[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:44

fokfanaat schreef:
er komt ook ineens een hele boel bij van de m1 naar de m2, en ook wordt er heel anders naar je paard gekeken, kwa oprichting en verzameling.

Ja, maar ik heb toch gemerkt dat dat heel erg per jury verschilt!

Zo heb ik 1 keer fijn gereden, vond ik zelf, en stond het protocol vol met: meer bergop, gedragener en wat niet nog meer. Dat mijn instructrice achteraf zei: "Oh, dus ze wilden een Z-proef zien?"
Andere keren viel dat behoorlijk mee. Maar toen had ik zelf weer spanning :=

fokfanaat

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:56

idd sowieso verschilt jurering behoorlijk, merk wel dat ik het meestal meer eens ben met de jongere juries die zelf ook nog actief zijn

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:05

Kan ik me iets bij indenken :j

Ik hoor ook overal dat jury's die het M2 jureren over het algemeen kijken of je klaar bent voor het Z1. Wat ik persoonlijk vreemd vind, want je rijdt die klasse en je hoort die te kunnen rijden. Natuurlijk moet je dan al wel verder zijn in de africhting/oprichting dan in de L2 bijvoorbeeld, maar dat hoort ook geleidelijk te gaan in mijn ogen.
In de B/L cursus zijn we ook expliciet geïnstrueerd niet te kijken of iemand "geschikt" is voor de volgende klasse. Dus ik zou het raar vinden als M-juryleden dat wel moeten doen. Maargoed, ik mag die cursus nog niet doen, helaas dus ik zou het niet weten..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:05

Idd vind ik ook raar, alsof een 4 jarige die zijn eerste L2 wedstrijdje loopt dat die net zo verzameld en opgericht moet lopen als in het M1.. Beetje raar :)

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:55

Bij mij viel dat ook wel mee, maar goed ik ben ook pas 1x M2 gestart natuurlijk dus ik weet niet hoe het bij andere jury's is.

Overigens is het logisch dat je paard wel meer verzameld moet zijn als in de L, daar is de proef ook naar. Als je paard heel groot op de voorhand een gebroken lijn of slangenvolte moet galopperen bv vlieg je uit de bocht :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:46

Ik vind dat er vaak goed gejureerd wordt in het M2, dat er zo laag gepunt wordt?

Ik zie bv veel paarden die nog niet klaar zijn voor het Z1, te weinig oprichting en gedragenheid.
Tevens paarden die slecht de overgangen galop stal tonen(drafpassen ertussen) evenals bij de overgang
stap galop..paarden worden vaak een meter langer, veel balansproblemen bij de contra, uitgestrekte draf
versnellen ipv eerst op het achterbeen te zetten en te houden, keertwendingen die bijna bij alle ruiters
niet voor elkaar zijn, sb en tv weinig tot geen lengtebuiging.
Conclusie: paard moet veel meer op het achterbeen.

Als dit niet voor elkaar is, dan val je door de mand in het Z1.
Dus terecht dat ze veel kritsicher kijken als in het M1. Al vind ik zelf het verschil van het M1
naar best M2 best groot, terwijl van het L2 naar M1 bijna geen verschil zit.
Van mij mag het M1 al wat meer gevraagd worden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:53

Ja je hebt gelijk dat het niveau van combinaties in de meeste gevallen niet ultiem zijn in de M2, zacht gezegd. Maar dan moeten ze om die reden lage punten krijgen, niet omdat in het achterhoofd gehouden wordt dat ze weleens bijna in het Z1 kunnen zitten.

Als de dressuur het scala volgt zou je, ideaal gezien iedere klasse een stukje verbetering moeten kunnen laten zien, of zelfs meer (maar daarom kun je ook een puntenaantal krijgen tussen de 0 en 300 in totaal). En daar zou je ook op beoordeeld moeten worden naar mijn mening.
Maar dat kun je inderdaad ook tegemoet komen door het verschil tussen M1 en M2 minder groot te laten zijn.

Nouja laat ik het eerst maar eens leren rijden voor ik er verder over ga theoriseren :+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:08

In het M2 moet je naar mijn idee al je paard veel beter aan je hulpen hebben staan dan in het M1. In het M1 kom je nog wel gedraaid omdat de oefeningen nog niet zo veeleisend zijn en niet zo kort achter elkaar komen. In de M2 val je dan door de mand. Dus dat er kritischer wordt gejureerd, dat geloof ik ook wel, maar dat zou oplopend per klasse, voor elke klasse moeten gelden. Ik denk dat de rijderij achter blijft en dat op een gegeven moment het met een bepaalde manier van rijden niet meer lukt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:13

B t/m M1 is recht toe recht aan, vanaf dat punt komt er meer rijtechnische kennis bij kijken,
veel paarden zijn gewoon niet voor elkaar in de basisafrichtng, daarom vallen ze door de mand.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:16

Dan zeggen we hetzelfde. Want dat de paarden niet voor elkaar zijn, komt toch door de rijderij.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:21

vur schreef:
Dan zeggen we hetzelfde. Want dat de paarden niet voor elkaar zijn, komt toch door de rijderij.

