Netje schreef:MarcoBorsato schreef:Nou hállo, vrijheid betekent ook de vrijheid om zelf keuzes te maken. Ik snap ook niet dat mensen die 2 minuten niet op kunnen brengen, maar Netje, hoe durf jij het woord respect in de mond te nemen en zelf zo respectloos op iemand te reageren? Dat iemand er voor kiest om niet stil te zijn wil niet zeggen dat diegene onwetend is. We hebben nu eenmaal allemaal andere normen en waarden, dat mag, we zijn een democratie. Dáár is voor gestreden. Niet elkaar meteen de grond in trappen en veroordelen. Als je dat doet, dan heb je niet helemaal gesnapt wat we 5 mei vieren. Sjongejongejonge.
Zooo, je haalt anders zelf hierboven ook lekker uit naar mij, dus iets met de waard en gasten.... Ik veroordeel niemand, het ging mij niet om die 2 minuten, dat mag iedereen uiteraard zelf weten. Maar de kracht van de collectieve gedachte maakt het fenomeen dodenherdenking tot wat het (in mijn ogen) is. Voor één keer en slechts voor 2 minuten met z'n allen stil staan bij alle mensen die gesneuveld zijn, toen, onlangs en zelfs vandaag. En Lieveli: volgens mij hebben we gestreden voor vrijheid in de ruimste zin des woords. Dus niet voor de democratie, maar voor iedere vorm van vrijheid. Dus ook ik mag mijn mening hebben. Zal er volgende keer bijzetten dat IK vind dat er weinig respect wordt getoond !
Waar veroordeel ik je? Werkelijk, own up to what you say en begin niet meteen terug te wijzen. Je bent volwassen dus ik ga er vanuit dat je volwassen kunt reageren. (Dat is een aanname, I know

BrankaZ schreef:MarcoBorsato schreef:Maar Allegra, het is toch aan mensen zelf of ze zich er druk om kunnen maken? Ik vind het eigenlijk te idioot voor woorden dat er een discussie is. Ik vind wel dat er in een openbare gelegenheid ruimte moet zijn om stil te zijn. In treinen, op stations, in de horeca. Maar verder is het aan mensen zelf om te bepalen of ze gedenken of niet. Het is niet aan jou om mensen daarop aan te spreken of te veroordelen.
Ja, het is inderdaad aan iedereen zelf om zich er wel of niet druk over te maken. Maar als je je er niet druk over wil maken, hoef je het toch niet als onzin af te doen? Zelfs als dat voor jou zo is, dan nog hoef je het niet zo te schrijven want dan zeg je toch dat mensen zich bezighouden met onzin. Dat is het beslist niet. Met zeggen dat het niet raakt en er niets aan gedaan wordt, wordt het punt ook duidelijk gemaakt. Alleen zonder kwetsend richting mensen te zijn die het wel belangrijk vinden om te herdenken.
Ja maar voor sommige mensen is het blijkbaar onzin? Ik zou dat niet kunnen snappen, ik ben erg met mijn afkomst bezig en die is nu eenmaal verbonden met WW2, maar ik kan me ook goed voorstellen dat het níet leeft voor mensen. En dat is ook goed.
Allegra schreef:Gelukkig hebben we ook die vrijheid, om mensen aan te spreken op ignorant (weet zo even niet de goede Nederlandse term) gedrag, want dat is het imo. Ik vind het asociaal om het onzin te noemen, of niet meer van deze tijd. Het gaat niet zozeer om het niet willen gedenken, maar wel om de redenen die erachter zitten en de manier waarop het hier gecommuniceerd wordt. Deze mensen hebben blijkbaar geen goed besef van de (hedendaagse) realiteit, dan zouden ze wel anders reageren of anderen redenen noemen. En misschien is er dan de stille hoop dat als die mensen daar op aangesproken worden ze toch weer een beetje wijzer worden en misschien een beter besef ontwikkelen van waar het nou daadwerkelijk om draait. Wie ben ik dan om mijn mond te houden (A)
Daarbij, als mensen er niet op aangesproken willen worden kunnen ze ook kiezen om gewoon niet te reageren hier.
Als je iets ignorant gedrag (onwetend, of naïef) noemt, hang je ergens een waardeoordeel aan en je doet een aanname. Ik denk dat we ook juist op 4 mei herdenken hoe slecht vooroordelen en negatieve eigenschappen toewijzen kunnen aflopen. Dus ik vind het eerlijk gezegd schokkender hoe jij reageert dan dat een willekeurige chick op een internetforum niet stil wil zijn. Juist omdat jij er zo mee bezig bent.