Geen paard, wel wedstrijd ambitie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:41

Desiree_2001 schreef:
Er worden hier hele handige tips gegeven! Bedankt daarvoor, ik ga dit zeker ook gebruiken als ik een advertentie ga maken (wat nu niet gaat omdat mijn laptop zomaar kapot is gegaan := ).

Ik vroeg me trouwens af hoe eigenaren er naar kijken als ruiters meerdere paarden rijden. Ik heb namelijk ook nog mijn verzorgpaarden, denken jullie dat eigenaren dit een probleem vinden? Ik heb verder gewoon nog meer dan genoeg tijd, ik heb sowieso nog vier/vijf dagen in de week waarop ik genoeg tijd heb.

Heel simpel, wil je als eigenaar zekerheid van de ruiter? Dan moet je die betalen.
Zo deden ze dat bij mij. Ik moest een springpaard dressuurmatig doorrijden, toen ik begon ging ik tijdelijk niet naar school. Na een klein half jaartje zou ik gaan stagelopen. Paard liep toen L springen, maar moest Z springen worden. En hij wilde niet na een paar maanden alsnog een nieuwe ruiter moeten vinden. Nouja, dan is het simpel...

Uiteindelijk heb ik daar ook nog een tijd twee paarden gereden, in totaal drie verschillende paarden. Ook toen ik stage liep en soms 's avonds wel vier paarden reed na mijn werk en daarbij mijn afstudeeropdracht maakte.

Inmiddels rij ik nog maar 1 paard, werk ik 40 uur per week en heb ik geen zin om nog meer te gaan rijden. Niet structureel althans. Maar goed, dat is hierin niet heel erg relevant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:06

xxSaschaa schreef:
Ik rijd op een manege en lees hier dus dat dat eigenlijk niet gewenst is. Ik heb ook een advertentie op de bokt markt staan (al best oud) maar hebben jullie hier ook tips voor?

Waarom zijn eigenlijk manege ruiters vaak niet gewenst? Er zijn namelijk ook manege ruiters die wel goed kunnen rijden en ambitie hebben.

Ik vind het ook jammer dat veel manegeruiters afgerekend worden op het zijn van manegeruiter. Er zijn ook heus wel manegeruiters die wél goed en correct hebben leren rijden, ook in de omgang met paarden betrokken worden en nog veel meer.

Ik leer op mijn manege hartstikke goed rijden en kan van mijzelf ook zeggen dat ik een goede ruiter ben (voor zover je dat als manegeruiter "mag" zeggen), ik leer over het beoordelen van jonge paarden, de omgang met en het rijden van jonge paarden, over het harnachement, correct poetsen en wassen en nog veeeel meer. Jammer dat zoveel mensen afschrikken bij het lezen van manege in dat woord.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:20

Resistance schreef:
Ik vind het ook jammer dat veel manegeruiters afgerekend worden op het zijn van manegeruiter. Er zijn ook heus wel manegeruiters die wél goed en correct hebben leren rijden, ook in de omgang met paarden betrokken worden en nog veel meer.

Ik leer op mijn manege hartstikke goed rijden en kan van mijzelf ook zeggen dat ik een goede ruiter ben (voor zover je dat als manegeruiter "mag" zeggen), ik leer over het beoordelen van jonge paarden, de omgang met en het rijden van jonge paarden, over het harnachement, correct poetsen en wassen en nog veeeel meer. Jammer dat zoveel mensen afschrikken bij het lezen van manege in dat woord.

Ik denk niet dat je op een manege slecht leert rijden. Je leert de basics en op een goede manege kom je misschien aan de M oefeningen, mits de paarden goed worden bijgereden.
En doorgaans mis je de alles verbindende omgang met een paard, het leren kennen van een paard in zijn dagelijkse habitat en hoe het paard reageert op alles om zich heen.

Ik vind het heel mooi hoe jij je manege beschrijft, dat klinkt echt ideaal. Maar ik heb nog nooit een goede ruiter gezien op een manege. Heus wel meiden en jongens die een leuk stukje kunnen rijden. Uit het juiste hout gesneden maar nog niet bijgeschaafd zullen we maar zeggen.

