Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Air schreef:Misschien is dat het verschil tussen paardenliefhebbers en wedstrijdrijders?
Het is overigens de vraag hoe die mensen in het Z terechtkomen, dat zou toch uberhaupt al niet mogelijk moeten zijn.
Ik snap iig niet hoe je als paardenliefhebber de commotie niet kunt snappen, ook al rijd je zelf met S&T. Juist als je, volgens jezelf, er goed mee omgaat kan je toch zien hoe vaak het misbruikt wordt? Heb je dan niet liever dat het verboden wordt zodat misbruik daarmee tenminste niet meer mogelijk is? Daarnaast, als kundige ruiter lijdt je er niet onder want het gaat ook prima zonder stang.
Tazzey schreef:Ik ben overigens van mening dat je hulpmiddelen moet verdienen. Ik heb pas teugels in handen gekregen op het moment dat ik kon zitten zonder de pony in de mond te zitten, ik kreeg pas sporen toen mijn beenligging stil genoeg was en de hulpen verfijnder moesten.
Lusitana schreef:Dit sluit ook aan op wat ik eerder heb gezegd over manege gebeuren... waar leer je nog eerst een onafhankelijke zit krijgen en dan pas teugels in handen krijgen?
Het gaat in de basis al mis bij een heleboel ruiters... en eenmaal verkeerd (ongevoelig)aangeleerd is het er lastig uitkrijgen.
Kelly_Taco schreef:Air schreef:Misschien is dat het verschil tussen paardenliefhebbers en wedstrijdrijders?
Het is overigens de vraag hoe die mensen in het Z terechtkomen, dat zou toch uberhaupt al niet mogelijk moeten zijn.
Ik snap iig niet hoe je als paardenliefhebber de commotie niet kunt snappen, ook al rijd je zelf met S&T. Juist als je, volgens jezelf, er goed mee omgaat kan je toch zien hoe vaak het misbruikt wordt? Heb je dan niet liever dat het verboden wordt zodat misbruik daarmee tenminste niet meer mogelijk is? Daarnaast, als kundige ruiter lijdt je er niet onder want het gaat ook prima zonder stang.
Dan heb je denk ik de discussie net goed gelezen.
De trens of de stang hebben een hele andere inwerking.
Mijn paard heeft een afwijking in zijn keel en is erg gebaad bij het rijden op de S&T.
Dus verboden worden zou ik zeker niet willen.
Wel dat de onkundige ruiters eraf blijven maar die moeten ook al van een trens af blijven.
Of eigenlijk gewoon beter les nemen.
Want eerlijk is eerlijk, de meeste manege-instructrices weten de basis er bij een ruiter al niet goed in te brengen.
Tazzey schreef:Lusitana schreef:Dit sluit ook aan op wat ik eerder heb gezegd over manege gebeuren... waar leer je nog eerst een onafhankelijke zit krijgen en dan pas teugels in handen krijgen?
Het gaat in de basis al mis bij een heleboel ruiters... en eenmaal verkeerd (ongevoelig)aangeleerd is het er lastig uitkrijgen.
Dat leer je helaas nergens meer. Ik zie hier op een manege in de buurt dat de leerlingen "wisselgalop" (wij noemen het changementen) moeten rijden maar nog niet eens een knappe volte kunnen rijden.
Het gaat inderdaad mis bij de basis, men leert te blijven zitten op een paard/pony maar echt rijden leert men niet meer.
Tessa_93 schreef:Als ik in de Z kom zou ik niet met stang en trens gaan rijden. Er is al geen plek voor een normaal bit in een paardenmond dus waarom zou ik er een stang bij proppen ?
Edit: ik zie ook veel paarden die stang en trens in hebben heel naar uit hun ogen kijken, doet gewoon zeer bij mij als ik er naar kijk.. vind de stang ook vaak wel erg strak aangetrokken door de ruiter. maargoed dat is een andere discussie..
