Jurering Koudbloedenwedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:08

femiaans schreef:
Okay, dan weet ik wat me te doen staat, ik ga dit jaar zelf weer starten en zorg dat mijn voorleester bij het aanmelden een lekker broodje hamburger mee neemt voor de Jury.. _O-

Moeten ze niet vegetarisch zijn. Dan sla ook de plank geheel mis :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:08

femiaans schreef:
Leonoor, natuurlijk is dat niet leuk, maar dan zeg ik de volgende keer "nee" tegen de vereniging, maar zorg dat het geen invloed heeft op de punten van de dag. En zo denken gelukkig het merendeel van de juryleden er over. (En zo HOORT het ook!)

+:)+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:21

Sodegrutjes, dit topic dwaalt verder en verder af....
Hopelijk reageert de KNHS binnenkort, ben benieuwd!

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 23:39

Grit schreef:
Sodegrutjes, dit topic dwaalt verder en verder af....
Hopelijk reageert de KNHS binnenkort, ben benieuwd!

Nog geen reactie helaas...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:20

Ts: mag ik vragen wat je in de brief hebt gezet? Ik kan het niet vinden? :)

Peelie

Re: Jurering Koudbloedenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:25

Daar ben ik ook benieuwd naar ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:02

Ik ben ook benieuwd.

Ik start zelf wel eens op een haflingerwedstrijd en het is echt niet zo dat de punten maar cadeau gegeven worden :n . Begin deze maand nog op een haflingerwedstrijd gestart. En daar hadden van de 18 in de B toch maar 7 een winstpunt gereden en werd er gewoon eerlijk gejureerd.

Ik start ook bij de paarden met mijn haflinger en dit gaat ook prima :) ik vind dus niet dat er per definitie op een rassenwedstrijd hoger gejureerd wordt. En waarom dan wel koudbloedwedstrijden afschaffen? Dan moeten NRPS etc dagen ook maar afgeschaft worden dat is immers ook maar 1 ras bij elkaar ;) .

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:32

Yvank_ schreef:
Ik ben ook benieuwd.

Ik start zelf wel eens op een haflingerwedstrijd en het is echt niet zo dat de punten maar cadeau gegeven worden :n . Begin deze maand nog op een haflingerwedstrijd gestart. En daar hadden van de 18 in de B toch maar 7 een winstpunt gereden en werd er gewoon eerlijk gejureerd.

Ik start ook bij de paarden met mijn haflinger en dit gaat ook prima :) ik vind dus niet dat er per definitie op een rassenwedstrijd hoger gejureerd wordt. En waarom dan wel koudbloedwedstrijden afschaffen? Dan moeten NRPS etc dagen ook maar afgeschaft worden dat is immers ook maar 1 ras bij elkaar ;) .

Ik ben het volledig met je eens en misschien steekt er wel een jaloerse gedachte achter en is daarom dit tic geopend

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:51

Wat ik me wel afvraag... Heb diverse opmerkingen gelezen in de trant dat een koudbloed nooit de gangen kan laten zien als een warmbloed. Maar... uitgestrekte draf is toch uitgestrekte draf? En de bouw van het paard is toch de bouw? Moet de jury die dan niet beoordelen naar de mogelijkheden van het paard? Een Belg is geen Totilas, maar als die voor zijn bouw maximaal uitstrekt, is dat toch ook een 9 oid waard?
Wellicht houden juryleden van koudbloedwedstrijden daar meer rekening mee, waar ik niet mee wil zeggen dat ze hun punten cadeau geven.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:30

Ilja, dat is idd wel waar ik tegenaan loop op een reguliere wedstrijd. Daar waar ze duidelijk verruimd, krijg ik vaak toch nog een 5, omdat ze heft gewoon niet zien. Terwijl als ze mee tellen in het tempo en kijken naar de hoeveelheid bodem die gepakt word, zouden ze moeten zien dat ze duidelijk verruimd.

Op een haf wedstrijd krijg ik vaak een 6 en soms een 7 of zelfs een 8 als ze het echt goed doet. Maar op een reguliere wedstijd krijg ik dan nijs meer als een mager 6je.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:36

tita schreef:
Wat betreft sfeer, ligt dat niet aan de mens zelf...
Als jij aardig doet, doet ander aardig terug.
Heb nog geen negatieve wedstrijd gehad wel locaties waar ik niet meer wil komen.

Ik blijf erbij wedstrijden in brabant bevallen tot nu toe het best kwa gemoedelijkheid

Nou sorry maar ik ben toch altijd vrolijk naar mensen om mij heen en zou mensen altijd helpen als ze het vragen maar ben me toch regelmatig afgesnauwd ofzo haha

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:21

Ilja000 schreef:
Wat ik me wel afvraag... Heb diverse opmerkingen gelezen in de trant dat een koudbloed nooit de gangen kan laten zien als een warmbloed. Maar... uitgestrekte draf is toch uitgestrekte draf? En de bouw van het paard is toch de bouw? Moet de jury die dan niet beoordelen naar de mogelijkheden van het paard? Een Belg is geen Totilas, maar als die voor zijn bouw maximaal uitstrekt, is dat toch ook een 9 oid waard?
Wellicht houden juryleden van koudbloedwedstrijden daar meer rekening mee, waar ik niet mee wil zeggen dat ze hun punten cadeau geven.