Ik zou dan ook nooit zomaar een manegeruiter op mijn paard zetten. Maar ik zet er ook maar weinig niet-manegeruiters op :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:21

Resistance schreef:
xxSaschaa schreef:
Ik rijd op een manege en lees hier dus dat dat eigenlijk niet gewenst is. Ik heb ook een advertentie op de bokt markt staan (al best oud) maar hebben jullie hier ook tips voor?

Waarom zijn eigenlijk manege ruiters vaak niet gewenst? Er zijn namelijk ook manege ruiters die wel goed kunnen rijden en ambitie hebben.

Ik reken niemand af op het al dan niet op een manegeruiter, wel op een instelling zoals dit. 'Ik ben een goede ruiter'....Dan ben je al een stuk verder dan ik, ik vind mezelf best handig en zeker niet onervaren, maar goed, nog verre van. Misschien over een jaar of 10. Juist omdat je denkt dat wat jij op de manege leert, vergelijkbaar is met het trainen van echte sportpaarden, waar je helemaal alleen verantwoordelijk voor bent. Of mensen die denken dat omdat ze op het lastigste paard van de manege kunnen rijden, overal op weg kunnen rijden. Hoe goed ook bedoeld, het laat zien dat je oogkleppen op hebt en niet bereid bent verder te kijken dat hetgeen je kent. Op een manege rijden is géén minpunt. Op een manege rijden en denken, en volhouden, dat je daarmee al heel veel kan en weet, dat zijn minpunten die je bijna niet meer op kan halen. Want met zo'n instelling, heb ik al geen zin meer om nog aan de uitleg te beginnen. Of je het nu gelooft of niet, er is nog héél veel meer buiten de manege en dat lastige paard daar, is wel gekocht met het idee dat bedrijf draaiend te houden en niemand schiet er wat mee op als er straks geen lesklant meer op durft.

Ik ben overigens nog nooit een manegeruiter tegengekomen die op een correcte manier heeft leren wijken, laat staan schouderbinnenwaarts of contra. Die oefeningen worden heus wel gereden hoor, de manier waarop moet je alleen op mijn paarden niet gaan proberen.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:24

Resistance schreef:
xxSaschaa schreef:

Tuurlijk zijn er maneges waar je wél echt goed leert rijden, maar over het algemeen ken ik niet heel veel manegeruiters die correct rijden, alleen maar mensen die zichzelf vreselijk overschatten. Ik heb laatst jouw topic gezien op HAW en daaruit kan ik toch wel concluderen dat jouw manege wél goed is, maar het gaat meer over het algemene imago van maneges. Eigenaren willen dat risico vaak gewoon niet nemen.
Over het algemeen zijn manegelessen, en dan met name groepslessen, gewoon niet goed kwalitatief gezien. Op sommige maneges leer je ook wel correct rijden, maar er zijn maar weinig maneges waar je ook leert WAAROM je iets moet doen, niet alleen wat je moet doen. Veel maneges houden het bij de basis van de praktijk, maar meestal gaan ze niet verder in op de theorie en dat is naar mijn mening ook heel balengrijk.

@janine1990; ja, dat is zeker wel iets wat een eigenaar zekerheid kan bieden. Al denk ik niet dat er iemand is die mij zou betalen om zijn paard te rijden (hooguit vervoer betalen als ik heel veel geluk heb), ik heb geen wedstrijdervaring en zoals ik eerder al zei ben ik (nog) geen sterruiter. Ik kan een leuk rondje sturen en weet veel over het omgaan met en het gedrag van paarden. Ook omdat ik voornamelijk veel met jonge en sensibele paarden heb gewerkt, daardoor kan ik het heel goed aanvoelen als een paard ergens moeite mee heeft. Ik voel paarden heel goed aan, maar ik rijd niet op Z-niveau. Een b-proef zou mij denk ik nog wel lukken na een tijdje trainen, verder dan dat weet ik het niet, dat kan ik ook niet inschatten want ik heb nog nooit echte wedstrijden gereden. Iemand die mij zal betalen gaat hem denk ik niet worden :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:29

Resistance, lees nu pas dat je een topic had, even gespiekt omdat ik toch hoopte dat ik ongelijk had deze keer....Pluspunt, je hebt een keurige houding en lijkt in ieder geval de aanleg hebben met gevoel te willen en kunnen rijden. Groot minpunt, je paard loopt serieus teugelkreupel in iedere wending. Laat daarbij 0,0 losgelatenheid zien in het lijf en geen enkele lengtebuiging (valt volledig op de binnenschouder de hoek door waar ook de tactfouten uit voortkomen imo). Sorry, kan er niet meer van maken. Ik zie heus potentie in jouw rijden, maar op basis van dit filmpje is er nog héél veel werk te verzetten.

