Koudbloed aan de startlijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:55

liedje89 schreef:
@denisesilver: Maar wat is dan mooi, ik vind een functioneel paard niet altijd een mooi paard. Ik vind veel vrij functionele KWPNers bijv een vrij saai uiterlijk hebben, k vind de mooiste friezen trouwens ook niet altijd de meest functioneel gebouwde friezen.
En ik zie het bij tuigers trouwens ook totaal niet, omdat ik nog steeds niet helemaal begrijp wat daar de bedoeling nu is :').

Ik bedoel mooi als in mooie bouw, kheb het even een keer niet over het lopen en de functionaliteit (?) :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:58

Nies_ schreef:
Nadiine__x schreef:
Maar als jullie een betere same vatting kunnen schrijven die niet partijdig is, ga je gang, dan kan er daarna alsnog een slotje op ;)

Mijn samenvatting? Je kunt met deze paarden gerust starten, maar hou er rekening mee dat je op een "slecht" paard zit. Winstpunten zul je heus kunnen rijden met goede training, maar verwacht niet elke wedstrijd prijs te hebben in het Z. Dan ben ik dus iemand die een fjord start in de dressuur. Ik train voor een ruim winstpunt, dan bestudeer ik de concurrentie eens en dan weet ik wel wat de plaatsing ongeveer zal gaan worden, soms win ik wat, maar ga er niet vanuit als de rest op goede dressuurpaarden zit die ze ook goed voor elkaar hebben, daar valt gewoon niet tegenaan te rijden en dat kun je ook niet van zo'n dier verwachten.

En dat probleem heb je evenzeer met een ander type warmbloed dan de tegenwoordige geweldenaars. Ik start met een NRPS'er met veel arabierenbloed en ook een typische arabieren bouw. Ik moet de talentvolle warmbloeden die goed voor mekaar zijn ook voor laten gaan... :) Daar kan mijn ukkie niet tegen op. Maar dat betekent niet dat we ze niet het vuur aan de schenen kunnen leggen op een goede dag (en zo nu en dan zelfs winnen.)
En imo moet dat dan ook je doel zijn als je met een minder talentvol paard start, of dat nu een koudbloed of een warmbloed betreft.

Nies_

Re: Koudbloed aan de startlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:59

Inderdaad.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 00:01

denisesilver schreef:
xSogno schreef:
Het kan toch dat ze dat vind? Mag toch? Dan hoeft ze natuurlijk niet te lopen verkondigen dat specifiek jouw paard lelijk is, dat zou inderdaad niet leuk zijn. Maar ik heb eerlijk gezegd ook bij de 736363 bruine kwpner ook dat ik denk, wat saai :o , vind er weinig ECHT leuk. Dat ga ik natuurlijk niet in itp topics vermelden, dat zou niet leuk van mij zijn, maar ik kan er verder niet zo veel aan doen dat ik ze niks vind. Jij mag mijn vlekkenpaard best een koe vinden hoor, maar als je het de moeite vind om me even te komen vertellen hoe lelijk hij is vind ik dat heel wat anders.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je, lijkt mij, wel over de bouw kan zeggen dat een paard (voor dat ras) mooi is ook al ligt het niet in je 'genre'. Ja, ik noem een bonte een koe (sorry!),maar ik zie nog wel of het paard een mooie bouw heeft of mooi getekend is.

Geef je gelijk in het bruine, ik houd van paarden met aparte kleurtjes en aftekeningen etc. :3

Tsja mooie bouw is wat sommigen dingen betreft ook nog subjectief. Zo zie ik bij bijvoorbeeld welsh cobs wel eens ruggen die ontzettend ingezakt zijn, dat ik denk dat kan nooit goed zijn, maar dat schijnt toch zo te horen. Ik vind het heerlijk dat mijn twenter lekker breed aan het worden is mijn stalgenoot kijkt er met verafschuwing naar.
Mijn paard heeft sinds kort een nieuw weidegenootje, ik schrok ontzettend van dat beest. Zo smal gebouw, niet mager maar gewoon zo smal en vierkant. Maar zijn baas is een handelaar in dressuurpaarden en volgens hem wordt het een dressuurtopper.
Opzich kan ik een correct gebouwd paard best herkennen en apprecieren hoor, daar niet van.

