Wat is nou een Sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:30

piezze schreef:
Kan een Gelderse ook een sportpaard zijn? ff off topic?

Mm volgens mij lopen er heel wat in de "top"sport. Of waren dat nou anderen? :+

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:33

_Alarm_wlkp schreef:
In mijn ogen is een sportpaard of -pony een paard/pony die op wedstrijd uitgebracht word,
ongeacht of het dier papieren heeft en spring- of dressuurgefokt is. Een dier kan potentie
hebben ongeacht het nivo, een fjord dat al Z loopt vind ik persoonlijk een goed bijvoorbeeld.
Mijn merrie heeft papieren, voor jullie onbekend en word ook op wedstrijd uitgebracht.
Ze heeft ook enorm veel bloed en ben al blij als ik een B dressuur
proefje voldaan kan rijden, want dit is voor haar al een hele prestatie.
Ze word ook heel vaak een HTK-pony genoemt omdatze niet raszuiver is (quarter x arabier),
ze met lange manen rondloopt en ze niet steeds in de bak rondhobbeld. Ik rijd ze ook meer aan
een lang teugeltje in de bossen. En als ik op parcours ga heeft ze vaak nog geen hindernis gezien,
pas bij het inrijden. En dan spreek ik van 70-80 cm en 1-1.10 m (2 omlopen) en ik val altijd in de prijzen. ;)
Heb vele paarden en pony's gereden zonder papier, absoluut niet duur (lees: niet meer dan 1000€)
die van 0 begonnen zijn en toch het ver geschopt hebben. Vele vinden een paard pas een sportpaard
als het duur is, een papier heeft, raszuiver is en spring- of dressuurbloed heeft.

Precies zo'n zelfde paard als ik heb dus :+ . Loopt weinig vierkantjes, meestal rechtuit, lang teugeltje, train amper, schrijf me zo maar in :+ En kom altijd foutloos rond :+

Vraag me soms af hoe we het doen? :+

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:34

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:37

Sjolvir schreef:
Hij is leuk..

Paard kan dus voortdurend van status veranderen :+ .
Sjol was dus recreatie paard.
Werd toen manege paard,
omdat ik zo nodig dressuur wou starten werd ze.. sportpaard..
(was toen ook nog manegepaard en recreatie paard, want die combi kan best }> )
Raakte geblesseerd kreeg stempel, weidepaard.
Deed het weer en werd weer recreatie paard.
En vond ik haar pensioen paard, maar ja..
Morgen is ze weer sportpaard (in wording) ze gaat voor de wagen starten.
Oh.. en ze is fokmerrie (drachtig).
Voor het fjordenstamboek zal ze ondanks dat nooit prestatie in de sport worden,
aangezien ze niets van dat alles erkennen :z.

Toobs, tja.. Hij is Toobs... nog recreatie paard, sportpaard in opleiding in mijn ogen.
(hij is gekocht als sportpaard omdat Sjolvir soort van met pensioen is, ehhh was.. )

En samen zijn wij recreatieve sporters.
En de status van mijn paarden is geheel onduidelijk, geen van 2en sport gefokt,
Tobago zeker wel gekocht voor de sport.

Kan ditzelfde verhaal in het recreatie paarden topic plakken.
Want dat zijn wij ook...

Hahah eigenlijk heel grappig uitgelegd! _/-\o_

Mmm eentje over mijn pony:
Was sportpony, grasmaaier, recreatieknol, soms een HTK'er.
Is nu, grasmaaier, recreatieknol, HTK'er
Wordt over een jaartje Pensioenpaard, maar moet eerst nog een jaar in de springsport functioneren }>

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:35

Ik denk dat een sportpaard eigenlijk gewoon een paard is gefokt richting sport, een sportpony een pony gefokt met als doel; sport.
Veelal worden de meeste warmbloeden gezien als sportpaard volgens mij
Als je het zo bekijkt, vallen ook moderne haflingers, newforests, gelderse paarden onder het kopje sportpaard.

