Starten tijdens dodenherdenking....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:32

Netje schreef:
MarcoBorsato schreef:
Nou hállo, vrijheid betekent ook de vrijheid om zelf keuzes te maken. Ik snap ook niet dat mensen die 2 minuten niet op kunnen brengen, maar Netje, hoe durf jij het woord respect in de mond te nemen en zelf zo respectloos op iemand te reageren? Dat iemand er voor kiest om niet stil te zijn wil niet zeggen dat diegene onwetend is. We hebben nu eenmaal allemaal andere normen en waarden, dat mag, we zijn een democratie. Dáár is voor gestreden. Niet elkaar meteen de grond in trappen en veroordelen. Als je dat doet, dan heb je niet helemaal gesnapt wat we 5 mei vieren. Sjongejongejonge.

Zooo, je haalt anders zelf hierboven ook lekker uit naar mij, dus iets met de waard en gasten.... Ik veroordeel niemand, het ging mij niet om die 2 minuten, dat mag iedereen uiteraard zelf weten. Maar de kracht van de collectieve gedachte maakt het fenomeen dodenherdenking tot wat het (in mijn ogen) is. Voor één keer en slechts voor 2 minuten met z'n allen stil staan bij alle mensen die gesneuveld zijn, toen, onlangs en zelfs vandaag. En Lieveli: volgens mij hebben we gestreden voor vrijheid in de ruimste zin des woords. Dus niet voor de democratie, maar voor iedere vorm van vrijheid. Dus ook ik mag mijn mening hebben. Zal er volgende keer bijzetten dat IK vind dat er weinig respect wordt getoond !

Waar veroordeel ik je? Werkelijk, own up to what you say en begin niet meteen terug te wijzen. Je bent volwassen dus ik ga er vanuit dat je volwassen kunt reageren. (Dat is een aanname, I know ;) )

BrankaZ schreef:
MarcoBorsato schreef:
Maar Allegra, het is toch aan mensen zelf of ze zich er druk om kunnen maken? Ik vind het eigenlijk te idioot voor woorden dat er een discussie is. Ik vind wel dat er in een openbare gelegenheid ruimte moet zijn om stil te zijn. In treinen, op stations, in de horeca. Maar verder is het aan mensen zelf om te bepalen of ze gedenken of niet. Het is niet aan jou om mensen daarop aan te spreken of te veroordelen.

Ja, het is inderdaad aan iedereen zelf om zich er wel of niet druk over te maken. Maar als je je er niet druk over wil maken, hoef je het toch niet als onzin af te doen? Zelfs als dat voor jou zo is, dan nog hoef je het niet zo te schrijven want dan zeg je toch dat mensen zich bezighouden met onzin. Dat is het beslist niet. Met zeggen dat het niet raakt en er niets aan gedaan wordt, wordt het punt ook duidelijk gemaakt. Alleen zonder kwetsend richting mensen te zijn die het wel belangrijk vinden om te herdenken.

Ja maar voor sommige mensen is het blijkbaar onzin? Ik zou dat niet kunnen snappen, ik ben erg met mijn afkomst bezig en die is nu eenmaal verbonden met WW2, maar ik kan me ook goed voorstellen dat het níet leeft voor mensen. En dat is ook goed.

Allegra schreef:
Gelukkig hebben we ook die vrijheid, om mensen aan te spreken op ignorant (weet zo even niet de goede Nederlandse term) gedrag, want dat is het imo. Ik vind het asociaal om het onzin te noemen, of niet meer van deze tijd. Het gaat niet zozeer om het niet willen gedenken, maar wel om de redenen die erachter zitten en de manier waarop het hier gecommuniceerd wordt. Deze mensen hebben blijkbaar geen goed besef van de (hedendaagse) realiteit, dan zouden ze wel anders reageren of anderen redenen noemen. En misschien is er dan de stille hoop dat als die mensen daar op aangesproken worden ze toch weer een beetje wijzer worden en misschien een beter besef ontwikkelen van waar het nou daadwerkelijk om draait. Wie ben ik dan om mijn mond te houden (A)
Daarbij, als mensen er niet op aangesproken willen worden kunnen ze ook kiezen om gewoon niet te reageren hier.