Maar heel veel is ras en persoonsafhankelijk.

Iemand mag van mij best vinden dat ik mijn Tinker voor de kar moet zetten, dat moet men zelf weten. Imo is het alleen niet nodig om respectloos te zijn naar andere mensen en hun paarden. Warmbloed en koudbloed maakt niet uit. Het jammer dat men zo venijnig tegen elkaar moet doen. Sommigen mensen reageren juist heel positief.

Ja hebt een paar van die ouderwetse denkers, die je aankijken, wat moet je hier met je boerenknol? En een gemiddelde Tinker zal waarschijnlijk nooit zo ver komen als een goedgefokte KWPNer, maar daarvoor moet je ook niet met je koudbloed willen starten en als het je wel lukt is dat mooi meegenomen.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 20-07-14 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 00:01

Ayasha schreef:
Nies_ schreef:
Mijn samenvatting? Je kunt met deze paarden gerust starten, maar hou er rekening mee dat je op een "slecht" paard zit. Winstpunten zul je heus kunnen rijden met goede training, maar verwacht niet elke wedstrijd prijs te hebben in het Z. Dan ben ik dus iemand die een fjord start in de dressuur. Ik train voor een ruim winstpunt, dan bestudeer ik de concurrentie eens en dan weet ik wel wat de plaatsing ongeveer zal gaan worden, soms win ik wat, maar ga er niet vanuit als de rest op goede dressuurpaarden zit die ze ook goed voor elkaar hebben, daar valt gewoon niet tegenaan te rijden en dat kun je ook niet van zo'n dier verwachten.

En dat probleem heb je evenzeer met een ander type warmbloed dan de tegenwoordige geweldenaars. Ik start met een NRPS'er met veel arabierenbloed en ook een typische arabieren bouw. Ik moet de talentvolle warmbloeden die goed voor mekaar zijn ook voor laten gaan... :) Daar kan mijn ukkie niet tegen op. Maar dat betekent niet dat we ze niet het vuur aan de schenen kunnen leggen op een goede dag (en zo nu en dan zelfs winnen.)
En imo moet dat dan ook je doel zijn als je met een minder talentvol paard start, of dat nu een koudbloed of een warmbloed betreft.

Beide quotes, niets aan toe te voegen! Behalve dat ik het waarschijnlijk ook ga ervaren, met mijn kleine e-pony nrps'er tussen de paarden.

Dus wat dat betreft zijn we zeker niet vooroordelend over dat koudbloeden lager scoren in de sport :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 00:03

liedje89 schreef:
@Denisesilver: Dan ben je het toch juist niet eens? :o?

Haha je zal me vaak tegenstrijdige antwoorden zien geven
Mijn moeders paard krijgt het gros van de ruiters die er op hebben gezeten/zitten niet fel genoeg voor de oefeningen, ik krijg dit wel voor elkaar (erg penny dit :+ ), maar zou voor het echte oefeningen rijden er vaker op moeten zitten, tis immers mijn moeders paard die haar puur recreatief rijdt. De merrie is hierdoor niet verder dan M2 gekomen.

Btw als jullie mijn afkortingen (kheb, kmoet etc.) irritant vinden gewoon zeggen dan typ ik voluit ;)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 00:05

Aansluitend op Geryon. Waar ik dan benieuwd naar was, zijn juryleden dat misschien wel? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat er juryleden zijn die scores geven voor hoeveel het op een goed gebouwde, goed bewegende top KWPNer lijkt. (Even als voorbeeld dus) (En dit zou dan dus ook ten nadele kunnen zijn voor pony's, haflingers of dus koudbloeden) Ook al zou een jurylid toch echt neutraal moeten zijn. Maar voor zover ik in dit topic heb gelezen, valt dat dus heel erg mee.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 00:06

