[discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:08

Juist in de lagere klasse, dus B en L mag er best een en ander verkeerd gaan. Het is niet voor niets BEGINNERS, ik erger me meer aan de M en Z ruiters die beter zouden moeten weten en waar je vaak denk..... hoe zijn ze in godsnaam zo ver gekomen? :roll: :n

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:12

ikke schreef:
isabel_94 schreef:
Ik ben het eens met TS. Paarden die gewoon niet zuiver lopen oid horen niet in de wedstrijdring thuis. Is voor een jury ook niet fijn als ze slechte punten moeten geven alleen omdat het paard gewoon niet geschikt is om wedstrijden te rijden. Maar als iemand gewoon lol wil hebben met z'n pony en lekker wedstrijden wil rijden, dan is daar niks mis mee toch? Zo lang die pony maar zuiver loopt.

Paarden die kreupel lopen mag je als jury de ring uitzetten!! Doe dat dan ook!!!

Een jury die een tölt/telgang niet van draf kan onderscheiden en daar een paard op afkeurt of stompzinnig commentaar op geeft, die hoort een trap onder z'n *** te krijgen. Dat is platvloers gebrek aan kennis! Zorg dat je in ieder geval weet waar je het over hebt! Dat je tölt/telgang niet kunt beoordelen in de context van het gevraagde is terecht, maar zet dat dan ook zo op het protocol en maak er geen zwamverhaal van.

Een heel klein beetje vriendelijker mag ook wel :(
Over het algemeen zijn jury's goed en hetzelfde opgeleid, met de nodige uitzonderingen ertussen helaas.
Kreupelheid ga je niet zomaar constateren, is het duidelijk dan wel, maar vaker is het onduidelijk en dan noem je het, over het algemeen, tactfouten of (heel voorzichtig) onregelmatigheid...
Tolt en telgang zullen/mogen wij nooit als zodanig op het protocol zetten, dat is niet aan ons om te beoordelen en wordt ook niet gevraagd in de proef, de omschrijving daarvan is gewoon tactfout, met als gevolg dat er 2 punten wordt afgetrokken van dat onderdeel (niet omschreven als -2).

Anoeska

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:20

Ik denk dat het ook komt omdat er zoveel verschillende types wedstrijdruiters zijn. Grofweg op te delen in twee groepen. De groep die het ook echt ziet als een wedstrijd, met enige (gezonde) prestatiedrang. En een hele grote groep die voor z'n plezier komt. De tweede groep is dol op z'n paard, zijn samen een dagje uit. En de prestatie en de punten zijn van secondair belang. En dat is soms ook aan het rijden af te zien.

Niet echt iets mis mee, maar ik denk dat veel jury's eerder van het tweede type 'de wedstrijdruiter' zijn.En wel verwachten dat ruiters de ring in komen om een goede prestatie neer te zetten. Als dat dan een combinatie binnenkomt, met een ruiter die niet niet lekker zit, een paard dat net niet ontspannen is en een proef vol tactfouten, dan past dat toch minder bij het beeld dat die jury heeft.

Ik denk ook wel dat paarden'sport' en van de sporten is waar je ook gewoon voor de lol een wedstrijd rijdt. Als je op wielrennen zit, dan doe je niet aan een koers mee om een beetje mee te toeren op je stadsfiets. In de dressuur zitten de wielrenners en de moeders met fietstassen soms in dezelfde wedstrijd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:34

kaatjemuts schreef:
Een heel klein beetje vriendelijker mag ook wel :(
Over het algemeen zijn jury's goed en hetzelfde opgeleid, met de nodige uitzonderingen ertussen helaas.
Kreupelheid ga je niet zomaar constateren, is het duidelijk dan wel, maar vaker is het onduidelijk en dan noem je het, over het algemeen, tactfouten of (heel voorzichtig) onregelmatigheid...
Tolt en telgang zullen/mogen wij nooit als zodanig op het protocol zetten, dat is niet aan ons om te beoordelen en wordt ook niet gevraagd in de proef, de omschrijving daarvan is gewoon tactfout, met als gevolg dat er 2 punten wordt afgetrokken van dat onderdeel (niet omschreven als -2).

