[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:13

Zorgen voor meer controle aan je hulpen idd... samen met je instructie aan de slag?
Laatst bijgewerkt door Annash op 08-01-14 22:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:14

Sjolvir schreef:
http://www.paardensportnoordholland.nl/
De site van je regio hier boven.

En hieronder de site van je kring.
http://www.kringnhn.nl/

Daarop moet je het regelement voor jullie kampioenschappen wel kunnen vinden.
Soms hebben ze ook nog zoiets als kringkampioenschappen, waarbij het hoogste wat je kan worden is "kringkampioen".

In Noord-Holland is het een simpel systeem: je schrijft in voor de selectiewedstrijden van de kring (iedereen kan inschrijven). De beste zoveel (afhankelijk van de kring krijgen ze per klasse een x aantal plaatsen voor de regiokampioenschappen). Vervolgens ga je dus naar de regiokampioenschappen (voor Noord-Holland meestal in Lisse) en een x aantal daarvan mogen door naar de Nationale kampioenschappen in Ermelo.

Het is dus niet zo als in sommige provincies dat je een x aantal selectiewedstrijden moet rijden: hier is het er maar één voor de kring.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:14

Als ze hun achterhand niet meenemen is dat ook een teken dat ze het systeem: weggaan van druk niet kennen/snappen, en das zon beetje de basis van alles...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:20

Pepper2010 schreef:
Hallo ik ben er een tijdje tussen uit geweest. Maar ik heb dit forum nog altijd gevolgd. Pepper doet het tot nu toe super op de wedstrijden. Ik ben nu bezig met het aanleren van het wijken. Haar voor benen gaan super alleen ze neemt haar kont niet mee. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al van alles geprobeerd vanaf de kant rijbak. naar de kant toe. Mijn hak zo ver mogelijk naar achteren. Met zweepje tegen de kont. Ik weet niet mee wat ik kan doen om haar kont mee te laten wijken. Heeft er iemand tips of iemand die me kan helpen? Alvast bedank.

Hoe goed begrens je met je buiten teugel?
En hoe veel stelling en buiging heb je?

Kan je ook met een recht paard wijken? Dus geen stelling en buiging?

Verder had ik toevallig nalv wijken dit in ander topic geschreven, zijn paarden die nog niets kennen, dus iets ander verhaal.
Maar voor het idee.
x schreef:
Ze is heel basic beleerd, beengeven is een gang harder, meer van het been snap ze niet.
Dat is wel heel basic tot nu toe, ze heeft dus nog niet geleerd dat been soms wel tempo wisseling betekend, maar niet perse een gang harder. Hoe geef je been is dan ook een vraag. En wat doet ze met stemcommando's (sorry ben ook menner en van origine kom ik uit het honden trainen)

Als ik ga drijven voor meer tempo gaat ze ook tegenwerken, ze legt de link tussen been en wijken (naar voor of zijkant) wel, maar volgens mij denkt ze dat ze het fout doet en daarom gaat bokken.
Als jij dus drijft voor een tempo wisseling dan snapt ze dat dus nog niet?
Wat doe je op zo'n moment met je teugels, geef je genoeg ruimte om haar duidelijk te maken dat ze naar voren mag (moet dus eigenlijk).

