Jonge dressuurruitertjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:31

Berbertje...als ik jouw verhaal zo lees moet het best moeilijk geweest zijn.

Mijn docher "mag" van mij in de winter 2 dagen in de week "niet" naar haar pony dan longeer ik hem of hij lekker buiten spelen.
Mijn dochter (11) heeft genoeg vriendinnen en andere bezigheden, ze zit overal op en in.
Scheelt wel dat maar 1 pony heeft natuurlijk.

Voor de rest plant ze zelf alles rond haar pony heen want hij gaat voor alles bij haar.
Vriendinnetjes komen of ervoor of erna en logeren doet ze ook gewoon.
Zij bepaald wanneer en hoe laat ze les heeft. Een paar jaar geleden had ze "even" genoeg van de privéles en toen zijn we daar ook even mee gestopt. Later heeft ze dat weer opgepakt en ze vind het nog steeds leuk, ze heeft ook een fantastische instructrice die nooit negatief is maar het altijd positief benaderd. Ze lest heel graag en gaat nooit met tegenzin naar haar pony.
Zij moet het leuk blijven vinden en een kind waar teveel druk achter zit werkt op den duur niet.
Ik geef af en toe wel aanwijzingen maar niet teveel want moeder en dochter werkt niet bij ons
Ze rijdt meestal zelfstandig en ik kijk ernaar, alleen het echt even niet wil grijp ik in.
Haar doel was ooit de M1 te halen met hem, later werd het M2 en nu wil ze ooit Z rijden en of ze het haalt of niet ik ben supertrots op haar. Ze doet het toch allemaal maar....
Ook zij heeft naast haar training heel veel lol met haar pony.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:45

Leuk om hier te lezen.
Ik denk idd dat er van alles wat voor nodig is, ambitie, ouders die ondersteunen, maar ook geld, wilskracht, geluk etc.

Tja, er zijn veel situaties: kinderen die alles krijgen en presteren of juist niet, anderen die het zonder steun/geld moeten doen en het al dan niet redden etc.

Zelf niet veel steun gehad van mijn ouders, ik mocht niet eens op paardrijles.
Onze dochter heeft op haar derde verjaardag een pony gekregen, dankzij papa ook nog eens.
Mocht ze serieus gaan rijden, dan kan dat.
Een heel leuke, maar nog groene pony zou zomaar voor haar klaar kunnen staan, geschikt ruitertje tot nog toe, heb ik nog niet mogen vinden voor deze pony met potentie, alle mogelijkheden zijn er, maar nog geen kind met voldoende wilskracht kunnen vinden, want hier geen binnenbak en kantine, wat de manegeruiters zonder eigen pony, gewend zijn ;) ;) .

_Marinke_

Re: Jonge dressuurruitertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:47

Ik ben er eentje die het heeft moeten doen met ouders die mij nooit hebben ondersteuend met de pony's. Ik mocht wel van alles, als het maar geen geld koste en ik het zelf deed.

Ben dus zelf opzoek gegaan naar een verzorgpony etc. maar als kind red je het echt niet als je ouders hebt die jou daar niet in ondersteunen en helpen. Hoe graag je ook wil, ik kon geen les nemen op m'n verzorgpony, want hoe kwam ik bij die les? (Prive les was te duur) dus nam ik maar manegelessen en reed ik door de weeks m'n verzorgpony.. Ik deed echt alles alleen..

Uiteindelijk toen ik iets ouder was deed ik mee met spelletjesdagen hier bij de ponyclub speciaal georganiseerd voor kinderen die geen startkaart hebben. Ik ging dan samen met m'n nicht en een vriendin op de pony (en dan alles mee op de fiets) naar de club en dat was super gezellig.. Maar verder kwam ik dus niet.. puur door gebrek aan vervoer, en ouders die mij niet ondersteunen. De eigenaar van de pony die had er ook geen zin in om altijd maar mee te gaan, die vond het ook goed als de pony alleen maar z'n gras op at zegma.. Erg jammer dus... ;(

Uiteindelijk op m'n 15e de kans gehad om 1 jaar wedstrijden te rijden, en dit ging ook wel goed :D alleen riepen m'n nouders een stop toe -> het was te duur..

Ik had het zo graag gewild, maarja het is niet anders..

