hoofdstel Vonneke, welke bitfitter laat je komen?

Leuk altijd clinics rijden, eind vorig jaar 1 gereden bij Adelinde, was wel tof.
Heb er ergens nog wel een filmpje van,

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:59

Heul tof hoofdstel! Ik heb nog eenset sprenger bitten hangen.. ik dacht 13cm set. Volledig aurigan en een dubbelgebroken trensje. Mag voor een mooi prijsje weg ivm dubbele set..

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:08

Melissa ja, op zich wel alleen ik ga nog wel een paar maanden eerst thuis trainen en misschien nog een paar keer Z1 starten voor de routine.

Rink, dat moet vast goed komen met jouw paard. Vanaf de filmpjes te zien liep hij fijn :Y)

Vonneke, mooi hoofdstel zeg!

Nikkietjuh dat geeft zeker moed :D Fijn dat je les goed ging! Wanneer ben jij van plan om te starten in het Z2?

SuperrZodiaX drukte planning zo te zien :D Bij mijn paard werkt routine ook meer, op een gegeven moment kregen wij op die manier ook de stijgende lijn te pakken.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:27

Superzodiak dat if een flinke tijd dat jullie eruit hebben gelegen. Clinics zijn leuk en leerzaam. Hier in de buurt is dat volgens mij bijna nooit. Of ik hoor er gewoon niks over, dat kan ook.

Armyhorse, mijn streven is dit binnen seizoen. Maar of dat november of februari is laat ik nog even in het midden :+ Ga niet graag de mist in op wedstrijd dus wil thuis eerst vertrouwen hebben dat het kan. Dan kan het alsnog op wedstrijd wel de mist in gaan maar dan is de basis iig goed. Nu zijn we thuis nog te wisselvallig. Overigens echt alleen de wissels hoor. De overige onderdelen zijn het probleem niet.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:42

En er zitten best veel wissels in die proeven :')

Ik krijg maar niet die vliegende wissel van contra naar contra voor elkaar. Thuis niet en dus op wedstrijd ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:53

In de ene proef 3 en de andere 4 toch?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:09

Volgens mij 2x 3 en in de 2e proef van deze maand nog een eenvoudige wissel.
Na de appuyementen (2) en dan in proef 1 een vliegende van contra naar contra en in de andere proef op de korte diagonaal.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:24

vibabu schreef:

Ik krijg maar niet die vliegende wissel van contra naar contra voor elkaar. Thuis niet en dus op wedstrijd ook niet.

Ik zit met hetzelfde vibabu :+ En ja vééél te veel wissels in die proeven! :')
Gister voor het eerst een Z2-proefje gereden (thuis) en ik vind 3 veel :P . Het gaat ook nog niet helemaal zoals het moet dus kijk er ook wat als een berg tegenop (ja, ik denk "bergop", goed hè? :Y) ). Contra naar contra vind ik het moeilijkst, maar op wat slordige wissels na kon ik niet zeggen dat mijn proef zo verschrikkelijk ging. Ik zie menig ruiters en amazones zo op wedstrijd gaan.

Hoe zit dat met de rest hier? Gingen jullie pas op wedstrijd als de wissels écht vlekkeloos gingen of ook wel als het nog niet voor een 9 gaat. Ik zou heel erg zenuwachtig worden geloof ik, als het nog niet voor een 9 gaat thuis..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:36

Ik heb een 6jes paard... Hij doet alles braaf maar niet als een topatleet en zal dit ook nooit gaan doen. De kans dat ik daarom ergens een 8 of hoger voor krijg is klein. Ik zeg kleine kans want afgelopen weekend had ik een 8 voor mijn uitgestrekte stap, 7ens voor de andere onderdelen in stap en een 9 voor de stap in het algemeen :') en dat is voor mijn doen hoog. (een stukje jurysport komt hierbij ook om de hoek kijken)

Die wissel van contra naar contra mislukt eigenlijk altijd maar ik vind het niet waard om voor 1 onderdeel thuis te blijven. Wissels doet hij verder eigenlijk altijd goed dus daar maak ik mij niet zo druk om.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:46

Mijn wissels springt hij nog vaak na, ik blijf niet thuis hiervoor want alle andere onderdelen gaan wel gewoon goed. Tuurlijk trainen we thuis door op de wissels, maar ik calculeer op wedstrijd gewoon wat onvoldoendes in daarop. Vorige week nog 217,5 gereden ondanks 2 slechte wissels en nog wat rommeltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:54

Kelly_J schreef:
vibabu schreef:

Gister voor het eerst een Z2-proefje gereden (thuis) en ik vind 3 veel :P . Het gaat ook nog niet helemaal zoals het moet dus kijk er ook wat als een berg tegenop (ja, ik denk "bergop", goed hè? :Y) ). Contra naar contra vind ik het moeilijkst, maar op wat slordige wissels na kon ik niet zeggen dat mijn proef zo verschrikkelijk ging. Ik zie menig ruiters en amazones zo op wedstrijd gaan.

Hoe zit dat met de rest hier? Gingen jullie pas op wedstrijd als de wissels écht vlekkeloos gingen of ook wel als het nog niet voor een 9 gaat. Ik zou heel erg zenuwachtig worden geloof ik, als het nog niet voor een 9 gaat thuis..

