respect tijdens losrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 05:49

vorame schreef:
Je vindt het gek dat je van je sokken werd gereden, maar weet nu pas dat zijgangen voorrang hebben. :D
Zou dat misschien ook een beetje een verklaring kunnen zijn?

Ze reden me ook voor mijn sokken als ze normaal rechtuit reden. Dus op het moment dat de basisregels ook gelden. Zijgangen maakte dus niet echt uit. Maar goed

dirtchick

Re: respect tijdens losrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 06:25

ach ja je komt het overal tegen is het niet bij het losrijden dan is het wel met je karretje in de albert heijn of in het verkeer. Helaas zijn wij mensen op dat gebied enorm ego en denken op dat moment alleen aan zichzelf. Onbewust asociaal.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar je komt het overal tegen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:07

Tyke schreef:
vorame schreef:
Je vindt het gek dat je van je sokken werd gereden, maar weet nu pas dat zijgangen voorrang hebben. :D
Zou dat misschien ook een beetje een verklaring kunnen zijn?

Ze reden me ook voor mijn sokken als ze normaal rechtuit reden. Dus op het moment dat de basisregels ook gelden. Zijgangen maakte dus niet echt uit. Maar goed

Het valt mij anders wel op dat veel mensen die hier zeggen om gereden te worden, zelf daarbij vermelden niet op de hoogte te zijn van alle bakregels.
Dat zijn naar mijn idee dan toch ook vaak de mensen met minder wedstrijd ervaring.
En wedstrijden rijden is een ding apart.
Het losrijden is iets wat je echt moet leren.
Het is gewoon veel drukker dan dat je thuis (daarbij bedoel ik ook pension) gewend bent.
Paarden zijn vaak ook wat frisser.
En daarbij nog wat zenuwen en het plaatje is compleet.

Er kunnen veel botsingen voorkomen worden door voorruit te kijken en vooral voorruit te reageren.
Dan zie je al aankomen dat het mis gaat.
En draai je al af of minder je tempo.

En dat leer je alleen door veel wedstrijden te rijden.
En dan wordt er gemopperd op de Z ruiters, maar mijn ervaring is ook dat de B/L ruiters met weinig ervaring toch meer in de weg rijden.
En ik kan me voorstellen als je al een paar keer in hebt moeten houden, dat je dan ook eens zegt, nu maak ik mijn oefening af, dan maar een botsing, ze moeten maar eens uit hun doppen leren kijken.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:13

Als je mensen tegemoet tijdt in dezelfde gang, wie heeft er dan voorrang en mag dus op de hoefslag blijven rijden?

Er was toch ook zoiets dat je diegene altijd de linker of rechter hand moet kunnen geven? Welke hand is dat dan? :+

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:14

vorame schreef:
Al wie zich in de baan wil wagen,
dient dit vooraf beleefd te vragen
Wie zijgang rijdt heeft vrije baan
wie stapt moet naast de hoefslag gaan
Wie links rijdt heeft de meeste praats
Wie rechts rijdt maakt voor d'anders plaats
Rijdt veel praat weinig en tot besluit
Kom tijdig, en ga op tijd er uit...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:14

ILoveMyHorse schreef:
Als je mensen tegemoet tijdt in dezelfde gang, wie heeft er dan voorrang en mag dus op de hoefslag blijven rijden?

Er was toch ook zoiets dat je diegene altijd de linker of rechter hand moet kunnen geven? Welke hand is dat dan? :+

En dat moet jij serieus vragen?
Dat leer je toch al in je eerste les?

