Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:02

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:29

Misschien een hele domme vraag maar wil hem toch stellen....
Ik begreep dat ze nu met halve punten mogen werken. Gaat de winstpuntregeling dan ook veranderen?
Als je overal een 5,5 voor hebt dan een winstpunt (dus 165 punten) ipv dat je overal een 6 voor moet scoren (180 punten) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:30

Daar ga ik niet van uit.

Waarom zou je 15 punten minder moeten behalen voor evenveel onderdelen? Dat maakt het wel heel eenvoudig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:55

anoniempje1 schreef:
Misschien een hele domme vraag maar wil hem toch stellen....
Ik begreep dat ze nu met halve punten mogen werken. Gaat de winstpuntregeling dan ook veranderen?
Als je overal een 5,5 voor hebt dan een winstpunt (dus 165 punten) ipv dat je overal een 6 voor moet scoren (180 punten) ?

Nee verandert helemaal niets aan. Gelukkig _/-\o_

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:51

ambre schreef:
Ik vond het kwartje juist erg fijn.Tegen de tijd dat ze om gingen vallen kon je er weer uit rijden.
Ik rij ze nog vaak,evenals de kwart keertwending.
De arbeidspiro vind ik juist een onding.
Vanuit een volte inzetten ok,maar vanuit een rechte lijn kan ik er niets mee.
De kwartjes zijn er 5 kaar geleden uitgegaan,met de nieuwe proeven.
Toen gingen ze ook van 2 jury's naar 1 en gingen mensen winst rijden in het ZZL die daarvoor niet boven de 56% reden.
En die stranden nu weer in het ZZZ.

Verder ben ik erg benieuwd naar de nieuwe proeven.
Het lijkt mij deze keer wel echt wat anders.

Dit, plus dat de serie wissels eruit is gegaan toen, vereenvoudiging van de proeven idd

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:59

De oefeningen uit een proef correct uitvoeren is geen doel, het is een middel om je paard optimaal te kunnen trainen, zodat je het zo lang mogelijk gezond kunt houden en het lichaam sterk genoeg blijft om ruitergewicht te kunnen dragen. Het maakt niet uit of je hierbij lichtrijdt of niet. Als je paard losgelassen is en de ruiter heeft geen fysieke problemen, dan zou doorzitten makkelijker moeten zijn dan lichtrijden.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:02

en dat is juist erg vaak niet aan de orde....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:06

Toch dan juist prettig voor de paarden dat ze niet al die stuiterende ruiters moeten dragen, Tinkels. Er is door de jury nog steeds wel te zien dat paard niet voldoende losgelaten is... dus qua punten zou het niet uitmaken alleen voor comfort van het paard wel.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:14

Doorzitten op mijn gelder/tuiger was altijd hel. Huidige paard zit veel lekkerder maar is nog jong dus rijd ik liever licht. Met mijn rug is lichtrijden makkelijker als doorzitten. Dus ben opzich wel positief op deze verandering. Al wil ik ook nog steeds goed leren doorzitten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:55

Een losgelassen paard heeft weinig met lichtrijden of doorzitten te maken. Een losgelassen paard is prima te onderscheiden van een paard dat ergens vasthoudt en kan dus net zo realistisch gepunt worden bij lichtrijden als bij doorzitten.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:31

ach ik ben van mening dat een ruiter die niet kan doorzitten niet in de hogere klasses thuishoort.

En als je lichamelijke beperkingen hebt kon je het altijd aanvragen om er compensatie voor te krijgen.. dat vind ik wat anders. jury's kunnen het zien inderdaad maar ben bang dat veel het niet zien haha... door te lichtrijden kun je veel verbloemen.

Naja we zullen het ermee moeten doen....

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:51

Mag toch hopen dat de jury's het wel zien. Anders heeft starten ook geen zin als je proef beoordeeld wordt door iemand die dat niet ziet.

Je kunt inderdaad dispensatie krijgen als je een beperking hebt.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 08:38

Ik ben benieuwd of straks overal BB wordt uitgegeven? Op startlijsten zie je op dit moment op wedstrijden na 1 april nog geen BB staan voor dressuur. Weet iemand hoe dit zit?