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:33

0000 schreef:
Ik reken niemand af op het al dan niet op een manegeruiter, wel op een instelling zoals dit. 'Ik ben een goede ruiter'....Dan ben je al een stuk verder dan ik, ik vind mezelf best handig en zeker niet onervaren, maar goed, nog verre van. Misschien over een jaar of 10. Juist omdat je denkt dat wat jij op de manege leert, vergelijkbaar is met het trainen van echte sportpaarden, waar je helemaal alleen verantwoordelijk voor bent. Of mensen die denken dat omdat ze op het lastigste paard van de manege kunnen rijden, overal op weg kunnen rijden. Hoe goed ook bedoeld, het laat zien dat je oogkleppen op hebt en niet bereid bent verder te kijken dat hetgeen je kent. Op een manege rijden is géén minpunt. Op een manege rijden en denken, en volhouden, dat je daarmee al heel veel kan en weet, dat zijn minpunten die je bijna niet meer op kan halen. Want met zo'n instelling, heb ik al geen zin meer om nog aan de uitleg te beginnen. Of je het nu gelooft of niet, er is nog héél veel meer buiten de manege en dat lastige paard daar, is wel gekocht met het idee dat bedrijf draaiend te houden en niemand schiet er wat mee op als er straks geen lesklant meer op durft.

Ik ben overigens nog nooit een manegeruiter tegengekomen die op een correcte manier heeft leren wijken, laat staan schouderbinnenwaarts of contra. Die oefeningen worden heus wel gereden hoor, de manier waarop moet je alleen op mijn paarden niet gaan proberen.

Dit is dus waarom ik eigenlijk van de manege af wil. Door dat veel mensen te maken hebben met manege mensen die oogkleppen op hebben. Ik weet dat ik niet de beste ben en dat ik ook heel veel meer kan leren maar dat ik wel kan rijden zegmaar, maar niet een beslist een goede ruiter ben. Ook door de ervaringen die ik bij een pensionstal heb opgedaan. Maar ik weet wel dat ik echt niet op elk paard weg kan rijden

Maar ook vooral omdat ik op de manege de oefeningen die ik wil leren daar niet kan leren. En dan vindt ik het jammer dat mensen die op een manege rijden vaak gewoon geen kans krijgen.
Laatst bijgewerkt door Escamilla op 17-04-16 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:34

Desiree_2001 schreef:
@janine1990; ja, dat is zeker wel iets wat een eigenaar zekerheid kan bieden. Al denk ik niet dat er iemand is die mij zou betalen om zijn paard te rijden (hooguit vervoer betalen als ik heel veel geluk heb), ik heb geen wedstrijdervaring en zoals ik eerder al zei ben ik (nog) geen sterruiter. Ik kan een leuk rondje sturen en weet veel over het omgaan met en het gedrag van paarden. Ook omdat ik voornamelijk veel met jonge en sensibele paarden heb gewerkt, daardoor kan ik het heel goed aanvoelen als een paard ergens moeite mee heeft. Ik voel paarden heel goed aan, maar ik rijd niet op Z-niveau. Een b-proef zou mij denk ik nog wel lukken na een tijdje trainen, verder dan dat weet ik het niet, dat kan ik ook niet inschatten want ik heb nog nooit echte wedstrijden gereden. Iemand die mij zal betalen gaat hem denk ik niet worden :+

Oooh joh, dat dacht ik ook... Maar je moet maar net de juiste eigenaar treffen.
Ik heb destijds eerst een gesprek met de eigenaar gehad, vervolgens zijn we naar de ruiter geweest die het paard uitbracht op wedstrijden, daar voor het eerst opgestapt. Geen laarzen (stuk) en met een springzadel (kan ik niets mee) en voelde me een enorme klungel. Maar die man was blij verrast. Blij dat hij een ruiter had gevonden. Dus daar was het heel simpel voor. Ik ging op de fiets (10km enkele reis), maar bij regen kon ik gewoon bellen en werd ik opgehaald. _/-\o_

Het ging ook niet om enorme bedragen! Maar gewoon om een verbintenis. Ik deed iets voor iemand, werd daarvoor betaald van waaruit ook werd verwacht dat ik mijn werk zou voorzetten na die dag.