En dan vinden mensen het gek dat er ongelukken gebeuren op wedstrijd. :D

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:15

Haha ik rijd altijd in mijn eentje in de bak dus ik vroeg het me af.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:19

ik las de titel en wist al dat t over Z ruiters ging..

ik kan t snappen.. ik zie t ook weleens maar ze zijn natuurlijk niet allemaal t zelfde, ik ben zelf ook Z ruiter, maar ga gewoon aan de kant, voor ponytjes paarden enz.. maar er zijn er ook tal die gewoon stug rechtsom voorrang nemen en dat zijn niet allemaal Z ruiters..
aangezien mn paard wat angstig en heet is, ga ik zelf maar aan de kant om stress te voorkomen..
maakt niet uit welke klasse dat is, er zijn ook genoeg B ruiters die denken het uitgevonden te hebben.

denk dat het ook te maken heeft hoe je zelf bent.

TolineS schreef:
misschien ligt het aan mij maar ik moet het toch even kwijt!
Wat is dat toch met die Z amazones??
Gisteren Almelose ruiterdagen gehad, en ze rijden je gewoon domweg omver!
Rij je je paardje lekker los op het grasterrein,zijn ze daar aan het rijden en gewoon op hun paard aan het letten ,niet op wat er om hun heen rijd..Dus ik moest mijn paard telkens op de rem trekken om een botsing te voorkomen,krijg je nog commentaar ook!!
Daarna moest je op een nog kleiner veldje bij de ringen verder rijden ,voordat je de ring inmoest,nou daar kon je helemaal niks..Erg handig..Echt zooo jammer dat deze dames, ja er reed ook een heer,maar die was echt een heer, het voor de rest verpesten!
En hoe zat het nou? Je moest elkaar bij passeren toch de linkerhand moeten kunnen geven? Nou ook die regel verviel herhaaldelijk,wat ook weer tot domme onnodige situaties lijdden... Ook hun zijn toch ooit in de B begonnen?
Metmijn vorige paard heb ik M gereden, en ik weet zeker dat ik wel rekening met anderen houdt!!

Nu niet allemaal boos reageren,want ik heb het natuurlijk niet over alle Z ruiters/amazones!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:41

Ik ken alle bakregels, weet precies wie wanneer voorrang heeft en hou me daaraan.
En dat levert wel eens problemen op, als zo'n eigenpaard-trien die M rijdt dan denkt voor me langs te kunnen schieten.
Vooral fijn als het paard waar je op rijdt toch al in de stress zit omdat ze geen wedstrijdervaring heeft :(

Maarja, er zitten er gelukkig ook een boel bij die wel rekening met je houden en je nog even succes wensen als je de ring in wordt geroepen :j

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:44

ja dat heb ik ook zóó vaak!! ga ik vanahndveranders en die andere ookmaar ik was eerder, nee gaat ze ineens galoperen kwamen we dus te gelijk en zijn ging weer een andere kant op zecht ze: Kan je niet uit kijken ofzo

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:10

iemand zegt hierboven dat je het losrijden moet leren,maar als iemand dan eens een fout maakt is het gelijk van: ja leer de bakregels eens!

beetje meer vriendelijkheid zou niet misstaan,B of Z

Oodrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:21

Niinatjuh schreef:
Oodrey schreef:
Persoonlijk heb ik daar niet zoveel last van ^^
Heb namelijk een rood strikje op de kont van m'n paard en dan letten ze wel beter op je!

Misschien een onredelijke tip, maar ook al haalt je paard niet uit, geef hem een rood strikje!
De andere gaan dan wel meer afstand van je houden

Even tussendoor: mijn paard slaat dus wel degelijk uit ^^

en dat was de dag dat íedereen een rood strikje nam.. xD

Haha die vind ik wel goed! Maar ja... mijn paard is gewoon asociaal
Wat ga je daar tegen doen, als hij de rest niet moet kan ik hem niet dwingen vriendjes te worden!
Gewoon anderhalf metertje van ons weg blijven, is dat dan zoveel gevraagd?
Soms precies wel en dan knallen de konten wel eens tegen elkaar, en ja, wat er daarna gebeurd is niet mijn schuld!

