nieuwe jureren B springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:31

Rietepetiet schreef:
Maar ik snap heus wel dat ze het beter willen zien, want er rijden soms ook echt achterlijke rond maar vind dit best wel overdreven...

Eens! Ik ben ook wel benieuwd naar het verloop van deze nieuwe beoordeling.

Joki

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:43

Ik zie al die vreselijke kamikazeruiters die foutloos rondkomen nooit, misschien ligt het aan mijn regio. Maar kamikazeruiters komen hier over het algemeen niet foutloos rond dus ik zie het grote nut er niet van in dat het zo een jurysport moet worden

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:30

ik ben van mening dat we meer waarde moeten hechten aan stijlpunten, leuk dat er nu meer naar de stijl word gekeken, maar foutloos is foutloos, ik heb gewoon geen nette rijstijl, het is niet perse allemaal verkeerd, (kan heus wel verbeteren) maar heel net en stil zitten op mijn paard lukt mij nog niet. dan ben ik helemaal blij als ik met mijn jonge frisse paardje foutloos rond kom, en dan haalt iemand die vreselijk netjes zit en toch 2 balken er af gooit mij in. ik vind dit dus gewoon gewoonweg niet eerlijk.
Daarbij zie je heel vaak mensen die met hele jonge paarden rijden, die twijfelen en wiebelen en zenuwachtig en druk lopen te doen, die krijgen dan maar 1 winstpuntje ondanks hun paard misschien wel makkelijk over de hindernissen springt.
ook vind ik dat mensen soms wat te snel oordelen;
in het B word heel vaak maar wat rondgereden en soms zie je ruiters bijna verongelukken.
Ik snap dat als je paard en ruiter een keer waardeloos ziet springen je denkt wat deze combinatie op wedstrijd doet, maar soms heb je als ruiter of paard (vaak een combinatie van) je dag even niet. het is dan wel makkelijk om te oordelen dat deze combinatie meteen slecht bezig is!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:53

Ik heb even alle uitslagenlijsten bekeken van gister, maar ik schrik toch wel van de verschillen. Sommige rubrieken heeft de winnaar niet eens een wp, maar er zijn toch ook uitslagen waarbij 82 punten gescoord zijn... Ik denk dat het te vroeg is om er een oordeel over te geven. Tis jammer dat je de springfouten niet terug kunt zien op de lijst.
Op zich ben ik geen tegenstander van op stijl rijden, maar zo zonder barrage mis je toch ook wel weer een beetje de aansluiting met de klasse L. Daarnaast hou je nu, net als bij de dressuur, verschillen in stijl. De ene jury wil dit zien, de ander dat... Dat vind ik echt wel een minpunt! Het gaat immers om het feit of die balken blijven liggen of niet.
Ik heb pas half mei mijn eerste springwedstrijd weer staan, maar ik ben wel erg benieuwd!

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:10

Het gaat idd voor de stijl en de veiligheid, maar wat is de essentie van springen?
Dat de balken toch blijven liggen?
Gisteren de paarden even bekeken:
Er was iemand met een balk een weigering en tijdsoverschrijding die in totaal 11 strafpunten had, maar doordat ze zo 'netjes' reed wel 69 punten.
Ik vind een weigering toch wel gevaarlijker dan wat snel/vlak door het parcours hoor!
Wie won er? Een Z2 dressuurruiter op een springpaard (die had dus idd een 8 voor houding en zit).

macke21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:28

Ik wordt niet goed van deze regeling, heb nu 2 stijlwedstrijden gezien en de willekeur van de jury is niet te volgen... De een krijgt een 5 voor uitstraling ingevlochten en schoon en de andere een 7 of 8, weer iemand niets ingevlochten een 8 volgende een 5. 2 winstpunten zijn een unicum 34 ruiters 2 met 2 wp. foutloze ritten geen winstpunt ze had 59 punten. Ik heb ponyruiters gezien huilend omdat ze een onvoldoende kreeg op verzorging en uitstraling terwijl ze alles netjes had !! Voor mij hoeft deze nwe regel niet, ze mogen het wel weer verbieden OF de jury beter informeren over (de)motiveren van kinderen!!!!!!!!
Weet je wat zo leuk is stel dat je een renpaard hebt en dat hij als eerste over de streep gaat, maar zijn galop laat wat te wensen over en de jockey was iets moe aan het worden en zat niet zo stil, dan wint de jockey die in een mooie stijl 2 minuten later dan de winnaar de streep overgaat omdat dat paard nog lekker galopeert en zich niet heeft hoevn uitsloven........................

