Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:32

Nou ik ben helemaal niet voor keuze vrijheid, kom op zeg als je dat niet kan dan is dat jou probleem! Dan ga je maar niet over, dit is echt dwaas!
Persoonlijk vindt ik het flauwekul om te zeggen dat er veel sinterklaas ruiters zijn en ook dat iemand zijn punten niet verdiend zou hebben terwijl jijzelf geen punt gereden hebt, wees blij dat er mensen zijn die WILLEN jureren!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:32

Zonnetje, Ja, dat klopt.. Ik zat meer te denken aan doorzitten, tenzij lichtrijden gevraagd wordt :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:33

Zonnetje81 schreef:
L2 moet je nog lichtrijden met middendraf,toch?

ja, alleen middendraf en halsstrekken, dus dat valt mee!
maar in het L1 wordt je helemaal gek van dat lichtrijden, doorzitten, lichtrijden en dat soms maar voor 1 hoek :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:35

Mootje schreef:
Zonnetje, Ja, dat klopt.. Ik zat meer te denken aan doorzitten, tenzij lichtrijden gevraagd wordt :D

Dat was in de oude L proeven wel zo, ik hoop dat ze dat weer gaan toepassen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:36

Zo te lezen hebben sommigen het lichtrijden nog niet helemaal onder de knie :)). Grappie.

De B en L1 proeven zijn zeker niet te makkelijk. Dat zouden ze pas zijn als iedere deelnemer met 190+ naar huis zou gaan en dat gaan ze nog steeds niet. Ruiters die de proeven wel te makkelijk en saai vinden, zullen die klasse al snel verlaten denk ik.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:37

Ik heb ook voor het laatst L2 gereden in de oude-proeven tijd :o De afgelopen 5 jaar lagen mijn prioriteiten ergens anders!

* Bedenkt zich nu: Was er toen al onderscheid tussen L1 en L2?*

TeeGee

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:49

Ik ben benieuwd wat ze er van gaan maken!

De proefjes in Amerika zijn ook erg leuk om te rijden. Elke klasse heeft 4 verschillende proeven. Je mag ook zelf kiezen welke je opgeeft. 1 is het makkelijkst en 4 de moeilijkste van de klasse.

In de klasse L/M zit daar wijken van de hoefslag af, eenvoudige wissels dmv draf en daarna ook eenvoudige wissels dmv stap. Mogelijkheden genoeg dus.

En ik vind dat eigenlijk alle proeven wel in 20*60 verreden mogen worden. Dat is in Amerika ook en echt superfijn voor de jonge paarden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:52

ambre schreef:
Ik denk ook dat ze best een keertwending in het M1 er bij kunnen doen,de stap M1 naar M2 is nu erg groot.
Aan de andere kant,wat is er mis met thuis een tijdje doortrainen?Mensen willen nu aleen maar door kunnen stromen,maar je zult toch soms een tijdje thuis moeten blijven.

Ik ben alle klassen doorgevlogen en het was elke keer geen enkel probleem om direct over te stappen. Toen de punten voor het M2 binnen waren ben ik inderdaad maar even een paar maanden thuis gebleven om me goed voor te bereiden. Er komt nogal wat moeilijke dingen bij, en kwam je in de M1 nog redelijk weg met onderdelen die niet helemaal bevestigd waren? Vergeet het dan maar om over te gaan! :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:56

Scandicnr1 schreef:
Persoonlijk vindt ik het flauwekul om te zeggen dat er veel sinterklaas ruiters zijn en ook dat iemand zijn punten niet verdiend zou hebben terwijl jijzelf geen punt gereden hebt, wees blij dat er mensen zijn die WILLEN jureren!

Sinterklaas ruiters zijn er zeker. Die vinden dat ze veel beter rijden dan de jury ze beoordeeld.
Als je verder gelezen had heb ik het over een aantal juryleden die er echt de ballen niet van snappen.

Overigens zal ik de laatste zijn die geen punt rijdt. Soms doe ik echt hard mijn best daarvoor maar neem eigenlijk altijd wel een punt of wat mee. Dat zeg ik namelijk helemaal niet. Dus even goed lezen voordat je je reactie plaatst. ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:57

Zooist schreef:
En als we toch met regels bezig zijn trouwens, dan zeg ik:
leuk die bloembakken maar zet ze net als bij de GP ruim van de baan af.
Maar dat is ook eigenbelang.
Er zitten zoveel kabouters in die bloemen.

allemaal goede punten :j
toch vind ik dit stukje een beetje overdreven. als je Z2 rijd mag ik toch hopen dat je paard langs een simpele bloembak krijgt?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:59

Ik ben overigens ook heel blij dat er juryleden zijn en voor zo'n flut beloning een dag op offeren om naar veel prutsers te kijken en een paar leuke combinaties.

Maar ook juryleden zelf spreken er schande van dat een aantal collega juryleden op dergelijke wijze jureerd.

En ook ruiters en amazones hebben daar last van of maken er misbruik van.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:00

themuisje schreef:
Zooist schreef:

toch vind ik dit stukje een beetje overdreven. als je Z2 rijd mag ik toch hopen dat je paard langs een simpele bloembak krijgt?

Je mag het komen proberen.

En balk, een bloem, een blok, een lat om de bak te verkleinen, een scheve letter.....

