Waarom stang en trens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:10

Of het ophoudt na het Z1/Z2 (bij mensen die de S&T misbruiken) weet ik niet, als je ziet hoe er soms in de top gereden wordt...
Maar dat is niet de schuld van de S&T, dat is te wijten aan degene die het gebruikt en de juryleden die er punten voor geven.
Verder grotendeels eens met listinglistje.

Air: het gaat verfijnder met stang = prettiger voor het paard.
Daarnaast: de trens wordt net zo goed misbruikt (in nog grotere getale durf ik te beweren), net als bitloze optomingen.
Laatst bijgewerkt door Lante op 27-12-13 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:11

Air schreef:
Misschien is dat het verschil tussen paardenliefhebbers en wedstrijdrijders?

Het is overigens de vraag hoe die mensen in het Z terechtkomen, dat zou toch uberhaupt al niet mogelijk moeten zijn.

Ik snap iig niet hoe je als paardenliefhebber de commotie niet kunt snappen, ook al rijd je zelf met S&T. Juist als je, volgens jezelf, er goed mee omgaat kan je toch zien hoe vaak het misbruikt wordt? Heb je dan niet liever dat het verboden wordt zodat misbruik daarmee tenminste niet meer mogelijk is? Daarnaast, als kundige ruiter lijdt je er niet onder want het gaat ook prima zonder stang.

En dan gaan mensen thuis er maar van alles inhangen... wat nu ook al gebeurt :o

Misbruik in de achtertuin is er genoeg ...daar is 0 controle, op wedstrijd wordt je er iig nog op afgestraft, dan is de boodschap duidelijk.

En ja ik kan ook prima zonder stang rijden, dat doe ik thuis met grote regelmaat en op het begin in het Z ook, zelfs winstwaardig.
Maar in de ring hang rij ik sinds enige tijd met stang en trens, want daarmee gaat het in de ring nog net ff wat beter ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:14

Die stelling klopt echt niet.
Alsof er bij de recreanten geen misstanden te zien zijn.

Zoals je hebt kunnen lezen gaat zonder stang ook prima, maar net wat betere afwerking kun je er wel door krijgen.
Dus ipv een 6 een 7 rijden even simpel gesteld.

Verbieden is geen oplossing, streng jureren wel. Als ze het daar ook doen.
Ook op de trens want daar zie je ook gesleur wat je misselijk maakt. Vooral op het losrij terrein want de meeste weten zich voor het oog van de jury wel in te houden. Dus weten heel goed dat ze fout bezig zijn.
Maar dat heeft dus niets te maken of die stang er bij hangt of niet maar de algemene instelling van de ruiter.
En vergeet niet, die negatieve valt op, de andere die je geruisloos voorbij ziet rijden kijk je vaak niet naar omdat die ander da aandacht op eist.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:15

Hier leren mensen op maneges vaak zelfs vrij vroeg met een stang- en trens rijden. Ze worden door de zeer gevoelige paarden daardoor onmiddelijk bestraft op slecht handgebruik en dat vind ik persoonlijk nog altijd beter dan uren maken op paarden die hun mond (en niet alleen) hard houden met een normaal bit.
De gemiddelde manegeruiter krijgt geen gelegenheid om te voelen hoe een onbedorven paard reageert.
Dat is denk ik mede oorzaak waarom sommigen zelf stugge ruiters zijn, die dan hun paarden ook weer stug maken...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:17

little_king schreef:
En vergeet niet, die negatieve valt op, de andere die je geruisloos voorbij ziet rijden kijk je vaak niet naar omdat die ander da aandacht op eist.

Precies. Tegenover die "slechten" staat echt wel een heel leger "goeden", maar die ziet men niet.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:23

Een stang en trens is zo vriendelijk als de ruiter die het hanteert. Ik ben ook met s&t gaan rijden toen ik met mijn training in het ZZ-L terecht kwam. Ik reed voornamelijk op de trens en pakte de stang erbij voor bepaalde oefeningen.
Als je de s&t optoming nodig hebt om je paard "in de houding" te dwingen, dan ben je verkeerd bezig en dan heb je op het Z niveau niets te zoeken. Dat vind ik overigens van alle hulpmiddelen in de paardensport. Het zijn hulpjes om jouw hulpen duidelijker en verfijnder te maken. Het zijn geen dwangmiddelen.

Wat ik jammer vind is dat tegenstanders van de s&t optoming niet openstaan voor onderbouwende, tegenovergestelde meningen.

