Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ikke schreef:isabel_94 schreef:Ik ben het eens met TS. Paarden die gewoon niet zuiver lopen oid horen niet in de wedstrijdring thuis. Is voor een jury ook niet fijn als ze slechte punten moeten geven alleen omdat het paard gewoon niet geschikt is om wedstrijden te rijden. Maar als iemand gewoon lol wil hebben met z'n pony en lekker wedstrijden wil rijden, dan is daar niks mis mee toch? Zo lang die pony maar zuiver loopt.
Paarden die kreupel lopen mag je als jury de ring uitzetten!! Doe dat dan ook!!!
Een jury die een tölt/telgang niet van draf kan onderscheiden en daar een paard op afkeurt of stompzinnig commentaar op geeft, die hoort een trap onder z'n *** te krijgen. Dat is platvloers gebrek aan kennis! Zorg dat je in ieder geval weet waar je het over hebt! Dat je tölt/telgang niet kunt beoordelen in de context van het gevraagde is terecht, maar zet dat dan ook zo op het protocol en maak er geen zwamverhaal van.
kaatjemuts schreef:Een heel klein beetje vriendelijker mag ook wel![]()
Over het algemeen zijn jury's goed en hetzelfde opgeleid, met de nodige uitzonderingen ertussen helaas.
Kreupelheid ga je niet zomaar constateren, is het duidelijk dan wel, maar vaker is het onduidelijk en dan noem je het, over het algemeen, tactfouten of (heel voorzichtig) onregelmatigheid...
Tolt en telgang zullen/mogen wij nooit als zodanig op het protocol zetten, dat is niet aan ons om te beoordelen en wordt ook niet gevraagd in de proef, de omschrijving daarvan is gewoon tactfout, met als gevolg dat er 2 punten wordt afgetrokken van dat onderdeel (niet omschreven als -2).
Ik pas in geen van beide groepen. Ik ga voor de fun maar heb ook gezond prestatie-drang. Punten scoren is alleen niet mijn hoofddoel. Mijn hoofddoel is dat mijn persoonlijke doelen van die dag behaald worden en dat zowel paard als ik er plezier aan hebben. Maar dat ik punten niet het belangrijkst vind (immers, laten we eerlijk zijn, geen jury is helemaal objectief) betekent niet dat ik in de ring niet probeer om mijn beste beentje voor te zetten. Anoeska schreef:Ik denk dat het ook komt omdat er zoveel verschillende types wedstrijdruiters zijn. Grofweg op te delen in twee groepen. De groep die het ook echt ziet als een wedstrijd, met enige (gezonde) prestatiedrang. En een hele grote groep die voor z'n plezier komt. De tweede groep is dol op z'n paard, zijn samen een dagje uit. En de prestatie en de punten zijn van secondair belang. En dat is soms ook aan het rijden af te zien.
ikke schreef:[
Ik ben niet aardig, dat zou je moeten weten.
Tölt en telgang zijn geen tactfouten! Het zijn rijfouten van de ruiter!
Dat je daar iets van zegt op je protocol is terecht, maar benoem het dan ook zoals het is. Dat bedoel ik met een zwamverhaal.
Het is niet aan jou als jury om te beoordelen of die tölt/telgang goed is of niet; het is simpelweg het niet tonen van de correcte gang. Dat hoort op een protocol te staan met de bijbehorende punten en niks anders!
Immers als ik galopeer op een oefening die in draf moet worden getoont, zet je toch ook niet op het protocol dat het een tactfout is?!?
kaatjemuts schreef:ikke schreef:[
Ik ben niet aardig, dat zou je moeten weten.
Tölt en telgang zijn geen tactfouten! Het zijn rijfouten van de ruiter!
Dat je daar iets van zegt op je protocol is terecht, maar benoem het dan ook zoals het is. Dat bedoel ik met een zwamverhaal.
Het is niet aan jou als jury om te beoordelen of die tölt/telgang goed is of niet; het is simpelweg het niet tonen van de correcte gang. Dat hoort op een protocol te staan met de bijbehorende punten en niks anders!
Immers als ik galopeer op een oefening die in draf moet worden getoont, zet je toch ook niet op het protocol dat het een tactfout is?!?
dat je niet aardig bent, betekent niet dat je wat respect voor anderen kan tonen, maar dat is een andere discussie.