Ik ben niet aardig, dat zou je moeten weten.

Tölt en telgang zijn geen tactfouten! Het zijn rijfouten van de ruiter!
Dat je daar iets van zegt op je protocol is terecht, maar benoem het dan ook zoals het is. Dat bedoel ik met een zwamverhaal.
Het is niet aan jou als jury om te beoordelen of die tölt/telgang goed is of niet; het is simpelweg het niet tonen van de correcte gang. Dat hoort op een protocol te staan met de bijbehorende punten en niks anders!
Immers als ik galopeer op een oefening die in draf moet worden getoont, zet je toch ook niet op het protocol dat het een tactfout is?!?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:34

Hmm vreemd. :') Ik pas in geen van beide groepen. Ik ga voor de fun maar heb ook gezond prestatie-drang. Punten scoren is alleen niet mijn hoofddoel. Mijn hoofddoel is dat mijn persoonlijke doelen van die dag behaald worden en dat zowel paard als ik er plezier aan hebben. Maar dat ik punten niet het belangrijkst vind (immers, laten we eerlijk zijn, geen jury is helemaal objectief) betekent niet dat ik in de ring niet probeer om mijn beste beentje voor te zetten.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:39

Ik heb niet alle pagina's gelezen.
Ik hoor tot een van de ruiters die misschien niet op wedstrijd zou moeten met paard wat ik nu heb.
Karakter van het paard is lastig. Zit een letterlijke kop op. Ik weet dat ze het kan. Vaak met losrijden gaat het goed maar eigen spanning (onbewust verpest veel)
Gangwerk is prima maar oefoef.

Ik ben het deels met de TS wel eens. Maar deze combis in het B weten met 165 of 170 ook dat het niet goed is.
Ik ben het meestal wel eens met de jurys. Rijd zelf nu M1. Maar mijn laatste wedstrijd ben ik zo flink afgebrand wat ik niet gewoon vond.
Was het winst nee verre van. Was het beter dan vorige wedstrijd zeker weten. GEbeurde ook wel van alles tijdens de proef maar mijn punten......... In dit geval wilde deze jury een Grand prix proef zien. Ik had bijna verlies of misschien had ik wel verlies.
MIjn mening is dat het zo slecht echt niet was. Omstanders (ook jury) beaamde dat.
Helaas zijn er dus enkele jurys die wel zuur zijn.

Ts hoe jij je zelf omschrijft denk ik niet dat jij zuur bent maar realistisch.
Waarom ga ik door/ of waarom rijd ik toch mijn wedstrijden: kijken hoever ik ben, hoever verbeterd.
Rijd niet om te winnen. Ik heb geen paard nu waar ik grand prix mee kan rijden. en die zal ik denk ik nooit krijgen. Maar joh beoordeel wat je ziet en niet vergelijk met anderen Geef iemand die top rijd door de 200 en wat minder maar wel correct toch winst.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:46

Anoeska schreef:
Ik denk dat het ook komt omdat er zoveel verschillende types wedstrijdruiters zijn. Grofweg op te delen in twee groepen. De groep die het ook echt ziet als een wedstrijd, met enige (gezonde) prestatiedrang. En een hele grote groep die voor z'n plezier komt. De tweede groep is dol op z'n paard, zijn samen een dagje uit. En de prestatie en de punten zijn van secondair belang. En dat is soms ook aan het rijden af te zien.

En je heb de groep die wel een gezonde prestatiedrang heeft maar weet dat met een jong paard km's maken en ervaring laten opdoen belangrijker is dan de punten op dat moment.