Ik ben overigens van mening dat je hulpmiddelen moet verdienen. Ik heb pas teugels in handen gekregen op het moment dat ik kon zitten zonder de pony in de mond te zitten, ik kreeg pas sporen toen mijn beenligging stil genoeg was en de hulpen verfijnder moesten. Ik ben met s&t begonnen toen in in training op ZZ-L niveau kwam.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:23

Ik wil eigenlijk mensen die zo´n uitgesproken mening hebben zonder ooit met stang -en trens gereden te hebben willen uitnodigen om het eens te proberen, voordat ze een oordeel vellen.

Je kunt prima dingen beoordelen die zichtbaar zijn, van mij mag eimand best kritiek hebben op een rijwijze van iemand die een paard nadeling beinvloeden, ook als ze zelf niet op dat niveau rijden, maar het is lastig om te oordelen over dingen die voelnbaar zij als je niet weten hoe het voelt. Dat is net zoiets als roepen dat iets vies is voordat je het geproefd hebt....

Ik rijdt trouwens zowel met stang-en trens als bit en zelfs hoofdstelloos en met allerlei soorten bitten die op mijn pad komen. Elke situatie kan iets anders eisen/aanbieden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:25

Wat dat betreft heb ik een fijn paard, die is (te) licht in de mond,
dus bij teveel druk of gebruik van de stang spoelt hij zich direct los en komt achter de LL of duikt.
Fijn zulke paarden, dan leer je het vanzelf wel af :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:27

Tazzey schreef:
Ik ben overigens van mening dat je hulpmiddelen moet verdienen. Ik heb pas teugels in handen gekregen op het moment dat ik kon zitten zonder de pony in de mond te zitten, ik kreeg pas sporen toen mijn beenligging stil genoeg was en de hulpen verfijnder moesten.

Dit sluit ook aan op wat ik eerder heb gezegd over manege gebeuren... waar leer je nog eerst een onafhankelijke zit krijgen en dan pas teugels in handen krijgen?
Het gaat in de basis al mis bij een heleboel ruiters... en eenmaal verkeerd (ongevoelig)aangeleerd is het er lastig uitkrijgen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:29

Lusitana schreef:
Dit sluit ook aan op wat ik eerder heb gezegd over manege gebeuren... waar leer je nog eerst een onafhankelijke zit krijgen en dan pas teugels in handen krijgen?
Het gaat in de basis al mis bij een heleboel ruiters... en eenmaal verkeerd (ongevoelig)aangeleerd is het er lastig uitkrijgen.

Dat leer je helaas nergens meer. Ik zie hier op een manege in de buurt dat de leerlingen "wisselgalop" (wij noemen het changementen) moeten rijden maar nog niet eens een knappe volte kunnen rijden.
Het gaat inderdaad mis bij de basis, men leert te blijven zitten op een paard/pony maar echt rijden leert men niet meer.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:32

Kelly_Taco schreef:
Air schreef:
Misschien is dat het verschil tussen paardenliefhebbers en wedstrijdrijders?

Het is overigens de vraag hoe die mensen in het Z terechtkomen, dat zou toch uberhaupt al niet mogelijk moeten zijn.

Ik snap iig niet hoe je als paardenliefhebber de commotie niet kunt snappen, ook al rijd je zelf met S&T. Juist als je, volgens jezelf, er goed mee omgaat kan je toch zien hoe vaak het misbruikt wordt? Heb je dan niet liever dat het verboden wordt zodat misbruik daarmee tenminste niet meer mogelijk is? Daarnaast, als kundige ruiter lijdt je er niet onder want het gaat ook prima zonder stang.

Dan heb je denk ik de discussie net goed gelezen.
De trens of de stang hebben een hele andere inwerking.
Mijn paard heeft een afwijking in zijn keel en is erg gebaad bij het rijden op de S&T.
Dus verboden worden zou ik zeker niet willen.

Wel dat de onkundige ruiters eraf blijven maar die moeten ook al van een trens af blijven.
Of eigenlijk gewoon beter les nemen.
Want eerlijk is eerlijk, de meeste manege-instructrices weten de basis er bij een ruiter al niet goed in te brengen.

Waar zeg ik dat een stang en trens dezelfde inwerking hebben? Ik zeg dat stang niet nodig moet zijn in de basissport.

Wat is beter les? Alleen manege-instructeurs?
Ben je met een ORUN diploma een manege instructeur als je priveles geeft?

Instructie wat zelf hoog rijdt en zich maar afvragen waarom paard van de lesklant de oefening op de ene hand wel kan en het op de andere hand maar niet wil lukken.... om maar niet te spreken over het gezaag in de mond.

Mensen denken goed les te hebben, zou logisch moeten zijn: instructie rijdt zelf hoog en heeft een diploma op zak. Feit is alleen dat dat niet klopt en dat het eerder zeldzaam is dan iets wat veel voor komt.