In dat kader... 0000, heel erg mooi verwoord... Ook ik vind mezelf geen goede ruiter. Ik vind mezelf ook handig en redelijk rijden. Het is de constante zoektocht naar het betere. Het zien van het betere en dat op jezelf betrekken om er mee verder gaan...

Desiree, je instelling mankeert weinig aan... Ik hoop dat je het geluk vindt dat ik heb gevonden! Een goede eigenaar is goud waard!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:39

xxSaschaa schreef:
Dit is dus waarom ik eigenlijk van de manege af wil. Door dat veel mensen te maken hebben met manege mensen die oogkleppen op hebben. Ik weet dat ik niet de beste ben en dat ik ook heel veel meer kan leren maar dat ik wel kan rijden zegmaar, maar niet een beslist een goede ruiter ben. Ook door de ervaringen die ik bij een pensionstal heb opgedaan. Maar ik weet wel dat ik echt niet op elk paard weg kan rijden

Maar ook vooral omdat ik op de manege de oefeningen die ik wil leren daar niet kan leren. En dan vindt ik het jammer dat mensen die op een manege rijden vaak gewoon geen kans krijgen.

De eerste die hier komt en die echt, echt wil, krijgt wat mij betreft de kans om te leren. Paarden zat en ik heb zelf ook kansen gehad in de loop der jaren. Dat geld ook voor iemand net van de manege af. Instelling zegt mij zoveel meer dan ervaring. Maar feit blijft dat ook degenen die heel hard roepen dat ze graag 'verder willen', meestal afhaken als ze erachter komen dat ze gewoon nog heel veel moeten leren. Alsof ze verwachten volgende week een Z proef te rijden ofzo, ik weet het niet. Maar als het ineens niet vanzelf blijkt te gaan maar gewoon keihard werken en trainen is, dan is het toch ineens minder leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:43

0000 schreef:
Resistance, lees nu pas dat je een topic had, even gespiekt omdat ik toch hoopte dat ik ongelijk had deze keer....Pluspunt, je hebt een keurige houding en lijkt in ieder geval de aanleg hebben met gevoel te willen en kunnen rijden. Groot minpunt, je paard loopt serieus teugelkreupel in iedere wending. Laat daarbij 0,0 losgelatenheid zien in het lijf en geen enkele lengtebuiging (valt volledig op de binnenschouder de hoek door waar ook de tactfouten uit voortkomen imo). Sorry, kan er niet meer van maken. Ik zie heus potentie in jouw rijden, maar op basis van dit filmpje is er nog héél veel werk te verzetten.

Daar ben ik het ook volledig mee eens. :j Er valt altijd wat bij te leren, ik wil ook altijd blijven leren en ik ben ook echt nog lang geen sterruiter. Echter is het nooit makkelijk om een paard waar je één keer per week op rijdt en waar nog minstens 10 anderen op rijden goed te rijden, met alle gebreken daarbij inbegrepen. Als het paard van mij was zouden de punten die jij noemt de eerste zijn waar ik onder goede begeleiding aan zou gaan werken. Echter is dat helaas niet het geval en is daar in deze situatie helaas geen beginnen aan. Tactfouten, losgelatenheid en dergelijken zijn imo daarom niet op mij af te rekenen.

@Desiree

Ik snap je punt heel goed, als ik een eigen paard had en een bijrijder zocht zou ik ook altijd eerst uitzoeken wat voor vlees ik in de kuip heb. Maar ik zie vaak dat men alleen al bij het woord manegeruiter afschrikt. Er wordt hen geeneens een kans gekeken en er wordt niet verder gekeken of ze ook goed kunnen rijden maar het komt alleen maar op vooroordelen aan, terwijl er een heleboel bij zitten die keihard zouden willen werken om goed te leren rijden en echt goed samen willen werken met het dier. Dat vind ik jammer.