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:30

Zo te lezen laten de eerste wedstrijden zien dat het nog een beetje wennen is voor ruiters en juryleden :=

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:28

Vandaag heb ik voor het eerste met de nieuwe rijstijlbeoordeling gereden. En ik moet zeggen het is inderdaad wennen. En tot nu toe vind ik de oude veel fijner.
Barrage is altijd leuk en een aansluiting voor de klasse L jammer dat dat er nu niet meer is.
Met de oude wist je waar je aantoe was en nu weet je na je rijden niet eens of je een winstpunt hebt of niet.
Ben benieuwd hoe het na een paar maanden gaat!

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:43

@ Apple ik ben het helemaal eens met je vorige post m.b.t. de SGW. Mijn paard en ik hebben voldoende punten in de dressuur, crosstraining loopt ze zo door. Maar nu moet ik een parcours van 1m rond dressuren (met de nieuwe regels) om een wp te kunnen halen om te mogen crossen. Ik zou inderdaad liever 4x een BB rubriek doorrijden. Want een parcours van 80cm op mijn pony is een hele andere belevenis dan van 1m.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:47

Ik vind het erg grappig dat een deel van jullie die barrage van het B nu zo gaat missen, met de reden dat je dan niet goed voorbereid wordt op het L springen, omdat daar wel barrage is.
Hier in Friesland wordt (vrijwel) nooit een barrage gereden in de B, en alle ruiters die naar het L promoveren hebben in het L helemaal geen enkele moeite om barrage te rijden. :D Wat dit punt dus betreft, is het maar net wat je gewend bent.

Wat betreft het strenge jureren... Dat komt volgens m,ij een beetje van de praktijk bijscholing voor springjuryleden. Daar werd een soort "maatstaaf" neergezet over hoe er gejureerd zou moeten worden. Hierbij moet ik (en veel andere springjuryleden) dat dit behoorlijk aan de strenge kant was. Ik verwacht dat in de loop van de tijd, als het systeem eenmaal gewend is, de jurering wel iets soepeler wordt.
Naar het oude systeem, dat je bij 52.5 of meer krijg je pas 2 wp. Het aantal combinaties die die score voorheen reed, is wel vergelijkbaar met het aan tal combinaties da tnu boven de 75 zou rijden.

Maar net als bij dressuur, om 2 winstpunten te halen, moet je gewoon goed en netjes rijden ;)

eigenlijk verandert er niet zoveel aan het puntensysteem.
In principe zijn alleen maar de wegingsfactoren van de onderdelen iets gewijzigd.

Voor een buitenstaander was het oude systeem wat onduidelijk, omdat je max 70 pnt kun krijgen, nu is de max 100 pnt.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:50

_Liez schreef:
Vandaag heb ik voor het eerste met de nieuwe rijstijlbeoordeling gereden. En ik moet zeggen het is inderdaad wennen. En tot nu toe vind ik de oude veel fijner.
Barrage is altijd leuk en een aansluiting voor de klasse L jammer dat dat er nu niet meer is.
Met de oude wist je waar je aantoe was en nu weet je na je rijden niet eens of je een winstpunt hebt of niet.Ben benieuwd hoe het na een paar maanden gaat!

De jury hoort nu direct na jou rit je stijlpunten om te roepen, dus weet je wel of je een wp hebt of niet... toch?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:59

Ik heb net mijn eerste nieuwe stijl parcours gereden en ik was het eens met mijn punten. Ik had 1 balk en een totaal van 62,5 punt (met de balk er al afgetrokken) en de punten voor houding en wijze van rijden vond ik ook kloppend bij hoe ik gereden had

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:02

Ik was het ook wel mee eens met mijn beoordeling vrijdag, had 1 stop (mijn eigen schuld), verder wel goede afstanden, had nog net een winstpunt over (61). Was de eerste keer buiten, en voor mij ook het eerste concours weer sinds het vorige buitenseizoen, dus voor ruiter en paard nog wat onwennig.

