Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:55

_lautje_ schreef:
Het systeem moet niet anders, maar de mentaliteit moet anders.

Dan is het wel handig als je in ieder geval iets van feedback mee krijgt en niet enkel puntjes voor heel brede onderwerpen.

Achteraf om uitleg vragen zal niet altijd lukken, want daar zijn die rubrieken te groot voor en dat is wel heel lastig voor de jury.

Mjoor

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:06

Ik heb het hier ook al eens met mijn zusje over gehad, toen we vanaf een wedstrijd naar huis reden. Eigenlijk zou je bij een stijlbeoordeling (net zoals bij de dressuur) een cijfer per hindernis willen hebben en dan op het laatst nog wat algemene regels zoals, ritme, houding en zit, verzorging. Maarja dan maak je er nog meer een jurysport van...

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:09

SusanH schreef:
Wat ik niet zo goed snap, ze hebben toch ook het flexibel springen ingevoerd? Weet niet uit mijn hoofd hoe dat precies zit maar zie hier in de buurt op wedstrijden mensen vaak ook een klasse lager starten dan waarin ze startgerechtigd zijn (en ook al wp's in hebben), bijvoorbeeld om er weer even in te komen, of om vast warm te draaien (eerst rondje M, dan Z). Stel je mag op punten naar de L maar het loopt toch niet, kun je altijd weer terug B starten. En als je verlies rijdt, moet je sowieso terug. Ik snap dus niet zo goed waarom het te snel overgaan nu als reden wordt aangevoerd om de puntentelling aan te passen in de B.

Ik denk omdat ze het niveau in de B willen omhoog schroeven. Juist door het flexibele springen is het 'even kijken of een klasse hoger lukt' makkelijker geworden. Je kan immers altijd terug, je mag zelfs gewoon weer kampioenschappen rijden in een lagere klasse als je een x aantal tijd geen hogere klasse hebt gestart.

Spreken jullie hier wel eens mensen die in het springforum zitten? Daar zitten echt niet de minste mensen en er zitten ook parcourbouwers/ jurleden/ instructeurs in dus die zien genoeg.... Dat ze dit terug ingevoerd hebben is echt niet voor niks. Dat er weerstand komt is logisch, het is immers nooit leuk als je een soort van deksel op je neus krijgt. Ik snap heel goed dat het soms demotiverend werkt, maar om dan maar niet meer op concours te gaan of om dan de nieuwe jurering de schuld te geven is wel deels de omgekeerde wereld.
Ik denk dat je meer te weeg brengt als je de springjuryleden eens aan spreekt en vraagt wat de beweegredenen zijn en dan het gesprek aan gaat. Zo'n petitie is leuk, maar krijg je de springsport naar een hoger niveau als je de boel weer terug draait?

Wel ben ik het er mee eens dat de regeling van 75 naar 70 terug geschroefd zou kunnen worden en zou ik het een goed idee vinden als er een opmerkingen vakje in het concoursprogramma komt zodat juryleden bij onvoldoende punten voor winstpunten commentaar daar in kunnen laten zetten door degene die schrijft. Hier heeft de ruiter zelf ook wat aan en dit moet te doen zijn qua tijd. :)

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:18

Als voorzitter van de vereniging heb ik vaak genoeg contact met juryleden, kring-besturen, regio-besturen, spring, dressuur, recreatie, eventing fora's. Vooral die laatste 4 moeten nog wel erg gevormd worden naar mijn mening en hoe je daar als vereniging of individu invloed op kunt uitoefenen. Maar dat is een andere discussie :)

Ook binnen het springfora staan volgens mij niet alle neuzen dezelfde kant op.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:20

Als inidividu niet, maar er zijn hier genoeg mensen die het niet met deze regeling eens zijn. Als meerderen naar het spring forum toe gaan is het al meer.

Nergens staan bijna alle neuzen dezelfde kant op, daarom is er over praten ook handig. :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:45

_lautje_ schreef:
Maar even advocaat van de duivel zijnde, balken zijn vaak het gevolg van. Een keer een pechfout kan, maar meestal komt het uit het rijtechnisch aspect. En dan is 63 strafpunten gewoon terecht.
Dit is wat ik bedoel met zelfkritisch zijn. Een jury denkt niet die ga ik expres laag punten omdat ze een balk heeft, nee hij ziet dat er verbetering nodig is. Dus is het nog niet top. Dus geen top punten.

