Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:07

tjoppie schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Ik heb nu 2 wedstrijden gereden (4 proefjes gestart) en 7 winstpunten... :=

Jij was zeker ook op Ermelo?

Volgens mij was Daan_Ordeal toen verhinderd, als ik het mij goed herinner...
Edit: haar paard dan.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:31

Helemaal eens! Ik heb uiteraard getekend ;)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:13

Wat betreft de aanleuning..
Als mensen die bitloos rijden graag aan gewone wedstrijden mee willen doen, zie ik daar geen problemen in.
Maar dan moeten ze wel gewoon de oefeningen uitvoeren zoals dat ik zou gebeuren met bit.
Als het paard bijv. in de proef tegen de hand komt vind ik bitloos geen excuus.
Dus wanneer er gewoon hetzelfde word gejureerd is het toch prima?!
Ik zie genoeg plaatjes van bitloos waarbij het paard gewoon netjes in aanleuning loopt zoals een paard mét bit.

Isegrim

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:25

Het zou niet uit moeten maken, al rij je zonder zadel en zonder hoofdstel. Het gaat erom dat je paard laat zien wat gevraagd wordt in de proef. Ik vind het dan ook jammer dat er allemaal van die strikte regeltjes zijn qua kleding, harnachement etc. Dat maakt dat het dressuurwereldje voor heel veel mensen niet aantrekkelijk is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:01

Ik denk niet dat mensen van dressuur wegblijven om harnachement of kledingregels. Bijna elke sport heeft voorschriften wat materiaal en kleding betreft.
Het zadel (met boom) is er om de rug van het paard te beschermen, dus dat lijkt me een logische verplichting. De regels omtrend het harnachement hebben over het algemeen te maken met het welzijn van het paard en de veiligheid van de ruiter. Lijkt me dat je daar geen bezwaar tegen kunt hebben.
Het kostuum is om gelijkheid te geven en om de houding van de ruiter het beste te kunnen beoordelen. Laarzen zijn ter bescherming tegen de beugelriemen.
Er zit overal een goede reden achter.

Alleen achter het bit zit geen specifieke reden.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:05

Er wordt overal een goede reden achter verzonnen, da's wat anders. :P Sorry hoor, maar van een plastron (ook verplicht toch?) ga ik echt niet beter rijden. :D En van een haarnetje ook niet. :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:29

De plastron is zodat iedereen hetzelfde eruit ziet en niet de 1 een kol en de ander een kraag en een derde een T shirt hals. Dit geeft verder wat vrijheid aan wat je onder je jasje draagt.

Een haarnetje is om geen wapperende haren te hebben (schrikfactor en leid af) en de hoofdhals houding van de ruiter goed te kunnen beoordelen.

Het gaat er niet om dat je er beter van gaat rijden, maar dat je beter bent te beoordelen door de jury en dat er gelijkheid is zodat juries geen voorkeur kunnen laten meespelen voor het een of ander, want dat gevaar is er altijd omdat juries ook maar mensen zijn.

De regels zijn gemaakt naar aanleiding van het nut, de redenen zijn er niet achteraf bij verzonnen.

Als je een probleem hebt met regels of kostuums, moet je niet aan sport gaan doen.
Een van de dingen waaraan je een sporter herkent is trouwens juist het kostuum. Het maakt dat je bij een groep hoort en als zodanig herkenbaar bent, persoonlijk vind ik dat gunstig.
Als je van je paard afvalt, weet men dank zij het kostuum, ook als dat in summiere mate is door alleen een cap, rijbroek en laarzen, dat men met een ruiter te maken heeft en gaat men het paard (laten) zoeken. Om maar wat te noemen. :D

Als je wat hebt tegen een plastron en haarnetje dragen wens ik je veel succes in de poging om dat af te schaffen.

Maar dit is off topic.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:12

Het is niet offtopic. Mijn stelling is dat veel zaken die verplicht zijn in de dressuur, helemaal niets bijdragen aan de prestatie.

Je kunt zonder zadel en zonder hoofdstel op hoog niveau dressuur rijden, er zijn bokkers die dat bewijzen. Je kunt ook met een bitloos hoofdstel of op een barebackpad op hoog niveau dressuur rijden.

Sterker nog, ik zie bij iemand als E_Nalanta veel correctere dressuur dan je iha in de wedstrijdring ziet. Maar wat men tegenwoordig in de wedstrijdring wil zien, staat mij dan ook niet echt aan.