Nu moeten jullie niet allemaal gaan denken dat ik een ongemanierd paard heb of dat ik niet probeer een uithaal te voorkomen, maar als de rest gewoon op een fatsoenlijk afstand rijdt gebeuren er geen ongevallen! Een achttal rijden lukt ons ook zonder problemen!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:19

morgen en overmorgen concours in hardenberg. Zal het daar eens uit proberen.. Bij erge aanvaringen zal ik het neer zetten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:53

Sinds wanneer is travers en sb een zijgang?Een zijgang gaat zijwaarts door de bak.bij travers en sb rij je gewoon rechtuit met buiging en heb je dus geen voorrang op de rechterhand.En ja,ik heb de regels geleerd!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:57

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 04:47

Citaat:
Het valt mij anders wel op dat veel mensen die hier zeggen om gereden te worden, zelf daarbij vermelden niet op de hoogte te zijn van alle bakregels.
Dat zijn naar mijn idee dan toch ook vaak de mensen met minder wedstrijd ervaring.
En wedstrijden rijden is een ding apart.
Het losrijden is iets wat je echt moet leren.
Het is gewoon veel drukker dan dat je thuis (daarbij bedoel ik ook pension) gewend bent.
Paarden zijn vaak ook wat frisser.
En daarbij nog wat zenuwen en het plaatje is compleet.

Er kunnen veel botsingen voorkomen worden door voorruit te kijken en vooral voorruit te reageren.
Dan zie je al aankomen dat het mis gaat.
En draai je al af of minder je tempo.

En dat leer je alleen door veel wedstrijden te rijden.
En dan wordt er gemopperd op de Z ruiters, maar mijn ervaring is ook dat de B/L ruiters met weinig ervaring toch meer in de weg rijden.
En ik kan me voorstellen als je al een paar keer in hebt moeten houden, dat je dan ook eens zegt, nu maak ik mijn oefening af, dan maar een botsing, ze moeten maar eens uit hun doppen leren kijken.

Tja rijd idd niet professioneel en iedere week. Vroeger wel. Rijdt nu inmiddels toch iets van 15 jaar wedstrijden en ben zelf ook Z geweest.
Dus bakregels ken ik wel. Alleen de regel van zijgangen tja dat is even nieuw voor mij. Zelf ben ik iemand die altijd teveel naar anderen kijkt dus komt er iemand aan die aan het wijken is probeer ik zo snel mogelijk ook wel op zij te gaan enz enz. Dus denk dat ik rekening houd met de andere ruiter.
Tja het is wel zo dat ik teveel naar beneden kijk dus ook wel eens iets niet zie en dus ook mensen "omver" rijdt.
EN nee idd niet alleen Z. MAar hoe het hier omschreven stond reageerde ik daarop. EN ook niet iedereen is het zelfde. Maar ze zijn er wel degelijk die de air hebben om door te rijden. Al zijn die er ook wel in de B en L.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:34

ik vind het wel verwarrend dat travers en SB ook zijgangen zijn,ik dacht eerder aan wijken en appuyeren!(ik rij geen wedstrijden trouwens,maar vind dit wel een intressant topic)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:14

Iemand heeft air of heeft het niet.
Dat is de persoon, niet de klasse.
Toen ik Z ging rijden schakelde ik echt niet ineens om in mentaliteit en ging ik proberen zoveel mogelijk B ruiters van hun paard te rijden. :D
En als ik dan weer op een groentje stap in de L, weer omschakelen want mijn hoedje is af. :+

Maar ik schrik hier wel van het aantal dat de bakregels niet kent.
En dan vind ik het niet vreemd dat er zoveel ongemak is.
Ik denk dat het voor de KNHS nog wel eens een goed idee is de bakregels in het proevenboekje te zetten.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:23

ambre schreef:
Sinds wanneer is travers en sb een zijgang?Een zijgang gaat zijwaarts door de bak.bij travers en sb rij je gewoon rechtuit met buiging en heb je dus geen voorrang op de rechterhand.En ja,ik heb de regels geleerd!