Ik heb namelijk zeker wel prestatiedrang(wil het graag goed doen) maar het moet ook leuk blijven en ik moet ook realistisch blijven. Ik kan gewoonweg niet verwachten van een groen paard dat alles vlekkeloos gaat verlopen het eerste jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:48

Ben het wel met 'ikke' eens: hoe anders krijgt een ruiter een juist beeld van wat er misgaat?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:49

ikke schreef:
[

Dat je daar iets van zegt op je protocol is terecht, maar benoem het dan ook zoals het is. Dat bedoel ik met een zwamverhaal.
Het is niet aan jou als jury om te beoordelen of die tölt/telgang goed is of niet; het is simpelweg het niet tonen van de correcte gang. Dat hoort op een protocol te staan met de bijbehorende punten en niks anders!
Immers als ik galopeer op een oefening die in draf moet worden getoont, zet je toch ook niet op het protocol dat het een tactfout is?!?

dat je niet aardig bent, betekent niet dat je wat respect voor anderen kan tonen, maar dat is een andere discussie.
Ook een galopsprong kun je aanmerken als tactfout. Galop wordt gevraagd in een proef en mag je ook als zodanig aanwijzen. Tolt en telgang horen niet in een dressuurproef thuis en moeten worden aangemerkt als tactfout, als zou je het ook een storing of fout in het programma ofzo. maar ook dit is een hele andere discussie, die je beter bij de KNHS neer kunt leggen. Die hebben deze regel gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:58

kaatjemuts schreef:
ikke schreef:
[

dat je niet aardig bent, betekent niet dat je wat respect voor anderen kan tonen, maar dat is een andere discussie.
Ook een galopsprong kun je aanmerken als tactfout. Galop wordt gevraagd in een proef en mag je ook als zodanig aanwijzen. Tolt en telgang horen niet in een dressuurproef thuis en moeten worden aangemerkt als tactfout, als zou je het ook een storing of fout in het programma ofzo. maar ook dit is een hele andere discussie, die je beter bij de KNHS neer kunt leggen. Die hebben deze regel gemaakt.

Ik zie het meer als: "Tell it like it is." Wind er geen doekjes om, dan houd je niemand voor de gek. Jammer dat de KNHS je daarin beperkt. Voer voor de volgende jury-bijeenkomst?

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:05

Yvank_ schreef:
kking schreef:

Dit punt doet me weer beseffen waarom ik geen fan ben van de dreszuursport.
Mijn Draver is een 5-ganger en ja door de spanning kan hij af en toe een andere gang laten zien dan gewenst, maar thuis is hij niet gespannen en laat hij wel 3 correcte gangen zien dus als je dan eens een wedstrijdje wilt meepakken dan zie ik het probleem niet zo.

Het zegt mij wel iets over hoe jij als jury denkt. En ik denk dat je je moet afvragen of je het jureren wel zo leuk vindt, met die verschillende soorten paarden en mensen.....

Voor mij belangrijk met stip op 1: Lol met mijn knol!
En mijn ouders hadden het geld niet om een duur correct gebouwd KWPN paard te kopen, maar zelfs als ze dat hadden gehad....zou ik dan de kwaliteiten van bijvoorbeeld Anky hebben? Nee zeer zeker niet, maar ik heb iedere dag veel plezier met mijn paard en dat is me veel meer waard.

Jaren terug de overstap gemaakt naar de westernsport met mijn Draver. Ons onderdeel is de trail; iedere hindernis wordt per onderdeel gejureerd....raakt hij een balk dan worden we afgestraft. Gaat hij de brug niet op dan worden we afgestraft. Maar op zijn ras worden we niet afgestraft alleen het wel of niet correct uitvoeren van de hindernissen.

Dat jij in de ring komt is het probleem niet, maar dat veel mensen dan vervolgens de jury de schuld geven! Als je dan met 150 punten naar huis gata omdat die niet normaal kon draven dan hoort dat er ook bij.

Helemaal mee eens. Ik zoek ook altijd de oorzaak bij mezelf en nooit bij mijn paard. Ik heb eens een onderdeel gehad recht achteruit (tussen 2 balken door) in een trail parcours. King snapte me totaal niet en werd erg zenuwachtig, maar zo lang ik rustig blijf, weet ik dat het me gaat lukken. Heel veel complimenten van jury en publiek dat hij uiteindelijk toch netjes tussen de balken achterwaarts ging.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:12

aerdenhout1 schreef:
Juist in de lagere klasse, dus B en L mag er best een en ander verkeerd gaan. Het is niet voor niets BEGINNERS, ik erger me meer aan de M en Z ruiters die beter zouden moeten weten en waar je vaak denk..... hoe zijn ze in godsnaam zo ver gekomen? :roll: :n

Niet zo moeilijk, omdat er in de B en L over het algemeen met punten gestrooid word, helaas.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:20

ikke schreef:
Toydoll schreef:
TS ik snap het wel eerlijk gezegt.