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:15

ik denk combi van:
rijke ouders+Dure pony's+dure lessen+mensen die ze doorrijden(zussen die de pony's aanpakken en doorrijden).

dat is wat ik vaak zie, zoals een meisje dat ik ken die nu ook Z eijdt met een pony maar die pony is ookal 2x eerder Z geweest.
dus ja, en ookwel dat mensen M rijden maar dat als de pony moelijk doet de grote zus er even op gaat en ze weer wedstrijd klaar maakt en het zusje helpt om em goed te rijden

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:08

Rajaniii schreef:
ik denk combi van:
rijke ouders+Dure pony's+dure lessen+mensen die ze doorrijden(zussen die de pony's aanpakken en doorrijden).

dat is wat ik vaak zie, zoals een meisje dat ik ken die nu ook Z eijdt met een pony maar die pony is ookal 2x eerder Z geweest.
dus ja, en ookwel dat mensen M rijden maar dat als de pony moelijk doet de grote zus er even op gaat en ze weer wedstrijd klaar maakt en het zusje helpt om em goed te rijden

maar sommige kinderen moeten het toch ook leren?
ik durfde vroeger ook helemaal niks, had de braafste pony maar was o zo bang, dat is nu wel helemaal over natuurlijk maar ik heb mijn E- pony ook van mijn zus overgekregen, zij heeft hem naar de Z gereden en nu rijd ik er verder op, maar hij is van een manege gekocht, dus vroeger was die een manege pony. Aan zulk soort dingen vind ik niks mis.
Maar af en toe moet ik wel toegeven dat er een kind tussen zit wat het ene na het andere dure paard krijg wat al 3x Z gelopen heeft en nog niet fatsoenlijk het paard rond kunnen sturen..
maar sommige kinderen moeten het ook gewoon leren net zoals wij dat deden.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:04

Wanted2003 schreef:
Echt lachwekkend hoe de "rijke hoogrijdende kindertjes" hier zo'n stempel opgelegd krijgen. Want blijkbaar mensen met een GPA cap en Petrie laarzen zijn rijk en hoogrijdend? Dan hebben jullie blijkbaar niet goed opgelet, want tegenwoordig rijden ze allemaal met een Charles Owen cap en die zijn stukken goedkoper :D

Mensen moeten gewoon eens iets minder letten op wat de ander heeft, en wat meer concentreren op zichzelf.

:D
Jaja, hier nog z'n hoogdressuurruitjertje!!
Ik ben 52 en rijd recreatief met een GPA cap, gewoon weg omdat de rest niet past (maat63)

elude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:52

Wanted2003 schreef:
Echt lachwekkend hoe de "rijke hoogrijdende kindertjes" hier zo'n stempel opgelegd krijgen. Want blijkbaar mensen met een GPA cap en Petrie laarzen zijn rijk en hoogrijdend? Dan hebben jullie blijkbaar niet goed opgelet, want tegenwoordig rijden ze allemaal met een Charles Owen cap en die zijn stukken goedkoper :D

Mensen moeten gewoon eens iets minder letten op wat de ander heeft, en wat meer concentreren op zichzelf.

Dat vind ik dus ook klets. Maar ik denk dat de meeste jonge dressuurruitertjes het toch wel van papa en mama moeten hebben.
Of ze moeten ''rijke'' ouders hebben of ouders die dezelfde passie hebben. Als je ouders geen geld ervoor hebben krijg je geen pony.
Maar als je ouders niet zo veel geld hebben maar wél de passie voor paardrijden hebben, krijgen de kids meestal wel een pony.
Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen van kids met talent voor paardrijden. :)

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 00:05

elude schreef:
Wanted2003 schreef:

Dat vind ik dus ook klets. Maar ik denk dat de meeste jonge dressuurruitertjes het toch wel van papa en mama moeten hebben.
Of ze moeten ''rijke'' ouders hebben of ouders die dezelfde passie hebben. Als je ouders geen geld ervoor hebben krijg je geen pony.
Maar als je ouders niet zo veel geld hebben maar wél de passie voor paardrijden hebben, krijgen de kids meestal wel een pony.
Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen van kids met talent voor paardrijden. :)

Helemaal mee eeens!!!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 00:08

ik denk zelf gewoon als je geld hebt kun je ''goede'' ponys kopen en dure lessen en zo kom je vanzelf hoger in de dressuur! natuurlijk moet je ook goed kunnen rijden

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:56

ken een meisje heeft een nederlands kampioen pony gekocht, krijgt nu 5 keer per week prive lessen van 30,- per keer, en rijd nu 3 maanden paard en al in het L en dan vraag ik me af is het dan wel eerlijk als zulke mensen mee rijden?