Als je iets ignorant gedrag (onwetend, of naïef) noemt, hang je ergens een waardeoordeel aan en je doet een aanname. Ik denk dat we ook juist op 4 mei herdenken hoe slecht vooroordelen en negatieve eigenschappen toewijzen kunnen aflopen. Dus ik vind het eerlijk gezegd schokkender hoe jij reageert dan dat een willekeurige chick op een internetforum niet stil wil zijn. Juist omdat jij er zo mee bezig bent.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 04-05-14 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:32

Ik houd zelf wel 2 minuten stilte thuis, maar ik kan mensen die dat niet nodig vinden in sommige opzichten nog begrijpen. Je kan respect hebben zonder die 2 minuten stilte, in jezelf, voor hetzelfde geld op een andere dag. Als ik door de stad loop staat er een monument van een school die in de oorlog gebombardeerd is, als ik daarlangs loop houd ik mezelf ook even stil. Ik vind het respectvoller om eens wat vaker ergens bij stil te staan dan 1x per jaar 2 minuten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:36

De mensen die hier de Dodenherdenking af doen als onzin beseffen volgens mij niet eens dat ze er mogelijk niet eens geweest waren als Canadezen, Engelsen en Amerikanen niet voor onze vrijheid gevochten hadden. Dan had je in een dictatuur geleefd en Duits gesproken en met donker haar was je direct gedeporteerd.
Daar mag je best eens 2 minuten per jaar over nadenken en respect opbrengen voor hen die hun leven lieten in de strijd voor vrijheid.
Ik heb vanochtend ook al naar national geographic zitten kijken en ik vind het nog steeds echt ongelooflijk dat jonge mensen geheel belangeloos in een ander land voor anderen gingen vechten en hun leven lieten.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:37

Hoe mooi en indrukwekkend kan het zijn om tijdens een wedstrijd met alle ruiters naast het paard en de cap op het hart in linie te staan en 2 minuten stilte in acht te nemen voor de mensen die zijn gestorven voor onze vrijheid en onze vrede.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:40

Hoe zou het komen dat men zich drukker kan maken om hun favoriete soap serie dan om zoiets als oorlog?

Is voor die mensen oorlog te eng of (gelukkig nog) te ver van je bed show?

Waarom praten mijn collega's honderd uit over Boer Zoekt Vrouw, maar hoor je niemand of bijna niemand over de zoveelste aanslag met 10-tallen doden in bijvoorbeeld Syrië?

Dit vraag ik niet om te oordelen, maar puur omdat ik me afvraag waarom de mens zo reageert.
Is dat een vorm van zelfbescherming?
Niet bloot willen staan aan zulke negatieve zaken?

@ Fitzroy: ik vind het ook zo indrukwekkend, wat een hel was het toen en sommigen beleven die hel nog elke dag ;(

Bhodi

Re: Starten tijdens dodenherdenking....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:51

Hmm heftige discussies hier, maar kan me in zowel de voor- Als tegenargumenten vinden.
zelf ben ik vanavond aan het werk en kan ik helaas niet 2 minuten stil zijn, omdat de zaken gewoon doorlopen (horeca).
voor mezelf zal ik proberen 2 minuten stil te zijn, maar als ik net een gerecht moet uitserveren of klanten hebben mij nodig, kan ik niet weigeren.. Ik probeer later op de avond wel stil te zijn.
Ik ben van mening dat het precieze tijdstip niet uitmaakt, als er maar bij stil gestaan wordt. Dat kan voor iedereen op een ander moment zijn en dat moeten we respecteren.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:53

