Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij een voorstander?

Ja
94 (44%)
Nee
76 (35%)
Misschien
35 (16%)
Weet niet
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 213

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:56

Als je op de jaarverslagen kijkt, dan zijn de kosten bij de post 'trainingen en uitzendingen sportactiviteiten' lager dan wat de baten zijn bij de posten 'FEI en registratiegelden', 'subsidie topsport' en 'Wedstrijdheffing (Nat/Int) adm.kst intern.wedstr'. Dan tel ik dus niet de gewone kosten van abonnementen, contributie en startpassen die deze topsporters hebben als 'baat' en ook niet het salaris van Maarten van der Heijden als 'last'. Maar ik wil hiermee aangeven dat het geld dat naar de topsporters gaat, ook binnenkomt dankzij de topsporters. Dat de basissporters deze kosten dragen is dus niet waar.

Het geld gaat natuurlijk wel naar andere posten waar de basissporters niets (of niet direct iets) aan hebben, maar om de topsporters de schuld te geven van de hoge kosten is dus onzin.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 13-12-13 23:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Katja

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:59

Blij te lezen dat mijn gevoel wat gebaseerd is op wat ik altijd binnen de KNHS gehoord heb met feiten onderbouwd wordt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:02

In 2012 is de grootste batenpost de startpassen en de grootste lastenpost is de personeelskosten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:16

Het klopt niet helemaal wat ik zeg. De post 'Wedstrijdheffing (Nat/Int) adm.kst intern.wedstr' bevat denk ik ook de basiswedstrijden als ik de begroting nog eens bekijk. Die post zie ik namelijk niet apart staan.
Ik weet wel dat de afdracht van een concours naar de knhs voor een nationale rubriek hoger is dan die voor een basis rubriek. Als je dan de posten 'tv-rechten' en 'sponsoring' erbij rekent, dan is er bij lange na nog steeds geen geld van de basissporter nodig voor de topsport. ;)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:32

Ik heb het hele topic met verbazing gelezen. Er word door de knhs zat gedaan voor de basissporters naar mijn idee. Het inschrijfgeld bij menners ligt rond de 9 euro in mijn regio voor d/v . In het mennen rijd je meestal voor gebruiksvoorwerpen. Ik vind het prima. Ik snap echt al die ophef niet. Maar wellicht komt het doordat de menwereld anders is als de rijwereld??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 07:43

Ipsilonka schreef:
Ik heb het hele topic met verbazing gelezen. Er word door de knhs zat gedaan voor de basissporters naar mijn idee. Het inschrijfgeld bij menners ligt rond de 9 euro in mijn regio voor d/v . In het mennen rijd je meestal voor gebruiksvoorwerpen. Ik vind het prima. Ik snap echt al die ophef niet. Maar wellicht komt het doordat de menwereld anders is als de rijwereld??

WAT wordt er dan (volgens jou) gedaan voor de basissport?

Als dat al zo is, overtuig je de goegemeente in ieder geval niet door alleen te roepen dat het gedaan wordt. Dat zal best, maar wat is dan "the return on investment" voor de basisruiter?

schoentje schreef:
In 2012 is de grootste batenpost de startpassen en de grootste lastenpost is de personeelskosten.

Als al die klagers dan dus eens gewoon ophielden met de wedstrijden (als er echt zoveel klagers zijn als gesuggereerd wordt) dan valt de grootste inkomstenbron weg en dan zal de NHS veranderen, simpelweg omdat ze wel moeten. Maar ja, ophouden...........

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:00

Wat verwacht je dan dat de knhs voor de basisruiter doet? Wat doet de KNVB dan wel voor de zaterdagmiddag voetballer, of de KNSB (?) voor de recreatieschaatser, wat de KNHS niet voor jou doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:05

schoentje schreef:
Als je op de jaarverslagen kijkt, dan zijn de kosten bij de post 'trainingen en uitzendingen sportactiviteiten' lager dan wat de baten zijn bij de posten 'FEI en registratiegelden', 'subsidie topsport' en 'Wedstrijdheffing (Nat/Int) adm.kst intern.wedstr'. Dan tel ik dus niet de gewone kosten van abonnementen, contributie en startpassen die deze topsporters hebben als 'baat' en ook niet het salaris van Maarten van der Heijden als 'last'. Maar ik wil hiermee aangeven dat het geld dat naar de topsporters gaat, ook binnenkomt dankzij de topsporters. Dat de basissporters deze kosten dragen is dus niet waar.

