Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xSlvna schreef:Zware ruiters zijn :
- Zijn slecht voor de gewrichten van het paard
Dat is springen ook, doet iedereen ook voor zijn plezier, maar daar lopen nooit discussies over....
- Vaak dik (geen probleem, moeten zijzelf blij mee zijn, niet ik)
- Passen niet in een zadel wat wél op het paard/pony past (hierdoor te veel druk + druk achterin/voorin het zadel, pijn, rugklachten)Dit is een aanname, zat zadels die prima op een paard passen en bij een ruiter passen.
- Zadel waar zij wél in passen, past niet op het paard/pony (hierdoor te veel druk + druk op verkeerde plaatsen, pijn, rugklachten)
- Zitten vaak op pony's/paarden gemaakt om te trekken, meestal met een zwakkere (en te korte) rug door de andere fokrichting (hierdoor nóg minder gemaakt om de druk aan te kunnen, laat staan de nog hogere druk dan gemiddeld én op een verkeerde plek)Zitten vaak is een aanname....
- Zitten vaak op pony's/paarden die zelf dik tot moddervet zijn, zo oogt het mooier (pony/paard wordt al constant belast met éigen overgewicht, krijgt er nog eens andermans (over)gewicht bij, dubbel slecht voor het lichaam)Again, wat een aanname, waar haal je deze feiten toch vandaan?
Die benen en rug van het paard denken er écht niet :
- "Hee, het mensje op mijn lichaam weegt zoveel omdat ze ziek is, ik zal dus minder gaan slijten want ze kan er niks aan doen"
- "Hee, het mensje op mijn lichaam weegt zoveel omdat het haar bouw is, ik zal dus minder gaan slijten want ze bedoeld het goed"
- "Hee, het mensje op mijn lichaam weegt zoveel omdat ze af aan het vallen is, ik zal dus minder gaan slijten want ze bedoeld het goed"
![]()
Paarden denken sowieso niet zo ver, die vinden het belangrijk dat ze gelukkig zijn in het hier en nu. En het kan zomaar dat ze gelukkiger zijn bij een dikke ruiter dan bij bijv. Een manege, nogmaals, als we alles moeten verbieden wat slecht is voor een paard moet je je afvragen of jij ook je eigen paard nog wel op kan.... Bedankt voor de
smiley trouwens, die voegt echt wat toe...
Ga lekker bij ballet of turnen je eigen gewrichten verpesten in plaats van die van een (onschuldig) dier.
Iedereen moet zelf weten hoe die uit ziet, maar laat anderen er ajb niet de dupe van worden. Al weeg je 2 ton en vind je dat mooi, prima, prima. Maar dat is geen reden om anderen (dieren of mensen) blijvend te beschadigen.
En ja, ook drugsverslaafden en alcoholisten moeten maar flink doorzuipen en snuiven, houd de markt in stand en de enige die ze er (lichamelijk) mee verneuken zijn zichzelf. Daarbij kunnen degene die lijden aan hun verslaving praten, paarden kunnen dat niet.
barbara28 schreef:Ik heb een jaar of 5 geleden op mijn top 105 kilo gewogen. Ging toen vaak op wedstrijd en nog nooit commentaar gehad van de jury, Ik ben op een gegeven moment bijna 30 kilo afgevallen, naar een gewicht van 78 kilo. Ik heb niet het idee gehad dat ik anders ben gejureerd of opeens hogere punten kreeg, ik heb in jurering werkelijk geen verschil gevoeld. Wel voel ik mij er zelf niet meer prettig onder. Ik weeg momenteel even tijdelijk weer bijna 100 en zal er nu niet meer opstappen, gewoon omdat het niet meer goed voelt en ik wel merkte dat rijden echt anders voelde dan toen ik nog zwaar was.