Geryon schreef:
Gelukkig hoef je niet te winnen voor een winstpunt nee :D

Eens, al moet je wel ervoor gaan te winnen *\o/*

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 00:07

JewEmm schreef:
Aansluitend op Geryon. Waar ik dan benieuwd naar was, zijn juryleden dat misschien wel? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat er juryleden zijn die scores geven voor hoeveel het op een goed gebouwde, goed bewegende top KWPNer lijkt. (Even als voorbeeld dus) (En dit zou dan dus ook ten nadele kunnen zijn voor pony's, haflingers of dus koudbloeden) Ook al zou een jurylid toch echt neutraal moeten zijn. Maar voor zover ik in dit topic heb gelezen, valt dat dus heel erg mee.

Er is niet zoiets als een neutraal jurylid, jammergenoeg -O-

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 00:09

Even een quote tussendoor: als je van je rivalen kan winnen is 1 keer al genoeg, betekend niet dat je het daarbij moet laten :3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 00:11

Ik heb niet het ide dat ik minder punten krijg dan ik verdien ondanks dat het geen talentvolle kwpn'er is. :) gewoon netjes rijden. Dan krijg je op een uitzondering na echt je punten wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 00:11

Sommige in dit topic komen op mij over alsof ze denken dat de kwpn'ers het allemaal even uit zichzelf doen ;) was t nar zo'n feest :') mijn springgefokte kwpn puppy heeft behoorlijk moeite met dressuur, ga ik nooit hoog mee eindigen en ja, we zijn er al is uitgereden door een fries.. Waarom zou een koudbloed gelijk moeite met alles hebben en een warmbloed het allemaal vanzelf doen? de vooroordelen gaan over en weer zo...

en ja, ik heb ook haflingers, friezen tot Arabieren en dravers gereden, elk paard had wel iets waar ie beter in was dan de ander, waardeer die pluspunten, maar het is niet onmogelijk om die 'minpunten' te trainen?

Wat mij ook opvalt is dat de koudbloedeigenaren hier er gelijk vanuit gaan dat de warmbloedeigenaren op hun neerkijken ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 00:30

JewEmm schreef:

Een enkeling zal vooroordelend zijn. Maar de rest echt niet.. Ookal wordt dat vaak gezegd door ruiters van koudbloeden, friezen, ponys tussen de paarden etc. Zij krijgen minder punten omdat ze niet evenveel verdienen als de even goede ruiter met het betere paard. Niet omdat de jury het ze misgunt, of het lelijk vindt enz.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 07:31

Juryleden zijn ook maar mensen.. Ja, je zult er treffen die je paard niks vinden en sommige daarvan zullen al dan niet expres lager punten. Echter zullen er ook zijn die je paard helemaal geweldig vinden of het super knap vinden en dan krijg je weleens punten cadeau. Dat is nu eenmaal zo, of je nou op een goed paard zit of op een ezel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:34

imo heb je overal goede en slechte paarden. Je hebt kwpn'ers die kunnen lopen, en je hebt er die het niet kunnen. Idem als in de trekpaarden.
mijn twee zijn heel verschillend. Mijn oudste is een nerveus huppelkonijn. Superlicht, elektrisch aan het been, blinkt uit in overgangen en showen. Voltje tien meter in verzamelde galop is geen probleem voor haar. Overgangen stap-galop vind ze zaalig. Zolang het maar kort en krachtig is, en ze kan show geven. En ja, dit alles is verzameld en nageeflijk.
echter is ze zelf vrij kort gebouwd met relatief korte beentjes. Lengte in de passen,verruimen etc vind ze erg moeilijk. Zijgangen in stap kan ze prima, in draf heeft ze lengte te kort.

mijn jongte is groooooooot en lang. Die kan wél ruimte nemen in de passen, en blinkt uit in de zijgangen.Die kan ik prima opzij zetten ,lichaamsdeel dat ik wil, hoe moeilijker hoe leuker ze het vind.
beest is super flexibel, net een elastiekje, Maar haar galop is bagger (veel paard, weinig beheersing :D) en verzameling vind ze dan weer erg moeilijk.

