BBtje schreef:Ninia schreef:Gaan we weer.
Werkzaam op de intensive care besef ik mij elke dag hoe belangrijk veiligheid is. Soms wordt iemands leven gered door een autogordel of helm. Soms valt iemand fataal van een keukentrapje. Het lot kun je niet bepalen, maar je eigen veiligheid heb je zelf in de hand. Wat vind je van een motorrijder zonder helm? Of een automobilist zonder gordel? Dat kunnen we ons toch niet voorstellen? Het is een kwestie van wennen. Ik ben van de harde maatregelen: geen cap? Dan een hogere verzekeringspremie. Heeft iemand een idee van de kosten van een ambulanceritje? Of van 1 verpleegdag op de IC? Ik wel, en geloof me, daar kun je heel wat caps voor kopen! Overigens is het leed voor achterblijvers onbetaalbaar.
Als je werkzaam bent op de i.c. kom je vast veel meer mensen tegen met hoofdletsel die in een auto hebben gezeten dan die met hoofdletsel door een hoedje op een paard hebben gezeten. Als we de wereld veiliger willen maken helpt het dus veel meer een helm ook in de auto verplicht te stellen. Laten we daar mee beginnen en daarna eens rustig gaan nadenken over deze vreselijk betuttelende regel van de F.E.I.
Z- ruiters en amazones kunnen echt wel een beetje rijden en zijn heus wel in staat zelf te beoordelen of het veilig is een hoedje te dragen. Velen geven aan een cap te dragen als ze op een "onbetrouwbaar" paard zitten. Ze nemen hun verantwoordelijkheid dus!
Daarnaast zie ik een hoedje als een soort beloning voor geleverde prestaties. Het hoedje geeft voor mij op een wedstrijd terrein aan dat dit echt de top is van de breedtesport. Deze mensen kunnen echt een potje sturen. Maar, ik kan me ook voorstellen dat veel niet z-ruiters om dezelfde reden van dit verschil af willen. Kunnen ze de "veiligheid" nu mooi gebruiken als drogreden.
Ze heeft het over auto-ongelukken waarbij geen gordel wordt gedragen