lieveli schreef:
Allegra schreef:
Gelukkig hebben we ook die vrijheid, om mensen aan te spreken op ignorant (weet zo even niet de goede Nederlandse term) gedrag, want dat is het imo. Ik vind het asociaal om het onzin te noemen, of niet meer van deze tijd. Het gaat niet zozeer om het niet willen gedenken, maar wel om de redenen die erachter zitten en de manier waarop het hier gecommuniceerd wordt. Deze mensen hebben blijkbaar geen goed besef van de (hedendaagse) realiteit, dan zouden ze wel anders reageren of anderen redenen noemen. En misschien is er dan de stille hoop dat als die mensen daar op aangesproken worden ze toch weer een beetje wijzer worden en misschien een beter besef ontwikkelen van waar het nou daadwerkelijk om draait. Wie ben ik dan om mijn mond te houden (A)
Daarbij, als mensen er niet op aangesproken willen worden kunnen ze ook kiezen om gewoon niet te reageren hier.

Als je iets ignorant gedrag (onwetend, of naïef) noemt, hang je ergens een waardeoordeel aan en je doet een aanname. Ik denk dat we ook juist op 4 mei herdenken hoe slecht vooroordelen en negatieve eigenschappen toewijzen kunnen aflopen. Dus ik vind het eerlijk gezegd schokkender hoe jij reageert dan dat een willekeurige chick op een internetforum niet stil wil zijn. Juist omdat jij er zo mee bezig bent.

Onwetend en naïef dekt niet de lading van ignorant, vandaar dat ik ook niet op de goede Nederlandse term kon komen.
En ja, ik hang er een waardeoordeel aan, dat heeft te maken met de normen en waarden waar ik achter sta, met een imo goede onderbouwing. Mijn vooroordelen ontstaan door de gegeven reacties, als die niet kloppen staat het iedereen vrij om erop in te gaan.
Wat vind je precies zo schokkend aan mijn reacties? Vooroordelen hebben en negatieve eigenschappen toewijzen gaat namelijk alleen fout als je er niet op terug durft te komen. En dat durf ik wel hoor ;) Mits er een goed argument gegeven wordt.

Dat ik er zo mee bezig ben, misschien meer dan sommige anderen in dit topic, komt doordat ik er in mijn persoonlijke situatie bovenop zit en misschien een beter beeld en besef heb van bepaalde realiteit vandaag de dag. En dat probeer ik een beetje over te brengen. Dat is overigens iets anders dan mijn mening opdringen, ik neem prima genoegen met de mensen die voor zichzelf herdenken en niks hebben met Dodenherdenking. Maar ik kan me slecht neerleggen bij het feit dat het onzin genoemd wordt bijvoorbeeld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:54

Als ik vanuit mezelf kijk: het contact met collega's houd ik met liefde afstandelijk en makkelijk. Met vrienden discussieer ik wel over de politiek en de wereldsituatie. Als jij merkt dat er geen verdieping in je gesprekken zit, kunnen daar 1000 redenen voor zijn. Ik denk dan ook dat je niet kunt discussiëren over 'de mens'. Want 'de mens' reageert niet collectief op 1 manier.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:57

Jammer dat het voor sommige mensen te veel moeite is om 2 minuten van de 525 948,766 minuten die er in een jaar zitten stil te zijn om de doden te herdenken.

Het is misschien al erg lang geleden, maar als ik al die verhalen lees over de oorlogen, alle gruwelijkheden die er zijn begaan, dan sta ik graag even 2 minuten daarbij stil, ook al is het alleen maar om er aan herinnerd te worden hoe veel geluk ik heb dat ik in een land leef waarin vrede is, hoe goed ik het heb en dat wij niet dezelfde fouten moeten maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:58

LBLGypsyCobs schreef:
Hoe zou het komen dat men zich drukker kan maken om hun favoriete soap serie dan om zoiets als oorlog?