maar dit heb je imo ook in de gewone dressuurpaarden. Vriend van me heeft eentje van 1.80 staan, heeft aanleg, maar is ook beter in het verruimen dan in het verzamelen. Ik zal niet zeggen dat hij het gemakkelijker heeft op de zijne dan ik op de mijne. Maar natuurlijk, als dat paard loopt past het beter in het dressuurplaatje dan als mijn tank loopt. Ook al zijn ze hetzelfde uitgevoerd ...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:11

liedje89 schreef:
JewEmm schreef:
Ik las ergens dat iemand vind dat elk paard B/L moet kunnen en dat dat goed is. Ik ben zelf van mening dat dit ook nog voor M geldt. Zeker M1 nog, daar zitten oefeningen in waarbij je je paard echt soepeler maakt. Maar ik denk wel dat dit al op de grens zit voor de max van een heleboel paarden.

Paarden of combinaties (of ruiters)? Ik denk dat M2 en Z nu ook niet perce een bezwaar moet zijn, ik bedoel welke oefeningen zitten daar nu in die echt fysiek het uiterste vragen van een

Als je het zo zegt... ben ik het eigenlijk met jullie eens. Het is gewoon dat ik geen enkele, nee echt geen enkele (!!!) koudbloed heb zien lopen die een normale (dus met winst) L/M proef kan neerzetten. Hierdoor heb ik eigenlijk altijd het gevoel gehad dat zulke paarden ook niet meer dan dat KUNNEN. (Tot dat ik het zie, uiteraard).

Maar als ik me dan bedenk day alle combinaties die ik ken geen lessen hebben en maar wat door de bak sloffen, tja daar word menig KWPN paard nog lomp en niet-wedstrijdwaardig van.

Voor mijn gevoel zijn het altijd arme paardjes geweest die snel moe zijn van een normale dressuurtraining (wat overgangen en tempowisselingen) maar als ik me dan dan bedenk wat die paarden altijd voor training hebben... (uitrit stap van 1 uur, koetstochtje van 3 kwartier, dagje rust en in alle gevallen hier gewoon geen 1 degelijke dressuurtraining in de maand. :+

Maar als ik het zo verder lees zie ik toch dat het blijkbaar kan, ik heb gewoon een verkeerd beeld.
De trekpaarden die ik allemaal heb gereden (incidenteel, stuk of 15) waren na 20, soms 30 minuutjes (voor mij) warmrijden al drijfnat of buiten adem en 'klaar'. Dit leek me eigenlijk doodnormaal...

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:52

iemand bij me in de les rijd al jaren friezen en brengt ze ook stuk voor stuk uit in het Z en scoort goed. wbt punten bij de jury`s, .
ze kan zelf erg goed rijden , ook is dat een punt. zo haal je meestal alles uit je paard/koudbloed wat er in zit (of niet.... ;) )

ik vind het zelf altijd wel leuk als er weer eens wat "anders" start.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:10

Friezen zijn geen koudbloeden .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:26

xSlvna schreef:
liedje89 schreef:

Paarden of combinaties (of ruiters)? Ik denk dat M2 en Z nu ook niet perce een bezwaar moet zijn, ik bedoel welke oefeningen zitten daar nu in die echt fysiek het uiterste vragen van een

Als je het zo zegt... ben ik het eigenlijk met jullie eens. Het is gewoon dat ik geen enkele, nee echt geen enkele (!!!) koudbloed heb zien lopen die een normale (dus met winst) L/M proef kan neerzetten. Hierdoor heb ik eigenlijk altijd het gevoel gehad dat zulke paarden ook niet meer dan dat KUNNEN. (Tot dat ik het zie, uiteraard).

Maar als ik me dan bedenk day alle combinaties die ik ken geen lessen hebben en maar wat door de bak sloffen, tja daar word menig KWPN paard nog lomp en niet-wedstrijdwaardig van.

