Bitloos starten in de M1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:12

Judith_VB schreef:
-O- vallen ze door de mand mocht het bitloos niet lukken -O-

Een bit is geen garantie voor een juiste/goede rijstijl :n :O ook die ruiters vallen dan door de mand :=

Sorry was laat.

Ik bedoel meer dat mocht het zo zijn dat M-oefeningen niet lukken zonder bit, volgens het skala, het in de M van zelf stopt. Het reguleert zichzelf dan toch dus waarom niet gewoon openstellen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:01

Judith_VB schreef:
-O- vallen ze door de mand mocht het bitloos niet lukken -O-

Een bit is geen garantie voor een juiste/goede rijstijl :n :O ook die ruiters vallen dan door de mand :=

Dus precies hetzelfde als met bit.

PreHungaro

Re: Bitloos starten in de M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 13:57

Ik heb zojuist weer een mail gestuurd naar de KNHS in de hoop op wat meer duidelijkheid.
Misschien is het inderdaad een idee om een extra topic te openen.

Of bitloos nou wel of niet vriendelijker is is een eindeloze discussie vrees ik. Het ligt allemaal aan de ruiter zelf. Mijn Fjord loop gewoon vele malen beter zonder dan met bit. En doordat hij dus makkelijk nageeft kan ik ook veel stiller zijn met mijn hand. Dus in mijn geval is bitloos uiteindelijk vriendelijker.

Ik denk dat zowel een ruiter die met als zonder bit rijd zichzelf tegenkomt als het rijden niet in orde is.
Waarschijnlijk start ik mijn eerste M wedstrijd HC om toch te kunnen vergelijken als ik daarna toch besluit om met bit in de M1 te starten. In mijn principe was mijn doel 1 winstpunt daarna zijn we klaar. Maar nu het zo goed gaat moet ik wel toegeven dat het steeds meer begint te kriebelen!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:29

Goed dat je er een mail achteraan gestuurd hebt. Ik ben benieuwd of je dit keer een professionelere reactie krijgt.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:34

ben ook zeer benieuwd wat je voor antwoord krijgt, zijn stees meer mensen die bitloos rijden, je kan dat gewoon niet negeren

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:30

Heb je gevraagd naar de cijfers van bitloos? :D

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:11

Heb je al antwoord gekregen?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 17:22

Ik heb inderdaad gevraagd naar de manier waarop ze het aantal ruiters op dit moment bijhouden.
Helaas nog geen antwoord gekregen :(

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 19:02

Eindelijk een reactie:

Enkele jaren geleden is er een testevenement georganiseerd op het KNHS-centrum in overleg met de vereniging Bitloosrijden waar beoordeeld is in hoeverre bitloosrijden op te nemen is in de dressuursport. Deze avond is er gereden door verschillende combinaties in de klasse B t/m Z1. Deze proeven zijn beoordeeld door een jury op de gebruikelijke wijze. Daarnaast zijn deze proeven geobserveerd door de KNHS-disciplinecommissie dressuur (deskundigen op het gebied van de dressuur). Tevens heeft een dierenarts de diverse optomingen beoordeeld op vriendelijkheid en inwerking. Op basis van de bevindingen van deze avond hebben we een aantal bitlozeoptomingen vastgesteld. Voor wat betreft de conclusie aangaande de haalbaarheid van bitloos dressuur rijden hebben we vastgesteld dat dit lastig is volgens het scala van africhting op basis waarvan combinaties gereden moeten worden en beoordeeld worden nationaal en internationaal. We hebben in overleg met de KNHS-disciplinecommissie besloten bitloosrijden toe te staan t/m de klasse L2. Dit besluit is genomen op basis van het feit het komen tot verzameling (wat in de klasses na de L2 gevraagd wordt) niet op correcte wijze via het scala van africhting verkregen kan worden. Dit is een weloverwogen besluit geweest.

Vertrouwende je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:04

Stom scala :+

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:28

Het is ook alsof de partijen langs elkaar heen praten, of ligt dit aan mij? Zo is het een non issue: Er is geen discussie, wij hebben besloten.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:35

Ik heb niet gehoord van veranderingen die binnenkort gaan komen op dat gebied. Maar misschien zou je een heel ''licht'' bit kunnen proberen, waar je paardje net zo op reageert als bitloos

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:42

Nee hoor, niet stom skala....:

Met behulp van de Schwung en het recht richten is het mogelijk een paard te motiveren om meer gewicht op zijn achterhand te gaan dragen. Dat dragen van meer gewicht op de achterhand heet verzameling. Beide achterbenen worden gelijkmatig in de richting van het zwaartepunt van het paard opgetild en weer neergezet. Door de toenemende kracht van het paard kan het paard zich meer gaan buiden in zijn gewrichten van de achterhand (Hankenbiegung). De croupe van de achterhand daalt daardoor iets, de oprichting in de voorhand neemt tegelijkertijd toe. De drafpassen of galopsprongen van het paard worden door het toegenomen buigen en strekken van de gewrichten van de achterhand meer verheven.
http://www.bokt.nl/wiki/Skala_der_Ausbi ... erzameling

Volgens de KNHS kan dit niet zonder bit.... Maar laat verzameling nou net om de kracht in de achterhand gaan. Dus ik weet niet waarom ze met zoiets een argument willen neerzetten :? Nooit geweten dat je met het bit de spieren in de achterhand traint :')

Daarnaast kan je toch nooit winstpunten in de L2 ontvangen zonder klaar te zijn voor starten in de M?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:22

Ze zeggen niet dat het niet bitloos kan.. Ze zeggen dat het bitloos niet op de correcte wijze kan ;)
En tja als t Skala dat zegt dan is dat gewoon hoe dressuur is.. en kun je bitloos dus niet verder komen dan L2.. dan kun je zeggen stom Skala maarja.. k mag ook niet zonder zadel starten.. Hoe goed mn paard dan ook loopt.. Zo is dressuur gewoon niet

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:29

Het Skala zegt dat niet, in die tijd was er geen bitloos ook voor zover ik weet, dus logisch dat ze daar niet van zijn uitgegaan. Maar de KNHS zegt dat het bitloos niet op de correcte wijze kan.
Maar geeft daar verder geen enkele argumentatie bij. Wat mij dus doet afvragen wat zij de correcte wijze vinden en waarom je daar een bit bij nodig zou hebben.