Ik noem het sensibel. En gelukkig hebben veel paarden dat.....En als ze gaan, tonen ze veeeeeel knapper.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:03

Mijn M2 paard liep als 3 jarige OVERAL langs en eenmaal in het M2 kreeg ik hem moeizaam ergens rond, laat staan ontspannen op niveau.... Helaas werkt de praktijk niet zo.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:03

Leuk topic dit en ook erg leuk om eens de mening van anderen te lezen!

Alle proeven laten verrijden in een 20x60 baan zou wat mij betreft een hele vooruitgang zijn. Voor jonge paarden in het B/L is dat gedraai in die kleine baan ook niet altijd optimaal.

De moeilijkheidsgraad in het Z2 opschroeven om zo de doorstroom minder makkelijk te maken naar het ZZ-L is volgens mij niet de oplossing. Ik vind immers de ZZ-L proeven een stuk makkelijker sturen dan de huidige Z2 proeven. Naar mijn idee zit er teveel verschil in jurering van Subtop-juryleden en landelijke juryleden.

Bijscholing van juryleden vind ik ook een absolute must, zou verplicht moeten worden en ook zeer regelmatig georganiseerd moeten worden. Puntenverschillen van 25/30 punten zijn geen uitzondering in de Subtop en op de kampioenschappen.

En daarnaast ben ik ook van mening dat het groeten aan het begin vd proef ook weer moet in het B, L1 en L2. Een jong paard kan net zo goed (leren) stilstaan. Gewoon een stukje basis.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:05

themuisje schreef:
Zooist schreef:

als dat zou zou zijn,
waarom liggen er dan op alle concoursen papiertjes op de tafels tijdens de grand prix met of iedereen alsjeblieft absoluut stil wil zijn?
lijkt me dat je daar je proef niet door laat beinvloeden als je al grand prix rijdt ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:06

Ik vind het bewonderingswaardig hoe de meeste jury's (en instructeurs) hun werk uitoefenen :j Ik vind het altijd leuk om te kijken & mee te luisteren. Ik wil de instructeursopleiding gaan doen aankomend cursusjaar, maar meer voor mijzelf dan voor mijn lesbevoegdheid.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:07

Zooist schreef:
themuisje schreef:

Je mag het komen proberen.

En balk, een bloem, een blok, een lat om de bak te verkleinen, een scheve letter.....

Ik noem het sensibel. En gelukkig hebben veel paarden dat.....En als ze gaan, tonen ze veeeeeel knapper.

heeft die van mij ook last van...
of de voorlezer die altijd bij de b staat, en dan in eens bij de e staat :')
dat is toch echt om je dood te schrikken :P

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:13

M_D_H schreef:
als dat zou zou zijn,
waarom liggen er dan op alle concoursen papiertjes op de tafels tijdens de grand prix met of iedereen alsjeblieft absoluut stil wil zijn?
lijkt me dat je daar je proef niet door laat beinvloeden als je al grand prix rijdt ;)

maar dat is toch eigenlijk ook van de zotte? ontzettend pamperen vind ik dat...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:22

is het ook,
vind dat zelfs doorslaan,
maar bij de grandprix hebben ze de bloembakken ver van de hoefslag afstaan,
terwijl ze er bij de z2 pal naast staan...
wel een beetje apart, vind je niet? ;)

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:25

Mwah, om die bloembakken kan ik me niet zo druk maken. Heb zelf ook een paard die altijd onwijs aan het loeren was op alle dingen, dus weet hoe zwaar frustrerend dat is. Maar ben gewoon van mening dat ze het maar gewoon leren moeten :)

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:25

Wat zitten jullie nou te zeuren met je 20x60 bak :+
Ik rij thuis met mijn paard van 1,70 in een 15x30 bak , zeer goed te doen en ze worden er alleen maar soepeler van ;)
( dit is overigens niet aanvallend bedoelt )

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:26

M_D_H schreef:
is het ook,
vind dat zelfs doorslaan,
maar bij de grandprix hebben ze de bloembakken ver van de hoefslag afstaan,
terwijl ze er bij de z2 pal naast staan...
wel een beetje apart, vind je niet? ;)

klopt, dat vind ik ook :j maar bij de Z2 staan soms ook kinderen te joelen naast jee baan :) vind dat ze daar gewoon tegen moeten kunnen :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:26

priscillahip schreef:
Wat zitten jullie nou te zeuren met je 20x60 bak :+
Ik rij thuis met mijn paard van 1,70 in een 15x30 bak , zeer goed te doen en ze worden er alleen maar soepeler van ;)
( dit is overigens niet aanvallend bedoelt )

maar geef toe, ideaal is het niet :n

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:28

Het gaat er niet om of het wel/niet kan maar of het goed is voor het paard.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:29

Priscilla dat ben ik niet met je eens. Thuis in een bak is niet te vergelijken met een wedstrijdbaan (zonder hekjes). Ik heb ook een reus en in de afgezette bak loopt ie prima maar als de omheining ineens weg is loopt ie echt nog te zwabberen :+

Wat betreft alles te loeren rond de bak ben ik het met IndianSummer eens; moeten ze maar aan wennen evenals gekke geluiden. Ben ooit eens door een amazone bij haar proef weggestuurd omdat ik verkouden was en hoestte.. Nou dan moet het niet gekker worden :n

Maar dat was allemaal offtopic :o