Als ik linker kuitdruk geef komt ze wel, al bokkend, naar rechts. Ik kom onder het stappen niet veel met mijn been aan het paard, enkel voor het wijken.
Wat ik zou doen is eens op de grond kijken wat ze doet voor 1 zijdige druk, hoe makkelijk stapt ze opzij? (van mij hoef je niet de grond op hoor, maar bij mij weten ze vaak eerder al op de grond dat ze aan de kant moeten dan als ik erop zit, simpelweg omdat ik wel eens ergens langs wil en ze dan aan de kant moeten :D )
Doe je wel eens gewoon op weggetjes het wijken in stap oefenen, zonder dat er dan verkeer oid is? Hoeft dan geen correct wijken te zijn, paard recht houden, dus zonder stelling en buiging ook al ok, gaat dan puur om de gehoorzaamheid.
Als je wijkt wat doe je dan?
Ik zit dan als het ware met mijn gewicht naar de kant waar ik heen wil (niet overdrijven, maar voor het idee, reden daarvoor is dat paard in principe zal proberen onder het ruitergewicht te blijven en als je juist aan de kant gaat hangen waar je weg wilt paard juist niet kan gaan. Volgens sommigen omstreden theorie, maar het is volgens mij correct.
Been hoeft niet naar achteren gelegd te worden, want in principe duw je dan net weer de achterhand net iets voor, wat je natuurlijk niet wilt, want achterhand voor is weer fout (behalve als het je in het begin om de gehoorzaamheid gaat, dan is het opzij braaaaffffffff!!!)
Begrenzen met je buitenteugel (De kant waar je heen gaat is je buiten teugel, zitten op je buiten zitbeen knobbel en binnen been eraan)
Reageert je paard niet, dan eventueel met stokje aanwijzen wat je wilt, gaat ie iets opzij, de hemel in prijzen!

Wat handig kan zijn is lompweg aan de verkeerde kant van de weg gaan lopen of op het midden en dan naar de kant wijken. Dit alleen in het begin doen om het te laten snappen. Daarna werkt het vaak averechts om altijd dezelfde kant op te gaan en tot aan het laatste stukje. Dan krijg je van die automatisch piloot val opzij tot aan de hoefslag/berm paarden.

Juist met buitenrijden vonden wij altijd het opzij gaan voor het been (mocht geen wijken heten) heel belangrijk ivm bomen (en onze knieën) en het eventuele verkeer.

Allicht nu berg info wat je allang wist, maar ach....

Maar wat je aan het begin zei, been is gang harder, betekend dat ze nog niet heeft geleerd dat er zoiets als dosering bestaat. En het klinkt ook als een merrie die het gewoon laat weten als ze je onduidelijk vind (want voor haar is het dus niet zo dat zij het niet snapt, voor haar is het zo, dat jij het verkeerd verteld :Y) (want ze snapt het niet))

Op rechts reageert ze beter, stukje schouder binnen meegenomen laatst, om te laten wennen aan de verschillende drukken, dat nam ze dan wel een aantal passen fijn op, erna begon het bokken weer, waarschijnlijk beloon ik te weinig waardoor ze onzeker word, als ik er zo over nadenk.

Klinkt een beetje alsof je ze door je buiten teugel heen dendert met te veel stelling en of buiging.

Pepper2010

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:34

Ik krijg les en ze zegt dat de voorbenen goed gaan alleen de kont gaat niet mee. In mijn ogen doe ik dan waarschijnlijk iets niet goed. Maar mijn instructrice zegt dat dat nog niet erg is omdat ze nog zo jong is. maar ik heb het idee dat ze vanaf het begin de kont mee moet nemen. Bij mijn andere paard gaat het wijken goed. Maar ik heb inderdaad wel erg veel stelling. haar kont neemt ze de ene keer wel mee en de andere keer weer niet. Nog bedankt voor allen reacties ik zal het een keer door iemand laten filmen en kijken of ik de tips en uitleg die jullie me hebben gegeven inderdaad uit voer en zo niet dan ga ik daar hard aan werken. Dus als ik het zo goed begrijp moet ik zorgen dat ze zo min mogelijk stelling heeft. meer met de buiten teugel tegen houden?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:42

Als je heel veel stelling hebt, zou ik toch iets meer met buitenteugel begrenzen en minder stelling nemen.
(achterhand niet mee, of weglopen over buitenschouder, komt daar vaak door)
Maak je het ook makkelijker mee voor het paard om zijwaarts te gaan.
Dan kan ze makkelijker de achterhand meenemen.
Dit is natuurlijk wel puur theoretisch, heb je niet zien rijden!
En de ene kant zal voor je paard ook wel makkelijker zijn dan de andere en oefening baart kunst!

Kan je wijken over de hoefslag?
Dus als het ware travers, zonder dat je travers rijdt, dus met een rechter paard?
Dan moet die achterhand wel mee.