Ik wil echt niet weg voor ze goed gaan...

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:34

vonneke schreef:
melissa_93 schreef:
Gaaf hoofdstel VOnneke, Bridle2fit?

Klopt!!

Ik heb er een gewoon trens hoofdstel van, vind m super fijn :)

Nikki super dat het fijn ging!

Deze maand zijn idd beide proeven 3 vliegende wissels en 2e proef 1x eenvoudige

Kelly ik ben afgelopen weekend voor het eerst gestart, ze zijn thuis nu redelijk goed bevestigd. Een enkele gaat nog mis als ik zelf teveel ga meezitten of twijfelen. Probleem ligt meer bij mij zelf op dit moment dan bij het paard :P
De contra naar contra is nog niet bevestigd.
Merk wel dat ik zelf gewoon echt km's moet gaan maken hierin om meer handigheid te krijgen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:32

Wat een mooie resultaten komen er weer voorbij!!

Blij te lezen dat er meer zijn die het voor het gevoel perfect moeten hebben voor ze starten. Hoop dat ik hem in het binnenseizoen voldoende bevestigd heb om te starten en anders maar niet.

Denk dat ik binnenkort maar eens vraag of iemand kan filmen wanneer ik een wissel rij, want het voelt voor mij wel erg berg op. Maar vind ik lastig oordelen omdat het oo een groot paard ook snel groot voelt.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:23

Ik ben stiekem toch wel een beetje blij om te lezen dat ik niet de enige ben die ermee aan het stoeien is :o Misschien is het ook een beetje afhankelijk van je paard of je al start wanneer het nog niet helemaal bevestigd hebt. Kan me voorstellen dat als je paard op wedstrijd snel last heeft van spanning o.i.d. dat je dan thuis wat langer door oefent. Maar kan me ook voorstellen dat je alvast een keer gaat om te kijken wat er gebeurt.
Wij hadden gister onderlinge wedstrijd en daar heb ik even naar een zz licht proefje staan kijken. Daar zitten pas veel wissels in :oo
Zover is het natuurlijk niet maar ik denk wel dat het belangrijk is om te realiseren dat die wissels alleen maar meer en moeilijker terug komen en dat het dus de moeite waard is om er nu wat meer tijd aan te besteden en de basis er goed op te zetten.

Hebben jullie allemaal zelf de wissel 'geinstalleerd'? Of zijn er ook mensen die iemand anders erop laten voor de wissels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:33

Het maakt ook wel echt veel uit hoe je paard galoppeerd. Een paard met een wat vlakkere galop zal het veel simpeler doen dan een paard met een grote sterke galop.

Uiteindelijk heb je natuurlijk meer aan de sterkere galop maar met het leren van de wissels hebben ze het wel wat moeilijker.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:08

Die van mij heeft vlakke gangen. Zonder dat hij lekker zit :Y) Daarmee verlies ik juist veel punten want alles is vlak. Vliegende wissels 'moet meer van de grond' De kans dat ik daarom een 7 of hoger scoor is gewoon heel klein. Al springt hij ze wel heel netjes..
Ik heb ze trouwens zelf aangeleerd. Heb hem gekregen toen hij 6 was en enige wat er mee gedaan was was de bak rondgeslagen. Misschien dat dat ook wel een reden is waarom zo graag gewoon start. Ik ben gewoon trots wat wij samen bereikt hebben en daar wil ik van genieten. Ondanks dat alles misschien niet voor een 9 gaat.

Stel dat ik punten voor het ZZL bij elkaar krijg dan komt er denk ik een heel groot feest. Z1 was een droom, Z2 leek onmogelijk en een punt in de Z2 deed mij doen vliegen en inmiddels heb ik in 2 wedstrijden al 3 punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:12

Dat is zeker waar vibabu. Daarom zei ik ook dat het makkelijker (de wissels) aangeleerd is maar uiteindelijk er minder aan hebt.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:37

De mijne heeft bij de vorige eigenaar slechte ervaring op gedaan met een wissel als jong paard en daarna gedrild op de contra zodat hij nooit meer oversprong.
We zijn nu dus al 1,5 jaar bezig met aanleren. Het ging van blinde paniek en niet durven springen naar wel wisselen maar zichzelf heel lang maken en rennen. Nu is de spanning er wel voor het grootste gedeelte af maar springt hij ze nog regelmatig na. Ze worden gelukkig wel steeds beter nog.
Ik ga nu dus wel gewoon op wedstrijd omdat hij ze thuis altijd netjes op de hulp springt, maar op wedstrijd door de spanning helemaal niks deed. Gewoon contra door. Nu doet hij ze wel netjes op wedstrijd, maar soms zijn ze nog na.
Hij leert goed bij op wedstrijd vandaar dat ik gewoon 1 x per maand probeer op wedstrijd te gaan, ik calculeer dus nu daar onvoldoendes op in.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:25

Kelly_J schreef:
vibabu schreef:

Ik ben gewoon een keer gaan starten, ondanks dat ze niet altijd vlekkeloos gaan, nog genoeg onderdelen om het op te halen. En ik weet van mezelf, dat ik niet kan rijden zoals thuis door de wedstrijdspanning, dus daar moet ik het leren, dus gewoon gaan starten.

Maar denk dat het heel erg per paard en per persoon verschillend is.