Zo werkt het helaas niet.
Een belg heeft een stuwend achterbeen en kan dus simpelweg niet dragen.
Al doet hij het voor zijn doen goed dan is dat toch nog niet voldoende.
Je kijkt dus wel naar africhting maar het kan nooit zo zijn dat een paard met meer kwaliteit die de oefening hetzelfde uitvoert als een paard met minder kwaliteit hetzelfde punt krijgt.
Daar kun je over mekkeren,maar dat is waar iedereen tegenaan loopt.
Je kan er gerust ook komen,maar een paard wat beweegt voor een 6 krijgt daar nooit een 9 voor.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:23

ambre schreef:
Ilja000 schreef:

Je kijkt dus wel naar africhting maar het kan nooit zo zijn dat een paard met meer kwaliteit die de oefening hetzelfde uitvoert als een paard met minder kwaliteit hetzelfde punt krijgt.
Je kan er gerust ook komen,maar een paard wat beweegt voor een 6 krijgt daar nooit een 9 voor.

Helemaal mee eens!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:24

En de gemiddelde koudbloeden starter weet dit en accepteert dit :j

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:28

Klopt :j
Ik wist van mezelf heel goed, als ik een oefening goed deed of niet!
Soms ging de middendraf echt super en kreeg ik een 8, maar ook wel eens een 9!
Ging het slecht kon ik ook een 4 of 5 verwachten :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:47

Leonoor schreef:
En de gemiddelde koudbloeden starter weet dit en accepteert dit :j

Inderdaad, die 4, 5 of als ik geluk heb 6, voor een uitgestrekte draf, tja, dat wist ik, zou ook nooit meer worden.
Geaccepteerd feit, dus dan maar zorgen dat je voor een ander onderdeel een 8 scoord.
(Ik moest mijn punten ophalen met mijn zijgangen en dat kon gelukkig)

Ken overigens koudbloeden die wel degelijk kunnen strekken, echter wees eerlijk, doorgaans in geen vergelijk
met een hele gave warmbloed die efkes strekkend met 4 passen aan de overkant is.
Ere wie ere toekomt, die krijgt daar gewoon meer punten voor en evenzo onderaan het lijstje bij stap, draf, galop,
heb je simpel paard (of het nou koudbloed is of simpele warmbloed), zullen daar altijd lagere cijfers staan
dan als je met een bewegings topper start.
Kan je daar niet tegen, moet je of langer sparen voor een paard, of andere sport zoeken.
Je kan het ook gewoon accepteren en je punten op andere onderdelen halen, door gewoon netjes te rijden.
(oke zeg wel gewoon, weet dat het niet altijd zo makkelijk is :o )

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:52

ambre schreef:
Ilja000 schreef:

Ho ho, niet meteen zo lelijk reageren. Ik 'mekker' niet. Ik vraag om uitleg.
Ik heb geen eigen paard, ik rij geen KNHS wedstrijden. Ik ben dus onbekend met het fenomeen. Ik heb alleen mijn ervaring als manegeruiter en FNRS jury en daar ben ik dus wel opgeleid om naar het paard te kijken. Vandaar ook mijn vraag.

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:58

Ik heb maar een deel van het topic gelezen, maar ik als wedstrijdruiter met een koudbloed ben het niet helemaal eens met bepaalde dingen die hier gezegd worden.
Ik rijd zo'n 2 a 3 keer per jaar een koudbloedenwedstrijd dus ik zal mijn punten toch ook echt ergens anders vandaan moeten halen. Daarbij rijd ik ongeveer dezelfde punten tussen de gewone paarden met mijn Tinker als op een koudbloedenwedstrijd.
Ook wat betreft promoveren, ik ga pas over naar de volgende klasse wanneer ik helemaal zeker van mijn zaak ben en niet wanneer ik een keer 2 wp rijd in één proef op een koudbloedenwedstrijd. En al doe je dit wel, daar heb je dan later alleen jezelf mee denk ik zo..
En ik had me er inderdaad op voorbereid dat ik voor sommige onderdelen minder zou scoren, omdat ik weet dat dat voor mij en mijn Tinker moeilijkere onderdelen zijn, maarja zolang ik op de andere onderdelen wel goed scoor is er nog vrij weinig aan de hand toch?

Ik ga voor de gezelligheid, de gezellige en gemoedelijke sfeer die daar hangt naar die wedstrijden. En daarbij gaan wij altijd met een grote groep van onze stal wat het extra gezellig maakt. Leuk dagje uit eigenlijk dus.