Maar bar, je zegt het zelf ook ik hou hem nu thuis want dit is zonde geld. Maar op concours moet hij t leren. Dat geld investeer je niet in winstpunten maar in scholing. Als hij wisselvallig is heb je toch niks aan punten want je kan toch niet over.

En deze dan:
Ik reed 4 weken geleden ons eerste parcours na de blessure van mijn paard. Hij vond het fantastisch ( en ik ook) en sprong moeiteloos foutloos rond. Stijlcijfer: 59.5. Geen idee waarom, kwam goed mee, hang niet in zijn mond ( mijn paard is zo licht als een veertje voor), afstanden klopten, maar we hadden 1 luchtsprong omdat meneer iets te vroeg ging. Ik vond het echt een super rondje, en heb enorm genoten, maar toch baal ik dat ik na zo'n rondje zonder winst naar huis ga, en dat ik dus niet weer waarom ik zo'n laag cijfer gekregen heb. Dat is voor mij tekenend hoe het nu gaat, en dat is dus demotiverend.
Helemaal als je ziet dat iemand die zijn paard vol in de martingaal heeft hangen, hem continue prikt met zijn sporen, en mept met een zweep ( ik rijd zonder martingaal sporen en zweep) 76 stijlpunten krijgt en hiermee de hoogste score van de dag rijdt. Parcours was wel netjes, maar dan gaat het de jury dus blijkbaar alleen daarom, en niet hoe dit behaald wordt.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:47

@sann: dus de springsport moet naar een hoger nivo? Dan kan er beter een klasse voor de B uitgeschreven worden, dan pas kunnen ze het nivo van de B echt verhogen. Het is niet voor niets een beginnersklasse. Je bent nog lang niet uitgeleerd als je naar het L over mag. Maar over stappen motiveert om verder te leren, blijven hangen niet in mijn ogen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:54

Heb je ook een filmpje gezien madelein? want voelen kan iets heel anders zijn dan dat het eruit heeft gezien.

Of je wel of niet een martingaal, zweep of sporen bij hebt, heeft niks te maken met de rijstijl. Hoe je die gebruikt kan je rijstijl beïnvloeden. Daar hadden ze die persoon eventueel op moeten afstraffen, maar ja ik ben geen jury en heb ook niks gezien.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:55

Er is toch een klasse voor de B

En jij zegt ik had een fantastisch rondje. Maar heb je het gefilmd en heb je kritisch teruggekeken.
Ik ben zelf jury, instructeur en fanatiek wedstrijd amazone. En ik weet dat dingen soms anders voelen dan het er uit zien. Dat is ook wat bedoel met zelfreflectie. Misschien voelde de afstanden goed voor jou maar was het misschien telkens net wat groot of was er wat aan te merken op de wijze waarop je reed.

Overigens zie ik niet wat er mis is met een martingaal gebruiken en waarom je daarom minder punten zou moeten krijgen.
Wellicht gaf ze hem telkens net dat tikje op het juiste moment om haar heel groene paard net te ondersteunen. Ik weet het niet, was er niet bij, maar dat zijn wel mogelijkheden.

En mijn ervaring is dat ik ook heel veel verongelijkte mensen zie op concours over te weinig punten, maar op een heel enkele uitzondering na denk ik rsja die weinig was gewoon terecht. Het was ook niet top.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:58

Ja, BB...maar daar rij je niet voor punten. Ik ben wel voor een klasse 80 cm voor de B uit, waarin je net als in de B stijlpunten krijgt, en genoeg punten moet hebben om over te kunnen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:02

BB is zonder punten om zo toegankelijk mogelijk te zijn. Overigens ligt dat wel maar net waar je start. De meeste plekker waar ik kom krijg je gewoon stijlpunten in de BB

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:06

_lautje_ schreef:
Maar bar, je zegt het zelf ook ik hou hem nu thuis want dit is zonde geld. Maar op concours moet hij t leren. Dat geld investeer je niet in winstpunten maar in scholing. Als hij wisselvallig is heb je toch niks aan punten want je kan toch niet over.