Er is een groep die als ongeschikte ruiter met evt ongeschikt paard (en dan niet qua bouw; die moet wel heel slecht zijn wil het geen basissport kunnnen doen, maar vooral qua karakter) keer op keer op concours gaat en geen steek verder komt en slechte punten rijdt. Maar als die personen er lol in hebben en niet onbelangrijk hun paard niet de schuld geven/straffen/dieronvriendelijk rijden lekker boeiend ! Maar ik gok dat de TS die mensen ook helemaal niet bedoeld.

maar er is ook een groep die gewoon niet kunnen rijden en wel denken dat ze dat kunnen, en dan vervolgens super boos op paard/jury/ouders/omgeving worden dat alles niet lukt terwijl zij zelf met te weinig talent/training/ ongeschikt paard aan start komen.
En dan daarna wel overal zeiken (ja ik scoor met mijn hanentred paard die kreupel stapt altijd onvoldoende op stap; jurys zijn zo oneeeeeerlijk; of hotsend en stotend in teugels hangend met doorzitten: zoooo oneeerlijk dat ik altijd onvoldoende krijg met doorzitten; of superslecht gereden koudbloed, jaaaa die koudbloeden worden altijd meteen negatief gezien..)

bullshit, je moet, wat voor paard je ook hebt, gewoon goed rijden, en ja, mensen met KWPN'ers hebben t makkelijker. Dus OF lekker lol hebben en eerlijk zijn tov je paard, of een geschikter paard kopen en puur op prestatie gaan rijden....

Nee, die mensen moeten gewoon een beter lesgeefmens zoeken!
Ik heb het van dichtbij zien gebeuren; van geknutsel in de marge (en met mazzel een winstpuntje) naar fluitend winstpunten rijden en met een beetje inzet een een tikkie mazzel (geen gele bakkabouters) gewoon twee punten per proef rijden.
Gewoon doordat er iemand anders kritisch knutselt aan de combi.

Helemaal mee eens! Na tig jaar ploeteren en geen steek vooruitkomen, heb ik de afgelopen maanden dik winst gereden. Dankzij mijn nieuwe en zoveelste instructrice lijkt bij mij eindelijk het kwartje te vallen. En weet je wat nou zo leuk is? Die gediplomeerde instructrice is mijn dochter! :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:39

aerdenhout1 schreef:

Ik zie in de B en de L de paarden vaak veel beter en fijner lopen dan in het M en Z! Daar komt nog een enkeling echt goed mee (en dan heb ik het vooral over het Z en ZZ) en loopt een enkeling écht goed zonder een blok spanning en gehijs. Was laatst nog op een grote wedstrijd en 9 van de 10 keer dacht ik: hoe ben jij ooit in het Z gekomen met zulk gestuiter en een paard dat gewoon niet loopt zoals het in het Z of ZZ hoort.
En er zijn er ook zat die het wel kunnen hoor! Wil niemand beledigen.
Helemaal met jou eens over dit punt dus.

Maar dat is off topic verder, ik had mijn punt wat pagina's terug al gemaakt over het onderwerp van dit topic. :j

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:15

Picasso schreef:
kaatjemuts schreef:
op zich heb ik totaal geen probleem met ruiters die altijd maar weer op wedstrijd gaan en met lage punten thuiskomen. Daar zijn, over het algemeen, genoeg positieve dingen in te benoemen. Dat is lang zo frustrerend niet, maar de ruiter die slecht en egoïstisch rijden, waarvan je aan het paard gewoon zien dat hij al tijden verkeerd wordt gereden. En dan nog na de proef het paard afstraffen, dat is voor mij, als jury, erg vermoeiend en frustrerend...

