sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:43

ESSIE70 schreef:
Citaat:
Bovendien wordt een paard volgens mij niet moe van in de wei lopen, maar dat kan aan mij liggen.

Dat zegt ze ook niet.Ze worden vet en flegmatiek.
Wel goed lezen,hoor ;)

Niet alle paarden over 1 kam scheren.. Mijn fjord had zich voor me doodgewerkt als ik hem de kans had gegeven.. Het ligt geheel aan het karakter van het paard en ik denk ook wel aan de eigenaar..

Zet jij je paard 24 uur in de wei en kom je dagelijks voor een uur keihard dressuren, dan kan ik me voorstellen dat zo'n paard daar op ten duur flegmatiek van word.

Ga jij echtyer vandaag dressuren, morgen springen, overmorgen buitenrijden en houd je hem zo in beweging, dan zit er afwisseling in.. Mijn paard was super makkelijk en absoluut niet flegmatiek.. Liep zich het vuur uit de hoeven.. :)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:47

Tja, dan zou ik nu geen paard meer hebben als ik haar 's winters in de weide zou willen hebben.

Tot november wat ik hier heb is al een uitzondering voor deze regio. Want net zoals Babootje woon ik in de stad.

Ik geef dus volkomen toe dat ik ervoor heb gekozen dat ze in de winter niet naar buiten kan. Maar ik zeg ook dat mocht mijn paard daar ongelukkig van worden (wat ik de afgelopen 2 winters niet heb gemerkt) ik ervoor zou kiezen haar te verhuizen naar een plek waar zij dit wel zou kunnen, echter zou dat bij mij ook meteen de verkoop van mijn merrie betekenen.

Je moet de voordelen tegenover de nadelen zetten. En in mijn geval is weidegang in de winter geen voordeel, want mijn pony doe je er geen plezier mee om in de paddock te staan, of in een kale weide wanneer het koud is.
Je moet eens weten wat ik allemaal geprobeerd heb om haar er aan te laten wennen. Ik zat alweer met het handen in het haar toen zij plots de weide niet meer op wilde. Die rende zich kapot op de weide, constant langs het draadje rennen, hard stoppen voor het hek, dat is helemaal niet goed voor een paard.
De enige oplossing was tot dat ik erbij bleef zitten, hele uren na school daar doorgebracht hoor, had wel wat beters te doen dan in het weiland zitten, maar heb het toch gedaan :j

Mijn paard staat elke middag rond 3 uur voor het hek te wachten totdat ik of iemand haar komt halen. Terwijl ze toch doorgaans pad om 6 uur binnen wordt gehaald, en dat weet ze ook dondersgoed.

Mijn paard heeft het ook gewoon enorm naar haar zin hier op stal, overal heen kijken, ook bij ons hebben ze luiken, dus frisse lucht is er ook op stal genoeg.

Ik probeer mijn paard al 2 jaar lang te laten wennen aan een uur lang achter elkaar in de paddock te laten staan, maar of het met vriendjes is of alleen, met speeltjes of zonder speeltjes, pony rolt een paar keer, kijkt wat rond, en gaat vervolgens 3 kwartier lang bij het hek staan wachten tot ik haar kom halen, loop ik langs loopt ze met me mee tot het hek, heb haar hele winters land dat uur vol laten maken, maar die kan niet wachten tot ze weer binnen is. Tuurlijk, zal heus een kwestie van gewenning zijn. Maar ik vind niet dat ik geen paard hoor te hebben omdat ik mijn paard 's winters binnen houd.

Ik ken wel paarden die er niet tegen kunnen binnen te staan, en van die eigenaren vind ik het niet eerlijk dat ze ze een hele winter lang binnen laten staan

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:49

leonie1984 schreef:
Waarom zou een sportpaard niet op de wei horen? Zou juist zeggen dat het goed voor hem is. De hele dag op stal staan worden ze echt niet fitter van. Eerder nog dat de conditie achteruit gaat als hij hele dag stil moet staan op stal.
Daarbij voorkom je een hoop stalondeugden door ze veel buiten te laten lopen.

