Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:19

BBtje schreef:
Ninia schreef:
Gaan we weer.
Werkzaam op de intensive care besef ik mij elke dag hoe belangrijk veiligheid is. Soms wordt iemands leven gered door een autogordel of helm. Soms valt iemand fataal van een keukentrapje. Het lot kun je niet bepalen, maar je eigen veiligheid heb je zelf in de hand. Wat vind je van een motorrijder zonder helm? Of een automobilist zonder gordel? Dat kunnen we ons toch niet voorstellen? Het is een kwestie van wennen. Ik ben van de harde maatregelen: geen cap? Dan een hogere verzekeringspremie. Heeft iemand een idee van de kosten van een ambulanceritje? Of van 1 verpleegdag op de IC? Ik wel, en geloof me, daar kun je heel wat caps voor kopen! Overigens is het leed voor achterblijvers onbetaalbaar.

Als je werkzaam bent op de i.c. kom je vast veel meer mensen tegen met hoofdletsel die in een auto hebben gezeten dan die met hoofdletsel door een hoedje op een paard hebben gezeten. Als we de wereld veiliger willen maken helpt het dus veel meer een helm ook in de auto verplicht te stellen. Laten we daar mee beginnen en daarna eens rustig gaan nadenken over deze vreselijk betuttelende regel van de F.E.I.

Z- ruiters en amazones kunnen echt wel een beetje rijden en zijn heus wel in staat zelf te beoordelen of het veilig is een hoedje te dragen. Velen geven aan een cap te dragen als ze op een "onbetrouwbaar" paard zitten. Ze nemen hun verantwoordelijkheid dus!
Daarnaast zie ik een hoedje als een soort beloning voor geleverde prestaties. Het hoedje geeft voor mij op een wedstrijd terrein aan dat dit echt de top is van de breedtesport. Deze mensen kunnen echt een potje sturen. Maar, ik kan me ook voorstellen dat veel niet z-ruiters om dezelfde reden van dit verschil af willen. Kunnen ze de "veiligheid" nu mooi gebruiken als drogreden.

Ze heeft het over auto-ongelukken waarbij geen gordel wordt gedragen :+

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:20

Neeee -O-
Had me er zo op verheugd om over een (heeeeele) tijd eindelijk weer eens met hoedje te starten, komen er weer van die lelijke regels :(

Arielle_

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:21

BBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:22

Zelfs met gordels en airbags zijn er nog steeds 1000 keer meer mensen met hoofdletsel dan door het niet dragen van een cap.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:25

BBtje schreef:
Zelfs met gordels en airbags zijn er nog steeds 1000 keer meer mensen met hoofdletsel dan door het niet dragen van een cap.

Dit kun je ook helemaal niet vergelijken. Is een auto een dier? kan je paard 100 km per uur?
Ben je daarbij ook op de weg nog eens afhankelijk van medeweggebruikers bijv. vrachtwagen als die tegen je aanbotst ben je ook nergens. Is dus helemaal niet te vergelijken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:26

Super!!!! Van mij mogen ze het per direvt invoeren. Ook hier. het went vanzelf. over 5 jaar weet niemand meer beter....

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:33

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:34

BBtje schreef:
Ninia schreef:
Gaan we weer.
Werkzaam op de intensive care besef ik mij elke dag hoe belangrijk veiligheid is. Soms wordt iemands leven gered door een autogordel of helm. Soms valt iemand fataal van een keukentrapje. Het lot kun je niet bepalen, maar je eigen veiligheid heb je zelf in de hand. Wat vind je van een motorrijder zonder helm? Of een automobilist zonder gordel? Dat kunnen we ons toch niet voorstellen? Het is een kwestie van wennen. Ik ben van de harde maatregelen: geen cap? Dan een hogere verzekeringspremie. Heeft iemand een idee van de kosten van een ambulanceritje? Of van 1 verpleegdag op de IC? Ik wel, en geloof me, daar kun je heel wat caps voor kopen! Overigens is het leed voor achterblijvers onbetaalbaar.

Als je werkzaam bent op de i.c. kom je vast veel meer mensen tegen met hoofdletsel die in een auto hebben gezeten dan die met hoofdletsel door een hoedje op een paard hebben gezeten. Als we de wereld veiliger willen maken helpt het dus veel meer een helm ook in de auto verplicht te stellen. Laten we daar mee beginnen en daarna eens rustig gaan nadenken over deze vreselijk betuttelende regel van de F.E.I.

Z- ruiters en amazones kunnen echt wel een beetje rijden en zijn heus wel in staat zelf te beoordelen of het veilig is een hoedje te dragen. Velen geven aan een cap te dragen als ze op een "onbetrouwbaar" paard zitten. Ze nemen hun verantwoordelijkheid dus!
Daarnaast zie ik een hoedje als een soort beloning voor geleverde prestaties. Het hoedje geeft voor mij op een wedstrijd terrein aan dat dit echt de top is van de breedtesport. Deze mensen kunnen echt een potje sturen. Maar, ik kan me ook voorstellen dat veel niet z-ruiters om dezelfde reden van dit verschil af willen. Kunnen ze de "veiligheid" nu mooi gebruiken als drogreden.