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 13:59

Tja, eerlijk.
Valt niks tegen te doen, maar dan heb je gewoon geluk dat je weer zulke ouders hebt!

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:06

ietjelover schreef:
ken een meisje heeft een nederlands kampioen pony gekocht, krijgt nu 5 keer per week prive lessen van 30,- per keer, en rijd nu 3 maanden paard en al in het L en dan vraag ik me af is het dan wel eerlijk als zulke mensen mee rijden?

Dit is dus de foute gedachtengang, jullie rijden zelf allemaal paard, dan moeten jullie toch weten, dat het zo niet werkt. Al koop je totilas, dan wil het niet zeggen dat die bij jullie ook maar een fatsoenlijke b-proef loopt. Dit is dus de kift waar veel tegenaan gelopen wordt. Zo van pffff die heeft het makkelijk, krijgt een kampioenspony, die hoeft niet meer als de rit uit te zitten. Vergis je niet de beste pony's zijn ook vaak de moeilijkste pony's om te rijden. Tuurlijk gaan die goede pony's snel door het b, alleen al op uitstraling, maar echt die lopen zo direct ook tegen problemen aan, maar als het kind aanleg heeft ook weer niet. Leuk toch dat ze alle kansen van haar ouders krijgt, waarom is het niet eerlijk? Is het niet eerlijk omdat jij deze kans niet krijgt? Er zijn zoveel dingen die niet eerlijk zijn in de paardensport, dus leer ermee leven, anders kun je beter gaan dammen ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:26

Kosta schreef:
ietjelover schreef:

Dit is dus de foute gedachtengang, jullie rijden zelf allemaal paard, dan moeten jullie toch weten, dat het zo niet werkt. Al koop je totilas, dan wil het niet zeggen dat die bij jullie ook maar een fatsoenlijke b-proef loopt. Dit is dus de kift waar veel tegenaan gelopen wordt. Zo van pffff die heeft het makkelijk, krijgt een kampioenspony, die hoeft niet meer als de rit uit te zitten. Vergis je niet de beste pony's zijn ook vaak de moeilijkste pony's om te rijden. Tuurlijk gaan die goede pony's snel door het b, alleen al op uitstraling, maar echt die lopen zo direct ook tegen problemen aan, maar als het kind aanleg heeft ook weer niet. Leuk toch dat ze alle kansen van haar ouders krijgt, waarom is het niet eerlijk? Is het niet eerlijk omdat jij deze kans niet krijgt? Er zijn zoveel dingen die niet eerlijk zijn in de paardensport, dus leer ermee leven, anders kun je beter gaan dammen ;)

die kampioens pon yis nog niet het probleem maar ze krijgt alles wat ze wil 1 les gehad hup meteen dure pony gekocht want ze moest wel hoog in de dressuur komen en de beste pony hebben!
het paardje is heel braaf je kan er alles mee, maar kom op zeg 5 keer priveles van 30,- kunnen weinig mensen betalen

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:28

op de manege waar ik rij is er iemand (die is wel al 16 maarja) en die heeft ook al 2 paarden in het z dressuur en in ervan ook in m springen geloof ik

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:30

ietjelover schreef:

Wedstrijden rij je als het goed is voor jezelf. Als je goed genoeg bent haal jij ook de punten die je verdient.
En dan heeft de concurrentie een dure pony onder de kont (die het ook echt niet uit zichzelf doet....) whatever?
Dat maakt het rijden voor jou of mij toch niet minder leuk of wel soms?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:33

shera schreef:
ietjelover schreef:

Wedstrijden rij je als het goed is voor jezelf. Als je goed genoeg bent haal jij ook de punten die je verdient.
En dan heeft de concurrentie een dure pony onder de kont (die het ook echt niet uit zichzelf doet....) whatever?
Dat maakt het rijden voor jou of mij toch niet minder leuk of wel soms?

nee zeker niet, maar als je dan kijkt dat het meisje pas 3 maanden rijd en alles al heeft wat ze kan wensen?!
een duur zadel dure pony alles, en het erge is nog kindje heeft er weinig plezier van maar moet van de ouders rijden en moet de prijzen halen.. :\
als mijn ouders zo zouden doen zou ik neit meer willen rijden bah!

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 14:36

@shera:

ik ken genoeg mensen die het niet meer zien zitten als hun concurent (bijv, van dezelfde vereniging) hoger rijd, terwijl ze gelijk begonnen zijn.