Nogmaals....we hebben het helemaal niet over niet op de wei staan. En ze staan niet de hele dag op stal maar komen minimaal 3x per dag van de stal af!
Er is idd een heel groot grijs gebied van een paar uur tot overdag de hele dag buiten.
Ik vind als onze paarden gemiddeld 6 uur per dag beweging krijgt (weidegang/rijden) dit al meer dan voldoende is, en ik vind dat echt niet zielig. Ga niet zeggen dat wij geen paardenvrienden en paardenliefhebbers zijn want dat is grote onzin. Onze sportpaarden zijn nog nooit ziek of geblesseerd geweest. Dus zo slecht is de stalrust ook niet.
Juist mijn fokmerrie heeft vorig jaar juist door 24/7 weidegang icm met extreem weer 3x gaskoliek gehad.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:51

Ik snap het woord 'stalrust' niet zo goed.

'Een (sport)paard heeft zijn rust nodig'. Dus daarom op stal? Mij lijkt een beetje rondkuieren op een weiland juist veel rustgevender.

Ik snap het niet, maar dat zal mijn beperkte inlevingsvermogen dan wel zijn. :))

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:09

Een paard moet ook durven rusten. Zoals ik hier boven lees komen er wel veel paarden buiten, maar dan meestal toch alleen ivm de risico's op blessures of in een wisselde groep (op maneges/pensionstallen).

Mijn ruin van 10 staat sinds zijn geboorte al 24/7 op de wei, met af en toe een uitstapje naar een stal in de buurt. Daar heeft hij de beschikking over een open stal met uitloop en vaste buren.
Twee jaar geleden wilde ik hem weer wintervakantie geven en bracht hem terug naar de wei. Doordat er op dat moment geen ruinen waren stond hij naast de merriegroep, maar wel alleen. Krauwen over de draad deed hij dus sociaal contact was er maar toch voelde hij zich duidelijk niet veilig.
Toen hij na 2 maanden weer terug ging naar stal heeft hij de eerste week heel veel gelegen. Hij durfde in de wei duidelijk niet te gaan rusten omdat het kuddegevoel ontbrak. Nu staat hij in een clubje van vier en gaat het super goed. Wanneer ik 's ochtends vroeg of aan het eind van de ochtend kom liggen er standaard drie te tukken en staat de vierde wacht te houden.

Een paard ernaast achter een draadje wil dus echt niet zeggen dat je paard "gezelschap" heeft in de zin van een gevoel van veiligheid. Mist het gevoel van veiligheid dan kan ik me voorstellen dat ze graag terug naar stal willen, want dan hoeven ze alleen maar de deur in de gaten te houden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:16

Persoonlijk vind ik dat wij als mens (eigenaar) de plicht hebben om ervoor te zorgen dat het paard (of welk dier in eigendom dan ook) zich veilig voelt.

Om dan de stal maar als 'alternatief' te kiezen omdat de weidesamenstelling niet optimaal is vind ik eigenlijk niet eerlijk tegenover het paard.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:19

onzin, sport paard of geen sport paard, op de weide ermee.. t blijft een paard ;)

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:22

Ik kan erg goed begrijpen dat mensen willen dat hun paard rust krijgen, maar net zo goed krijgen ze die rust ook wel in de nacht op stal. 's Ochtends staat er dan weer een fit paardje, klaar om naar het land/paddock te gaan.
's Zomers staat die van mij by the way 24/7 buiten. In de winter van half 8 tot half 8, 12 uurtjes dus (waarna ze nog niet direct de stal in gaat).

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:24

Karin schreef:
Persoonlijk vind ik dat wij als mens (eigenaar) de plicht hebben om ervoor te zorgen dat het paard (of welk dier in eigendom dan ook) zich veilig voelt.

Om dan de stal maar als 'alternatief' te kiezen omdat de weidesamenstelling niet optimaal is vind ik eigenlijk niet eerlijk tegenover het paard.

Vind ik ook. Het was meer om aan te geven dat een gevoel van onveiligheid een reden kan zijn waarom een paard gaat dralen bij het hek en er geroepen wordt "zie je wel, hij staat liever binnen!".

Hij ging overigens terug naar stal ivm een medische reden. Niet voor mijn gemak, of gemis aan maatjes. Inmiddels is het opgelost en staat hij gelukkig weer 24/7 het hele jaar rond buiten.
Laatst bijgewerkt door Refagreni op 19-08-10 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:26

geeske304 schreef:
mijn pony staat elke dag de hele dag op de weide, en hij kan gewoon zelf weten wanneer hij naar binnen/buiten wil(uitloopstal).

Idd mijn paard ook. Ook in de winter en zonder deken. Mijn tinker krijg s' winters een super dikke vacht.
Ze worden dan ook extra bijgevoert met hooi.