Pepper2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:36

Ze vind wijken inderdaat een erg moeilijk iets en ik zelf eerlijk gezegd ook. Vanaf de grond doet ze het super. Ik zal eens proberen om te zorgen dat ze biet meer zo veel stelling heeft. Ik weet ook niet hoe ik een filmpje hierop moet zetten anders kon ik dat even laten zien wat er nu fout gaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:58

Ik begin met de wending om de voorhand. Fossiel dat ik ben :+

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:14

lisannee93 schreef:
Iedereen gefeliciteerd met alle resultaten!

Nicole, wat lees ik nu? Is hij al verkocht? Snel gegaan zeg! Begrijpelijke keuze, dat wel. Sterkte! Wel fijn dat hij naar een goed nieuw thuis gaat!

Edit: typfout & uitleg waar ik het las: Via Shanna's facebook. ;)

Inderdaad zondag vertrekt hij naar zijn nieuwe huisje ;( Maar hij zal het daar wel super goed krijgen. Meiske is 11 jaar en 3 maal drents kampioen en L2 Nederlandskampioen ze komt helemaal onder begeleiding met hem te rijden en hij zal nu eerst komende weken wat meer klaar gestroomd worden door hun instructrice. Vorige week sprak ik de mensen via Facebook zaterdag wouden ze al komen kijken maar dit lukt niet ik zat nog in oostenrijk en dinsdag zijn ze gekomen en hij is gelijk verkocht. Andere mensen waar ik eerst in andere topic had gesproken.

Hij stond eigenlijk niet te koop maar na zijn goedkeuring en eerste wedstrijden kwamen steeds meer mensen met vragen of hij te koop stond. En dan ook mensen met serieus ervaring financieel goed voor elkaar hebben en beste instructie ect alles goed voor elkaar om zo pony naar de top te krijgen. Tja en dan ik die alles maar beetje bij elkaar loopt te klooien om hem eens naar wedstrijd toe te krijgen en hem 1-2 keer per week de beweging te kunnen geven is gewoon niet wat zo pony hoort doen, hij vind wedstrijden prachtig houd van alle aandacht erom heen. Hij komt samen met hun welsh B ponytje tevens valkje bij hun thuis te staan.

Afbeelding

Afbeelding

Het is heel dubbel ik had nog zoveel plezier van hem hij was echt wel wat aparts hij had gewoon eigenlijk alles wel wat je in een pony zou wensen. Maar het geeft wel rust dat hij het gewoon super goed zal krijgen en vooral leuk als je van Marlies van Baalen (instructrice) berichtjes zit staan hoe goede koop wel niet geweest is en hoe mooi pony het wel niet is dat doet je wel echt groeien!

BETUWE schreef:
Sterkte nicole volgde hem altijd stilletjes. Las het op Facebook omdat michelle er op had gereageerd.
Hoop dat je er nog veel successen van gaat horen

Ik hoop inderdaad ook dat hij heel veel prijzen met haar kan binnen gaan halen van de zomer lekker op zomer instructie weken en waarschijnlijk jonge dressuur pony's

Netje schreef:
Heel begrijpelijk Nicole dat je deze keuze gemaakt hebt, maar daarom niet minder moeilijk. Ik weet hoeveel verdriet je indertijd gehad hebt van de verkoop van Luca en hoop dat je het er dit keer iets makkelijker mee hebt in de wetenschap dat je ongetwijfeld wel weer een pareltje gaat vinden in de toekomst. Maakt het nu niet minder naar, maar als het je zo aanlokkelijk gemaakt wordt om hem nu te verkopen, dan is dat de enige juiste keuze ! En kom maar lekker weer een keer een rondje op Luc rijden hoor :D

Ja ik kom zeker snel langs sara appte al als zadel goed is dat ik snel even langs moet komen voor een rondje te rijden *\o/*
We gaan gewoon weer lekker rustig op zoek naar een nieuw projectje kijken wat daar allemaal van komt.

_Michelle__ schreef:
Wat lees ik nu? Special verkocht?
Snel gegaan! sterkte met je verdriet Nicole!