Is voor die mensen oorlog te eng of (gelukkig nog) te ver van je bed show?

Waarom praten mijn collega's honderd uit over Boer Zoekt Vrouw, maar hoor je niemand of bijna niemand over de zoveelste aanslag met 10-tallen doden in bijvoorbeeld Syrië?

Dit vraag ik niet om te oordelen, maar puur omdat ik me afvraag waarom de mens zo reageert.
Is dat een vorm van zelfbescherming?
Niet bloot willen staan aan zulke negatieve zaken?

@ Fitzroy: ik vind het ook zo indrukwekkend, wat een hel was het toen en sommigen beleven die hel nog elke dag ;(

Ik denk dat de jongeren van tegenwoordig zoveel ellende/moord/doodslag/oorlog/aanslag enzenz gezien hebben via internet of tv dat het ze heeft afgestompt. Ze vinden het vaak normaal dat het gebeurt, door tv en internet ligt de hele wereld aan je voeten en zie je veel meer dan de nu 40/50 plussers. Toen ik jong was hadden we een tv met nederland 1 en 2 en duitsland 1 en 2. Oorlogen in verre landen ??? Je zag en hoorde er nauwelijks iets over maar wel de verhalen van je ouders en gedegen geschiedenisles op school over de 2e WO. Ook Vietnam was groots nieuws, Pearl Harbor, atoombommen, de protesten in Amerika. Ik merkte dat mijn ouders soms echt bang waren dat er weer een WO zou komen. Ik kan me dus best voorstellen dat sommige mensen denken dat herdenken onzin is, misschien komen ze er achter dat herdenken ook betekend voorkomen, ze zullen in ieder geval nooit kunnen zeggen, Wir haben es nicht gewusst. Dat is tenminste iets waar wij wel voor kunnen zorgen.

Mara2000

Ik denk dat we maar moeten stoppen met de verjaardagen vieren. Dat is al een aantal jaar geleden dat ze geboren zijn dus waarom zou dat nog herdacht moeten worden. Toch?

Dus voor de mensen die dodenherdenking onzin vinden, voortaan geen verjaardag meer, geen kadootjes, geen feest.

LBLGypsyCobs

lieveli schreef:
Als ik vanuit mezelf kijk: het contact met collega's houd ik met liefde afstandelijk en makkelijk. Met vrienden discussieer ik wel over de politiek en de wereldsituatie. Als jij merkt dat er geen verdieping in je gesprekken zit, kunnen daar 1000 redenen voor zijn. Ik denk dan ook dat je niet kunt discussiëren over 'de mens'. Want 'de mens' reageert niet collectief op 1 manier.

Ik praat met collega's nooit over BZV en soapseries, want dat vind ik dus weer onzin :+
Er zijn wel collega's waarmee ik over zaken zoals oorlog praat, maar merk dan ook dat ze het wel heel erg vinden, maar niet echt dieper er op in willen gaan.
Ik proef dan een mengsel van geen zin om over zoiets te praten tot een soort machteloosheid van 'tja wat kun je er aan doen?'.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:00

Allegra schreef:
Onwetend en naïef dekt niet de lading van ignorant, vandaar dat ik ook niet op de goede Nederlandse term kon komen.
En ja, ik hang er een waardeoordeel aan, dat heeft te maken met de normen en waarden waar ik achter sta, met een imo goede onderbouwing. Mijn vooroordelen ontstaan door de gegeven reacties, als die niet kloppen staat het iedereen vrij om erop in te gaan.
Wat vind je precies zo schokkend aan mijn reacties? Vooroordelen hebben en negatieve eigenschappen toewijzen gaat namelijk alleen fout als je er niet op terug durft te komen. En dat durf ik wel hoor ;) Mits er een goed argument gegeven wordt.