In elk geval zie ik geen enkele reden om een bit verplicht te stellen in de dressuur.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:16

mee eens TS,
heb getekend.

ben niet eens wedstrijdruiter, maar recreant
op westernzadel met bosal.
maar op de wedstrijden die ik organiseer is bitloos absoluut toegestaan, evenals boomloos.

ieder evenveel recht en geen onderscheid.

(komende zondag 3 juli trouwens weer wat op de agenda dat bit en boomloos mag, zie website onderschrift)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:28

Over de kledingvoorschriften; Heeft het ook niet met een beetje gelijkheid te maken?? Dat iedereen hetzelfde uiterlijk heeft??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:29

Ja, precies, zodat er geen voorkeur kan onstaan op basis van uiterlijk, maar het is ook om de houding goed te kunenn beoordelen.

De plastron en haarnetje zijn off topic... is wat ik bedoel.
De kleding staat zelfs los van dressur zelf, je ziet dezelfde kleding terug bij andere takken van paardensport, soms met kleine wijzigingen.

Zadel, geen zadel boomloos is weer een andere discussie. Persoonlijk ben ik voor zadel met boom omdat ik niet overtuigd ben dat je zonder zadel, of met een barebackpad of boomloos zadel genoeg de rug beschermd tegen de zitbeenknobbels. Maar nogmaals, daar gaat het hier niet om.
Het gaat er ook niet om hoe men allemaal wel dressuur kan rijden, maar om bitloos toelaten op reguliere wedstrijden.

Ik ben het geheel met je eens dat wat er tegenwoordig in de ring te zien is vaak weinig met correcte dressuur te maken heeft, en dat is wel erg, maar ook niet het onderwerp.
We kunnen die dingen best aantippen, maar als we steeds te diep daarop ingaan, verliezen we het onderwerp uit het oog.

Wat ik niet zou willen in de dressuur, is een chaos aan kelding en tuig omdat iedereen maar wil doen waar hij zin in heeft of geen zin heeft zich aan regels te houden. Maar goed, misschein sta ik daar wel alleen in.

Dressuurwedstrijden zijn internationaal aan regels verbonden en die kun je niet zomaar even overboord gooien omdat er een paar mensen zijn die geweldige dingen zonder zadel en hoofdstel laten zien.

Het bitloos gaan toestaan is al een flinke stap en iets om je eerst voor in te zetten. Dus het lijkt mij handig om daar eerst op te concentreren.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:30

als nu iedereen het zelfde karakter krijgt, mag de kleding ook perfect overeenkomen toch?

mijn mening, kleding en optoming moet deugdelijk en veilig zijn, daar is uiterlijk en kleur niet bij van toepassing..

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:46

Wat fijn, eindelijk een topic waar ik wat aan heb! *\o/*

Ik ben met mijn paard begonnen met bit, ik kende ook niet anders eigenlijk. Op aanraden van de dierenarts ivm hengstentanden overgegaan op bitloos en dit ging meteen lekker! Nu zijn we ongeveer een jaar verder en heeft mijn paard totaal geen mondklachten meer, maar ik rijd nog steeds bitloos. Sinds kort gaat het zo lekker dat ik eigenlijk wel een wedstrijd zou willen starten. Het liefst zou ik gewoon bij mij op stal starten, voor het paard een vertrouwde omgeving en voor mij minder zenuwen en stress voor zo'n allereerste wedstrijd. Dit is dus helaas niet mogelijk gebleken..
Voor mij betekent dit dus waarschijnlijk dat ik binnenkort mijn stoffige hoofdstel met bit maar weer uit de kast moet pakken wil ik in een vertrouwde omgeving rustig met wedstrijden kunnen beginnen. Ik zit op het moment dus ook heel erg in dubio, want eigenlijk wil ik niet terug naar mét bit, maar ik wil ook graag wedstrijden kunnen rijden.

Ik ben dus een van de ruiters die je nu niet tegen komt op bitloze wedstrijden, maar als het toegestaan wordt om ook op reguliere wedstrijden bitloos te starten ben ik zeker wel van de partij!

Heel erg fijn dat iemand hier mee bezig is en dat er ook (redelijk) positieve reacties te horen zijn! _/-\o_

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 06:25

Nienke96 schreef:
Als mensen die bitloos rijden graag aan gewone wedstrijden mee willen doen, zie ik daar geen problemen in.
Maar dan moeten ze wel gewoon de oefeningen uitvoeren zoals dat ik zou gebeuren met bit.
Ik zie genoeg plaatjes van bitloos waarbij het paard gewoon netjes in aanleuning loopt zoals een paard mét bit.