Ja heel snel best moeilijk maar erg goed tehuis :)

Punz schreef:
Ehmm... Misschien ook: gefeliciteerd met de verkoop Nicole!

Ik weet dat je een tijdje terug al meldde dat hij in principe voor de juiste prijs te koop was. Kan me voorstellen dat je dit misschien niet zo snel had gewild, maar als ik fb zo lees heb je een mooie plek gevonden!

Iig natuurlijk ook: sterkte met het afscheid, dat zal zeker niet makkelijk zijn

Inderdaad hij stond niet te koop maar zulke pony's staan vaak niet even op MP of SH en gaan via via dat heb ik nu ook wel gezien hoe snel zoiets gaat en geen gemiep over de prijs ect toch wel wat fijner dan die MP of SH kopers :)) Ik had helemaal niet verwacht dat hij al ZO snel weg zou zijn ik had nog wel verwacht dat ik zelf eerst nog wel lekker kon starten en hij eigenlijk volgende week nog de Kring mee kon lopen maar zo zie je hoe anders dingen kan gaan lopen. Wel moeilijk hoor zie je de startlijst van de kring kampioenschappen is het toch wel weer even slikken met het sturen van de email dat je hem af wilt melden omdat hij verkocht is ;(

_Michelle__ schreef:
Ja ook gefeliciteerd met de verkoop natuurlijk.
Dacht uit eigen standpunt :=
Verdriet was bij mij groter dan het besef dat ik ook blij moest zijn met de verkoop van mijn vorige pony...

Nou het is heel dubbel hoor aan de ene kant wil ik wel een gat in de lucht springen :):) hoe mooi en sportieve gezin gevonden heeft die hem ook echt ziet als lid van de familie maar ik heb ook echt momenten dat ik even helemaal instort |( |( |( Dan kom ik op stal en krijg ik die knuffel weer en is het toch wel flink wat tranen. Het echte besef zal denk ik pas komen wanneer ik terug naar huis rij met een lege trailer zondag ;(

Sjolvir schreef:
Nicole, gefeliciteerd met de verkoop, hoe dubbel ook..
Als Special dan toch weg moet, dan maar naar een leuk nieuw baasje.

Hij hoefde niet weg maar als dan zulke mensen je gaan benaderen ga je alles op een rijtje zetten en dan ga je toch wel denken ja dit is toch wel de beste keuze die ik kan maken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:32

Komt ook weer even binnen vallen...
Nicole: jeetje.... pfoe wat een keuze...
Het ziet er naar uit dat hij topbaasjes krijgt.
Ik vind dat altijd zo supergaaf van die kids die zo ff wegrijden met zo'n dier :D
Maar voor mij de belangrijkste vraag: blijft hij nog dekken?

pepper2010: ik zou inderdaad net als jij willen dat het paard vanaf het begin zijn achterhand in ieder geval iets meeneemt. Want als dit niet gebeurd, komt er dus geen reactie op jouw hulp aan de achterkant. Een klein beetje zou ik in het begin wel tevreden mee zijn.
Oppassen met veel stelling, dit is ten eerste niet de bedoeling bij wijken en je paard krijgt alle kans om over de buitenschouder weg te lopen en zo scheef te worden.
Is je paard wel goed aan je been?
Vaak is het bij problemen met wijken zo dat je paard niet goed aan je been is.
Of teveel stelling genomen en dan weglopen over de buitenschouder en daardoor achter niet goed scharen.
Denk jij goed voorwaarts? Wil soms ook voorkomen dat mensen heel erg denken ik moet opzij en dan vallen die paarden helemaal stil en gaan ze echt te traag om goed mee te komen van achteren.
Goed rechtstellen eerst een stukje, buitenschouder erbij, stelling een minibeetje aannemen (liever te recht dan teveel stelling) en dan moet hij reageren op jouw beenhulp. Daarna een stukje rechtstellen is ook altijd heel nuttig.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:36

Def schreef:
Ik vind dat altijd zo supergaaf van die kids die zo ff wegrijden met zo'n dier :D