En over het beoordelen van of iemand een goede ruiter is of niet: ik denk dat het zijn van een goede ruiter door iedereen anders wordt gezien. Voor de een is een goede of slechte ruiter heel iets anders dan voor de ander. Ik denk dat dat niet met overschatting te maken heeft maar meer waarmee je jouw of een ander zijn kunnen vergelijkt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:49

Niet? Ik ben toevallig een paar weken een nieuw paard aan het rijden. Hartstikke onzuiver linksom in de wending. Wordt ook nog door iemand anders gereden (die hem al een hele tijd rijdt). Inmiddels een keer of 12 opgezeten en na 10/15 minuten hartstikke zuiver....Kwestie van paard van de binnenschouder en van je hand afhalen.
Buiten dat ik snap dat het lastig op te lossen is, vraag ik me vooral af of je het voelt. Want je rijdt wel iedere wending weer op dezelfde manier in. Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd had...

Toevoeging, het gaat me er nu niet om jou omlaag te halen oid, je bent toevallig in dit topic even degene die het duidelijkst de 'goede manegeruiter' opmerking plaatst. Ik wil ook helemaal niet zeggen dat je slecht rijdt, dat vind ik ook niet. Probeer alleen duidelijk te maken dat er méér is. Dat je veel meer kan, meer invloed hebt als ruiter dan jij nu denkt. Dat dat nog allemaal te leren valt.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:51

Ik ga niet oordelen over andermans rijkunsten en potentie, het is ook al een tijd geleden dat ik je filmpje bekeken heb. Ik ben het wel met 0000 eens dat het misschien verstandig is om je houding een beetje aan te passen, ik vind dat je erg goed rijd voor een manegeruiter, maar je kunt beter bescheiden blijven, anders krijgen mensen bepaalde verwachtingen en het zou zonde zijn als je daar niet aan kunt voldoen. :)

@janine1990; goede eigenaren zijn inderdaad echt goud waard! Ik heb met de eigenaren van mijn verzorgpaarden ook niet veel te klagen. Met het paard dat ik inmiddels alweer bijna een jaar rijd heb ik ook zo veel geluk gehad. Het paard stond eerst op een stal 7 km bij mijn huis vandaan, wat ik zelf niet zo erg vond, maar inmiddels is het paard verplaatst en staat die 15 km bij mijn huis vandaan. Ik schrok nogal toen ik dat te horen kreeg, maar de eigenaren zeiden meteen dat ze mij voortaan wel op konden komen pikken vlakbij mijn huis, dus nu fiets ik twee minuten en verder rijd ik met hen mee :D ik krijg ook gratis les en alle faciliteiten zijn aanwezig dus ik heb niets te klagen. Het is alleen niet mogelijk om te starten, gewoon omdat ze zo extreem sensibel is dat ik dat haar niet aan wil doen. Het moet ook leuk blijven voor het paard en ik weet zeker dat zij het niet leuk zou vinden, een krukje dat een beetje anders staat dan normaal is voor haar al genoeg om al haar concentratie kwijt te raken en volledig in de stress te schieten. Het andere paard staat heel vlakbij, dus problemen met het weer heb ik niet echt want ik ben er al voordat ik nat kan worden :') deze eigenaar is ook ontzettend aardig en ik mag heel veel, maar er is geen goede bak aanwezig. Ik kan vast wel een bak huren bij een manege, maar dat kost ook veel geld en dan houd ik geen geld meer over voor een startkaart, lessen, wedstrijdspullen etc.

Er lopen van die mensen rond die wel zouden betalen, maar de kans lijkt mij vrij klein. Ik ben ook pas veertien en rijd pas acht jaar, waarvan de eerste 3.5 alleen op de manege, daarna ook privépaarden en kort daarna (ongeveer een half jaar) ben ik gestopt op de manege en heb ik alleen nog maar privépaarden gereden, zo veel ervaring heb ik dus niet.
Of ik mezelf een goede ruiter vind? Nee, eigenlijk niet. Maar wanneer ben je nou een "goede" ruiter? In de paardensport ben je nu eenmaal nooit klaar met leren, ook ik moet nog zo vreselijk veel leren, ik ben nog lang geen "goede" ruiter, maar dat wil ik wel graag worden en daar wil ik best hard voor werken.