Als jij zoiets ziet, zeg je er dan iets van? Of mag dat niet? Kan je iemand aanspreken op zijn/haar gedrag na de proef?

Ik heb eens bij een jury geschreven die een ruiter heeft aangesproken. Talentvol paard dus wij vol verwachting. Ruiter zat het paard zo in de weg, scheldend op haar moeder die voorlas toen die een foutje maakte en duidelijk gefrustreerd naar het paard toe. De jury heeft haar aangesproken. Gezegd dat ze blij mag zijn dat haar moeder de tijd en moeite neemt om haar te helpen, dat ze zelf de proef uit haar hoofd dient te kennen en dat het paard geen fouten maakte maar zij het paard stoorde. Tweede proef was een stuk vriendelijker en prettiger om te zien.

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:24

Ik heb niet alle pagina's gelezen maar ik begon 2 jaar geleden ook met officiële wedstrijden. Ik reed meestal zo rond de 175/185 maar of ik nou winst reed of niet ik deed ervaring op en had protocollen als vergelijkingsmateriaal. En als ik dacht dat ik de onvoldoendes had verbeterd t.o.v vorige keer probeerde ik het weer. En zo ben ik langzaam verder gegroeid met behulp van de aanwijzingen op de protocollen. Als ik nu de filmpjes terugkijk zie ik inderdaad dat het nog niet allemaal winstpuntwaardig was maar wel een duidelijk stijgende lijn. En ik heb hoe dan ook heel veel geleerd van ongv. elke maand een proefje starten :) Er zal denk ik wel een duidelijk verschil zitten dus de ruiters die alleen voor de winst rijden en de ruiters die voor de ervaring gaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:59

Change3x schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik zie in de B en de L de paarden vaak veel beter en fijner lopen dan in het M en Z! Daar komt nog een enkeling echt goed mee (en dan heb ik het vooral over het Z en ZZ) en loopt een enkeling écht goed zonder een blok spanning en gehijs. Was laatst nog op een grote wedstrijd en 9 van de 10 keer dacht ik: hoe ben jij ooit in het Z gekomen met zulk gestuiter en een paard dat gewoon niet loopt zoals het in het Z of ZZ hoort.
En er zijn er ook zat die het wel kunnen hoor! Wil niemand beledigen.
Helemaal met jou eens over dit punt dus.

Maar dat is off topic verder, ik had mijn punt wat pagina's terug al gemaakt over het onderwerp van dit topic. :j

Logisch toch....zolang het rechtuit + simpel is en niks gevraagd wordt (B/L/M1) ziet het er nog vloeiend en makkelijk uit.
Wordt er meer gevraagd van ruiter en paard, verzameling en moelijke oefeningen (mn LB is bij veel cominaties een groot probleem),
dan houdt het voor veel ruiters en/of paarden een keer op.... (gebrek aan talent/rijkunst)
Op een gegeven moment is het nl niet meer zo simpel :7
Maar goed, de meeste halen het Z nog niet eens, dus dan is het altijd makkelijk praten langs de zijlijn.

Als het paardrijden zo simpel was, rijden we allemaal binnen no time GP :Y)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 08:09

Mijn bijrijdpaar heeft M2 gelopen...
Ik rij er net een L1 proef met hakken en stoten mee weg...
Moet ik dan maar uit de (onderlinge) ring blijven?
Ik start dus HC wegens jurys zoals jij.... Perfectionisten die niet nadenken over de combinatie...

Mijn paard kan het prima...
Ik wat minder... ;)
So what??
Ja dan stapt ie een x onregelmatig omdat ie in middenstap over zn eigen benen struikeld omdat ik m niet genoeg opvang...

En ja dan gaat met wijken zn hoofd onhoog omdat ik nog niet fijn genoeg kan doorzitten..

So what... We zijn er voor de ervaring.. Het oefenen...

Enne... Een kreupel paard, hoor jij uit de ring te halen..
Of dit nou mag of niet...
Net als een bloedend paard..ook dr uit.
Of een dier wat kort en klein getrapt of gemept word...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 08:30

Jolliegirl schreef:
Ik start dus HC wegens jurys zoals jij.... Perfectionisten die niet nadenken over de combinatie...