Volgens mij heeft het gewoon weinig te maken met wat het paard loopt of presteert, maar gewoon een fokdoel/richting.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:09

Zoals hier veelal voorbij komt, komt het er dus voor het grootste deel op neer dat het papiertje het bepaald. Maar er zijn genoeg paarden, waarvan de ouders onbekend zijn, of niet ggk, die op hetzelfde niveau lopen, die dan dus niet de naam sportpaard mogen krijgen? Wat vinden jullie hier dan van?

Dat vind ik dan weer stom :+ , want of het nu een zogenoemd sportpaard is, of een "normaal" paard, ze hebben beide ouders :+ . En dat een hengst niet ggk is(/ helemaal nooit gekeurd), wil nog niet zeggen dat het geen goede nakomelingen kan geven, met een bepaalde merrie.

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:13

Een sportpaard is in mijn ogen die het ver kunnen schoppen minimaal klasse M,
Ze moeten sjiek eruit zien en bespierd zijn.
Ik heb ook een tinker die op concour gaat maar ik noem dat niet een sportpaard, Ik heb toch een beetje kwpn ideaal in mijn hoofd,
Maar mijn tinker is wel de sport tinker onder de tinkers. Maar je heb inderdaad meer klasses van sportpaarden vind ik.

bfsunshine

Re: Wat is nou een Sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:08

Waarom een KWPN'er alleen Srtha?

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:17

In mijn ogen zijn sportpaarden vaak paarden die nergens tegen kunnen , moeten altijd maar een dikke regendeken om anders worden ze koud , kunnen maar 2 uur op de wei anders worden ze dik en hebben altijd wedstrijden.

Maar ik vind dat je je paard een sportbeesie mag noemen als 'ie lekker loopt , en als je L2 rijd , want dan begint het 'echte' rijden pas echt vind ik :D.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:19

roxxxiejjj schreef:

Ik denk omdat dat dat wat chiquer , en wat duurder eruit ziet ;)
Neem een lompe Tinker die Z1 loopt , en daar in tegen een KWPN'er die van die zweverige gangen en een lekker koppie heeft , noem je dat sneller een sportpony/paard dan die Tinker (denk ik ) Al ben ik zelf ook wel een beetje tinkerfan :D & heb ik een KWPN :oo

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 23:03

xxOrlando schreef:
roxxxiejjj schreef:

Ik denk omdat dat dat wat chiquer , en wat duurder eruit ziet ;)
Neem een lompe Tinker die Z1 loopt , en daar in tegen een KWPN'er die van die zweverige gangen en een lekker koppie heeft , noem je dat sneller een sportpony/paard dan die Tinker (denk ik ) Al ben ik zelf ook wel een beetje tinkerfan :D & heb ik een KWPN :oo

En toch zijn er genoeg KWPN'ers die de Z1 niet halen, dus zou men die Tinker dan geen sportpony kennen noemen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:09

is het niet zo dat je vanaf het moment je met een paard ongeacht kleur ,ras en formaat bezig bent prestaties te leveren en traint om die prestaties qua niveau door training hoger te krijgen je aan sport doet? en dan kun je het gaan hebben over op welk niveau de sport is ,bv bij voetbal is het heel mooi ingedeeld amateurs,eerste en tweede klasse,eredivisie ...
maar het is allemaal sport ;)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 23:12

knollentuin schreef:
is het niet zo dat je vanaf het moment je met een paard ongeacht kleur ,ras en formaat bezig bent prestaties te leveren en traint om die prestaties qua niveau door training hoger te krijgen je aan sport doet? en dan kun je het gaan hebben over op welk niveau de sport is ,bv bij voetbal is het heel mooi ingedeeld amateurs,eerste en tweede klasse,eredivisie ...
maar het is allemaal sport ;)

Maar zodra je een paard rijdt, ben je dus al bezig met een "sportpaard". Of is dat niet wat je bedoelt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:14

als jij met dat paard wil presteren in welke vorm dan ook is het sport ja,dat vind ik wel.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 23:19

knollentuin schreef:
als jij met dat paard wil presteren in welke vorm dan ook is het sport ja,dat vind ik wel.