:roll: >;)

Wel teleurstellend dat een gros de Z ruiters verwijt geen respect te hebben tijdens het losrijden, terwijl in dit topic toch maar weer duidelijk wordt dat het meerendeel de bakregels niet kent!
Dus als een 'hogere' ruiter een 'lagere' ruiter voor de sokken heeft gereden tijdens een zijgang op de rechterhand wordt de 'hogere' ruiter hier als respectloos 'uitgescholden' terwijl het eigenlijk de ander was die de regels niet kent!

Best teleurstellend!

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:25

Ik kom het helaas ook nogal vaak tegen.
niet alleen bij mezelf, maar ook bij mede bak genoten ;)
laatst ook bijna botsing gehad gelukkig zit er een noodrem op.
Als iemand op de hoefslag rijd en iemand draait een volte en komt naast/voor/ achter je terecht heb ik altijd geleerd om dan door te draaien, maar nee hoor gewoon ervoor gooien.. jaa en zo krijg je dus ook ongelukken. Veel mensen weten ook niet dat een hardere gang voorrang heeft ook al is die hardere gang op de rechterhand.
Misschien idee om theorie te moeten doen van de bakregels voor dat je aan wedstrijden begint??
:Y)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:26

DinaxUllie schreef:
Veel mensen weten ook niet dat een hardere gang voorrang heeft ook al is die hardere gang op de rechterhand.

Dus ruiter A draaf op de linkerhand en ruiter B zit in galop op de rechterhand, dan heeft volgens jou ruiter B voorrang????

:n

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:29

jup zo heb ik het altijd geleerd of de regels zijn ineens verandert .. :o

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:32

Neehoor, zijn al járen hetzelfde gebleven.
Snellere gangen hebben voorrang op de stap, dus iemand die op de linkerhand stapt heeft géén voorrang op iemand die in draf of galop zit op de rechterhand.
Maar galop heeft zeker geen voorrang op iemand in draf op de linkerhand! ;)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:09

Vroeger met mijn E Pony had ik er toch regelmatig last van dat mensen toch maar even probeerden of ze dwars door ons heen konden rijden met de blik op oneindig. Nu ik met een Fries van 1.67 start heb ik daar vreemd genoeg totáál geen last meer van.. O:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:24

Ik was vroeger (heel vroeger) een van de eerste volwassenen die met een pony bij de paarden mocht starten. Dat mocht destijds bij de KNF 2 jaar eerder dan bij de NVBR. En vooral als ik op een NBVR wedstrijd verscheen, die opengesteld werd voor KNF ruiters, dan had mijn pony het zwaar. :D
De ruiters vonden werkelijk dat wij met een pony niets te zoeken hadden op een paardenwedstrijd. De opmerkingen waren dan ook niet mals. ;) En ze deden of wij lucht waren en reden gewoon recht op ons in. Gelukkig zat er een goed stuur op mijn pony.

Niets leuker om dan bij de prijsuitreiking vooraan de eindigen :D :D
Gelukkig is dat 25 jaar later wel anders. KNF en NBVR bestaan niet meer en zijn nu 1 vereniging en je mag met je pony gewoon starten bij de paarden. Daar kijkt niemand meer van op. Onder het zadel heb ik dan ook geen last meer van.

En tegenwoordig men ik ook dressuur en heel raar als ik nu tussen de paarden onder het zadel los moet rijden, krijg ik met de pony en koets ruim baan................. :D :+ Ruiters en paarden 'schieten' opzij als wij eraan komen. haha

Trouwens op dressuur/vaardigheid wedstrijden waar alleen menners komen, valt mij op dat mensen over het algemeen veel meer respect hebben voor de andere deelnemers. Daar heerst echt een gezellige sfeer en iedereen moedigt elkaar aan en helpt elkaar daar waar nodig. Geeft tips.
Als je span lastig is, krijg je alle ruimte en rust om het span weer onder controle te krijgen. B koetsiers worden van alle kanten bestookt met goede adviezen en van de nodige hulp voorzien.

Ik vond het echt een verademing om op een wedstrijdterrein voor menpaarden los te rijden.