Het geld gaat natuurlijk wel naar andere posten waar de basissporters niets (of niet direct iets) aan hebben, maar om de topsporters de schuld te geven van de hoge kosten is dus onzin.

Ik ben het niet met je eens Schoentje al hoewel ik jouw verhaal wel snap.
Ik kan er gewoon nog steeds niet bij dat er zoveel geld naar de topsport verdwijnt en dan bedoel ik elke tak van sport. In Nederland is veel armoede, mensen die geen goede zorg meer krijgen, kinderen die niet op sport mogen omdat er eenvoudig weg geen geld voor is. En toch gaat er elk jaar miljoenen naar de topsport. Zogenaamd omdat de topsporters ambassadeurs zijn voor ons land.
Hoezo ambassadeurs? Brengen zij meer op dan al die miljoenen die zij kosten?
Natuurlijk werken sporters hard om de top te bereiken maar dat doe ik ook in mijn werk. Ik krijg daar gewoon een basissalaris voor en wordt vanaf de overheid daar niet nog eens extra voor betaald. Als je zo goed bent dat je van je hobby je beroep kunt maken moet je niet afhankelijk moeten zijn van giften van een bond of de overheid. Doordat je goed bent in je vak krijg je de betere paarden te rijden, je krijgt sponsors en je krijgt soms ook startgeld. Ik vind het ook niet nodig dat de bobo's van de KNHS zoals een maarten van der Heijden mee gaat op de wedstrijden. Leuke pretfunctie heeft die man. En dan nog klagen dat hij geen tijd heeft voor een privéleven. :+ Tja, dat kan er bij mij niet in. Ik heb niets tegen maarten hoor, heb nog nog nooit ontmoet maar hij is even als voorbeeld.

Zolang er geen kinderen op sprot kunnen omdat een vereniging te duur is, en zolang er slechte zorgvoorzieningen is voor onze ouderen vind ik dat er voorzichtig met het geld van de amateursporter moet worden omgesprongen. Ook vind ik het niet nodig dat de overheid miljoenen uitgeeft aan de topsport. Wij hebben nu al een miljardentekort in NL. Dus vind ik dat je het niet kunt maken om wel geld te verspillen aan die enkele topruiters of andere topsporers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:11

Nog een voorbeeld. Als je ziet dat parasporter Marlou van Rhijn ontzettend dure beenprotheses heeft gekregen om haar Olympische droom waar te maken en dat tennister Esther Vergeer een paar hele dure sportrolstoelen heeft gekregen dan denk ik, waarom krijgen zij meerdere dure protheses en mijn oma krijgt niet eens een rollator. Dat kan toch niet. Het is niet dat ik de sporters het niet gun maar van het geld wat aan die dure protheses wordt gegeven hadden 2000 oudjes aan een rollator kunnen worden geholpen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:16

Ik denk dat je op deze manier wel heel erg offtopic gaat. De KNHS gaat niet over overheidsgelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:19

Ik vind het zeker iets om over na te denken. Het begint bij de overheid die geld verspild en de bonden doen daar aan mee.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:23

Als dat voor jou echt belangrijk is, stop dan het geld van je startpas in een rollator. Of een kwartaal voetballen voor een kansarme jongere. Geen topsporter die beter wordt van het geld wat jij betaalt, ook weer geregeld :)

Nee, de KNHS doet niks voor de basissporter persoonlijk, maar wel voor de basissporter in het algemeen, door het geven van regels en kaders. Daarom weet je wat je kan verwachten als je een wedstrijd start, of dat nou hier om de hoek is of 200km verderop. Een recreatiebond gaat ook echt niks voor jou persoonlijk doen :n

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:24

Anoniem schreef:
Ik vind het zeker iets om over na te denken. Het begint bij de overheid die geld verspild en de bonden doen daar aan mee.