[***] schreef:Rex_Rolfo schreef:Dan is paardrijden niet zijn sport. Simpel. Zo gaat dat met meer dingen waar je mee geboren bent. Soms grijs gebied, soms niet.Iemand van 1.45 kan prima een potje basketballen met vrienden. Wedstrijden iets hoger dan recreanten zal lastig worden.Iemand die problemen heeft met clearen (druk in de holtes gelijk krijgen aan de druk van buiten) kan niet gaan scuba duiken. Ook niet een beetje recreatief, pech.vencedor schreef:Hier van de week ook een gesprek gevoerd met oa een paarden fysio. Werd gesuggereerd dat iedereen recht heeft op een hobby dus ook paardrijden. Maaaaaaar als je met 120 kilo aan komt zetten op een.balletschool vragen ze toch ook wat je komt doen? Turnen idem en zo meer sporten. Waarom zou paardrijden dan wel een privilege zijn? Te zwaar dan paardrijden niet jouw sport..Wat me ook opvalt is dat vaak de koudbloedjes de sjors zijn onder het mom, kortere rug, sterker. En vervolgens wordt er een 18 inch of groter zadel opgeknalt of erger nog boom/ zadelloos .
xSlvna schreef:Edit: Slik, ik word persoonlijk.
Citaat:Wauw.. dit topic begon als een goeie discussie, maar ik lees nu dingen die gewoon weg BELEDIGEND zijn.
Ik heb zelf een eetverslaving. Ik weeg nu nog 83 kilo maar ik kom van ver. Paardrijden is iets wat me motiveert meer af te vallen. Ik krijg vaak te horen dat ik te zwaar ben voor bijvoorbeeld een fjordje, wat onzin is want ik zit ze niet in de weg! Ik ga mee met de bewegingen en ik weet hoe ik mn gewicht moet gebruiken.
Het is onzin dat "Dikke mensen" wat overigens een PIJNLIJKE benaming is, niet zouden kunnen of mogen rijden.
Denk verdomme na voordat er getypt word...
Er zijn ook genoeg mensen verslaafd aan roken en roken BIJ HUN PAARD nee dat is normaal??
Mijn verzorgpaard heeft een longziekte.. Die maak je er kapot mee hoor.
Dus dat ik oke?
rot op joh...
terpentijn schreef:Nee, maar ik vind wel dat men nu eens op moet houden met dat gevoelige gejammer en dat er een GRENS gesteld moet worden aan het gewicht dat mensen maar meezeulen en op hun paard neerkwakken.
Als je te dik bent voor een bepaalde sport, ben je gewoon te dik, en hier gaat 't nota bene ook nog over een sport met een levend wezen.
Ik denk dat de meste te dikke ruiters het gewoon niet in WILLEN zien, vandaar de duizend gevoeligheden als er weer eens zo'n topic over is. je mag tegenwoordig al niet eens meer zeggen dat iemand "te dik" is, nee het heet dan 'volslank" of "stevig".
Prima, daar wil ik ook wel tactvol over zijn, maar niet als je daarmee op een levend wezen gaat zitten en daar nog leuke prestaties van verlangt ook. Dat is gewoon oneerlijk.
Overigens is herhaaldelijk door vergelijkend onderzoek aangetoond dat een paard maar een zeer beperkte rugdragende capaciteit heeft NO MATTER of het een Tinker of een KWPNer betreft.
Te veel is te veel.
Buiten de beperkingen die vetrollen meebrengen in de beweging.[/quote/]Citaat:k vind dat je ten eerste GEEN respect hebt, ten tweede waarscheinlijk ook totaal niet snapt hoe zulke mensen zich voelen! Kom op zeg! Je doet alsof ze doen alsof, en wat je zegt is ook waar dat het niet goed is enzo maar toon a.u.b respect want echt waar...
sommige mensen met overgewicht hebben daar een rede achter, kan zijn ziektes medicijnen of dat ze makkelijk te snel dik worden, bijv dat iemand die niet snel dik word 20 koekjes eet en iemand die wel makkelijker dik word er 1 eet en dat ze evenveel aankomen of de dikkere meer! Dat heb ik dus, of je probeert af te vallen of niet, het kan heel snel gaan en daardoor is het afvallen een stuk moeilijker
Ik probeer je verder niet aan te vallen, niks persoonlijks maar ja