Ik wat minder... ;)
So what??
Ja dan stapt ie een x onregelmatig omdat ie in middenstap over zn eigen benen struikeld omdat ik m niet genoeg opvang...

En ja dan gaat met wijken zn hoofd onhoog omdat ik nog niet fijn genoeg kan doorzitten..

Enne... Een kreupel paard, hoor jij uit de ring te halen..
Of dit nou mag of niet...
Net als een bloedend paard..ook dr uit.
Of een dier wat kort en klein getrapt of gemept word...

De regels van de KNHS geeft een jury ook echt de middelen om er wat aan te doen. Moet een jury wel de ballen hebben om er wat van te zeggen!

Ik heb ooit een PSG-paard mogen rijden (ja, uitgebracht met 80%+ scores)
Laat ik het zo zeggen: het zou me zeker twee maanden gekost hebben om dat paard een beetje fatsoenlijk door een B-proef te loodsen. Niet omdat dat paard niet zou deugen maar omdat dat paard zo scherp aan de hulpen stond dat IK daar zeker twee maanden voor nodig zou hebben om daarmee te leren om te gaan.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 08:58

het heeft niets met ballen te maken, ikke, maar meer met tact.
Het is moeilijk te bepalen wanneer het echt kreupelheid is, je moet het binnen een paar minuten bepalen en in die minuten zie je het paard ook een gedeelte van achteren of van voren.
Bovendien moet je er voorzichtig mee zijn, je hebt met mensen en hun emoties te maken. Als je het fout gezien hebt, dan heb je wel hun proef verknoeid...

Jullie oordelen zo makkelijk over juryleden, maar ga er maar eens zitten. Zo makkelijk is het helaas niet.
Vergis je niet, ik jureer het met plezier, ook na negatieve uitingen die je naar je hoofd worden gegooid en achter je rug om worden verteld, omdat de ruiter niet wil toegeven dat hij/zij slecht gereden heeft..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:06

Jolliegirl schreef:

Ik wat minder... ;)
So what??

Ik probeer altijd positief te jureren. Op mijn protocollen staat (indien mogelijk) net zo vaak iets positiefs als iets te verbetering. Maar wat verwacht jij dan van een jury mbt nadenken over een combinatie. Als ik jouw paard onregelmatig door de middenstap zie gaan, dan is dat toch gewoon een flinke onvoldoende. Tact is een eerste vereiste in elke oefening. Ben ik dan te perfectionistisch. Zelfde met het wijken. Ik verwacht in de L toch wel een redelijk stabiele aanleuning, voldoe je daar niet aan, dan ga je niet richting hoge cijfers.

Ik snap gewoon niet dat een ruiter zegt 'ja, ik voldoe nog niet aan de voorwaarden die gesteld worden in een bepaalde proef, maar ik durf niet voor het echie te starten door die perfectionistische jury's'

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:38

kaatjemuts schreef:
het heeft niets met ballen te maken, ikke, maar meer met tact.
Het is moeilijk te bepalen wanneer het echt kreupelheid is, je moet het binnen een paar minuten bepalen en in die minuten zie je het paard ook een gedeelte van achteren of van voren.
Bovendien moet je er voorzichtig mee zijn, je hebt met mensen en hun emoties te maken. Als je het fout gezien hebt, dan heb je wel hun proef verknoeid...

Jullie oordelen zo makkelijk over juryleden, maar ga er maar eens zitten. Zo makkelijk is het helaas niet.
Vergis je niet, ik jureer het met plezier, ook na negatieve uitingen die je naar je hoofd worden gegooid en achter je rug om worden verteld, omdat de ruiter niet wil toegeven dat hij/zij slecht gereden heeft..

Sorry, ik ken meerdere juryleden en zij geven aan dat dat niet zo'n punt is. Kwestie van weten waar je het over hebt.

Speel ik het terug: ik neem de proef op van "mijn" combi. Ga jij die proef mee evalueren? Waarom heb je de punten gegeven die je gegeven hebt en wat moeten we doen om dat te verbeteren?