Die bonden moeten ook reclame maken en andere (jonge) sporters voor zich winnen :D

En de vraag is idd uit welke potjes komt dat geld, ik weet dat het NOC*NSF
wel vrijgevig is met salarissen, bonussen en andere toestopppingen.

Maar goed sommige sporten/sporters zouden niet ver komen zonder hen,
denk aan sporten met weinig persoonlijke sponsering. En een baan naast topsport is lastig....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:28

Anoniem schreef:
Nog een voorbeeld. Als je ziet dat parasporter Marlou van Rhijn ontzettend dure beenprotheses heeft gekregen om haar Olympische droom waar te maken en dat tennister Esther Vergeer een paar hele dure sportrolstoelen heeft gekregen dan denk ik, waarom krijgen zij meerdere dure protheses en mijn oma krijgt niet eens een rollator. Dat kan toch niet. Het is niet dat ik de sporters het niet gun maar van het geld wat aan die dure protheses wordt gegeven hadden 2000 oudjes aan een rollator kunnen worden geholpen.

Nou, daar is een zeer simpel en doeltreffend antwoord op: als dat niet gebeurt zou zijn, hadden we nu niet eens rollators.

JUIST omdat die sporters zulke dure one-off hulpmiddelen krijgen, wordt de industrie geprikkeld om nieuwe oplossingen te bedenken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:44

Ik kan me ook zeker jullie meningen vinden, maar dat heeft eigenlijk helemaal niks meer met de knhs te maken. Ik vind het wat dat betreft namelijk nog veel storender dat er enorm veel van ons geld naar het buitenland gaat, terwijl er hier mensen moeten leven van een voedselbank, die dan ook nog eens bestolen wordt rond de sinterklaas dagen. Maar goed dat heeft echt 0,0 meer te maken met dit topic.

De knhs zou veel dingen kunnen verbeteren. Maar een bond die zoveel leden telt, kan het nooit van zijn leven voor iedereen goed doen. Ook bij de nieuwe bond zullen er ontevreden mensen zijn.
Het zou wel helpen als de mensen zich eens verdiepen in de knhs, hun visie, ideeën en inkomsten en uitgaven, voordat ze steen en been klagen over iets dat ze, achteraf gezien, verkeerd begrepen hebben. Dat zou trouwens ook helpen in dit topic, eerst jezelf in de materie verdiepen, voordat je schrijft dat andere mensen maar wat roepen en zich moeten verdiepen in geldstromen en dergelijke ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:11

Ik vond het eigenlijk beter toen er nog een NVDR was. Dat was de vereniging voor dressuurruiters waarin de rubrieken ZZL t/m GP waren ondergebracht. Later werd dat de ZZGP en later kwam alles onder de KNHS.

Ik heb het gevoel dat de basisrubrieken en de hogere rubrieken beter bij verschillende organisaties kunnen worden ongebracht.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:33

Hilli schreef:
Nee, de KNHS doet niks voor de basissporter persoonlijk, maar wel voor de basissporter in het algemeen, door het geven van regels en kaders. Daarom weet je wat je kan verwachten als je een wedstrijd start, of dat nou hier om de hoek is of 200km verderop. Een recreatiebond gaat ook echt niks voor jou persoonlijk doen :n

Dit dus :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:45

Hilli schreef:

Maar wat kost er jaarlijks zoveel geld dat de stijgende prijzen van de startpassen verantwoord?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:05

Het is denk ik wat dat betreft net de overheid. De groep mensen die een startpas hebben daalt, maar ze hebben wel die inkomsten nodig?? Dus de prijs ervan gaat omhoog?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:15

Ik als amateur ervaar het niet dat de klasses te zwaar zijn en dat er in het B en L te streng wordt gejureerd. Ik sta er zelf ooit van te kijken wat er op komt dagen, dat ik denk oefen thuis nog eens een hele poos door :)

Ik vind het wel jammer dat onderlinge wedstrijden voortaan voor de organisatie net zo streng zijn om te organiseren als gewone wedstrijden en deze er dus ook steeds minder zijn.
De onderlinge wedstrijden zijn voor veel ruiters een opstap naar de gewone wedstrijden, voor ervaring van hunzelf of voor hun paard.
Misschien dat dit onder een andere sportbond kan gaan vallen?

