Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Ibbel schreef:En het leukste is als je bedenkt waar de dressuurproef vandaan komt: testen of het legerpaard voldoende gehoorzaam is om het slagveld op te gaan. Daar gebeurt wel wat meer dan een zwaan in de sloot of een waaiend grassprietje.
De conclusie is dan ook dat het gemiddelde dressuurpaard allang niet meer als cavaleriepaard in te zetten is

Qimm schreef:Ik heb ooit een keer in de prijzen gezeten omdat mijn paard als bijna enige niet over de zeik was van een crosshindernis (buiten gebruik uiteraard) die naast de ring lag

Hop in de ankers..
idje schreef:Het was springen maar goed.
Een volledig opgetuigde kerstboom die op zijn kop midden in de ring hing was ook goed voor het nodige spektakel.
Het paard wat we daar meehadden had ook iets met balken.
De meest wilde kleurcombinaties, vlekken, strepen...... niks aan de hand.
Maar die effen zwarte?
LEVENSgevaarlijk.
Anne_GTI schreef:Ik beken eerlijk dat ik weleens de zwart bonte tinker als excuus heb gebruikt. Alles wat bont is klopt niet volgens mijn paard. Dat houdt hij dan goed in de gaten. Maarja, ook tijdens een proef is hij daar dus naar aan het loeren. Naast zwarte bonte koeien rijden is ook een garantie voor beroerde punten. Zelfs de plankenhindernis met zwarte bonte vlekken is een garantie voor een megasprong. Daar blijft hij een meter bij uit de buurt dus dat springt hij boven de staanders uit. ik moet me echt schrap zetten om boven te blijven.
Kuggur schreef:Ibbel schreef:En het leukste is als je bedenkt waar de dressuurproef vandaan komt: testen of het legerpaard voldoende gehoorzaam is om het slagveld op te gaan. Daar gebeurt wel wat meer dan een zwaan in de sloot of een waaiend grassprietje.
De conclusie is dan ook dat het gemiddelde dressuurpaard allang niet meer als cavaleriepaard in te zetten is
Dit heb ik altijd een heel interessant punt gevonden. Het is eigenlijk héél jammer dat de eigenschappen van dressuurpaarden zo ver zijn afgedwaald van het oorspronkelijke gebruiksdoel.