Zolang daar geen verbetering in komt, kan je beter de dingen gaan verbieden die het meest misbruikt worden en niet nodig zijn.
Immers je mag een paard nogsteeds de hele dag op stal heben staan, inmiddels zijn al wel stands verboden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:33

Dat komt denk ik ook door de prestatie dwang van tegenwoordig.
Ouders hebben geen benul meer van wat er hoort en ik gaf eerder het voorbeeld aan van een schouderbinnenwaarts. In de zogenaamde gevorderde groep wordt er met de binnenhand een paard naar binnen getrokken en als het paard dan, uiteraard recht in zijn lijf, van ellende naar binnen kijkt wordt dat aangeprezen als goed.
Een manege die daar niet aan mee werkt heeft minder klanten, want de vooruitgang is voor een leek minder waarneembaar, terwijl de ruitertjes wel leren rijden op zit, maar dan kun je niet pochen over dat ze al een schouderbinnenwaarts dus M rijden.

Robiin18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:34

Kelly_Taco schreef:
Want eerlijk is eerlijk, de meeste manege-instructrices weten de basis er bij een ruiter al niet goed in te brengen.

Amen to that!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:35

Tazzey schreef:
Lusitana schreef:

Dat leer je helaas nergens meer. Ik zie hier op een manege in de buurt dat de leerlingen "wisselgalop" (wij noemen het changementen) moeten rijden maar nog niet eens een knappe volte kunnen rijden.
Het gaat inderdaad mis bij de basis, men leert te blijven zitten op een paard/pony maar echt rijden leert men niet meer.

Dat wil men ook niet hoor, denk dat een manege die echt de leerlingen leert rijden zoals het zou moeten met zitlessen zonder beugels en teugels snel failliet zijn. De maatschappij wil alles snel en is enorm prestatie gericht. Erg jammer.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:36

Air dat ben ik met je eens.

Ik heb na heel lang zoeken nu een instructrice die me precies aan het hart ligt.
Als zij ooit stopt met lesgeven ga ik stoppen met paardrijden.. O:)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:38

Tessa_93 schreef:
Als ik in de Z kom zou ik niet met stang en trens gaan rijden. Er is al geen plek voor een normaal bit in een paardenmond dus waarom zou ik er een stang bij proppen ? :n

Edit: ik zie ook veel paarden die stang en trens in hebben heel naar uit hun ogen kijken, doet gewoon zeer bij mij als ik er naar kijk.. vind de stang ook vaak wel erg strak aangetrokken door de ruiter. maargoed dat is een andere discussie..

Zie in jouw profiel wel een Pelham in een paardenmond hangen met alleen een teugel aan de onderste ring. Geef mij dan maar een stang en trens :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:39

Air schreef:
Waar zeg ik dat een stang en trens dezelfde inwerking hebben? Ik zeg dat stang niet nodig moet zijn in de basissport.

Wat is beter les? Alleen manege-instructeurs?
Ben je met een ORUN diploma een manege instructeur als je priveles geeft?

Instructie wat zelf hoog rijdt en zich maar afvragen waarom paard van de lesklant de oefening op de ene hand wel kan en het op de andere hand maar niet wil lukken.... om maar niet te spreken over het gezaag in de mond.

Mensen denken goed les te hebben, zou logisch moeten zijn: instructie rijdt zelf hoog en heeft een diploma op zak. Feit is alleen dat dat niet klopt en dat het eerder zeldzaam is dan iets wat veel voor komt.

Zolang daar geen verbetering in komt, kan je beter de dingen gaan verbieden die het meest misbruikt worden en niet nodig zijn.
Immers je mag een paard nogsteeds de hele dag op stal heben staan, inmiddels zijn al wel stands verboden.

De stang is niet nodig, maar toegestaan in de basissport. Ja, dat is een verschil.
Toegang tot goede instructie is gewoon lastig, dat is en feit en mensen die hoog rijden zijn niet meteen goede instructeurs, dat weten we.
Er is ook nog een verschil tussen een trainer en een instructeur trouwens.
Een instructeur leid een ruiter op, niet zozeer het paard, immers een volleerd ruiter kan elk paard zelf op leiden....; een trainer zorgt dat een combinatie goed voor de dag komt op wedstrijden...en bemoeit zich met de opleidng van het paard, minder met die van de ruiter. Er wordt aangenomen dat die kan rijden....

Paard op stal of niet staat totaal los van deze discussie.

Tazzey schreef:

Daarbij moet er vaak heel wat verkeerde dingen gedaan om te kunnen blijven zitten, om het paard voorwaarts te krijgen en houden en om maar zelfs de simpelste oefeningen uit te voeren...