Daarnaast is de startpas veel te duur.
Dat belet veel mensen om te starten denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:36

little_king schreef:
Ik als amateur ervaar het niet dat de klasses te zwaar zijn en dat er in het B en L te streng wordt gejureerd. Ik sta er zelf ooit van te kijken wat er op komt dagen, dat ik denk oefen thuis nog eens een hele poos door :)

Dan begrijp je het principe van de wedstrijden niet.

Strikt genomen ga ik op wedstrijd om door een onafhankelijk, deskundig persoon mijn rijkwaliteiten te laten beoordelen volgens een bepaalde maatstaf.

De rest is feitelijk nutteloze bullsh*t die erbij verzonnen wordt om het zogezegd aantrekkelijker te maken.
Dat de bullsh*t vervolgens belangrijker is geworden dan het getoonde door de combinatie zegt meer over het circus dan over het feitelijke doel en de resultaten daarvan!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:44

ikke schreef:
little_king schreef:

Dan begrijp je het principe van de wedstrijden niet.

Strikt genomen ga ik op wedstrijd om door een onafhankelijk, deskundig persoon mijn rijkwaliteiten te laten beoordelen volgens een bepaalde maatstaf.

De rest is feitelijk nutteloze bullsh*t die erbij verzonnen wordt om het zogezegd aantrekkelijker te maken.
Dat de bullsh*t vervolgens belangrijker is geworden dan het getoonde door de combinatie zegt meer over het circus dan over het feitelijke doel en de resultaten daarvan!

Waar slaat het op om dit wat ik hierboven gequote heb te zeggen? Iedereen gaat op wedstrijd om zijn eigen beweegredenen en dat moet iedereen lekker zelf weten. Laat iedereen in zijn waarde en kom niet met zulke redenaties. Want wie ben jij om te zeggen dat little king het principe van wedstrijden niet begrijpt.

Sluit me verder volledig bij Schoentje aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:04

Sannnn schreef:
Waar slaat het op om dit wat ik hierboven gequote heb te zeggen? Iedereen gaat op wedstrijd om zijn eigen beweegredenen en dat moet iedereen lekker zelf weten. Laat iedereen in zijn waarde en kom niet met zulke redenaties. Want wie ben jij om te zeggen dat little king het principe van wedstrijden niet begrijpt.

Sluit me verder volledig bij Schoentje aan.

Go back to the bare elements............

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:10

Sannnn schreef:

Naar mijn mening is Ikke dan toch een stuk toleranter dan little king, want laatstgenoemde stelt eigenlijk dat bepaalde combinaties helemaal niet op wedstrijd moeten gaan, tenzij onderling. Ik vind het dan weer best arrogant om te stellen dat je vindt dat sommige mensen het niet waard zijn om daar te verschijnen :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:13

Urielle schreef:
Naar mijn mening is Ikke dan toch een stuk toleranter dan little king, want laatstgenoemde stelt eigenlijk dat bepaalde combinaties helemaal niet op wedstrijd moeten gaan, tenzij onderling. Ik vind het dan weer best arrogant om te stellen dat je vindt dat sommige mensen het niet waard zijn om daar te verschijnen :o

Nou dat is gewoon realistisch. Ik zie regelmatig combinaties die eigenlijk niets te zoeken hebben op wedstrijd. Om welke reden ze gaan is mij onbekend. Als je je wilt meten met anderen dan vraag ik me af of de instructie wel zo eerlijk tegen je is. Maar ik weet zelf maar al te goed dat mensen vaak heel eigenwijs zijn en toch op wedstrijd willen, hoe je het ze ook afraadt.