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:53

Zou iemand misschien naar mijn bokt advertentie willen kijken? Hij is al wel oud maar ik wil er graag een nieuwe op zetten. Dan weet ik ook wat ik er aan moet veranderen

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:57

@resistance; bedenk je wel dat er ook nog tussenstappen zijn, het is een behoorlijk grote stap om maar meteen een sportpaard uit te gaan brengen als je net van de manege komt en ik snap best dat eigenaren dat ook vinden. Als je eerst eens gewoon een verzorgpaard zoekt, en niet zo focussed op de wedstrijden, ik het al een heel stuk makkelijker om iets te vinden. Je moet omhoog werken, als je een paar privépaarden hebt gereden is het al een stuk makkelijker om iets te vinden dan wanneer je net van de manege komt, want daar leer je zo veel meer van.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:02

xxSaschaa schreef:
Zou iemand misschien naar mijn bokt advertentie willen kijken? Hij is al wel oud maar ik wil er graag een nieuwe op zetten. Dan weet ik ook wat ik er aan moet veranderen

Ik vind je advertentie een klein beetje vaag. Ik kan er niet uithalen wat je precies wil en ook niet hoeveel je ervoor wil doen. Ik vind zelf een indicatie van hoeveel tijd iemand heeft altijd wel prettig, het scheelt nogal of je 1 of 5x per week wil/kan komen. Ook of je moet fietsen of een scooter hebt bv scheelt in afstand.
Verder ben ik er wel erg voor om je te richten op wat je echt wil. Dus als je wedstrijden wil starten (en voor jezelf realistisch hebt wat daarbij komt kijken en het dus ook haalbaar is voor je) ben daar dan gewoon duidelijk in. Niks mis met een beetje ambitie en het voorkomt teleurstellingen op de langere termijn. Ben je liever wat recreatiever bezig, wil je een pony waar je mee naar het bos mag, wil je perse af en toe een sprongetje maken, noem maar op, benoem dat gewoon. Je mag best wat kritisch zijn, je steekt er uiteindelijk heel veel tijd in dus een goede match met paard en eigenaar zou ik wel belangrijk vinden. Hoe meer het bij je past, hoe groter de kans dat het een goede match is volgens mij.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:13

Duidelijk zijn in wat je zoekt scheelt op den duur een hoop teleurstellingen, dat ben ik met 0000 eens. Ik vind je advertentie een beetje kort en algemeen, misschien kan je een beetje verder ingaan op welke ervaringen je hebt, ik kan namelijk niet uit je advertentie halen wat voor ervaring jij hebt, er zit een behoorlijk verschil tussen 8 jaar manegeervaring en 8 jaar ervaring met een eigen paard, als eigenaar zou ik dat wel willen weten.

Verder mis ik je leeftijd, of je een bijdrage kunt leveren, hoe vaak je beschikbaar bent, zulk soort algemene info. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:24

0000 schreef:
Niet? Ik ben toevallig een paar weken een nieuw paard aan het rijden. Hartstikke onzuiver linksom in de wending. Wordt ook nog door iemand anders gereden (die hem al een hele tijd rijdt). Inmiddels een keer of 12 opgezeten en na 10/15 minuten hartstikke zuiver....Kwestie van paard van de binnenschouder en van je hand afhalen.
Buiten dat ik snap dat het lastig op te lossen is, vraag ik me vooral af of je het voelt. Want je rijdt wel iedere wending weer op dezelfde manier in. Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd had...

Toevoeging, het gaat me er nu niet om jou omlaag te halen oid, je bent toevallig in dit topic even degene die het duidelijkst de 'goede manegeruiter' opmerking plaatst. Ik wil ook helemaal niet zeggen dat je slecht rijdt, dat vind ik ook niet. Probeer alleen duidelijk te maken dat er méér is. Dat je veel meer kan, meer invloed hebt als ruiter dan jij nu denkt. Dat dat nog allemaal te leren valt.

Ik ben het helemaal met je eens. :j Mijn opmerking over "goede ruiter" was inderdaad ook niet helemaal handig. Ik denk heus niet onbescheiden over mijn eigen kunnen; ik weet heel goed dat er nog véél meer is en dat ik nog ongelofelijk veel moet leren. Waarschijnlijk denk ik over een jaar weer van "jeetje, ik rij nu zoveel beter dan toen" en een jaar later weer.