Dat ik er zo mee bezig ben, misschien meer dan sommige anderen in dit topic, komt doordat ik er in mijn persoonlijke situatie bovenop zit en misschien een beter beeld en besef heb van bepaalde realiteit vandaag de dag. En dat probeer ik een beetje over te brengen. Dat is overigens iets anders dan mijn mening opdringen, ik neem prima genoegen met de mensen die voor zichzelf herdenken en niks hebben met Dodenherdenking. Maar ik kan me slecht neerleggen bij het feit dat het onzin genoemd wordt bijvoorbeeld.

Oh en ik maar altijd denken dat ignorant zoiets als onwetend is. Silly me, niets geleerd toen ik in Londen woonde. :') Maar nee, even alle gekheid op een stokje, hier nog een linkje en dan is dat onderwerp klaar. http://www.woorden-boek.nl/woord/ignorant

Goed, wat ik er zo schokkend aan vind is dat je het opdringt. 'Ja maar het is zo, en als iemand anders er anders over denkt dan is hij/zij onwetend'. Dat jezelf boven een ander plaatsen omdat de ander jouw gedachtegoed niet deelt, vind ik eng. Laat mensen het lekker onzin vinden. Ze zijn vaak oud en wijs genoeg om er over na te denken, ze hebben het vast op school gehad en zien het in deze tijd veel op tv. Jij, als random internetpersoon, zal naar alle waarschijnlijkheid weinig verschil maken.

En ik weet niet zo goed wat je bedoelt met je persoonlijke situatie maar ik ben er wel heel nieuwsgierig naar. Kun je dat toelichten?

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:01

Ik schrik me te pletter van sommige reacties hier, wat zijn nou die 2 minuten.voor alles wat die mensen voor ons hebben gedaan en niet te vergeten onze militairen nu.mijn man heeft zelf gediend en is bij 1 van de eerste lichtingen in irak geweest nou je wil niet weten wat hij daar gedaan en gezien heeft in 1 woord vreselijk. Volgens mij is 2 minuten toch echt niet te veel gevraagd

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:05

Hoe kan het dat het mensen niet interesseert wat hun geschiedenis is, en daarmee ook hun heden?
Ik vind dat de mensen die de herdenking hier onzin noemen of zeggen dat ze zich er niet druk om maken zich verwend gedragen en het ontbreekt hen blijkbaar aan empathie en respect, niet alleen voor anderen maar ook een gebrek aan zelfrespect.
Ik ben blij dat er in WO2 mensen waren die het opnamen voor de joden en niet dachten "wat een onzin, ik kan me er niet druk om maken"
Die onverschilligheid van mensen is killing.

Ik vind Allegra absoluut niet respectloos. Zij geeft duidelijk onderbouwd haar mening. Er zijn de afgelopen jaren wel eens jongeren geïnterviewd op straat (wel eens op tv gezien? ) Die wisten niet wat voor oorlog WO2 was en hadden geen flauw idee wanneer dit had plaatsgevonden. Ze deden er ook lacherig over. Het interesseerde ze niet. Ik vind dat schokkend,respectloos en het maakt me woedend.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 04-05-14 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:05

Lieveli, het is gewoon onmogelijk om het met 'onzin' af te doen als je weet dat er onschuldige mensen gestorven zijn voor jouw vrijheid. En dat schijnen die mensen niet te beseffen. Daarbij worden ook nog mensen gekwetst door het met onzin af te doen. Nu zullen hier geen mensen zitten die WOII bewust hebben meegemaakt maar wel indirect verhalen van opa's/oma's e.d. hebben gehoord.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:07

lieveli schreef:
Waar veroordeel ik je? Werkelijk, own up to what you say en begin niet meteen terug te wijzen. Je bent volwassen dus ik ga er vanuit dat je volwassen kunt reageren. (Dat is een aanname, I know ;) )

Je blijft het doen: niet letten op wat je zelf hier neerzet.... Je zegt dat ik respectloos reageer, dat ik mensen de grond in trap en veroordeel. Dus wie wijst nou naar wie... Ik ben inderdaad volwassen en volgens mij jij ook....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:08

Fitzroy schreef:
Lieveli, het is gewoon onmogelijk om het met 'onzin' af te doen als je weet dat er onschuldige mensen gestorven zijn voor jouw vrijheid. En dat schijnen die mensen niet te beseffen. Daarbij worden ook nog mensen gekwetst door het met onzin af te doen. Nu zullen hier geen mensen zitten die WOII bewust hebben meegemaakt maar wel indirect verhalen van opa's/oma's e.d. hebben gehoord.

