Beste tip voor je mede wedstrijdruiters

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Demitjuhh

Re: Beste tip voor je mede wedstrijdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:46

Wat goed werkt om witte paarden weer wit te krijgen:
- biotex (gewoon met water inwrijven en afspoelen)
- driehoekszeep
- betadineshampo
- (groene) dreft
- zilvershampo

Ik gebruik zelf meestal betadineshampo :)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:49

Inderdaad betadineshampo werkt goed voor witte staart en manen.

Simpele leerdoekjes van de action om je laarzen snel mee af te doen als je te paard zit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:53

Om je witte spul weer echt wit te krijgen: wassen met een tablet voor kunstgebitten in de wasmachine.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:02

Alice13 schreef:
NEE lak moet je nooit vet maken dan gaat het scheuren echt de slechtste tip ever! (ik werk al 8 jaar in een schoenen zaak en lak moet je vet vrij houden! Je kan nog beter natte lap met druppeltje dreft gebruiken om het vet eraf te halen dan dat je er olie op smeert! )

Misschien is droogshampoo nog een oplossing voor paarden die de manen niet nat willen hebben?!

verder vind ik de top van de oordopjes echt geweldig ga ik zeker proberen! Al moet ik eerlijk zijn en werkt tot nu toe de watjes ook wel heel goed.

Ik zet na de tijd altijd mijn proppen schoon even in de olie tegen de roest.

Naast baby doekjes heb je ook van die handschoentjes dat poetst ook wel erg fijn!

Verder een stoffig paard/ of snel stoffig paard na het wassen, inspuiten met glansspray.

Volgens mijn kennis die 40 jaar in de schoenen heeft gewerkt maakt het geen zak uit wat je er op smeert.
Het is een ondoordringbaar laagje.Blijft trouwens prima glimmen met alleen schoonmaken en droogwrijven.
Ik heb al een paar van 9 jaar oud en een paar van 4 jaar oud.Allebei nog even knap.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:34

Voor gele vlekken in witte blousjes of shirtjes:
Glansspoelmiddel voor de vaatwasser er op en meteen de wasmachine in :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:26

Idd lak is ondoordringbaar en dus hoef je het leer niet te voeden. Ik hoor wel eens mensen die de binnenkant v de laars daarom doen maar persoonlijk vind ik dat onzin.
Lak is gevoelig voor vettigheid. En ik vind zelf persoonlijk vetvlekken oplak heel lelijk. Dus gewoon goed schoonhouden dat zou ik aanraden ipv er olie op doen. Daarnaast heb ik altijd geleerd dat lak kan knappen v vet dus raad ik het zelfs af om er vet op te doen.
Ik ben het dus eens met jouw kennis dat je lak niet kan voeden. Ik ben het er alleen niet mee eens om er vettigheid op te doen ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:35

Anne_GTI schreef:
WD40 erop spuiten. Dat spul werkt ook perfect als vlekkenverwijderaar. En als glansspray en vliegenspray. Alleen steenmarters vinden het wel lekker ruiken. WD40 is gewoon visolie.

Ehm, WD40 is geen visolie. Dat is een hoax.

Edit ik zag dat iemand dit al had gezegd

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:32

Iedereen heeft het over witte dekjes en witte rijbroeken om schoon te krijgen..Maar kunnen die zelfde tips ook gebruikt worden op champagne / creme kleurige .? Het lijkt mij als je ossegalzeep erop smeert dat het gaat verkleuren. Ik krijg namelijk ook mijn broek niet meer schoon en ik rijd met een nutmegzadel dus heb geen zwarte vlekken maar roodkleurige..
Iemand hier nog tips voor.?

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:40

Handige tips!

Ik gebruikte altijd badedas om de witte benen van mijn paarden weer wit te krijgen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:41

Wanneer je geen dopjes/propjes wat dan ook in de propgaten doet. Zelftappende proppen zijn ook ideaal. Propgaten beetje schoonmaken en dan kun je de proppen al draaien.