En die wending is inderdaad nog erg lastig. Als het paard naar links buigt in een volte zijn de eerste paar passen voor hem erg lastig alsof er een "blokkade" ofzo zit. Dat voel ik ook zeker. Hij maakt dan een soort huppeltje en zet zichzelf echt vast. Naarmate we langer rijden gaat dit wel over, het is vooral aan het begin van de les zo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:47

Het is voor manege ruiters gewoon moeilijk te beseffen dat ze niet zo goed en ervaren zijn als ze denken. Puur omdat ze niet meer dan dat hebben meegemaakt en denken dat dat al moeilijk en hoog is. Ik snap dat dan ook wel een beetje.
Maar echt, de meeste manege's, ook die welke anders zijn, stellen echt niets voor vergeleken bij een sportpaardje en echt dressuur. :P
Een open houding doet het altijd beter!

Mijn bijrijdster is/was ook manege ruiter. Daar heel goed, moeilijke pony's enzo. Viel haar flink tegen op mijn pony, vooral na een tijdje omdat ze al die tijd niet genoeg leiderschap gaf.

Niet alle eigenaren willen geen manege ruiters. Voor mijn pony (Z dress) heb ik ook een manege ruiter dus. Als ik de tijd niet had om haar veel te helpen, had ik dat niet kunnen doen. Maar ik heb de tijd en zin om haar te begeleiden. En het is voor haar een droom die werkelijkheid is geworden. Ze gaan ook starten enzo. :)

dynara

Re: Geen paard, wel wedstrijd ambitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:29

Niveau vind ik niks zeggen over een ruiter. Zolang ze maar niet te onzeker zijn en willen leren kunnen het goede ruiters worden... :j
Er zijn veel manege ruiters hier gegroeit, wel met vallen en opstaan (meer vallen :') ) zelfs kinderen met een beperking zien groeien met rijden alleen helaas nooit een vast iemand verder kunnen helpen. Vaak kopen ze dan een eigen pony/paard en zijn ze dan weg.
Alleen is het vaak wel dat ruiters zich vaak beter inschatten dan wat je zou verwachten, maar zoals hier boven ook al eerder is genoemt... manege paarden kunnen soms totaal anders zijn en slechts de stoutste pony/paard van de manege kan nog vergeleken met een eigen paard een sulletje zijn.

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 02:15

Ik kom ook even meepraten hier als dat goed is!

Daphne__ schreef:
Ik zocht juist een ruiter voor mijn pony, om haar uit te brengen op springwedstrijden. Geen kosten (Ik betaal startpas, startgeld, vereniging, lessen en wij vervoeren pony + ruiter), pony met goed tuig, goede trainingsmogelijkheden. Eigenlijk was het enige wat de ruiter moest hebben rijbroek, cap en laarzen/judphurs + chaps, wedstrijdkleding niet nodig. Die waren voor mijn kosten. En verder hoefde er alleen maar gereden te worden + voor en na verzorging. Uitmesten word gedaan. Ruiter kreeg de kans om mee te gaan naar keuringen van het stamboek met de pony, mee op buitenrit en naar het strand oid.

Heb wel een ruiter gehad, maar uiteindelijk een punt achter gezet omdat er met geluk 1 keer in de 2 maand gereden werd. Verder alleen maar reactie's van ver weg, te oud en vragen of ze ook dressuur kan...

Heel jammer -O-

Wat klinkt dit top zeg, geweldige kans. Precies hetgene wat ik al jaren zoek maar wat niemand in de omgeving aanbied.

Over de manegeruiters trouwens, zelf heb ik ook leren rijden op een manege, rijd er nogsteeds en heb in de tussentijd paarden gereden op andere stallen maar helaas nooit de kans gehad om wedstrijden te rijden. Wel spring ik nu ik nu bij ons op stal met een leuke 3 jarige D-pony ruint om hem wat bij te leren, maar natuurlijk kan je een ruiter van ongeveer 1.80 niet op een D pony zetten voor wedstrijden, daarnaast ben ik ook al 18 dus tussen de pony's starten kan ook al niet meer.. Verder heb ik op de manege ook nog een paar andere pony's gereden, ook om ze wat bij te leren. Met een beetje inzet tonen en vooral met enthousiasme en flexibel zijn kom je wel ergens! Ik heb danwel nog steeds niet de kans gehad voor wedstrijden, maar ervaring opdoen is zeker handig om hier uiteindelijk terecht te komen, dat is dan ook mijn tip voor de zoekende in dit topic :j