Voor mijn gevoel zijn het altijd arme paardjes geweest die snel moe zijn van een normale dressuurtraining (wat overgangen en tempowisselingen) maar als ik me dan dan bedenk wat die paarden altijd voor training hebben... (uitrit stap van 1 uur, koetstochtje van 3 kwartier, dagje rust en in alle gevallen hier gewoon geen 1 degelijke dressuurtraining in de maand. :+

Maar als ik het zo verder lees zie ik toch dat het blijkbaar kan, ik heb gewoon een verkeerd beeld.
De trekpaarden die ik allemaal heb gereden (incidenteel, stuk of 15) waren na 20, soms 30 minuutjes (voor mij) warmrijden al drijfnat of buiten adem en 'klaar'. Dit leek me eigenlijk doodnormaal...

+:)+

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:40

heeft dat niet met conditie te maken, en dat ze daardoor niet kunnen, dat heeft niks met ras te maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:04

Kwestie vn uithouding,mijn paarden lopen wel een uurtje les mee, maar ik las idd wel regelmatig adempauzes in. Als ik alleen rij rij ik een halfuurtje intensief.
Maar, een dagrit vn 30 km hebben ze geen probleem mee (stap op het verharde,galop op onverharde stukken).
Mer mijn oudste heb ik 85 km gereden in twee dagen, zonder hoefijzers, samen met "gewone" paarden.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:07

missanita84 schreef:
iemand bij me in de les rijd al jaren friezen en brengt ze ook stuk voor stuk uit in het Z en scoort goed. wbt punten bij de jury`s, .
ze kan zelf erg goed rijden , ook is dat een punt. zo haal je meestal alles uit je paard/koudbloed wat er in zit (of niet.... ;) )

ik vind het zelf altijd wel leuk als er weer eens wat "anders" start.

Cyrina schreef:
Friezen zijn geen koudbloeden .

hahahahaha :') :') :') Zoals al heel vaak gezegd, het gaat hier over trekpaarden en shire's en alle andere zwaargebouwde rassen. geen friezen haflingers, fjorden en tinkers dus...

het lezen wordt tegenwoordig steeds ingewikkelder volgens mij :P :')

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:22

Lezen is idd lastig met deze warmte, maar ik las wat over deze vergelijking ,zodoende ;)

Jaan81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:23

xSlvna schreef:
liedje89 schreef:

Dan begrijp ik waarom jij zo tegenover koudbloeden staat. (Niet negatief bedoeld hoor) Maar wat al eerder is gezegd, je hebt een koudbloed en je hebt een koudbloed.
Die van mij zweet snel (lang leve het scheerapparaat in de winter!) maar kan het goed volhouden. Vorige week in de bak zelf een druk ding, met een flinke bok bij het aangalopperen, haha!
Op weekend naar de Loonse Drunense Duinen was ie van de vier paarden die meegingen (haf, fries, friesx en Engels volbloed) de eerste dagen echt t drukst en liep ie het fijnst naast de Engels volbloed :))
Voor uren achtereen rijden draait ie z'n poot niet om.

Ivm drukte laatste maand zeer weinig kunnen rijden en dat merk je helaas gelijk. Conditie is groot stuk minder, zo jammer. Mijn andere trekpaard had dat ook, zeker als ik het vergelijk met andere paarden die ik rijd/heb gereden.

Iemand vroeg nog hoe ik die van mij dan vlecht op wedstrijd. Staart iig netjes en strak (hij heeft een prachtige volle staart) en manen of in 2 hengstenvlechten of in de knotten.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-DAT7MHFA.jpg
(Voorbeeld van laatste wedstrijd, november 2013, hoop dat je hem kunnen zien)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:27

Ik vind dat trekpaarden net zo goed in de dresuur kunnen als een kwpn'r.
Misschien moet je dan wel wat meer moeite doen om winstpunten te halen maar ze kunnen het wel.