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:22

Ik las ergens op internet dat bb een officiele klasse word? Geen idee of het waar is

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:38

kayaxtg schreef:
Ik las ergens op internet dat bb een officiele klasse word? Geen idee of het waar is

ja dat klopt inderdaad. Maar als je nu op startlijsten kijkt, staat dit nog nergens bij wedstrijden vanaf 1 april.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:49

Het wordt een officiële klasse maar je hoeft er geen startkaart voor te hebben en je kan er ook geen winstpunten in rijden.

Het zal aan de vereniging zelf zijn of ze de klasse wel of niet laten verrijden.

Er komen mooie proeven en mooie veranderingen aan. Ik ben vorige week naar de bijscholing voor juryleden geweest en ik ben er erg over te spreken!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:49

Naath86 schreef:
kayaxtg schreef:

ja dat klopt inderdaad. Maar als je nu op startlijsten kijkt, staat dit nog nergens bij wedstrijden vanaf 1 april.

*\o/* Secretariaat meldt zich!

Voor de BB moet inderdaad apart de rubriek worden aangevraagd. De wedstrijdorganisaties moeten hiervoor mailen naar de KNHS en dan is het binnen een paar dagen toegevoegd.

Enige nadeel is dat de rubriek dan wel is toegevoegd aan MijnKNHS, maar dat mensen zich niet via MijnKNHS kunnen inschrijven. :') Tja.

Maar goed, bij ons staat de rubriek er in ieder geval bij alle wedstrijden nu bij. (Dus mocht je in de buurt van Nootdorp zitten, kan je bij ons terecht, haha! :D )

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:05

Nee helaas, Nootdorp is iets ver vanuit Drenthe.. :D

Hier in de buurt zie je dus eigenlijk nog helemaal geen wedstrijden die straks BB wedstrijden gaan uitgeven. Ik vind het een mooi opstapje voor mijn bijrijdster met mijn pony die nu nog Bixie starten en straks officieel gaan.

A.s. zaterdag is hier in de buurt een introductie avond met de nieuwe proeven dus ben ook heel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:02

De BB proeven zijn zeker niet eenvoudiger dan de B proeven helaas.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:05

vonneke schreef:
De BB proeven zijn zeker niet eenvoudiger dan de B proeven helaas.

Oke, daar ben ik heel benieuwd naar dan! Maar de jurering is toch nog wel iets soepeler? Wordt nog iets minder gelet op nageeflijkheid? Ze rijdt nu Bixie, maar die B1 proeven vind ik ook lastiger dan de gewone B proeven trouwens, dus wat dat betreft vind ik de opbouw maar vreemd.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:21

De opbouw van B t/m ZZZ vind ik super! Maar de BB is toch een beetje anders vind ik.

In de BB wordt contact en verbinding gevraagd in de B nageeflijk en aanleuning.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:29

Zoals ik het begrepen had wordt de BB de nieuwe impulsproeven. Maar corrigeer mij als ik het mis heb.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:31

Bij de BB proef wordt inderdaad nog geen volledige nageeflijkheid gevraagd zoals vonneke zegt. Er worden geen verruimingen gevraagd maar puur figuren en overgangen.

Ik heb gister een informatieavond gehad en alle proeven gezien.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:35

vonneke schreef:
De opbouw van B t/m ZZZ vind ik super! Maar de BB is toch een beetje anders vind ik.

In de BB wordt contact en verbinding gevraagd in de B nageeflijk en aanleuning.

Ik bedoelde ook meer de opbouw voor de beginners. Bixie B1 is lastiger dan B vind ik zelf en als de BB toch ook wat lastiger is, dan vind ik het een rare opbouw naar het B toe. Maar misschien wordt daar in de toekomst nog wel eens naar gekeken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:26

xSannee schreef:
Ik heb gister een informatieavond gehad en alle proeven gezien.
En...wat vond je er van?