Verder ben ik zelf dus op het moment ook nog op zoek naar een paard (of pony, maar die zal dan wel tussen de paarden uitgebracht moeten worden) om mee te trainen, lessen en uiteindelijk wedstrijden te starten :j Dus als iemand iets in omgeving Zeewolde, Harderwijk, Almere of Nijkerk weet, laat het maar horen! Ben wel helaas nog niet in het bezit van een rijbewijs maar hier word aan gewerkt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 04:06

Resistance schreef:
Daar ben ik het ook volledig mee eens. :j Er valt altijd wat bij te leren, ik wil ook altijd blijven leren en ik ben ook echt nog lang geen sterruiter. Echter is het nooit makkelijk om een paard waar je één keer per week op rijdt en waar nog minstens 10 anderen op rijden goed te rijden, met alle gebreken daarbij inbegrepen. Als het paard van mij was zouden de punten die jij noemt de eerste zijn waar ik onder goede begeleiding aan zou gaan werken. Echter is dat helaas niet het geval en is daar in deze situatie helaas geen beginnen aan. Tactfouten, losgelatenheid en dergelijken zijn imo daarom niet op mij af te rekenen.

@Desiree

Ik snap je punt heel goed, als ik een eigen paard had en een bijrijder zocht zou ik ook altijd eerst uitzoeken wat voor vlees ik in de kuip heb. Maar ik zie vaak dat men alleen al bij het woord manegeruiter afschrikt. Er wordt hen geeneens een kans gekeken en er wordt niet verder gekeken of ze ook goed kunnen rijden maar het komt alleen maar op vooroordelen aan, terwijl er een heleboel bij zitten die keihard zouden willen werken om goed te leren rijden en echt goed samen willen werken met het dier. Dat vind ik jammer.

.

Ik denk dat je hier precies omschrijft waarom sommige eigenaren niet aan een manegeruiter beginnen. Die zoeken iemand die weet hoe je de training van een paard stap voor stap opbouwt. Een ruiter die daar bewezen ervaring mee heeft omdat hij/zij dat al eerder gedaan heeft. Niet iemand die op je paard stapt en dat allemaal voor het eerst moet gaan leren. Heeft niks met vooroordelen te maken, maar simpelweg met concrete ervaring als vereiste.

Seltje

Re: Geen paard, wel wedstrijd ambitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 05:23

Voor de manageruiters: organiseren jullie maneges geen F-proeven? Ruiters die een hoge F proef hebben gereden, tonen op zijn minst al inzet en hebben wedtrijdervaring.

Hier vindt ik vooral inzet belangrijk, mijn ruiter die nooit een rijbewijs nodig had, is nu voor mijn paard haar rijbewijs BE aan het halen, volgt voltigelessen op een manege om haar zit te verbeteren, lest 2x per week met mijn paard, heeft haar springangst overwonnen en neemt nu 1 x per maand een springles en is heel ordelijk voor al mijn spullen. Oeps halstertouw kapot, dan heb ik binnen de dag een Appje en een nieuw touw.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 05:42

Mijn dochter is ook op zoek naar een bijrijdpaard. Ze is zelf een B/L ruiter en heeft nog genoeg te leren. Maar een leermeester is niet echt te vinden
Poetsen, mesten enz geen probleem. Ze wil ook graag (af en toe) op wedstrijd

Maar ja doordat ze zelf nog wat ervaring mist kom je denk ik niet gauw aan een m/z leermeester

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 06:26

Yom schreef:
Mijn dochter is ook op zoek naar een bijrijdpaard. Ze is zelf een B/L ruiter en heeft nog genoeg te leren. Maar een leermeester is niet echt te vinden
Poetsen, mesten enz geen probleem. Ze wil ook graag (af en toe) op wedstrijd

Maar ja doordat ze zelf nog wat ervaring mist kom je denk ik niet gauw aan een m/z leermeester

Goede leermeesters kosten vaak geld. Als een erg handige, ervaren ruiter je paard veel leert, mag dat wat kosten. Als je erg ervaren paard een ruiter veel leert, dan mag dat ook best wat kosten. Denk ik.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 06:29

Klopt en een bijdrage is geen probleem. Alleen niet de hoofdprijs want dat kan ik helaas niet

Ze heeft een paar lijntjes uitstaan waarbij ze (heel) (veel) water bij de wijn moet doen en dat weet ze