Dus of je nou traint voor lange buitenritten, een dressuurproef, springwedstrijd, westernwestrijd etc.. Het blijft ten alle tijden een sportpaard omdat je met het dier wil presteren? daar ben ik het namelijk mee eens ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:25

ja ,ik vind dat je vanaf het moment dat je bezig bent met je prestatie samen met het paard te verbeteren dat je aan sport doet. je gaat bezig om het paard fysiek te verbeteren,spieren,conditie souplesse balans...in mijn ogen heet dat sport

TVerheijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:08

een paard dat van de knhs lid is is automatich een sportpaard

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 16:10

TVerheijen schreef:

O, wie beslist dat? Of heeft dat beslist?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:44

TVerheijen schreef:

hmmm dus per 1 okt. is Tobago sportpaard, want dan gaat zijn startkaart in..
Geloof me er wordt echt nu al wel getraind..
Hoe heet ie dan nu???

Defenitie gaat dus ook mank... :Y)

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:56

CasanovaLY schreef:
Of als er zo'n hele afstamming genoemd wordt en dan 'ja de vader heeft wedstrijd X gewonnen, moeder wedstrijd Y, oom wedstrijd Z' dus dit is ook een heeeeeeeeeeeeeeuuul goed paard. :+

Hogere prijsklasse :+[/quote]

dan vind ik het geen sportpony hoor als ie alleen maar duur is en een goede afstamming heeft :P ik vind het pas een sportpony als ie ook echt op wedstrijden word uitgebracht :)[/quote]

En wat als je met een 'onbekend' ras rijd? Noem een KWNP/NRPS hengst en iedereen zegt ooooo die. Nou mijn merrie allebei haar ouders zijn meervoudig Wereldkampioen bij de Welsh maar wedden dat 99% van de wedstrijdruiters geen idee hebben wie ik bedoel :P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:26

SunNDLM schreef:
En wat als je met een 'onbekend' ras rijd? Noem een KWNP/NRPS hengst en iedereen zegt ooooo die. Nou mijn merrie allebei haar ouders zijn meervoudig Wereldkampioen bij de Welsh maar wedden dat 99% van de wedstrijdruiters geen idee hebben wie ik bedoel :P

Zoals ik al eerder zei, zie ik het zo:

schoentje schreef:
je hebt gefokte en gemaakte sportpaarden/ponies.

De gefokte sportpaarden hebben een warm- of volbloedpapier met vaak een fokrichting naar een discipline en zijn meestal atletisch gebouwd.

Gemaakte sportpaarden vallen niet onder het bovenstaande, maar lopen toch vaak wedstrijden in een of meer disciplines. Dat is bijvoorbeeld een goed in conditie gebrachte haflinger die regelmatig wedstrijden dressuurt en springt, maar niet het arabiertje dat 1 x per jaar mee doet met de clubwedstrijd.

Van een gefokt sportpaard kan natuurlijk ook een recreatie- of grasmaaierpaard gemaakt worden, maar hij blijft gefokt als sportpaard.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 14:33

Dus een pony waarvan de ouders onbekend zijn, kan alleen een gemaakt sportpaard worden?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:41

ja, want zo issie niet gefokt.
Maar een gemaakt sportpaard is ook een sportpaard en hoeft niks onder te doen voor een gefokt sportpaard.
Het zijn beide sportpaarden, de geschiedenis van het dier is alleen verschillend.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 14:59

schoentje schreef:
ja, want zo issie niet gefokt.
Maar een gemaakt sportpaard is ook een sportpaard en hoeft niks onder te doen voor een gefokt sportpaard.
Het zijn beide sportpaarden, de geschiedenis van het dier is alleen verschillend.

Maar dit weet je dan toch niet, aangezien alles onbekend is? Een merrie die Z (of hoger) heeft gelopen zonder papier, en men die er een hengst voor kiest die de goede punten van de merrie versterken en de slechte kunnen verminderen maar welke ook zonder papier is. Zal nooit een veulen krijgen met papier. (toch?) Maar het kan best zo zijn dat die mensen voor deze combinatie gekozen hebben, om er een sportpaard uit te fokken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:05

er zijn maar heel weinig mensen die zorgvuldig een hengst zonder papier op een merrie zonder papier zetten.
Over het algemeen zijn dat de 'foutjes' van de vermeerderaars.

Maar als het werkelijk zo zou zijn, dan is het een uizonderings-gevalletje en toch een gefokt sportpaard.