Precies daar schort het aan, niet aan te strenge juryleden ;)

Ze zijn niet streng, er wordt gewoon slecht gereden :o

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:28

Ik heb ook niet gezegd dat juryleden te streng zijn... Geloof me, dat vind ik echt niet :').
Maar er zit wel veel verschil tussen, heb ik het idee. Dus het is wel lastig, voor iemand zoals ik die nooit eerder M heeft gereden om een beeld te krijgen van wat er precies gezien moet worden.

En ik bedoelde ook te zeggen dat de stijgende lijn al wel eerder gezien mag worden, dus niet ineens vanaf het M2, omdat het Z1 er dan ineens aankomt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:30

Sprak pas nog een jurylid. Hij gaf ook aan dat het rijden gewoonweg vaak niet goed genoeg was. Bijvoorbeeld geen impuls en geen regelmaat in de travers, een minivolte rijden voor een keertwending etc, etc. Basisfouten en geen benul hebben van de juistheid van een oefening. Tja, dan kun je als jurylid niet veel punten kwijt. Dat is dan wel te begrijpen. Misschien ook komt daar nog bij dat het verwarrend is dat er nagenoeg geen verzameling wordt voorgeschreven in de tekst van de proeven, terwijl dit toch al wel een beetje getoond moet worden. Zeker bij de overgang van galop naar stap bijvoorbeeld. En toch ook wel goed dat een jury daar op let, want anders kom je in het Z helemaal in de knoop.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:34

Maar ik neem aan dat iedereen lest bij instructie die je precies kan vertellen wat een jury wil zien :)
anders misschien betere instructie zoeken als je vastloopt?

Meestal is vastlopen een teken dat het in de basis al niet goed zit.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:05

Ja daar was ik al wel achter :) en daar werk ik hard aan. Helaas moet ik het met ongeveer 3 groepslessen per maand doen omdat ik het geld niet heb voor privéles. En ik ben nou eenmaal geen natuurtalent in het africhten.
En mijn onkunde komt ook naar voren door mijn onzekerheid en vice versa.

Maargoed, het was ook echt niet mijn bedoeling om te klagen over juryleden en mijn ervaringen. Mijn lage punten zijn stuk voor stuk terecht. Sorry dat het schijnbaar anders over komt.
Maar ik bedoel meer te uiten dat er hobbels en verschillen zitten in de stijgende lijn van wat ze willen zien, maar ook in wat er getoond wordt. En misschien is dat wel een oorzaak van elkaar.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:34

Het is ook zeker niet als aanval tegen jou bedoeld hoor. Sorry als het zo overkwam. :o
Tja, verschil in beoordeling is van alle dag. Misschien dat in de M2 de kans erop groter is omdat het een soort overgangklasse is naar verzameling? Misschien dat de ene dan meer let op de uitvoering van de oefeningen en de ander meer naar het lichaamsgebruik en de houding van het paard ofzo. Ik bekijk het altijd op een langere termijn en kijk dan naar het gemiddelde. Dan weet ik wel waar ik ongeveer sta. En bovendien, als je een keer een slecht resultaat krijgt, terwijl je gevoel goed is, dan bedenk ik me altijd dat er kennelijk iets nog niet goed genoeg was en dat daar deze jury dan over viel. 1 Van mijn vroegere instructeurs zei altijd, dat ik dan zo moest rijden dat er niks meer op aan te merken viel. Of te wel, dat elke jury kan zien dat je je paard goed voor elkaar hebt en ze niet meer om je heen kunnen. Nobel streven, maar niet haalbaar voor mij, maar wel een methode om jezelf te motiveren altijd te blijven verbeteren.
Kijk ook anders eens op paardenlifestyle naar het stuk over fixed mindset en growth (groei) mindset.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:50

Wat een drukte hier! Ik heb in mijn wedstrijdcarriere slechts één keer het gevoel gehad dat ik lage punten had omdat de jury liever dressuurcracks in de ring had in plaats van een tuigpaard. Reed in die periode nog in de B, zat in mijn laatste stukje vlak voor de L1, vrijwel altijd 190 of daarboven en met een (voor mijn gevoel) vergelijkbare proef ineens niet eens een winstpunt. Daar stond ik wel even van de kijken, helemaal toen in de foto's later terug zag.

Verder klopt mijn gevoel over het algemeen ook wel met de punten die ik krijg, sporadisch dat ik veel meer punten krijg dan verwacht maar goed: soms ziet iets er beter uit dan dat het voelt :)

Ik ben het er wel mee eens dat er in de M2 ook nog veel wordt aangekloot ;) dat is ook niet erg het is immers de voorbereiding op de Z en daar hoeft het ook nog niet perfect te gaan, maar waar je in de M1 nog weg kon komen met het rijden van allemaal goede lijnen behalve bijvoorbeeld de schouderBW lukt dat in de M2 niet meer. In veel meer oefeningen moet de graad van africhting getoond worden en je valt dus veel sneller door de mand.