Ook vreemd omdat er bitloze combi's HC starten en dan wel gewoon in de M winstpunten scoren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:38

Kromme regels. Als het niet kan, dan krijg je dus nooit geen punten en promoveer je niet. Wat is dus het probleem..? :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:47

Maar dan kom je toch vanzelf weer bij het punt dat als combinaties het gevraagde niet kunnen tonen ze ook geen winstpunten gaan rijden en niet zouden promoveren?
Waarom zou je het dan niet gewoon toestaan?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:56

Als ik het skala bekijk zie ik in principe niets waarvoor het bit een vereiste moet zijn. De ervaring leert echter (in mijn geval tenminste) dat bitloze combinaties over het algemeen minder goed aan het skala voldoen dan de gewone bitrijders. Uiteraard zijn hier in beide groepen uitzonderingen bij. Ik kan me zo voorstellen dat ook de ervaring is van de KNHS.

Overigens:
Nageeflijkheid is losgelatenheid in het nek en kaakgewricht, ontstaan vanuit een vermeerderd ondertredende achterhand. Het paard ontspant zich in het nek en kaakgewricht en laat zo de hulp doorkomen.

Hiermee kom ik op een Paard&Sport artikel uit 2010:
Wanneer bitloos geintegreerd moet worden in de reguliere dressuur vormt het begrip aanleuning een probleem. Zoals het begrip aanleuning in de nationale en internationale dressuur wordt gehanteerd, is een ander soort aanleuning dat die verkregen met een bitloos hoofdstel. Volgens de principes van de int. discipline dressuur kan de ontwikkeling van een paard tot een happy athlete alleen verkregen worden door het gebruik van een bit. Acceptatie van het bit is een belangrijk aspect voor het goed gaande paard. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard alleen daarmee nek- en kaakgewricht los kan maken om te komen tot het einddoel.

fransje23 schreef:
Maar dan kom je toch vanzelf weer bij het punt dat als combinaties het gevraagde niet kunnen tonen ze ook geen winstpunten gaan rijden en niet zouden promoveren?
Waarom zou je het dan niet gewoon toestaan?

Omdat het natuurlijk niet de bedoeling is dat we allemaal op een manier gaan rijden die incorrect wordt geacht. Je kan wel zeggen; dan rijden ze geen winst, maar er is natuurlijk een reden dat je alleen winst rijdt als je het wél correct doet: omdat dit natuurlijk beter is voor het paard.
Als het echt zo is dat je bitloos niet correct kan rijden is het toestaan van bitloze combinaties dus alleen maar aanmoediging voor het incorrect rijden van je paard.
Het erge is niet dat je geen winstpunt haalt, het erge is dat je paard niet correct loopt (waardoor je dus geen winst rijdt).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:03

Dat is net zo ongefundeerd als de reden die de KNHS aandraagt.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:05

Het is dan ook gebaseerd op de reden die de KNHS aandraagt ;) . Die volgens mij niet geheel ongefundeerd is trouwens. Ze hebben toch speciale dagen in het leven geroepen om dit te onderzoeken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:06

pff wat een gedoe zeg.....ik zeg gewoon aanmelden en proberen!
word je alsnog uitgesloten , dan heb je wel n keigoede demo kunnen geven dat het ook anders kan in de m!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:27

kwita schreef:
word je alsnog uitgesloten , dan heb je wel n keigoede demo kunnen geven dat het ook anders kan in de m!

Zo werkt dat natuurlijk niet :+ de jury's zien heus wel dat je bitloos rijdt en als je dan niet als HC deelnemer staat mogen ze je gewoon uitsluiten omdat je niet aan de eisen voldoet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:45

kwita schreef:

Je kan natuurlijk ook een demo aanvragen bij de betreffende manege. ;) Dat je in de pauze een bitloze M proef of hoger laat zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:44

Gruis schreef:
Het is dan ook gebaseerd op de reden die de KNHS aandraagt ;) . Die volgens mij niet geheel ongefundeerd is trouwens. Ze hebben toch speciale dagen in het leven geroepen om dit te onderzoeken.

Nee, ze hebben 1 dag mensen opgetrommeld die eventueel bitloos zouden willen starten, tijd hadden en zijn en daar een conclusie aan verbonden.

Het is natuurlijk een mooie nederlandse polderoplossing tot L2. Ik gok dat ze in de eertse instantie dachten dat mensen die bitloos rijden toch nooit zoveel winstpunten zouden scoren dat ze zouden mogen promoveren naar het M.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:47

Dan kun je dus net zo goed HC in de M starten, maar je doel bereik je niet door het op een concours te tonen.
Veel Ruiters en amazones hebben bovendien geen behoefte aan zo'n clinic, die komen vooral voor hun eigen wedstrijd.