Ken eens 2 meisjes die tegelijk naar 't M1 gingen, vriendin van me dochter was 1 z'n meisje:

Ja en die andere komt helemaal vast te zitten in de M2, want die weet dat niet enz, enz.
Die mag niet promoveren want die gaat meedoen met regiokampioenschappen. Dan rijd ik allang M2 en zij blijft daar hangen.

Inmiddels rijd meisje 2 al M2 en Z1 startgerecht.
En meisje die zeurt dat meisje 2 niet de M2 doorkomt, loopt nu zelf vast in de M1. Want ze krijg oefeningen van de M2 er niet in.

Hebben allebei top paarden, maar meisje 2 luisterd naar de instructies en doet er wat mee.
Meid 1 weet zelf alles beter.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:38

Nou zelf ben ik ook begonnen op een manege als 5 jarig kind, altijd eigen shette beest gehad, op me 6de eigen pony, wou ik zelf, om me 10de een brave dressuur pony gekocht, waar ik iets van kon leren, daarna nog een pony zelf gehad, (alleen maar pech blessure's gehad op allebij dus ben vorig jaar gestopt en ze verkocht)

Zusje altijd van kleins af, of mijn pony gezeten, zelf een klein atje gehad, lag ze meer naast dan dat ze dr op zat, toen een B dressuur pony gekocht, van tot M1 gereden, zusje heeft hem naar het M2 gereden, was zeker niet de makkelijkste pony, meer naast gelegen dan dr op gezeten.
Toen een C pony, dressuur pony, maar zusje wou springen :+ ze was toen uhm 8 a 9 jaar, zelf leren springen met instructie, is ze Z mee geworden, pony is 2 maanden geleden verkocht, maar was M1 dressuur, Z springen en M SGW!
Alleen maar doorzetten!
Tevens heeft ze nog een groene C pony naar de L1 dressuur gereden, M springen en B SGW, ponytje was best jong!
Tevens een C pony, Momenteel sucses vol Z springen, ponyke kon NIKS! was totaal onhandelbaar! in 2 jaar Z springen! en M SGW!

Tevens door doorzettingsvermogen, ouders die er achter staan etc etc, nu een D pony in het B kader eventing, 2 jonge hengsten sucses vol in de sport, zie profiel!
Ze rijd nu 4 pony's elke dag, dit wil ze zelf, hier gaat ze voor, zolang ze het zelf wil, blijven pap en mam haar steunen etc!

Dit zijn alleen dressuuur pony's, niet springgericht gekocht, dat is die kader pony ook niet, was M2 dresuur, en springen vond die eng! Dit zijn niet de duurste sportpony's, gewone normale prijsklasse!

Edit: ze is nu bijna 14, en heeft dus al 3 pony's in het Z springen lopen!
Meer info zie profiel ;)
Laatst bijgewerkt door x_Jeanine_x op 01-01-10 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:40

ik spring zelf ook wedstrijden en ken iemand die is nog maar 10 en heeft nu al 4 pony's in het M een vrachtagen met haar naam erop enz. dus dat zijn el rijke ouders denk ik :+

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:02

Precies, maar als de ouders niks met paarden hebben, dan gebeurd dit echt niet. Ik zat met m'n 8e op een manegepony, lekker 6 jaar met manegepaarden gereden. Als de ouders ook al paarden hebben of er in ieder geval interesse voor hebben, krijgen de kinderen eerder een eigen pony/meer/beter les :)[/quote]

Ben het hier volledig mee eens ;)
Ik heb nooit de steun van mijn ouders achter mij gehad en dan lukt het dus echt niet, mijn peutertje is even gek met paarden-en andere diertjes ;-)) en krijgt later de kans wel als ze dat wil,pushen zal ik ze echter niet doen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:07

pietsie schreef:
Sorry Esther ,ben het niet met je eens ,hier geen rijke ouders maar wel veel inzet van beide, dus ouders en kind

zoeken jullie nog een adoptiedochter?????? O:)

geintje, wel leuk dat het zo kan.