Klopt, op concours moet ze het leren. Deze zou eigenlijk iedere week parcours in moeten maar daarvoor ontbreekt de tijd ivm studie. En van een overgang naar de L is nog lang geen sprake.
Maar ik blijf erbij dat, ook al heb je niet de ambitie of de ervaring om snel over te gaan, de winstpunten een soort van beloning zijn. Je kunt nog zo fijn gereden hebben, maar zonder winstpunten gaat daar de lol gauw van af. Want de winstpunten geven toch ook een gevoel van progressie. Daarom gaan wij niet meer voorlopig. We kunnen niet zo vaak gaan als het paard nodig heeft en minder heeft geen zin dat levert alleen maar frustraties op.
Dan liever geld uitgeven aan les en oefenparcoursen en SGW's.

Met deze regeling moet je wel echt een super stabiel paard hebben want het is gewoon een feit dat het halen van een winstpunt als je een balk hebt praktisch onmogelijk is geworden. In een dressuurproef kun je je nog een fout veroorloven, in het springen niet meer. En het is B (beginner), dat kan ik niet vaak genoeg benadrukken. Beginners (en dat geldt voor zowel paarden als ruiters) maken fouten.

Daarnaast vind ik het ook redelijk betuttelend van de KNHS. Ik mag toch hopen dat de meeste mensen in staat zijn om te beoordelen wanneer ze klaar zijn voor een hogere klasse. En ben je dat niet, dan kom je jezelf gauw genoeg tegen in die hogere klasse. Eigen verantwoordelijkheid noem ik dat.

Ik voel veel meer voor het optrekken van het aantal te behalen winstpunten voordat je naar een hogere klasse mag. Maak er dan 15 of 20 van ipv 10.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:12

Hier in de buurt geen punten bij de BB. Ben dat eerlijk gezegd ook nog nooit tegen gekomen, dat er gepunt werd. Zou wel goed zijn om in te voeren, dan weet je iig of het zin heeft om B te gaan starten, of dat je beter nog even door kan trainen.

Bar: zo werkt het voor mijn man ook. Als hij geen winst meer kan rijden in het B springen rijdt hij wel lekker verder in het SGW. Daar komen de punten (nu L) veel makkelijker binnen. Kan hij straks altijd nog via een omweg L springen starten, door de punten in de SGW.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:12

_lautje_ schreef:
BB is zonder punten om zo toegankelijk mogelijk te zijn. Overigens ligt dat wel maar net waar je start. De meeste plekker waar ik kom krijg je gewoon stijlpunten in de BB

Ik ken in Overijssel geen enkel ch waar je stijlpunten krijgt in de BB helaas.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:21

Bar schreef:
_lautje_ schreef:

Ik ken in Overijssel geen enkel ch waar je stijlpunten krijgt in de BB helaas.

Snorrewind heeft prijzen en stijlpunten in het BB

Daarbij is het nu (volgens mij) mogelijk om een officiele klasse uit te schrijven voor het BB, waarin stijlpunten en prijzen gegeven moeten worden. Ik zie dit alleen nog weinig verenigingen doen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:27

Hier ook niet.

Hier in België hebben we (had ik geloof ik al eerder gemeld) wel die rijstijl springparcoursen. Je mag zelf weten welke hoogte je springt (is tot 1.20m.) en elke sprong wordt apart beoordeeld. Daar heb je wel wat aan alhoewel ik het daar dan weer belachelijk vindt dat er zoveel aandacht aan de presentatie wordt besteed. Na het parcourslopen staan alle ouders, grooms, de laarzen weer te poetsen want een zandkorreltje is al foute boel.

En die beoordeling in de B is hier in de regio (Nederland) echt wel laag, veel te laag. Ik ken overigens genoeg professionele springruiters die expres uit het Z blijven om B te kunnen blijven starten.

Wat is eigenlijk niet snap is dat er SGW-ruiters zijn die een hekel hebben aan een springparcours? Hoe doe je dat dan in het parcours van de wedstrijd?

Bij sommige paarden is een balk in de B af en toe lastig te vermijden. Wij hebben er één die slordig wordt als het laag staat. Dan laat hij hier en daar eens een been hangen. Hij is M springen en 1* SGW dus hij kan het echt wel.