Bij de vorige eigenaar stond ie dag in dag uit in de stal en afentoe even buiten. Hij was toen erg druk. En nu hij bij ons elke dag, dag en nacht in de wei staat is ie een stuk rustiger en hoef ik hem niet te longeren voor het rijden. En nog is hij goed voorwaards.

Mijn paard staat op een schrale weide met 4 andere ruinen en elke avond na het voeren word de wei verzet zodat ze weer een strook gras hebben. Zo word ie niet vet en krijg hij toch genoeg gras.

Ook hebben we een in loop stal en ik heb mijn tinker daar alleen in gezien als het ongeveer boven de 25 graden is. Want dan is het gewoon te warm. Zelfs in de regen staat ie niet in de inloop stal.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:26

CasanovaLY schreef:
Karin schreef:
Er zit IMO een heel groot (grijs) gebied tussen aan de ene kant 23/7 op stal en een uurtje werken en aan de andere kant 24/7 op de wei. ;)

jullie zeggen alsof die paarden echt 23/7 op stal staan maar dat is niet waar... want ze gaan een uur naar buiten daarnaast een uur rijden en het tutten is bij mij al snel 2 uur en nog veel meer... dan staan ze heus niet 23/7 echt op stal...

Niet aanvallend bedoelt hoor ;)
Maar een uur naar buiten, een uur rijden en 1 of 2 uur tutten (zal per persoon verschillen), maar dat is maar 4 uur.
De overige 20 uur staan ze dus in een box, althans zo lees ik het?
En het is niet een aanval want iedereen mag z'n eigen keuzes maken voor zijn/haar paard en wie ben ik om te zeggen dat de keuze van een ander niet juist is,
dat moet ieder voor zichzelf beoordelen ;)

Maar ik zou het niet zo willen voor mijn paard.
Minimaal 10 uur per dag op het land of paddock vind ik toch wel belangrijk.

Stormchaser

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:31

Een vraag trouwens aan alle mensen met een sportpaard die fanatiek rijden en hun paard het hele jaar door de hele dag buiten hebben staan: hoe gaat dat in de winter? Ik neem aan dat je met een enorme dikke wintervacht niet traint voor een wedstrijd. Dan blijft scheren over, maar mijn ervaring is dat zelfs met de dikste outdoor deken het paard vrij snel weer dik in zijn vacht zit.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:33

wat een onzin , bij ons gaan alle paarden na de training heerlijk naar buiten, zowel de paarden/pony's als hengsten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:39

San1978 schreef:
Een vraag trouwens aan alle mensen met een sportpaard die fanatiek rijden en hun paard het hele jaar door de hele dag buiten hebben staan: hoe gaat dat in de winter? Ik neem aan dat je met een enorme dikke wintervacht niet traint voor een wedstrijd. Dan blijft scheren over, maar mijn ervaring is dat zelfs met de dikste outdoor deken het paard vrij snel weer dik in zijn vacht zit.

Vaker scheren. Ik scheer de mijne alleen aan de voorkant (hals, borst en schouders) en hij draagt een deken met halve hals. Zodra hij weer last gaat krijgen van zijn vacht gaat het scheerapparaat er weer overheen.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:44

Niet aanvallend bedoelt hoor ;)
Maar een uur naar buiten, een uur rijden en 1 of 2 uur tutten (zal per persoon verschillen), maar dat is maar 4 uur.
De overige 20 uur staan ze dus in een box, althans zo lees ik het?
En het is niet een aanval want iedereen mag z'n eigen keuzes maken voor zijn/haar paard en wie ben ik om te zeggen dat de keuze van een ander niet juist is,
dat moet ieder voor zichzelf beoordelen ;)

Maar ik zou het niet zo willen voor mijn paard.
Minimaal 10 uur per dag op het land of paddock vind ik toch wel belangrijk.[/quote]

mijn rijden loopt meestal nog uit qua het instappen en uitstappen dus dat is ook weer 1,5 uur en in hun box hier hebben ze genoeg te doen en ze hebben geen stal gebreken dus ze vervelen zich niet dus dat weet ik zeker en hij heeft ook een speelbal en in de stal kunnen ze heel de dag door tussen hun stro vroeten en stro eten en hooi eten en zoals ik al eerder zij mijn pony blijkt het niet erg te vinden ook kunnen ze bijna de hele dag (als het mooi weer is) met hun hoofd uit de stal kijken naar de andere paardjes die dan net in de buitenbak worden gereden ofzo... ik vind dat iedereen mag denken wat ie wil en ook denken wat goed is voor haar/zijn pony en de stal waar ik nu sta vind ik prima voor een sportpony als mijn pony maar dat is dan weer mijn mening :)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:53

!
Karin schreef:
San1978 schreef:

Vaker scheren. Ik scheer de mijne alleen aan de voorkant (hals, borst en schouders) en hij draagt een deken met halve hals. Zodra hij weer last gaat krijgen van zijn vacht gaat het scheerapparaat er weer overheen.