Of je Z bent of niet heeft hier toch niets mee te maken? Ik veronderstel zelfs bijna het tegenovergestelde. En wat je zegt klopt deels: Op de IC kom ik weinig ruiters tegen. Meestal belanden zij op de afdelig chirurgie, of veel erger. Je komt ze wel weer tegen op de grote neurochirurgische IC's van de academische centra. Het is maar net wat je wilt horen, toch?

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:35

BBtje schreef:

Er rijden ook iets meer mensen auto dan paard.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:36

Vala schreef:
Goed gezegd, Ninia! Ik heb op de traumatologie ook het nodige voorbij zien komen maar er blijven mensen hun caploze kop in het zand steken en vervolgens de maatschappij en je familie en vrienden ervoor op laten draaien! Omdat ze zich betutteld voelen....

_/-\o_

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:52

AmonRe schreef:
Laten ze eerst de cap op de openbare weg eens verplicht stellen, dan doe ik hem misschien eens op, want ik ben daar weer veel te laks in. Ik zou het zonde vinden als het hoedje op wedstrijd verboden wordt, vanwege een paar afschuwelijk nare incidenten.

Dat lijkt me ook een veel beter idee, want ik geval van een aanrijding met een auto of fiets waarbij de ruiter op de grond komt met het hoofd zonder cap... dat lijkt me vreselijk voor de 'veroorzaker'.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:04

Dan kan meneer de hoedjes maker in NL wel alvast een andere baan gaan zoeken. *kan ff niet op de naam komen*

BBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:05

AaronYve schreef:
BBtje schreef:

Dit kun je ook helemaal niet vergelijken. Is een auto een dier? kan je paard 100 km per uur?
Ben je daarbij ook op de weg nog eens afhankelijk van medeweggebruikers bijv. vrachtwagen als die tegen je aanbotst ben je ook nergens. Is dus helemaal niet te vergelijken.

Nee, maar als je de wereld veiliger wilt maken begin dan ook daar waar het het meeste helpt. Stel de helm in de auto verplicht. Dat helpt pas echt!!!! Doen we echter niet omdat veel mensen dat belachelijk vinden, ondanks dat dat veel ernstig gewonden per jaar zou schelen. Veel meer dan die paar z-ruiters met hoed die gewond raken. Heeft iemand hier al eens uitgezocht hoeveel dat er per jaar zijn?
Nee. we betuttelen veel liever een kleine groep ruiters/amazones die geen tegenliggers hebben, geen 100 km/h rijden, maar wel heel erg veel hebben gereden, erg ervaren zijn, op erg ervaren paarden.!!!!!!!!!!!

BBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:08

Ninia schreef:
BBtje schreef:

Er rijden ook iets meer mensen auto dan paard.

Klopt, het helpt dus veel meer deze grote groep te "helpen" dan het kleine groepje z-amazones!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:09

En die kennelijk helemaal zwaar in de ellende gaan als ze een cap op hun hoofd moeten. Het gebeurd toch, leg je er maar bij neer, over een paar jaar weet niemand meer beter.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:16

Vala schreef:
En die kennelijk helemaal zwaar in de ellende gaan als ze een cap op hun hoofd moeten. Het gebeurd toch, leg je er maar bij neer, over een paar jaar weet niemand meer beter.

Idd. En daarbij, wedstrijd rijden HOEFT niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:19

Ach ja hetzelfde als toen met de invoering van de veiligheidscap. Maar dan nog vind ik het wel jammer! Dat mag toch??

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:21

Ik vind het aan een kleine kant ook wel jammer, vanwege het plaatje iets minder mooi, maar een cap is gewoon verstandiger, en natuurlijk onwijs balen als je net een duur hoedje gekocht hebt. Maar over een tijd weten we niet beter. ;)
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 16-11-11 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:21

Ik voel me zelf ook veiliger met cap maar een hoedje staat veel beter op foto's. En ja, mijn paard loopt er beter door omdat ik het zelf cool vind :')

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:23

Zonnetje81 schreef:
Dan kan meneer de hoedjes maker in NL wel alvast een andere baan gaan zoeken. *kan ff niet op de naam komen*

Neehoor. Want l'hiver heeft een veiligheidshoed ontwikkeld. Zie pagina 3/4 van dit topic.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:26

Met zo'n ding wil ik niet dood gevonden worden :') of cap of hoedje, niks half. Ik denk niet dat het verkoopt.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 16-11-11 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:28

Kan het hier alleen maar mee eens zijn. Ja, een hoedje lijkt leuker..chiquer maarrrr....een cap blijft veiliger.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:33

Zonnetje81 schreef:
Met zo'n ding wil ik niet dood gevonden worden :') of cap of hoedje, niks half.

Toch verwacht ik wel een run op die dingen mocht deze regel echt doorgaan. Dus meneer l'hiver kan zijn baan vast gewoon houden. De hoed van de vrouw op het paard is overigens zelf geknutseld. Die zou ik ook niet opzetten. :D

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:42

Die veiligheidshoedjes worden tegen die tijd vast weer snel doorontwikkeld en ook goedkoper geproduceerd, dus gaat helemaal goedkomen :+

zaragozza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:56

Wel grappig je ziet tegenwoordig de vreemdste glitter/glamour combinaties te paard er mag wat dat betreft een hoop glimmende slipjassen ed. en dat moet je er een cap bij op, lijkt me geen gezicht.