Zondag gaan er twee mee op concours in het L en in het M. Ben benieuwd hoe daar gepunt gaat worden in de B.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:31

_lautje_ schreef:
Maar even advocaat van de duivel zijnde, balken zijn vaak het gevolg van. Een keer een pechfout kan, maar meestal komt het uit het rijtechnisch aspect. En dan is 63 strafpunten gewoon terecht.
Dit is wat ik bedoel met zelfkritisch zijn. Een jury denkt niet die ga ik expres laag punten omdat ze een balk heeft, nee hij ziet dat er verbetering nodig is. Dus is het nog niet top. Dus geen top punten.

Wat balkjes betreft, beide denk ik. Je kunt een paard natuurlijk een 'balk aan zijn broek rijden' op verschillende manieren. Dat zal vaak gebeuren.
En dan heb je paarden die fijn passend bij de sprong komen, netjes bij elkaar en netjes springen.... En gewoon een balk naar beneden butsen. Beide gebeuren mij. Wij horen dus ook echt niet thuis in het L.

Wat winstpunten betreft heb je ergens wel gelijk. Ze dienen om te kunnen promoveren en eigenlijk niet als stikker voor goed gedrag zoals op de kleuterschool. In theorie klopt dat ook wel echt. Maar in de praktijk voelt het ook zonder ambitie voor de volgende klasse toch anders :j in de praktijk wil je eens in de zoveel tijd toch gewoon een keer die stikker krijgen op je rapport......

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:32

Hoe jan dat susan via het crossen je pinten halen voor het springen?

Overigens ben ik het er niet mee eens dat je nu een heel stabiel paard nodig hebt voor punten.
Ik heb een complete neuroot die echt wel eens een paal trapt door z'n heetheid. Toch liep dat paard rustig 80 stijlpunten.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:33

Met die laatste opmerking sla je voor mij de spijker op zijn kop pol013!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:34

Maar de jury weet niet wat jij vorige week hebt gereden. Die beoordeeld wat hij nu ziet.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:38

_lautje_ schreef:
Maar de jury weet niet wat jij vorige week hebt gereden. Die beoordeeld wat hij nu ziet.

Vaak weet een springjury dat helaas wel :+
Bij ons in de regio/kring zitten dezelfde jury's week in en week uit in de jurywagen...
Iets wat het springforum overigens onderkent en als probleem ervaart.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:41

Bar schreef:
_lautje_ schreef:

Vaak weet een springjury dat helaas wel :+
Bij ons in de regio/kring zitten dezelfde jury's week in en week uit in de jurywagen...
Iets wat het springforum overigens onderkent en als probleem ervaart.

Klopt, geven de jury's ook zelf toe.

Zit jij op je telefoon Lautje? Ik snap die ene zin even niet? :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:53

_lautje_ schreef:

En daarom mag de eis dus iets naar beneden. Dat het op een goede dag net wel haalbaar is ipv praktisch niet.
Vindt 7,5 sowieso een gek signaal. In de meeste tellingen is een 6 een voldoende.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:57

Ik krijg wel vaak stijlpunten in het BB maar de uitslagenlijst komt nooit online.
Even terugkijken naar waar ik sta ten opzichte van de andere BB starters is er dus niet bij :')
En soms denk ik ook "sjips wat waren mijn stijlpunten ook alweer".
Ik weet dat we nog als "beginners" het parcours rond gaan. Merrie is of kijkerig en kruipt onder de sprong of trekt juist enorm aan.
De middenweg moet nog worden gevonden :Y)
Feedback op de coupon of het na kunnen kijken van je plaatsing/stijlpunten lijkt mij persoonlijk erg prettig.

De grens omhoog in de B is prima, maar dan wil ik wel weten wát ik moet doen om mijn stijlpunten te verbeteren.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:02

Ja is gefilmd en op die luchtsprong na ( waarbij ik ook scheef boven het paard kwam) zag het er netjes uit. Vond mijn instructeur ook. Zijn natuurlijk altijd kleine puntjes, zo mocht hij voor het mooie nog wat meer terug voor de sprong, maar dat lijkt me niet zo'n lage beoordeling waard.