Volgens de KNHS kan dat echt niet :+ ik vraag me af waar ze hun theorie daarover op hebben gebaseerd... want dat slaat echt helemaal nergens op.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:40

Waar staat dat, dat de KNHS vindt dat dat niet kan...? Dat zou wel een uitzonderlijk debiel standpunt zijn namelijk.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 09:05

Lees het topic even door.
Verder staat het in de mail die ik kreeg. Zij vinden het niet kunnen vanwege de manier waarop aanleuning verkregen wordt. Volgens hun kan je dat niet gelijk beoordelen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:13

daNiielle_ schreef:
28 juni komt er een persbericht uit van de knhs over bitloos rijden. :)

Is dat bericht al ergens te vinden?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 09:20

Heb ik nog niet naar gezocht dus daar kan ik je nu geen antwoord op geven. :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:22

Ik kan het niet vinden. :n

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 09:26

De mensen van bitloos.nl hadden dat geregeld. Misschien op hun site?

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:26

e_horse schreef:
Nienke96 schreef:

Volgens de KNHS kan dat echt niet :+ ik vraag me af waar ze hun theorie daarover op hebben gebaseerd... want dat slaat echt helemaal nergens op.

Dat zou ik ook nogal debiel vinden :+ Je ziet ze op bitloze wedstrijden toch ook netjes..
Maar ja de manier waaróp het verkregen word is anders, maar tja met bit is er druk in de mond en bitloos druk op de neus :P
Kijk, wedstrijden moeten er qua niveau niet op achteruitgaan, dat we over een paar jaar boscrossers hebben die ook wel wat voltes kunnen rijden, met een boomloos zadel enz. (ik heb niks tegen die mensen hoor ;) ) maar om álles toe te staan?!

Bitloos vind ik prima, maar dan zitten er dus voorwaarden aan :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:29

Nee, daar is het ook niet te vinden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 09:34

Dan weet ik het ook niet, misschien is er besloten om het niet (of later?) te doen.
Kan natuurlijk ook zijn dat er iets over in de paard&sport komt te staan.

Heb er zelf nog niet naar gezocht, maar in de mail staat toch echt een stuk van de knhs zelf gekopieerd. Daar staat 28 juni.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:44

Nienke96 schreef:
Maar ja de manier waaróp het verkregen word is anders, maar tja met bit is er druk in de mond en bitloos druk op de neus :P

Dat zou nooit anders mogen zijn. Aanleuning bewerkstellig je niet in de mond, op de neus of rond het hoofd.
In feite zegt de KNHS dat dit wèl zo is, wat inhoudt dat men voor aanleuning dus in de mond moet gaan zitten inwerken. Zeer dubieus dus :')
Hier is ook een artikel over geschreven: http://www.bitloospaardrijden.info/aanleuning.php
Nienke96 schreef:
Kijk, wedstrijden moeten er qua niveau niet op achteruitgaan, dat we over een paar jaar boscrossers hebben die ook wel wat voltes kunnen rijden, met een boomloos zadel enz. (ik heb niks tegen die mensen hoor ;) ) maar om álles toe te staan?!

Ehum? Er zijn diverse boomloze zadels toegestaan hoor. Heeft niets met boscrossers of met "die mensen" van doen.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:55

JoviBan schreef:
Nienke96 schreef:

Dat zou nooit anders mogen zijn. Aanleuning bewerkstellig je niet in de mond, op de neus of rond het hoofd.
In feite zegt de KNHS dat dit wèl zo is, wat inhoudt dat men voor aanleuning dus in de mond moet gaan zitten inwerken. Zeer dubieus dus :')
Hier is ook een artikel over geschreven: http://www.bitloospaardrijden.info/aanleuning.php
Nienke96 schreef:

Ehum? Er zijn diverse boomloze zadels toegestaan hoor. Heeft niets met boscrossers of met "die mensen" van doen.

Alsof ik zeg dat boscrossers boomloos rijden,
Of dat mensen die boomloos rijden boscrossen ;)

Daarbij heb ik het niet specifiek over aanleuning gehad, maar over de berichten eerder, daar had iemand het over aanleuning verkrijgen ;) daar heb ik simpel dit op neergezet, want JA je hebt contact met de mond, en JA bij bitloos heb je contact met de neus ;)
Niks mis mee wat ik zeg hoor, alsog ik zeg dat je door in de mond te trekken je aanleuning krijgt........

Edit; dat is namelijk niet MIJN manier van doen, maar ja je ziet vaak genoeg mensen zo veel aan de voorkant zitten dat er geen achterhand meer bij komt kijken, alleen maar om het paard aan de teugel te laten lopen :=