Hoe krijg je een 9 op verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:53

met 4-tal controleerd de jury vaak ook al het tuig. Of je hebt gepoetst en inderdaad ook de onderkant van je beugelblokjes en geen roestvlekjes aan je stijgbeugels etc.. Voor die wedstrijden was ik echt aan het poetsen..

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:54

Urielle schreef:
Hoffie777 schreef:
als je de details ook meepakt, zoals hoeven invetten, voorpluk, staart netjes, tuig gepoetst etc etc

Dat doet minstens 75% van de ruiters hoor.

Ik vet nooit de hoeven in en tuig poetsen doe ik niet voor elke wedstrijd. Behalve dus 4-tal

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:00

Hoffie777 schreef:
met 4-tal controleerd de jury vaak ook al het tuig. Of je hebt gepoetst en inderdaad ook de onderkant van je beugelblokjes en geen roestvlekjes aan je stijgbeugels etc.. Voor die wedstrijden was ik echt aan het poetsen..

Ik zou dit eigenlijk ook wel goed vinden voor normale wedstrijden dat dat zou kunnen. :j Want zo van afstand kan het er voor het oog wel ok uit zien, maar het is wel belangrijk dat harnarchement in orde is (dus singelstoten in goede staat, alles netjes gepoetst).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:02

Serieus niet? Ik zit al vanaf de start van mijn wedstrijden de avond te voren met een hoofdstel uit elkaar te poetsen en dat deed eigenlijk toen ook iedereen op stal, hoeven vetten is standaard en voor bijzondere wedstrijden hoeflak. Zwarte hoeflak voor mijn zwarte want die heeft ook zwarte hoeven, en de andere paarden transparante hoeflak.

Als groom heb ik ook geleerd hoe je het beste koper poetst en beugels, bit en sporen krijgen dus ook een beurt want vroeger was dat gewoon even afwassen.

Anoniem

Re: Hoe krijg je een 9 op verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:07

Mijn zadel poets ik ook niet elke keer. Haal dr dan even een doekje overheen. Helemaal als ik wekelijks start dan poets ik hem niet elke week.
Hoeven vetten doe ik nooit daar brokkelen dr hoeven van af.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:23

Urielle schreef:
Snoevie schreef:
ik zorg ook op en top voor mijn pony,maar heb niet speciaal op elkaar afgestemde spullen ofzo.

Ik wel, ik rij mijn zwarte met zwart tuig met bling, zwarte laklaarzen met bijbehorende spoorriempjes, zwart met zilveren cap, zwart rijjasje met bling siersteentjes.

Voor de appaloosa heb ik aparte spullen gekocht: cognac laarzen met gouden gespen, een donkerbruin jasje met gouden sierspeld, koperen sporen met cognac sporenbandjes, een cap in de tinten van het jasje en de laarzen, een champagne dekje/handschoenen/plastron/rijbroek in exact dezelfde kleur en de bies van het sjabrak in dezelfde kleur als mijn rijjas.

En toch krijg ik geen negens, dus hou je centen gerust maar in je zak Snoevie :P

haha ik heb ook nog nooit een 9 hoeven te schrijven!
je outfit klinkt wel prachtig overigens.

ik rij met een gewoon 2de hands pikeur jasje in het zwart,ik heb een zwart hoofdstel en zadel,geen bling frontriem(ze heeft een enorme voorpluk,dus je ziet toch niks)en sporen draag ik niet,en ik heb doodgewone zwarte MH leren laarzen.
en een wit BR sjabrakje

ziet er netjes uit al zeg ik t zelf,maar niet speciaal afgestemd op elkaar.

ik krijg meestal een 7 of 8

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:32

Ik schrijf wel eens bij een jury en een jury let eigenlijk niet zo op de verzorging. Oké, als je dekje er aan een kant onderuit steekt, krijg je een lager cijfer, maar eigenlijk geven jury's een constant cijfer voor de verzorging. Heel veel jury's geven in de B een 8, maar dat gaat later naar een 7 en soms zelfs naar een 6, omdat jury's vinden dat je zelf je punten moet kunnen halen, dat moet aan de verzorging liggen.
Jury's veranderen een 7 ook nog wel eens in een 8, als je net 179 punten hebt en de jury vind dat je wel winstpunt waardig bent ;).
Dus ik denk niet dan een 9 erin zit voor jou, ga gewoon goed oefenen op je rijden.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:42

Wat grappig. Ik had laatst mijn tweede wedstrijd en had voor verzorging.. een 9 :D

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:00

Toevallig had ik het weekend wedstrijd met m'n schimmel en we hadden een 9 voor de verzorging!!!
Had ik nog nooit gehad!
Stond er wel van te kijken.
Laatst bijgewerkt door jana79 op 29-05-10 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:12