Sjira schreef:Ik heb serieus het volgende meegemaakt:
Outdoor concours, twee ringen naast elkaar op zand. Zus leest altijd voor maar kon haar 9 jarige dochter (meest ingetogen en rustig meisje die ik ken, mijn hieperpaard wordt serieus rustig van haar) nergens kwijt en die wilde graag mee. Bezig met tweede proef in tweede ring. Zus leest voor op de standaard voorleesplek tussen de ringen in. Dochter zit naast haar op de grond. KOmt serieus de JURY van de eerste ring naar mijn zus, TIJDENS MIJN PROEF, om aan te geven dat dochter daar niet mag zitten want paard in ring 1 heeft er last van...!!!! Ik natuurlijk helemaal van mijn apropos. Kende de proef wel uit mijn hoofd maar moest even denken waar we waren (want moest even zonder voorlezer rijden). Ik ook lekker spanning op paard omdat ik me kwaad aan het maken was. KOm op, er staan ook planten enzo!
Dus excuus 102: dochter van voorlezer in ring naast mij is een kwaadaardig monster die mijn paard wilt opeten dus ik laat mijn paard er niet meer langs gaan.
De aanhang van JOUW voorlezer (waar jij verantwoordelijk voor bent) is een storende factor voor iemand anders. Dat vind ik veel erger. Zou het dus eerder terecht vinden als de ruiter uit ring 1 zich zou irriteren. Die heeft namelijk elk rondje een afgeleid paard Jester_ schreef:Ik had vandaag een hele groep naast de ring zitten. Meisje was gevallen, tja mijn paard loert daar ook wel naar maar daar heeft je maar gewoon mee te dealen. Zo gaat mijn hond altijd mee naar concour en zit of ligt doodstil naast de voorlezer. Als iemand daar over valt heeft ie er ook maar mee te dealen hoor.
Dorine92 schreef:Sjira schreef:Ik heb serieus het volgende meegemaakt:
Outdoor concours, twee ringen naast elkaar op zand. Zus leest altijd voor maar kon haar 9 jarige dochter (meest ingetogen en rustig meisje die ik ken, mijn hieperpaard wordt serieus rustig van haar) nergens kwijt en die wilde graag mee. Bezig met tweede proef in tweede ring. Zus leest voor op de standaard voorleesplek tussen de ringen in. Dochter zit naast haar op de grond. KOmt serieus de JURY van de eerste ring naar mijn zus, TIJDENS MIJN PROEF, om aan te geven dat dochter daar niet mag zitten want paard in ring 1 heeft er last van...!!!! Ik natuurlijk helemaal van mijn apropos. Kende de proef wel uit mijn hoofd maar moest even denken waar we waren (want moest even zonder voorlezer rijden). Ik ook lekker spanning op paard omdat ik me kwaad aan het maken was. KOm op, er staan ook planten enzo!
Dus excuus 102: dochter van voorlezer in ring naast mij is een kwaadaardig monster die mijn paard wilt opeten dus ik laat mijn paard er niet meer langs gaan.
Ik snap eigenlijk niet waar jij je "boos" om maakt en ik vind je gedachtegang ook nog vrij egoïstischDe aanhang van JOUW voorlezer (waar jij verantwoordelijk voor bent) is een storende factor voor iemand anders. Dat vind ik veel erger. Zou het dus eerder terecht vinden als de ruiter uit ring 1 zich zou irriteren. Die heeft namelijk elk rondje een afgeleid paard
Het moraal van dit topic is immers om 101 excuses op te sommen waardoor punten kunnen tegenvallen. Als zij niet had geklaagd bij de jury had zij mijn zittende nicht hier kunnen opgeven. Nu is het andersom
Dorine92 schreef:Jester_ schreef:Ik had vandaag een hele groep naast de ring zitten. Meisje was gevallen, tja mijn paard loert daar ook wel naar maar daar heeft je maar gewoon mee te dealen. Zo gaat mijn hond altijd mee naar concour en zit of ligt doodstil naast de voorlezer. Als iemand daar over valt heeft ie er ook maar mee te dealen hoor.
Wel aangelijnd mag ik hopen?
Honden zijn overigens niet op iedere wedstrijd welkom
Sjira schreef:Dorine92 schreef:Ik snap eigenlijk niet waar jij je "boos" om maakt en ik vind je gedachtegang ook nog vrij egoïstischDe aanhang van JOUW voorlezer (waar jij verantwoordelijk voor bent) is een storende factor voor iemand anders. Dat vind ik veel erger. Zou het dus eerder terecht vinden als de ruiter uit ring 1 zich zou irriteren. Die heeft namelijk elk rondje een afgeleid paard
Ik was zeer zeker niet 'boos' op de ruiter naast mij. Ik heb zelf een gespannen, kijkerig, spooky paard dus je wilt niet weten waar mijn paard allemaal van op moet kijken (huilende baby's in kinderwagens, klikkende ruiters, overijverige instructeurs die paraplu's gaan opsteken tijdens proef etc). Ik heb nog wel eens moeten afgroeten omdat mijn paard zo bang werd van een externe storende factor dat een proef rijden onmogelijk werd. Daarom benadruk ik ook dat deze situatie echt niet zo ernstig was (rustige meid die op ruime afstand naast een plantenbak zit). Desalniettemin weet ik dat een paard zelfs een prullenbak eng kan vinden, echter, die kan niet verplaatst worden en mijn nichtje wel (die hoefde overigens niet weg maar er werd gevraagd of ze wilde gaan staan omdat het paard het eng vond dat ze 'zat'). Maar, het gaat erom dat de desbetreffende ruiter niet gaat afgroeten maar beklag gaat doen bij de jury die op zijn beurt tijdens mijn proef mij gaat storen door mijn voorlezer aan te spreken. Dat vond ik wel een aparte gang van zaken. Maar ik ben niet boos, gefrustreerd of wat dan ook. Het is mijn 'excuus' waarom mijn punten tegenvielenHet moraal van dit topic is immers om 101 excuses op te sommen waardoor punten kunnen tegenvallen. Als zij niet had geklaagd bij de jury had zij mijn zittende nicht hier kunnen opgeven. Nu is het andersom
Het ene paard vindt het ene eng, het andere paard het andere. Kind op de grond lijkt me vrij logisch dat dat eng gevonden kan worden. Zeker in vergelijking met wat jij noemt, bijvoorbeeld klikkende ruiters en jankende baby's, vind ik een zittend kind naast de ring vrij ernstig.
Of ga je ook het fietspad, de weg etc afsluiten omdat er misschien iets/iemand overheen komt waar paardlief bang van is. Misschien vind hij de jury wel eng...moet de jury maar even weg.