Air schreef:Waar zeg ik dat een stang en trens dezelfde inwerking hebben? Ik zeg dat stang niet nodig moet zijn in de basissport.
Wat is beter les? Alleen manege-instructeurs?
Ben je met een ORUN diploma een manege instructeur als je priveles geeft?
Instructie wat zelf hoog rijdt en zich maar afvragen waarom paard van de lesklant de oefening op de ene hand wel kan en het op de andere hand maar niet wil lukken.... om maar niet te spreken over het gezaag in de mond.
Mensen denken goed les te hebben, zou logisch moeten zijn: instructie rijdt zelf hoog en heeft een diploma op zak. Feit is alleen dat dat niet klopt en dat het eerder zeldzaam is dan iets wat veel voor komt.
Zolang daar geen verbetering in komt, kan je beter de dingen gaan verbieden die het meest misbruikt worden en niet nodig zijn.
Immers je mag een paard nogsteeds de hele dag op stal heben staan, inmiddels zijn al wel stands verboden.
Tazzey schreef:Dat leer je helaas nergens meer. Ik zie hier op een manege in de buurt dat de leerlingen "wisselgalop" (wij noemen het changementen) moeten rijden maar nog niet eens een knappe volte kunnen rijden.
Het gaat inderdaad mis bij de basis, men leert te blijven zitten op een paard/pony maar echt rijden leert men niet meer.
Lante schreef:Dat wil men ook niet hoor, denk dat een manege die echt de leerlingen leert rijden zoals het zou moeten met zitlessen zonder beugels en teugels snel failliet zijn. De maatschappij wil alles snel en is enorm prestatie gericht. Erg jammer.
Lusitana schreef:Het is opvallend hoeveel mensen in nederland westrijdrijden, vergeleken andere landen. Het wordt min of meer verwacht. "Wanneer ga je starten?"
En er wordt ook met heel jonge paarden gestart alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.
Percy schreef:Tessa_93 schreef:Als ik in de Z kom zou ik niet met stang en trens gaan rijden. Er is al geen plek voor een normaal bit in een paardenmond dus waarom zou ik er een stang bij proppen ?
Edit: ik zie ook veel paarden die stang en trens in hebben heel naar uit hun ogen kijken, doet gewoon zeer bij mij als ik er naar kijk.. vind de stang ook vaak wel erg strak aangetrokken door de ruiter. maargoed dat is een andere discussie..
Zie in jouw profiel wel een Pelham in een paardenmond hangen met alleen een teugel aan de onderste ring. Geef mij dan maar een stang en trens
little_king schreef:En wat jammer is dat het hier niet in is om een fijn gereden Z paard als leerpaard voor een jongere ruiter te gebruiken.
Het is pas stoer als je ze zelf naar het Z rijd
Dat is ook knap, maar ik herinner me tot de dag van vandaag nog de keren dat ik op een heel goed opgeleid paard mocht rijden als beginner zijnde. Het gevoel wat nageeflijk is, het gevoel wat los in het lijf is. Het gevoel dat een beetje kuitdruk, een beetje scheef zitten doet bij een fijn gereden paard.
dat gevoel blijf je je hele leven nastreven bij elk ander paard.
Kelly_Taco schreef:little_king schreef:En wat jammer is dat het hier niet in is om een fijn gereden Z paard als leerpaard voor een jongere ruiter te gebruiken.
Dat is ook knap, maar ik herinner me tot de dag van vandaag nog de keren dat ik op een heel goed opgeleid paard mocht rijden als beginner zijnde. Het gevoel wat nageeflijk is, het gevoel wat los in het lijf is. Het gevoel dat een beetje kuitdruk, een beetje scheef zitten doet bij een fijn gereden paard.
Een echt fijn gereden Z paard is hier in NL ook amper te vinden helaas.
little_king schreef:En wat jammer is dat het hier niet in is om een fijn gereden Z paard als leerpaard voor een jongere ruiter te gebruiken.