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:07

x_Jeanine_x schreef:
Nou zelf ben ik ook begonnen op een manege als 5 jarig kind, altijd eigen shette beest gehad, op me 6de eigen pony, wou ik zelf, om me 10de een brave dressuur pony gekocht, waar ik iets van kon leren, daarna nog een pony zelf gehad, (alleen maar pech blessure's gehad op allebij dus ben vorig jaar gestopt en ze verkocht)

Zusje altijd van kleins af, of mijn pony gezeten, zelf een klein atje gehad, lag ze meer naast dan dat ze dr op zat, toen een B dressuur pony gekocht, van tot M1 gereden, zusje heeft hem naar het M2 gereden, was zeker niet de makkelijkste pony, meer naast gelegen dan dr op gezeten.
Toen een C pony, dressuur pony, maar zusje wou springen :+ ze was toen uhm 8 a 9 jaar, zelf leren springen met instructie, is ze Z mee geworden, pony is 2 maanden geleden verkocht, maar was M1 dressuur, Z springen en M SGW!
Alleen maar doorzetten!
Tevens heeft ze nog een groene C pony naar de L1 dressuur gereden, M springen en B SGW, ponytje was best jong!
Tevens een C pony, Momenteel sucses vol Z springen, ponyke kon NIKS! was totaal onhandelbaar! in 2 jaar Z springen! en M SGW!

Tevens door doorzettingsvermogen, ouders die er achter staan etc etc, nu een D pony in het B kader eventing, 2 jonge hengsten sucses vol in de sport, zie profiel!
Ze rijd nu 4 pony's elke dag, dit wil ze zelf, hier gaat ze voor, zolang ze het zelf wil, blijven pap en mam haar steunen etc!

Dit zijn alleen dressuuur pony's, niet springgericht gekocht, dat is die kader pony ook niet, was M2 dresuur, en springen vond die eng! Dit zijn niet de duurste sportpony's, gewone normale prijsklasse!

Edit: ze is nu bijna 14, en heeft dus al 3 pony's in het Z springen lopen!
Meer info zie profiel ;)

Wow, dat is echt heeeel knap ;) , dat zou ik niet kunnen hoor.. :P
Zelf ben ik 13 en ik rij klasse 1 endurance met een pony van 23 jaar :+

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:37

ietjelover schreef:
die kampioens pon yis nog niet het probleem maar ze krijgt alles wat ze wil 1 les gehad hup meteen dure pony gekocht want ze moest wel hoog in de dressuur komen en de beste pony hebben!
het paardje is heel braaf je kan er alles mee, maar kom op zeg 5 keer priveles van 30,- kunnen weinig mensen betalen

Dit bedoel ik dus met de kift. Maak je niet druk om wat een ander allemaal wel heeft of krijgt, maar ben gewoon zelf met plezier bezig aan je hobby. Er zullen heel je leven mensen zijn die meer, mooier, duurder en groter hebben dan jij, dat is iets waar je mee moet leren leven. Weet je hoe irritant het vanuit de andere kant is, dat iedereen je gewoon niks gunt omdat je ouders hebben die dat wel doen. Als ik een instructeur heb die me bevalt, maakt de prijs me ook niet uit, zolang mijn dochter maar inzet toont mag ze daar gewoon gaan lessen. En ja een goede instructeur kost nou eenmaal snel veel geld.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:38

Jeanine; wat goed, petje af hoor. Het is dan toch wel erg fijn als je ouders je steunen en de kans geven.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:47

Joyce is idd lekker bezig!

Ik sprong op mijn 14e ook Z en ZZ. Ik heb mijn pony's altijd zelf klaargereden en de pony die ik in het ZZ heb die heeft 1 parcours Z gelopen, maar moest nog genoeg bijleren. Ik heb superveel geleerd en dat heeft mij geholpen om anderen nog beter te rijden. Tussendoor ben ik nog regiokampioen geworden in de M.
Ik heb vorig jaar mijn jonge beleerd, en dit jaar heb ik een andere beleerd. Mijn jonge heb ik dit jaar gestart en we zijn de B dressuur doorgevlogen maar omdat ik liever spring en ik meer op wedstrijd heb en niet over een vrachtwagen beschik neem ik ze allemaal omstebeurten mee, en ben springen gestart. De B wilde heel goed en heb hem nu 2x L gestart. De andere die ik beleerd heb is weer terug naar de eigenaar en die zijn er heel blij mee hoe ze nu weer is.

Wij hebben echt geen geld als water, mijn moeder helpt me altijd heel goed en mijn zusje dressuurt op Yoeri maar die moet ik zelf ook veel rijden (moeilijk karakter).

Ik wil niet zeggen dat ik een talent ben, maar ik ben er ook niet heengekocht.