Ik snap best dat je dat niet voor iedereen kan doen, maar zou je het doen als iemand je het vraagt?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:58

different1 schreef:
Zuur ben ik zeker niet, ik word heel blij van een goed gereden paard, dus ook van de fjorden/tuigers/tinkers enz.
Toevallig vandaag 2x in de 190 gegeven voor een correct voorgestelde fjord in het L2 paarden.
En enkele weken geleden nog een meisje met een nakomeling van Atleet(tuigpaard) goede punten en een dik compliment gegeven wat betreft het goede paard dat ze reed.

Ik doel meer op paarden en pony's die zo stijf zijn dat ze op t randje van kreupel lopen, of een draver-achtig dier die door "spanning" geen normale drafpas liet zien maar enkel toltend/telgangend door de proef gaat, of pony's in het M en Z die continue over de teugel lopen, pony's en paarden die elke pas naar voren geschopt worden maar simpelweg gewoon niet vooruit kunnen door stijfheid/enorme bewegingsbeperking(door bijv. Slijtage/hko) enz.

Ik ben het er ook zeker mee eens dat er niet altijd correct gejureerd word.

Waarschijnlijk heb ik zo'n stijve pony (haflinger, dus koudbloed) maar wel van 22 ! En waarom deze nog een keer of 5 mee gaat per jaar op wedstrijd ? Omdat de pony én ruiter er nog zo'n plezier in hebben !

Als je je zo ergert aan dat soort pony's waarom ga je dan niet een stap hoger jureren ? )M of Z enz)

Misschien zou je ook kunnen kijken naar het plezier wat het setje uitstraalt en de moeite kunnen belonen.
Zeker bij jongere mensen, als je een ergens een voldoende voor krijgt en er staat een positieve feedback bij : "De volte was mooi rond maar mag de volgende keer iet wat groter" gaat diegene nog meer oefenen en beter zijn best doen.
Heb jij de volgende keer minder irritaties en hou je het plezier erin bij iedereen.

Pas een eerste bixie gedaan met meisje van 5 en de haf. Als je ziet hoe daar met de kinderen omgegaan wordt en hoe ze positief benadert en op weg geholpen worden, dan denk ik waar is dat gebleven.

Het is net of jury leden zich zelf verheven voelen (al wetend) boven de mensen. Probeer er eens positief mee om te gaan in plaats van als een "oude schoolmeester" en kijk wat een blije gezichten je dan ziet !! Misschien krijg je er dan zelf ook weer wat meer plezier in.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:20

WendyLotte schreef:
different1 schreef:
Zuur ben ik zeker niet, ik word heel blij van een goed gereden paard, dus ook van de fjorden/tuigers/tinkers enz.
Toevallig vandaag 2x in de 190 gegeven voor een correct voorgestelde fjord in het L2 paarden.
En enkele weken geleden nog een meisje met een nakomeling van Atleet(tuigpaard) goede punten en een dik compliment gegeven wat betreft het goede paard dat ze reed.

Ik doel meer op paarden en pony's die zo stijf zijn dat ze op t randje van kreupel lopen, of een draver-achtig dier die door "spanning" geen normale drafpas liet zien maar enkel toltend/telgangend door de proef gaat, of pony's in het M en Z die continue over de teugel lopen, pony's en paarden die elke pas naar voren geschopt worden maar simpelweg gewoon niet vooruit kunnen door stijfheid/enorme bewegingsbeperking(door bijv. Slijtage/hko) enz.

Ik ben het er ook zeker mee eens dat er niet altijd correct gejureerd word.

Waarschijnlijk heb ik zo'n stijve pony (haflinger, dus koudbloed) maar wel van 22 ! En waarom deze nog een keer of 5 mee gaat per jaar op wedstrijd ? Omdat de pony én ruiter er nog zo'n plezier in hebben !