Ook een galopsprong kun je aanmerken als tactfout. Galop wordt gevraagd in een proef en mag je ook als zodanig aanwijzen. Tolt en telgang horen niet in een dressuurproef thuis en moeten worden aangemerkt als tactfout, als zou je het ook een storing of fout in het programma ofzo. maar ook dit is een hele andere discussie, die je beter bij de KNHS neer kunt leggen. Die hebben deze regel gemaakt.
Yvank_ schreef:kking schreef:
Dit punt doet me weer beseffen waarom ik geen fan ben van de dreszuursport.
Mijn Draver is een 5-ganger en ja door de spanning kan hij af en toe een andere gang laten zien dan gewenst, maar thuis is hij niet gespannen en laat hij wel 3 correcte gangen zien dus als je dan eens een wedstrijdje wilt meepakken dan zie ik het probleem niet zo.
Het zegt mij wel iets over hoe jij als jury denkt. En ik denk dat je je moet afvragen of je het jureren wel zo leuk vindt, met die verschillende soorten paarden en mensen.....
Voor mij belangrijk met stip op 1: Lol met mijn knol!
En mijn ouders hadden het geld niet om een duur correct gebouwd KWPN paard te kopen, maar zelfs als ze dat hadden gehad....zou ik dan de kwaliteiten van bijvoorbeeld Anky hebben? Nee zeer zeker niet, maar ik heb iedere dag veel plezier met mijn paard en dat is me veel meer waard.
Jaren terug de overstap gemaakt naar de westernsport met mijn Draver. Ons onderdeel is de trail; iedere hindernis wordt per onderdeel gejureerd....raakt hij een balk dan worden we afgestraft. Gaat hij de brug niet op dan worden we afgestraft. Maar op zijn ras worden we niet afgestraft alleen het wel of niet correct uitvoeren van de hindernissen.
Dat jij in de ring komt is het probleem niet, maar dat veel mensen dan vervolgens de jury de schuld geven! Als je dan met 150 punten naar huis gata omdat die niet normaal kon draven dan hoort dat er ook bij.
aerdenhout1 schreef:Juist in de lagere klasse, dus B en L mag er best een en ander verkeerd gaan. Het is niet voor niets BEGINNERS, ik erger me meer aan de M en Z ruiters die beter zouden moeten weten en waar je vaak denk..... hoe zijn ze in godsnaam zo ver gekomen?![]()
ikke schreef:Toydoll schreef:TS ik snap het wel eerlijk gezegt.
Er is een groep die als ongeschikte ruiter met evt ongeschikt paard (en dan niet qua bouw; die moet wel heel slecht zijn wil het geen basissport kunnnen doen, maar vooral qua karakter) keer op keer op concours gaat en geen steek verder komt en slechte punten rijdt. Maar als die personen er lol in hebben en niet onbelangrijk hun paard niet de schuld geven/straffen/dieronvriendelijk rijden lekker boeiend ! Maar ik gok dat de TS die mensen ook helemaal niet bedoeld.
maar er is ook een groep die gewoon niet kunnen rijden en wel denken dat ze dat kunnen, en dan vervolgens super boos op paard/jury/ouders/omgeving worden dat alles niet lukt terwijl zij zelf met te weinig talent/training/ ongeschikt paard aan start komen.
En dan daarna wel overal zeiken (ja ik scoor met mijn hanentred paard die kreupel stapt altijd onvoldoende op stap; jurys zijn zo oneeeeeerlijk; of hotsend en stotend in teugels hangend met doorzitten: zoooo oneeerlijk dat ik altijd onvoldoende krijg met doorzitten; of superslecht gereden koudbloed, jaaaa die koudbloeden worden altijd meteen negatief gezien..)
bullshit, je moet, wat voor paard je ook hebt, gewoon goed rijden, en ja, mensen met KWPN'ers hebben t makkelijker. Dus OF lekker lol hebben en eerlijk zijn tov je paard, of een geschikter paard kopen en puur op prestatie gaan rijden....
Nee, die mensen moeten gewoon een beter lesgeefmens zoeken!
Ik heb het van dichtbij zien gebeuren; van geknutsel in de marge (en met mazzel een winstpuntje) naar fluitend winstpunten rijden en met een beetje inzet een een tikkie mazzel (geen gele bakkabouters) gewoon twee punten per proef rijden.