Het is niet onmogelijk als het gebeurt. En het gebeurt. Natuurlijk vraag ik me voor een deel wel af waar het is misgegaan in de opvoeding dat iemand er zo over denkt, maar goed, prima, het is een vrij land. Je mag een (schokkende) mening hebben.

Netje schreef:
MarcoBorsato schreef:

Je blijft het doen: niet letten op wat je zelf hier neerzet.... Je zegt dat ik respectloos reageer, dat ik mensen de grond in trap en veroordeel. Dus wie wijst nou naar wie... Ik ben inderdaad volwassen en volgens mij jij ook....

Het spijt me, maar ik denk dat ik je even links ga laten liggen. Ik wil graag met je in discussie maar dit is pettiness.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:09

En idd, wat mara ook al zegt: jullie verjaardag is ook 'onzin' ? Je kunt tenslotte het hele jaar vieren dat je leeft. En zo kun je nog wel even doorgaan met alle feestdagen benoemen. Koningsdag vier je ook niet op 20 juni. De datum van 4 mei ligt nu eenmaal vast en het is echt een minimale moeite om 2 minuten stil te zijn. En doe je het niet voor jezelf, dan iig voor anderen die er wel bij stil willen staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:10

Mijn moeder heeft de hongerwinter meegemaakt en dus hoefden wij thuis niet te zeuren dat we honger hadden. Jullie weten niet wat honger is zei ze dan. Daardoor ben ik opgegroeid met het besef dat niet alles vanzelfsprekend is en dat je blij mag zijn met wat je hebt. Op 4 mei kun je laten zien dat je respect hebt voor wat anderen hebben meegemaakt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:11

lieveli schreef:
Goed, wat ik er zo schokkend aan vind is dat je het opdringt. 'Ja maar het is zo, en als iemand anders er anders over denkt dan is hij/zij onwetend'. Dat jezelf boven een ander plaatsen omdat de ander jouw gedachtegoed niet deelt, vind ik eng.

Je doet zelf de hele tijd niet anders: wie veroordeelt nou wie??? En eng??? Sorry hoor, dát vind ik pas eng (MIJN mening) :D
Laatst bijgewerkt door Netje op 04-05-14 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:14

Je kunt een verjaardag niet met herdenkingsdag of Bevrijdingsdag vergelijken vind ik. En wat voor waarde heeft stil-zijn als iemand het niet uit overtuiging doet? Begrijp me niet verkeerd, ik vind de traditie héél erg belangrijk. Elke 4 mei zit ik bij mijn ouders, 's avonds bel ik mijn oma omdat ze altijd verdriet heeft en heftige oorlogstrauma's. Ik zou het verschrikkelijk vinden als 4 mei niet meer zou worden herdacht.

Ik als docent probeer het ook altijd een actueel thema te maken, met films en boeken. Maar je kunt niet iedereen vangen, sommige mensen beseffen het (nog) niet, bij andere mensen verandert hun mening nooit.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:15

Hier wilde de SGP de herdenking verbieden omdat het de zondagsrust verstoord.
De gemeente heeft toen een compromis gesloten door dit jaar de herdenking sober te houden...
Dus geen polonaise en slingers -O-

Ik begrijp niet goed hoe een herdenking die normaal al stil en sober is, de zondagsrust kan verstoren.
En degene die dat wel zo ervaart is toch niet verplicht om aan een herdenking mee te doen.