Had paard niet gevlochten of andere onzin O:) , had ook niet het idee dat daar meer op werd gelet dan eerder in het springen het geval was.

Volgens mij heb ik ook nog nooit barrage gehad in de B tijdens de oude regeling, is hier in de regio ook niet gebruikelijk.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:53

http://www.wedstrijdplatform.nl/index.p ... i/stelling

Oef, zoveel positieve reacties zijn er nog niet -O-
Gelukkig start ik voorlopig ff niet in de B springen haha. Maar het is toch jammer.
Hopelijk word het systeem beter naarmate meer ervaring, maar je weet het nooit.

Hier altijd barrages, en die kunnen ook omhoog gaan, dus nu niet meer, en als je ineens de L inkomt en de barrage staat ineens 20cm hoger dan een B parcour, schrik je toch even denk ik..

Met dressuur zeg ik altijd: Als je goed genoeg rijd kunnen ze niet om je heen. En dat lukt vaak met mn tinkertje ook. Maar in het springen is het nou eenmaal een heethoofd en heeft nou eenmaal meer vaart, ga ik daar teveel op terugrijden, gaat ze balken gooien. Staat het parcour op L hoogte is het geen probleem.. Maarja, zo kom ik die L niet in natuurlijk.

Maar, we wachten lekker af, ponylief moet eerst volledig herstellen van blessure.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:08

Joki schreef:
Ik heb net mijn eerste nieuwe stijl parcours gereden en ik was het eens met mijn punten. Ik had 1 balk en een totaal van 62,5 punt (met de balk er al afgetrokken) en de punten voor houding en wijze van rijden vond ik ook kloppend bij hoe ik gereden had

Gefeliciteerd! CU@ Maarsbergen *\o/*

Ik denk verder dat de omslag nog even moet komen, zowel voor de jury als voor de ruiters. Want zeg nou eerlijk, veel mensen vinden toch dat ze geweldig hebben gereden terwijl de mensen aan de kant daar vaak een andere mening over hebben.... 2 wp in het springen is zo gewoon geworden... Het zou geen kwaad kunnen als 2 wp wat bijzonderder werd. (net als in de dressuur. Dan heb je gewoon écht netjes gereden en dat is nou eenmaal wat ze vragen in de B)
Ik heb mijn eerste cc pas weer in mei. We zullen het meemaken....

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:18

Loetie jij bedoeld Kris. Maarsbergen sla ik over. Ik begin in Castenray

Maar als mijn punten gewoon normaal zo zijn als vorige keer (en lager als ik slechter rijd) dan vind ik het prima. Ik weet dat ik de stijl niet heb voor 2 wp. Nou ja prima met 1 wp kan ik ook leven en oefen ondertussen hard verder om mijn stijl te verbeteren (en dat doe ik gewoon voor mezelf niet perse voor de punten)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:21

@joki, ik lees het idd net. Ik bedoelde Kris. Y;( Toch gefeliciteerd hoor met je wp :P

Billythekid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:30

Wij hebben ook de eerste ervaring met het nieuwe jureren maar ik heb er wel moeite mee.
Het is ooit bedacht om de manier waarop het parcours gesprongen wordt van meer belang te maken en om betere feedback naar de ruiters te kunnen geven. En dat was een goed idee.
De uitwerking echter: |(
- geen feedback maar alleen het noemen van het punten totaal (wat is daar nu anders aan dan het oude systeem?).
- relatief lagere punten voor de beoordeling (omdat de juryleden nog in het oude systeem denken). Dit maakt dat het op een 4-jarig paard bijna onmogelijk is om 2 winstpunten te behalen. Die komen namelijk wel eens terug op een hekje, landen wel eens op het verkeerde been of schrikken van iets. Daarom zitten ze ook in de B(eginners) klasse.
Bekijk de uitslagen van de laatste wedstrijden (bv Almelo en Emmen) maar eens.
Er is volgens mij wel wat aan te doen nl.: :)
-Of accepteren dat het jurycorps is wat het is, met een kopje koffie en een sigaartje de punten laten verdelen en de norm voor 2 winstpunten verlagen naar 65 punten.
-Of het jurycorps punten laten geven op basis van wat een jong paard kan en niet op basis van hoe het ideaal plaatje er uitziet. Dus in het algemeen hogere punten geven zodat die 75 punten eerder behaald worden. ( ik kreeg in de 1e klas op de lagere school ook een 10 als ik 2+3 bij elkaar kon optellen).
Dus wat mij betreft schiet de nieuwe jurering op dit moment zijn doel voorbij; er is geen extra feedback en er worden gewoon veel minder winstpunten verdeeld.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 02:01