Aankomende week maar weer even serieus aan de slag. 19e weer concours :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:09

Het gaat hard hier :)
Super leuk en gezellig.

Ik ben het er mee eens dat de M2 een stuk pittiger is en een stuk pittiger beoordeeld word.
Ik heb daar zelf geen moeite mee.
Ik weet het van mezelf als ik slecht heb gereden en dan ben ik het ook eens met de lage punten.
Maar tijdje terug had ik van een jury(die wel bekend staat om erg streng) diverse 2en. Voor o.a. de kw rechts en travers rechts.
Die gingen beide ook niet goed genoeg, dat weet ik maar een 2 vond ik wel heel dramatisch.
Ik kon er wel om lachen, andere jury gaf daar 4en voor en dat vond ik een realistischer punt.
Het beenwerk is namelijk wel goed maar de lb nog niet.

Maar we trainen en oefenen gewoon door en de wp komen vanzelf wel en keer.
Waar ik ook vaak tegen aan loop en dan vaak ook op wedstrijd(thuis ook wel eens)is dat mijn paard snel heel veel spanning opbouwt en heel kijkerig word.
Daar probeer ik al van alles voor maar het blijft een probleem.
Nu in de m2 klasse is dat helemaal niet praktisch met al die oefeningen zo dicht achter elkaar maar goed we komt vanzelf wel.
In alle andere klasses hebben we altijd bovenaan of in de middenmoot gereden(wat ik zelf nooit verwacht had) dus de m2 punten komen vanzelf ook wel keer.
Het is gelukkig maar een hobby, ik hoef er niet van te leven dus ik ben er ook niet ziek van als het nog niet gaat zoals het moet :)
Genieten vind ik belangrijker en dat doe ik elke dag van mijn paard :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:20

Hier ook het probleem van spanning en kijkerig zijn. Daar ben ik nu drukker mee bezig met oefenen, dan met de oefeningen an sich. Veel grondwerk met enge dingen en ook rond en in de bak regelmatig enge voorwerpen neerzetten. Want ook thuis kan hij dan behoorlijk kijken, dus kan ik het dan ook mooi proberen op te lossen. Ik ben benieuwd of het zich uit gaat betalen over een kleine maand. Want dan hebben we ons debuut gepland.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:17

Vanmiddag weer een hele fijne les gehad incl een kleine schriktraining :)
Maar we hebben beide weer veel geleerd en goed opgelost en fijn gereden.
Ik ben afgelopen week flink aan de gang geweest met het huiswerk wat mijn instructrice me een week geleden opgaf en dat uitte zich nu al in veel vooruitgang.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:34

Zo fijn he, goede instructie, dat maakt zulke grote verschillen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:20

Vandaag weer puntje erbij gereden in de m1, m`n M2 debuut komt steeds een stukje dichterbij. Heel fijn gereden nu ook tweede reserve voor de gelderse kampioenschappen.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 08:54

Gefeliciteerd dressuur!

@ vur & tamaramt: ik ken jullie paarden niet dus geen idee of jullie er wat aan hebben, maar je weet nooit.
Zico heeft ook heel lang met veel spanning gelopen op wedstrijd. Ook wel eens thuis, maar meestal was er thuis niks aan de hand.
Na heel lang 'dokteren' kwamen we erachter dat zodra ik zenuwachtig/gespannen/gestresst oid ben, ik het gebied van mijn onderbuik/bekken vast zet (vastzetten ipv kantelen) en blijkbaar reageerde Zico daar zo heftig op. Sindsdien gaat het stukken beter :)

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 08:55

En fijn dat jullie zo vooruit gaan tamaramt!!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:32

Altijd super als je lekker gelest hebt Tamarant. Goede instructie maakt zeker het verschil. :j

Gefeliciteerd Dressuur! Hoeveel puntjes nog? En tweede reserve voor de kampioenschappen. Dan heb je het goed gedaan.

Thuis schrikt hij net zo hard Fabienne, dus al zal er op wedstrijd wel wat spanning bij komen vanwege de vreemde omgeving, daar moet ik het niet in zoeken. Dat speelde wel bij mijn vorige paard. Deze was nogal eens stout en dan ging ik me op wedstrijd al schrap zetten. Het duurde even voordat ik me realiseerde dat daar de oplossing zat en dan nog oefenen en oefenen om die automatische reactie er bij jezelf weer uit te krijgen. Maar goed, daar heb ik dus nu bij mijn huidige paard profijt van, want anders was het vast nog veel erger geweest dan nu. Maar goed, we zijn druk bezig met schriktraining, dus ik heb goede hoop dat het wel goed komt.