Citaat:
Haha, ga dan voor een 10 :D Dan heb je zeker een 9!
Ik heb maar één keer in de 12 jaar dat ik rijd (elk weekend wedstrijd) dat ik een 9 heb gehad (uiteraard voor verzorging)

Oja, en het hoeft trouwens niet persé met een schimmel te zijn hoor ;) , ik kreeg deze 9 met een palomino overo. Ik kan trouwens niet zeggen dat ik echt meer of minder mijn best had gedaan aan het uiterlijk dan andere keren. Ik denk dat een dosis geluk en smaak van de jury ook erg veel kan helpen.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:19

Mijn Irish Cob loopt ook wedstrijden, ze is voor 95% wit en krijg ook altijd een 7 of een 8.
1x hebben we twee x een 9 gehad.
Terwijl ik er een hele was klus aan heb om haar spierwit neer te zetten op zo'n dag wahhaha
Maar ach het is gewoon wat de jury er voor kwijt wil.

Afbeelding

Afbeelding

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:46

wow wat een mooi dier!

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:59

Ik schrijf vaak bij wedstrijden bij mij in de buurt.
Ik heb eigenlijk nog nooit iemand een 9 zien geven. ;o

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:37

Ik kreeg altijd een 7 voor de verzorging en dan had ik heel erg mijn best gedaan :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:56

Idd, ligt meestal aan de jurie :)
Ik doe altijd een baby-doekje over de ogen en neus, dan ziet mijn pony er ineens chik uit :D
Ik krijg meestal een 8 :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:26

Ik heb het nog nooit gehad en denk ook niet dat ik het ooit zal krijgen met een zwart paard...

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:52

ik heb nu 2 keer een 9 gehad, de laatste keer met het commentaar dat het er tiptop uitag.
ik steek er een hoop tijd in, en vind het echt tof als ik een 9 krijg. ik heb nog voor elke wedstrijd mijn tuig gepoetst manen geknipt (fjordje) en voorpluk in een vlecht. als het mooi weer is krijgt Britt de waterslang ook van dichtbij te ien.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:01

ik had ook gisteren erg veel tijd in het verzorgen van mijn fjord en mezelf gestoken,maar ik had ook gewoon een 7

het scheelt gewoon weleens welke jury je hebt

een 7 is prima

Meisiemeis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:12

Ik heb voor de verzorging van het paard waar ik toen mee reed een 9. De eigenaar reed ook een proefje met haar. En hij kreeg een 6 :-)
Alles hangt dus af vd jury :)

Meisiemeis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:13

Hele mooier tinker trouwens! Die is echt wel WIT!
Met Dash gewassen? :p

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:38

Ik krijg altijd een 7 voor verzorging :P
Heb ik ook geen problemen mee. :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:46

In de P&S die vandaag bij ons in de bus is gevallen heeft de KNHS nog wat uitleg gegeven over het punt mbt de verzorging.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:28

Dat stukje in de P&S had ik ook gelezen. Vond het toch vreemd, ze zeggen dat je het niet mag zien om een extra punt te geven voor wel of geen winstpunt maar ondertussen vond ik het wel lijken dat hun zo wel er naar kijken.... Ik vind het vreemd dat er wel een 9 voor een rijtechnisch onderdeel gegeven kan worden maar niet voor verzorging..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:45

Whis_Serada wat een plaatje!
Terecht dat die weleens een 9 gehad heeft.
Maar het is niet alleen perfect verzorgd, je paard is ook in perfecte conditie, niet te dik of te dun en jullie zijn een goede combi.
Je kan je paard nog zo mooi invlechten en nog zo'n mooi setje kopen, als je zadel niet optimaal ligt, je pony te dik is of jij bent te lang voor je pony, haal je geen 9.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:50

Ik ben zelf fnrs jury, dat is voor manegeruiters die een proefje rijden. En ik geef ook meestal een 7. Je weet toch niet hoeveel geld iedereen heeft om helemaal strak in het pak te verschijnen of hoeveel tijd ze hebben gehad om een manegepony te vlechten of te poetsen.
Schone laarzen, nette kleding en haren netjes kan iedereen natuurlijk verzorgen, als dat niet in orde is dan haal ik er punten vanaf.
Overigens wordt ons juryleden ook geleerd om niet met negens te strooien, je hebt natuurlijk al 6 punten over als je 2 x een 9 krijgt. Dan moet je in de rest van de proef ook een 1 kunnen geven en dat vinden kinderen ook weer niet leuk.

Ik moet wel zeggen dat de witte irish cob er heel erg mooi uitziet, ik denk dat ik dan toch wel een 8 uit de kast zou trekken en ik zou er zeker wat bij zetten!