Gewoon doordat er iemand anders kritisch knutselt aan de combi.
aerdenhout1 schreef:Juist in de lagere klasse, dus B en L mag er best een en ander verkeerd gaan. Het is niet voor niets BEGINNERS, ik erger me meer aan de M en Z ruiters die beter zouden moeten weten en waar je vaak denk..... hoe zijn ze in godsnaam zo ver gekomen?![]()
Picasso schreef:kaatjemuts schreef:op zich heb ik totaal geen probleem met ruiters die altijd maar weer op wedstrijd gaan en met lage punten thuiskomen. Daar zijn, over het algemeen, genoeg positieve dingen in te benoemen. Dat is lang zo frustrerend niet, maar de ruiter die slecht en egoïstisch rijden, waarvan je aan het paard gewoon zien dat hij al tijden verkeerd wordt gereden. En dan nog na de proef het paard afstraffen, dat is voor mij, als jury, erg vermoeiend en frustrerend...
Als jij zoiets ziet, zeg je er dan iets van? Of mag dat niet? Kan je iemand aanspreken op zijn/haar gedrag na de proef?
Er zal denk ik wel een duidelijk verschil zitten dus de ruiters die alleen voor de winst rijden en de ruiters die voor de ervaring gaan. Change3x schreef:aerdenhout1 schreef:Juist in de lagere klasse, dus B en L mag er best een en ander verkeerd gaan. Het is niet voor niets BEGINNERS, ik erger me meer aan de M en Z ruiters die beter zouden moeten weten en waar je vaak denk..... hoe zijn ze in godsnaam zo ver gekomen?![]()
Ik zie in de B en de L de paarden vaak veel beter en fijner lopen dan in het M en Z! Daar komt nog een enkeling echt goed mee (en dan heb ik het vooral over het Z en ZZ) en loopt een enkeling écht goed zonder een blok spanning en gehijs. Was laatst nog op een grote wedstrijd en 9 van de 10 keer dacht ik: hoe ben jij ooit in het Z gekomen met zulk gestuiter en een paard dat gewoon niet loopt zoals het in het Z of ZZ hoort.
En er zijn er ook zat die het wel kunnen hoor! Wil niemand beledigen.
Helemaal met jou eens over dit punt dus.
Maar dat is off topic verder, ik had mijn punt wat pagina's terug al gemaakt over het onderwerp van dit topic.

Jolliegirl schreef:Mijn bijrijdpaar heeft M2 gelopen...
Ik rij er net een L1 proef met hakken en stoten mee weg...
Moet ik dan maar uit de (onderlinge) ring blijven?
Ik start dus HC wegens jurys zoals jij.... Perfectionisten die niet nadenken over de combinatie...
Mijn paard kan het prima...
Ik wat minder...
So what??
Ja dan stapt ie een x onregelmatig omdat ie in middenstap over zn eigen benen struikeld omdat ik m niet genoeg opvang...
En ja dan gaat met wijken zn hoofd onhoog omdat ik nog niet fijn genoeg kan doorzitten..
So what... We zijn er voor de ervaring.. Het oefenen...
Enne... Een kreupel paard, hoor jij uit de ring te halen..
Of dit nou mag of niet...
Net als een bloedend paard..ook dr uit.
Of een dier wat kort en klein getrapt of gemept word...
Jolliegirl schreef:Mijn bijrijdpaar heeft M2 gelopen...
Ik rij er net een L1 proef met hakken en stoten mee weg...
Moet ik dan maar uit de (onderlinge) ring blijven?
Ik start dus HC wegens jurys zoals jij.... Perfectionisten die niet nadenken over de combinatie...
Mijn paard kan het prima...
Ik wat minder...
So what??
Ja dan stapt ie een x onregelmatig omdat ie in middenstap over zn eigen benen struikeld omdat ik m niet genoeg opvang...
En ja dan gaat met wijken zn hoofd onhoog omdat ik nog niet fijn genoeg kan doorzitten..
So what... We zijn er voor de ervaring.. Het oefenen...
kaatjemuts schreef:het heeft niets met ballen te maken, ikke, maar meer met tact.