Billythekid schreef:
Wij hebben ook de eerste ervaring met het nieuwe jureren maar ik heb er wel moeite mee.
Het is ooit bedacht om de manier waarop het parcours gesprongen wordt van meer belang te maken en om betere feedback naar de ruiters te kunnen geven. En dat was een goed idee.
De uitwerking echter: |(
- geen feedback maar alleen het noemen van het punten totaal (wat is daar nu anders aan dan het oude systeem?).
- relatief lagere punten voor de beoordeling (omdat de juryleden nog in het oude systeem denken). Dit maakt dat het op een 4-jarig paard bijna onmogelijk is om 2 winstpunten te behalen. Die komen namelijk wel eens terug op een hekje, landen wel eens op het verkeerde been of schrikken van iets. Daarom zitten ze ook in de B(eginners) klasse. Bekijk de uitslagen van de laatste wedstrijden (bv Almelo en Emmen) maar eens.
Er is volgens mij wel wat aan te doen nl.: :)
-Of accepteren dat het jurycorps is wat het is, met een kopje koffie en een sigaartje de punten laten verdelen en de norm voor 2 winstpunten verlagen naar 65 punten.
-Of het jurycorps punten laten geven op basis van wat een jong paard kan en niet op basis van hoe het ideaal plaatje er uitziet. Dus in het algemeen hogere punten geven zodat die 75 punten eerder behaald worden. ( ik kreeg in de 1e klas op de lagere school ook een 10 als ik 2+3 bij elkaar kon optellen).
Dus wat mij betreft schiet de nieuwe jurering op dit moment zijn doel voorbij; er is geen extra feedback en er worden gewoon veel minder winstpunten verdeeld.

Iedereen staart zich maar blind op die winstpunten... :Y)
Zijn voor een jong paard het halen van 2 winstpunten per keer van belang?
Ik mag aannemen dat je met een zwabberende 4 jarige al zwabberend zn 5 foutloze rondjes in de benen incl 2 wp (volgens het oude systeem), nog niet over gaat naar de L

Bovendien als een ruiter al 2 maal L (of hoger is geweest) dan mag deze gewoon versneld promoveren (mits aan de leeftijdseis wordt voldaan.

Dus wat is eigenlijk het winstpuntenprobleem?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 04:02

Er is al veel, heel veel gezegd over de nieuwe stijlbeoordeling. Toch wil ik een aantal posters hier er toch nog op wijzen dat het punt Algemene indruk niet specifiek de verzorging inhoudt. Met vlechten heeft het sowieso niet te maken, wel met een een schone, verzorgde combinatie, met een schoon en goed passend harnachement, waarbij het paard ook in een goede conditie moet zijn.
Kleuren peeskappen doen echt niet terzake, al doe je om ieder been een andere kleur. Glitters en glimmers op jassen en caps, prijs van het jasje, het merk cap, doet allemaal niet terzake. Maar in dit onderdeel wordt ook niet het rijden beoordeeld.
Het punt voor de Algemene indruk kan in principe al gegeven worden zodra de bel om te starten geklonken heeft.
Er was hier boven ook nog iemand die aanhaalde dat je meer punten zou krijgen als je met een paard komt van een ras/type waar een jury meer van zou houden. Ook dat is flauwekul. In het juryhok zitten altijd minimaal 2 juryleden. De stijlbeoordeling wordt gedaan door 1 jurylid. Maar als dat echt afwijkt van de mening van jury no. 2, dan is er echt overleg wat de uiteindelijke beoordeling wordt. Dus ruiters met lage stijlpunten, niet meteen met het vingertje naar de jury wijzen, maar ga eerst eerlijk bij je zelf te rade, en zorg dat je goed geinformeerd bent over wat er in welk onderdeel daadwerkelijk beoordeeld wordt, voor je gaat mopperen.
Het zal voor iedereen eerst even wennen zijn, zowel voor de deelnemers als de juryleden, maar over een paar maanden kunnen we pas echt het resultaat zien van deze nieuwe stijlbeoordeling.
Zoals Reeskees hierboven ook vermeldde; op de bijscholing in Ermelo waren de meeste juryleden ook van mening dat er erg streng beoordeeld werd.
Wel is het zo, en dat ik een van de goede dingen van deze nieuwe stijlbeoordeling, dat de juryleden zich nu veel bewuster moeten zijn van de punten die ze geven, en een ruiter die als een van de laatste start niet een puntenaantal geeft dat "nog over" was.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:37