Als je je zo ergert aan dat soort pony's waarom ga je dan niet een stap hoger jureren ? )M of Z enz)

Misschien zou je ook kunnen kijken naar het plezier wat het setje uitstraalt en de moeite kunnen belonen.
Zeker bij jongere mensen, als je een ergens een voldoende voor krijgt en er staat een positieve feedback bij : "De volte was mooi rond maar mag de volgende keer iet wat groter" gaat diegene nog meer oefenen en beter zijn best doen.
Heb jij de volgende keer minder irritaties en hou je het plezier erin bij iedereen.

Pas een eerste bixie gedaan met meisje van 5 en de haf. Als je ziet hoe daar met de kinderen omgegaan wordt en hoe ze positief benadert en op weg geholpen worden, dan denk ik waar is dat gebleven.

Het is net of jury leden zich zelf verheven voelen (al wetend) boven de mensen. Probeer er eens positief mee om te gaan in plaats van als een "oude schoolmeester" en kijk wat een blije gezichten je dan ziet !! Misschien krijg je er dan zelf ook weer wat meer plezier in.

Bixi is een heel ander niveau dan een officiele B proef. Bixi is gewoon leuk en zoet maar echt rijden hoeft daar gewoon niet.

Wanneer een volte mooi rond is maar te klein dat ga je toch niet het mooie ronde beoordelen maar toch dat de volte te klein is, er wordt niet voor niets een grote volte gevraagd, hij moet dan én mooi rond zijn én de juiste afmeting hebben. Wanneer je daar niet aan voldoet is het gewoon geen voldoende en als je paard dan ook nog een rete stijf paard in de baan hebt die plat door de bocht gaat bij wijze van spreken ;) kunnen ze nog zoveel plezier uitstralen maar daar win je geen wedstrijden mee.

Als je dan wel wedstrijd wilt rijden omdat je het leuk vindt en je plezier hebt, prima maar maak je dan vooral niet druk om de punten en rij gewoon voor je plezier. Als je daarna baalt 'want wij laten toch zien dat we plezier hebben!' dan ligt het probleem bij jou. Een jury zit er niet om te kijken welke combinatie het meeste plezier heeft maar welke combinatie de beste proef laat zien. En een goede proef bestaat uit het goed rijden van de gevraagde oefeningen, een constant beeld, een paard dat fijn in de aanleuning gaat (en de aanleuning is op ieder niveau anders) en een ruiter die zijn of haar paard niet in de weg zit. Tuurlijk moet het een plezier zijn om naar de kijken en zie je graag dan ruiter en paard plezier hebben maar dan wel in combinatie met een nette en goed gereden proef. Een ruiter die zit te lachen en plezier heeft als een malle maar rijdt als een krant krijgt echt geen punten omdat ze zoveel plezier heeft hoor. Wat ik al zei, rij dan de proeven voor je plezier en kijk niet naar het commentaar van de jury als er toch niks mee wilt doen ;) en je alleen voor 'plezier' op wedstrijd gaat.

Wedstrijd rijden doe je namelijk voor plezier maar vooral om iets van te leren en om beter te worden. Niet alleen voor jezelf maar ook zeker voor je paard. Dus als mensen nou wat zouden doen met het commentaar worden ze misschien ook beter ipv lekker zo door te blijven rijden en misschien zelf veel schik te hebben maar je paard helemaal niet ;)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:28

Als volwassen mensen kunnen we toch wel tegen een stootje? We zijn niet van porselein. Je weet dat als je gaat wedstrijd rijden dat je opmerkingen krijgt. Ja ook ik baal even als ik mijn punt niet heb gehaald. Als ik dan 's avonds het protocol weer te voorschijn haal, kan ik me wel vaak vinden in het commentaar van de jury. Zou ik me echt gaan ergeren, dan stop ik met wedstrijden. Aan de andere kant denk ik. de ene keer krijg je onverdiend je punt, de andere keer krijg je je verdiende winstpunt niet.

Verder kan ik sommige ruiters niet begrijpen dat ze hun wedstrijd afzeggen als ze zien wie de jury is, want die jureert heel streng, daar krijg ik nooit mijn punt bij. Ga ik niet alle moeite voor doen. Zelf zie ik dat juist als een uitdaging op mijn te gekke thk-paard en ben dan extra blij als ik dan wel mijn wp heb. Die voelt dan extra verdiend.