Thanks! Die van mij is namelijk in februari nog een keer geschoren maar zijn vacht is daar niet mooier van geworden. Niet alles scheren kan dus een oplossing zijn! Rij jij met deze coupe ook je wedstrijden?

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:56

Nou nou, L1 en sportpony?...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:57

Karin schreef:
Ik snap het woord 'stalrust' niet zo goed.

'Een (sport)paard heeft zijn rust nodig'. Dus daarom op stal? Mij lijkt een beetje rondkuieren op een weiland juist veel rustgevender.

Ik snap het niet, maar dat zal mijn beperkte inlevingsvermogen dan wel zijn. :))

Mijn merrie ligt gerust op een dag 3 keer een de wei een half uur dat zie ik ook meer als rust.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:59

Wat een onzin;

Een paard is niet gemaakt om in een stal te staan, ook een sportpaard niet. Ik ben zelf fanatiek wedstrijdruiter in de dressuur, en een klein beetje fanatiek met springen, en mijn paard staat de hele dag op wei zolang het ligt is. 's Zomers ga ik 's ochtends rijden, dan is ze nog het wakkerst en is het nog niet zo warm. Ook 's winters staan ze op de wei. Eigenlijk altijd, ook met regen, tenzij het echt giet.

Mijn vorig paardje die Z2 dressuur was en L springen heeft een tijd op een grote pension stal gestaan waar de paarden maar 3 uur per dag op de wei mochten. Toen ik van stal verhuisde waar hij een hele dag er op kon, ging hij zoveel beter in zijn vel zitten :)

Weidegang is gewoon ontzettend belangrijk. Als ze niet in een groepsverband kunnen, zet ze dan apart. Hier staan er 3 apart, verder zijn er 2 groepjes van 2 paarden. De weides zijn heel groot (de mijne staat bijv. op 1 hectare met een ander paard :P), worden goed bijgehouden op onkruid etc., er staan bomen in voor schaduw en er is een automatische drinkbak. Ik wil echt nooit meer iets anders voor mijn paard(en).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:00

San1978 schreef:
Thanks! Die van mij is namelijk in februari nog een keer geschoren maar zijn vacht is daar niet mooier van geworden. Niet alles scheren kan dus een oplossing zijn! Rij jij met deze coupe ook je wedstrijden?

Zo ziet dat eruit (even goed kijken waar het lijntje loopt, de zon scheen nogal fel toen ik de foto maakte).

Ik rijd er endurance- en TREC-wedstrijden mee, maar ik ken mensen die met een dergelijk model ook dressuur, SGW of aangespannen wedstrijden rijden.
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-08-10 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:00

Elise_Diva schreef:
Nou nou, L1 en sportpony?...

Oo dus als ik er L1 mee rijd is het nog geen sportpony...?? :Y)
en nog een ding bij de vorige eigenaar had ze met hem bij de eerste wedstrijd die hij ooit heeft gereden 2 winstpunten behaald in de M1 bij de paarden dan mag je het toch wel een sportpony noemen of niet??? :o

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:01

Een paard is toch paard geworden om te bewegen ? Igg niet om 20 uur op stal te staan. Als het paard iedere dag op de wei komt verminderd de kans op 'gekke bokkesprongen' omdat ze nooit in de wei komen, en dus minder kans op blessures.
Maargoed, zo denk ik erover.. :')

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:01

Wat jij wilt meid :D

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:07

Elise_Diva schreef:
Wat jij wilt meid :D

Ik wou het alleen maar zeggen want ook pony's die B lopen zijn gewoon sportpony's/paarden aangezien ze wedstrijden lopen in een paardensport :P maar dat is mijn mening :)

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:14

Inderdaad, hier heb ik een andere gedachte over. Ik vind niet dat iedere pony/paard waarmee gestart wordt direct kan worden aangemerkt als sportpony/paard. Maar daar loopt momenteel een ander topic over zie ik net :)