Het enige wat ik erg miste is dat je geen commentaar krijgt en geen papiertje waarop commentaar staat. Als je het dan meer als een dressuurproef wilt gaan beoordelen geef dan ook verbeterpunten aan.

Op zich weet ik zo echt wel een paar punten te noemen die beter kunnen, maar bij de beoordeling gaat het niet om wat ik van mijn rondje vind maar de jury en dat wordt alleen uitgedrukt in een cijfer

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:40

wat dat betreft zouden de stijlformulieren van de sgw erg nuttig zijn.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:41

@ Joki als het goed is krijg je je protocol en de jury heeft genoeg ruimte om er een opmerking op te plaatsen
@ Texelse _/-\o_

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:46

Caro ik heb het afgelopen weekend nog gevraagd of je een of ander papiertje kreeg maar nee alles ging digitaal dus je kreeg niks op papier mee. Misschien lag het aan dat concours maar toen heb ik er in elk geval niks van gezien

Billythekid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:55

@ reeskees: Dus wat is eigenlijk het winstpuntenprobleem?

Het doel van naar wedstrijden gaan is om te toetsen en bevestigd te krijgen dat je door je training vooruit bent gegaan als combinatie. Daar gaat een stuk motivatie vanuit om verder te trainen. En het is natuurlijk ook gewoon leuk om op wedstrijd te gaan omdat het je hobby is.
Daarbij acht ik mijzelf, maar ook veel paardenmensen in mijn omgeving, goed in staat om het moment te bepalen om een klasse hoger te gaan. Met de komst van het flexibel springen kun je die overgang ook nog soepel laten verlopen en bijsturen als het alsnog nodig mocht zijn.
Het winstpuntenprobleem is dat als ik nu op concours ga, ik 1 of geen winstpunt behaal met mijn jonge paard, en daardoor lang in de wacht moet om de overstap te mogen maken. Ik heb dus nu veel meer concoursen nodig om over te mogen (of ik dat doe hangt per combinatie af en kan ik zelf wel inschatten).
Ook vervalt er een stuk motivatie en plezier als je foutloos rondgaat en zonder punten terugkomt maar wel een halve dag hebt geinvesteerd, 10 euro startgeld hebt afgetikt en nog even langs het tankstation moet.
Voor de duidelijkheid, daar gaat het in hoofdzaak niet om, maar bekijk de uitslagen van de laatste wedstrijden eens. Daar gaan er een paar met een winstpunt naar huis en de rest blijft met lege handen. Daar zitten toch veel, heel redelijke ruiters tussen die echt eerder een B parcours hebben gesprongen.
Ik denk dat verscheidenen de weg van het versneld promoveren zullen volgen, maar dat was toch niet de bedoeling van het nieuwe beoordelingssysteem?

@texelse (Wel is het zo, en dat ik een van de goede dingen van deze nieuwe stijlbeoordeling, dat de juryleden zich nu veel bewuster moeten zijn van de punten die ze geven, en een ruiter die als een van de laatste start niet een puntenaantal geeft dat "nog over" was.)

De motivatie om met een nieuw systeem te komen was toch om de kwaliteit aan de kant van de ruiters te verbeteren en niet om de juryleden zich meer bewust met hun taak bezig te laten worden? Ik mag toch aannemen dat ze daar altijd al erg bewust mee bezig waren?