(nadien typefouten verwijderd, hoop dat ik ze nu allemaal heb)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-12-13 15:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:40

Lante schreef:
Dat wil men ook niet hoor, denk dat een manege die echt de leerlingen leert rijden zoals het zou moeten met zitlessen zonder beugels en teugels snel failliet zijn. De maatschappij wil alles snel en is enorm prestatie gericht. Erg jammer.

Het triest feit is dat je helemaal gelijk hebt. Ik zou hier zelf nooit aan mee willen en kunnen werken.
Jammer is dat je dit ook ziet doorschieten naar de sport zelf. Hoeveel mensen zijn Z2 startgerechtigd terwijl er aan de basis een hoop schort?

Wat ik in dit topic zo jammer vind is dat er mensen reageren die de klok hebben horen luiden geen geen benul hebben van de klepel. Waarom meteen altijd die vooroordelen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:42

Het is opvallend hoeveel mensen in nederland westrijdrijden, vergeleken andere landen. Het wordt min of meer verwacht. "Wanneer ga je starten?"
En er wordt ook met heel jonge paarden gestart alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:44

En wat jammer is dat het hier niet in is om een fijn gereden Z paard als leerpaard voor een jongere ruiter te gebruiken.
Het is pas stoer als je ze zelf naar het Z rijd

Dat is ook knap, maar ik herinner me tot de dag van vandaag nog de keren dat ik op een heel goed opgeleid paard mocht rijden als beginner zijnde. Het gevoel wat nageeflijk is, het gevoel wat los in het lijf is. Het gevoel dat een beetje kuitdruk, een beetje scheef zitten doet bij een fijn gereden paard.
dat gevoel blijf je je hele leven nastreven bij elk ander paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:46

Lusitana schreef:
Het is opvallend hoeveel mensen in nederland westrijdrijden, vergeleken andere landen. Het wordt min of meer verwacht. "Wanneer ga je starten?"
En er wordt ook met heel jonge paarden gestart alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Daar zijn mensen zelf verantwoordelijk voor....helaas zijn mensen kuddedieren en volgen graag de rest :o

IK heb de mijne pas voor het eerst meegenomen met zijn 5 jaar, vroeg zat...en als ze fijn voor elkaar zijn, vlieg je toch wel de klasses door.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:48

Percy schreef:
Tessa_93 schreef:
Als ik in de Z kom zou ik niet met stang en trens gaan rijden. Er is al geen plek voor een normaal bit in een paardenmond dus waarom zou ik er een stang bij proppen ? :n

Edit: ik zie ook veel paarden die stang en trens in hebben heel naar uit hun ogen kijken, doet gewoon zeer bij mij als ik er naar kijk.. vind de stang ook vaak wel erg strak aangetrokken door de ruiter. maargoed dat is een andere discussie..

Zie in jouw profiel wel een Pelham in een paardenmond hangen met alleen een teugel aan de onderste ring. Geef mij dan maar een stang en trens :+

Er zijn meer, zag in een profiel ook iemand op een fries zitten met een prachtig versierd scharenbit, tsjah...

Soms wel verhelderend, zo'n profiel... ;)
Laatst bijgewerkt door Lante op 27-12-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:49

little_king schreef:
En wat jammer is dat het hier niet in is om een fijn gereden Z paard als leerpaard voor een jongere ruiter te gebruiken.

Dat is ook knap, maar ik herinner me tot de dag van vandaag nog de keren dat ik op een heel goed opgeleid paard mocht rijden als beginner zijnde. Het gevoel wat nageeflijk is, het gevoel wat los in het lijf is. Het gevoel dat een beetje kuitdruk, een beetje scheef zitten doet bij een fijn gereden paard.

Een echt fijn gereden Z paard is hier in NL ook amper te vinden helaas.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:50

Kelly_Taco schreef:
little_king schreef:

Een echt fijn gereden Z paard is hier in NL ook amper te vinden helaas.

Jawel, die zijn er zeker wel te vinden :)
Ik ken wel een paar ruiters die elke keer een fijn Z paard hebben opgeleid en dan verkopen.

Maar inderdaad zijn er ook ruiters die alleen maar stugge paarden hebben na verloop van tijd.
Maar gelukkig niet allemaal :)
Laatst bijgewerkt door little_king op 27-12-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:51

little_king schreef:

Nou niet alle leerpaarden zijn fijn gereden paarden, daar zaten er toch ook bij die weinig nageefelijk en los waren :+

Ik heb jaren op een internationale stal gewoond en gewerkt, daar heel veel paarden gereden (veelal LT/GP paarden of talentvol jong spul)