Edit; nog een klein dingetje; mijn Tinker heeft hooguit een mooi kleurtje (voor mij heeft hij natuurlijk veel meer, maar voor het beeld ;) ), maar heeft er geen prachtige nek erop zitten en dergelijke, maar mijn paard loopt wel correct en is recht gericht. Dat zal ook zeker een reden zijn waarom ik mijn punten op de gewone concoursen ook haal inclusief regelmatig prijzen. En ik rijd naar mijn idee en wat ik ervan hoor toch niet in de minste kring.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 21:20

Flurk schreef:
Ik ben het volledig met je eens en misschien steekt er wel een jaloerse gedachte achter en is daarom dit tic geopend

:') Ik doe het hele topic mijn uiterste best om dit soort reacties te negeren en op een volwassen manier in gesprek te gaan over dit onderwerp. Ik zou het fijn vinden als dit soort persoonlijke aanvallen (zo voelt het) achterwege worden gelaten. Ik vind de discussie erg prettig en het fijn om verschillende meningen te lezen. Ik zet de discussie graag voort. Nogmaals, of ik nu wel of geen gelijk heb, het levert mij echt niets op.

Ik zal zo even kijken of ik mijn reactie naar de KNHS nog terug kan vinden. Brief is een groot woord hoor, heb gewoon een contactformulier ingevuld. Maar het is vergelijkbaar met de opening van dit topic en ik heb nog geïnformeerd naar de toegankelijkheid van KNHS-wedstrijden omdat ik niet bekend was met rasgebonden wedstrijden. Qua toon denk ik dat jullie in dit topic een aardig beeld hebben gekregen :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:25

Nou ik heb vandaag voor het eerst regulier gestart met mijn tinker. En kreeg daar toch echt hogere punten dan 2 weken terug op de koudbloeden wedstrijd ;).

Kiek, zo kan het ook :) Sinterklazen heb je overal, die worden echt niet speciaal uitgezocht voor de koudbloedenwedstrijden.

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:00

Ik schrik van de opmerkingen hier. Ik kan me heel goed voorstellen dat sommige koudbloeden minder kunnen lopen, maar er zijn ook KWPN'ers die minder kwaliteit hebben. Ik heb een KWPN'er gehad en die kon helemaal niet meekomen in de wedstrijden. Hij had gewoon weg niet de kwaliteiten om in de prijzen te rijden. Ik heb nu een Arabo fries en die kan wel meekomen met de wedstrijden. Ik rij vaak zat in de prijzen en behaal mijn punten. Wij zijn zelfs reserve kampioen geweest en op de Brabantse kampioenschappen 6de van brabant. Ik kan dan ook zeggen dat ik alle Kwpn'ers eruit gereden heb. Mijn fries heeft erg veel knieactie, maar ze kan daadwerkelijk strekken. Het is maar net wat de kwaliteiten zijn van het paard. Ieder paard heeft zijn sterke en minder sterke kanten ook kwpn'ers. Ik ben van mening als je een goede proef rijd dat ze niet om je heen kunnen. Ook als er een hoogbenige chique KWPN'er voor je geweest. Er zijn maar weinig wedstrijden geweest waar ik benadeeld werd dat ik een fries heb. Ik heb nog nooit een koudbloeden wedstrijd mee gereden ik heb al mijn punten tussen de KWPN'ers behaald. Ik heb ook wel eens gehoord dat de koudbloeden wedstrijden hoog gepunt word en misschien is het daarom wel dat ik niet mee doe aan die wedstrijden, maar op mijn stal waar ik sta zijn een aantal meisjes die hier wel aan mee doen. Zij vinden deze wedstrijden erg gezellig en daar gaat het dan ook om.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:04

Ilja:het was geen persoonlijke aanval,maar meer in het algemeen.

Janna:ik heb zelf lichte tour gereden met een paard wat zijn achterhoeven afslijt op de straat.
Geloof me,ik weet hoe het is om geen talentvolle paarden te hebben.
Dan komt het aan op goed africhten en geen steken laten vallen.
Dan heb je iig een 6 en daar moet je het dan mee doen.

En ach,als ik dan op de uitslagenlijst zag dat Wynton 20% meer had gereden dacht ik:ik heb er toch maar mooi tussen losgereden!
Ook al zei mijn zus en tevens groom:het was nogal een contrast...
Hahaha!

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 19:47

Reactie binnen van de KNHS: 'We zullen uw eerste punt meenemen. Maar u begrijpt waarschijnlijk wel dat wij alleen op basis van één uitslagenlijst geen stappen kunnen ondernemen. Indien u waarneemt dat één jurylid of een groepje juryleden stelselmatig hoger punten dan hun collega's, zou u een officiële klacht kunnen indienen. Uiteraard zal deze gebaseerd moeten zijn op meer dan één wedstrijd/uitslag.'

Logisch verhaal natuurlijk :)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:18

Heel logisch, had ook niet iets anders verwacht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:19

Idd ik ook niet :)