Het is moeilijk te bepalen wanneer het echt kreupelheid is, je moet het binnen een paar minuten bepalen en in die minuten zie je het paard ook een gedeelte van achteren of van voren.
Bovendien moet je er voorzichtig mee zijn, je hebt met mensen en hun emoties te maken. Als je het fout gezien hebt, dan heb je wel hun proef verknoeid...
Jullie oordelen zo makkelijk over juryleden, maar ga er maar eens zitten. Zo makkelijk is het helaas niet.
Vergis je niet, ik jureer het met plezier, ook na negatieve uitingen die je naar je hoofd worden gegooid en achter je rug om worden verteld, omdat de ruiter niet wil toegeven dat hij/zij slecht gereden heeft..
different1 schreef:Zuur ben ik zeker niet, ik word heel blij van een goed gereden paard, dus ook van de fjorden/tuigers/tinkers enz.
Toevallig vandaag 2x in de 190 gegeven voor een correct voorgestelde fjord in het L2 paarden.
En enkele weken geleden nog een meisje met een nakomeling van Atleet(tuigpaard) goede punten en een dik compliment gegeven wat betreft het goede paard dat ze reed.
Ik doel meer op paarden en pony's die zo stijf zijn dat ze op t randje van kreupel lopen, of een draver-achtig dier die door "spanning" geen normale drafpas liet zien maar enkel toltend/telgangend door de proef gaat, of pony's in het M en Z die continue over de teugel lopen, pony's en paarden die elke pas naar voren geschopt worden maar simpelweg gewoon niet vooruit kunnen door stijfheid/enorme bewegingsbeperking(door bijv. Slijtage/hko) enz.
Ik ben het er ook zeker mee eens dat er niet altijd correct gejureerd word.
WendyLotte schreef:different1 schreef:Zuur ben ik zeker niet, ik word heel blij van een goed gereden paard, dus ook van de fjorden/tuigers/tinkers enz.
Toevallig vandaag 2x in de 190 gegeven voor een correct voorgestelde fjord in het L2 paarden.
En enkele weken geleden nog een meisje met een nakomeling van Atleet(tuigpaard) goede punten en een dik compliment gegeven wat betreft het goede paard dat ze reed.
Ik doel meer op paarden en pony's die zo stijf zijn dat ze op t randje van kreupel lopen, of een draver-achtig dier die door "spanning" geen normale drafpas liet zien maar enkel toltend/telgangend door de proef gaat, of pony's in het M en Z die continue over de teugel lopen, pony's en paarden die elke pas naar voren geschopt worden maar simpelweg gewoon niet vooruit kunnen door stijfheid/enorme bewegingsbeperking(door bijv. Slijtage/hko) enz.
Ik ben het er ook zeker mee eens dat er niet altijd correct gejureerd word.
Waarschijnlijk heb ik zo'n stijve pony (haflinger, dus koudbloed) maar wel van 22 ! En waarom deze nog een keer of 5 mee gaat per jaar op wedstrijd ? Omdat de pony én ruiter er nog zo'n plezier in hebben !
Als je je zo ergert aan dat soort pony's waarom ga je dan niet een stap hoger jureren ? )M of Z enz)
Misschien zou je ook kunnen kijken naar het plezier wat het setje uitstraalt en de moeite kunnen belonen.
Zeker bij jongere mensen, als je een ergens een voldoende voor krijgt en er staat een positieve feedback bij : "De volte was mooi rond maar mag de volgende keer iet wat groter" gaat diegene nog meer oefenen en beter zijn best doen.
Heb jij de volgende keer minder irritaties en hou je het plezier erin bij iedereen.
Pas een eerste bixie gedaan met meisje van 5 en de haf. Als je ziet hoe daar met de kinderen omgegaan wordt en hoe ze positief benadert en op weg geholpen worden, dan denk ik waar is dat gebleven.
Het is net of jury leden zich zelf verheven voelen (al wetend) boven de mensen. Probeer er eens positief mee om te gaan in plaats van als een "oude schoolmeester" en kijk wat een blije gezichten je dan ziet !! Misschien krijg je er dan zelf ook weer wat meer plezier in.
kunnen ze nog zoveel plezier uitstralen maar daar win je geen wedstrijden mee.
en je alleen voor 'plezier' op wedstrijd gaat.