Of zeg ik nu eigenlijk het omgekeerde van wat hier eerder gezegd werd, dat je op 4 mei niet verplicht bent mee te doen met een wedstrijd omdat je wil herdenken?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:16

Wat voor waarde heeft stilstaan als je het niet uit overtuiging doet...?
Wat dacht je van de waarde die het heeft voor anderen?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:19

lieveli schreef:
Oh en ik maar altijd denken dat ignorant zoiets als onwetend is. Silly me, niets geleerd toen ik in Londen woonde. :') Maar nee, even alle gekheid op een stokje, hier nog een linkje en dan is dat onderwerp klaar. http://www.woorden-boek.nl/woord/ignorant

Nou, ook nog maar een omschrijving er tegenaan dan, dit is waar google mee komt:

ig·no·rant
ˈignərənt/
adjective
adjective: ignorant

lacking knowledge or awareness in general; uneducated or unsophisticated.
"he was told constantly that he was ignorant and stupid"
synonyms: uneducated, unknowledgeable, untaught, unschooled, untutored, untrained, illiterate, unlettered, unlearned, unread, uninformed, unenlightened, benighted; More
inexperienced, unworldly, unsophisticated
"the plight of these ignorant children should be an international concern"
antonyms: educated
lacking knowledge, information, or awareness about something in particular.
"they were ignorant of astronomy"
synonyms: without knowledge of, unaware of, unconscious of, oblivious to, incognizant of, unfamiliar with, unacquainted with, uninformed about, ill-informed about, unenlightened about, unconversant with, inexperienced in/with, naive about, green about; More
informalin the dark about, clueless about
"they were ignorant of working-class life"
antonyms: knowledgeable
informal
discourteous or rude.
"this ignorant, pin-brained receptionist"

En dat dekt voor mij wel de lading. De complete omschrijving, niet alleen het dikgedrukte. Maar dat toont meteen duidelijk het verschil.

Citaat:
Goed, wat ik er zo schokkend aan vind is dat je het opdringt. 'Ja maar het is zo, en als iemand anders er anders over denkt dan is hij/zij onwetend'. Dat jezelf boven een ander plaatsen omdat de ander jouw gedachtegoed niet deelt, vind ik eng. Laat mensen het lekker onzin vinden. Ze zijn vaak oud en wijs genoeg om er over na te denken, ze hebben het vast op school gehad en zien het in deze tijd veel op tv. Jij, als random internetpersoon, zal naar alle waarschijnlijkheid weinig verschil maken.

Ook nog maar een keertje, ik dring het niet op, dat zou betekenen dat ik geen genoegen zou kunnen nemen met een andere mening. Dat kan ik wel, mits er een voldoende onderbouwing is. 'Het is lang geleden' of 'ik heb er niks mee te maken' zijn in mijn ogen geen goede argumenten want dan hebben mensen de essentie van herdenken niet begrepen of niet begrepen hoe het hedendaagse klimaat aan de grenzen van Europa is. En dat wil ik ze best uitleggen. Al is er maar 1 persoon, misschien gewoon een meelezer, die nu toch zoiets heeft van, hmm, misschien is het toch niet zover van mijn bed, of, ik wist niet dat we ook gevallenen van hedendaagse oorlogen herdenken, dan is mijn doel bereikt. Dus proberen dat verschil doe ik toch maar :) Men hoeft niet te luisteren/lezen, of erop in te gaan, maar als men dat wel doet ben ik de laatste die een goede discussie uit de weg gaat. En dat is dit imo nog, een goede discussie. Dat heeft niks te maken met je mening opdringen. Wel met goede argumenten verzinnen voor die mening.

Citaat:
En ik weet niet zo goed wat je bedoelt met je persoonlijke situatie maar ik ben er wel heel nieuwsgierig naar. Kun je dat toelichten?

Mijn man is militair :)