Erg verroeste proppen een uur in cola werkt ook mooi.

Voor de wedstrijdruiters die paardenpaspoort en startpas moeten laten zien. Startpas in het paspoort plakken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:43

Elco schreef:
Iedereen heeft het over witte dekjes en witte rijbroeken om schoon te krijgen..Maar kunnen die zelfde tips ook gebruikt worden op champagne / creme kleurige .? Het lijkt mij als je ossegalzeep erop smeert dat het gaat verkleuren. Ik krijg namelijk ook mijn broek niet meer schoon en ik rijd met een nutmegzadel dus heb geen zwarte vlekken maar roodkleurige..

Ossengal werkt op alle kleuren.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:55

Nies_ schreef:
Elco schreef:

Ossengal werkt op alle kleuren.

Tast dat de kleur dan niet aan.?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:56

Nee

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:57

Oke dan ga ik dat proberen, dank je.

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:38

Voor ruiters met wedstrijd spanning een uur van met tips! Ik heb het zelf nog niet helemaal afgeluisterd, maar wellicht heeft iemand hier wel wat aan.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-06-14 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd ivm privacy

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:08

Lithya schreef:
Wanneer je geen dopjes/propjes wat dan ook in de propgaten doet. Zelftappende proppen zijn ook ideaal. Propgaten beetje schoonmaken en dan kun je de proppen al draaien.

Erg verroeste proppen een uur in cola werkt ook mooi.

Voor de wedstrijdruiters die paardenpaspoort en startpas moeten laten zien. Startpas in het paspoort plakken.

Idd zelftappende schroeven xijn echt ideaal!

esther_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:43

Urielle schreef:
esther_h schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar heeft iemand tips voor haren op mijn zadel en gelpad? ik heb soort van plakband gebruikt een kledingroller en stofzuiger... niks heeft goed gewerkt.

Die op je zadel kun je toch zo weghalen met een vochtige doek, of heb je geen leren?
Gelpad gaat neem ik aan over de hoes? Die kun je in de droger doen, gewoon een paar keer kort op koud, dan gaan de haren naar de filter van je droger.
ik heb kunststof zadel vort en heb ander soort gelpad maar dat kan ik niet echt uitleggen

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:40

Je cap weer stof vrij maken:
Pak plakband, wikkel dat om je vier vingers heen (niet je duim), zodat de plakkende kant aan de buitenkant zit. En deppen maar. Zal je verbazen hoeveel troep er af komt.
en plakbantje steeds verversen :D

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:48

Er staan zoveel tips dat ik niet weet of deze er al tussen staat: :?
Frontriem met diamantjes snel en gemakkelijk laten glimmen?
Pak een tanden borstel met wat tanden pasta en wat water
Even schobben en goed afspoelen en *D het blinkt!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:52

Frontriempjes met steentjes insmeren met blanke nagellak, dan vallen ze er niet uit.. :D

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:02

Elco schreef:
Frontriempjes met steentjes insmeren met blanke nagellak, dan vallen ze er niet uit.. :D

Maar worden ze wel doffer ;)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:03

Lauke schreef:
Elco schreef:

Maar worden ze wel doffer ;)

Bij mij niet. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:10

esther_h schreef:
ik heb kunststof zadel vort en heb ander soort gelpad maar dat kan ik niet echt uitleggen

Gewoon een washand vochtig maken, over het zadel halen, uitspoelen bij elke haal.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:56

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:27

Urielle schreef:
Schimmel, bonte of paard met witte benen, spik en span gewassen en op de trailer hangt hij tegen de stang of mest zijn achterbenen onder? Doe een busje talkpoeder in je concourstas, wrijf de vuile plekken er royaal mee in en het ergste van de vlekken is weg! (met een beetje geluk zelfs weer spierwit)

Bedankt! Die ga ik zeker proberen mijn paard schijt alles onder :)