Ja het is ook prachtig om dan zo hengst te zien lopen onder zo meiske, ze heeft nu een Btje en dan overgaan naar zo D van 1.46 was toch even slikken voor ze ze moest heel erg wennen aan zijn GROTE passen en OPWAARTSE galop zo leuk om te horen. Hij blijft inderdaad gewoon voor de dekdienst en gaat november waarschijnlijk ook voor het NRPS voorgebracht worden.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:17

Dat is snel gegaan Nicole! Ontzettend veel sterkte :(:) maar wat kun jij trots op jezelf zijn dat je Special gemaakt hebt tot wat hij nu is. Je geeft hem zeker een goede kans en we zullen nog veel van hem te horen krijgen. En aan de andere kant natuurlijk ook gefeliciteerd, hiervan kan je weer een nieuw toppertje kopen.

Pepper2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:35

Def: Dank je voor je reactie. Ze is goed aan het been. Met wijken is ze goed voorwaarts soms gaat ze te gehaast lopen. De stelling is denk ik mijn valkuil. Te gehaast lopen zal ook wel niet goed zijn dan hou ik mijn benen er niet meer goed aan zodat ze weer rustiger loopt. Maar ze is ook pas net 7 maanden onder zadel dus ik mag nog niet klagen denk ik.

Nicole: Wat leuk dat je pony zo`n geweldig nieuw tehuis heeft gevonden. Super leuke foto`s. Ook leuk dat zo`n prachtig beestje nog voor de dekkingen wordt gebruikt zou zonde zijn als dat niet zo was. En je mag inderdaad trots zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:20

Urielle schreef:

Da's niet fossiel toch, dat is gewoon handig.
Beetje het idee van wijken op de hoefslag, want dan zet je als het ware ook de achterkant aan de kant.
Voorkant hoef je dan weinig mee want die kan niet veel anders dan over de hoefslag.
Hoef je ook niet echt aan te plukken of zo, bakrand begrensd mooi.
Maar KW om VH is ook hele practische.
(ben net zo'n fossiel als jij geloof ik..)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:22

Urielle schreef:

Welnee, uiterst nuttige oefening. Ik doe dat ook nog steeds.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:24

Tss.. Stel ouderwetse dozen zijn jullie.

Nee hoor ;) Verbaas me er ook over dat heel veel mensen niet weten wat renvers is en bij travers op de volte staan ze ook te kijken waar je nou mee bezig bent, zelfde geldt voor wijken of sb in galop. Doen die mensen dan echt alleen maar dingen die in de proeven zitten?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:25

Jup...

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:03

En dan verschieten dat ze ergens vastzitten...
Merk dat zelf ook bij andere, die denken alleen in de richting van het eindplaatje.
Maar hallo, een huis kan je niet zonder funderingen bouwen he...
En een paard helaas ook niet, veel mensen vergeten dat ...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:34

Punt is ook een beetje dat je als, wat ik maar 'recreatieve' wedstrijd ruiter noem, die níet opgegroeid is tussen paarden mensen afhankelijk bent van ( de vakkundigheid van) je instructeur.... en je om een góede instructeur te vinden ( of te kúnnen beoordelen of je instructeur goed is) eigenlijk gewoon kennis van zaken nodig hebt.

Denk dat daar veel mis gaat: instructie die niet altijd de kwaliteit heeft die het zou moeten hebben ( naast natuurlijk de bereidheid tot zelfreflectie, willen leren, willen investeren ( niet alleen in geld..) van de ruiter).

Heb dit helaas door schade en schande moeten leren, terwijl ik oprecht kritisch ben opmezelf, en steeds mijn best heb gedaan om goede instructie te vinden en daar ook kritisch ben geweest. Heeft er toch in geresulteerd dat ik een reeks aan instructeurs heb versleten.... Uiteindelijk onzeker geworden, gedacht dat ik té kritisch was, maar toch aan mijn pony voelen dat dat wat ik deed níet het juiste was.

Maar goed: ben blijven zoeken en nu zó blij met mijn huidige instructrice. Maar heb daar dus best naar moeten zoeken, eigenwijs moeten blijven, en heeft heel veel zelftwijfel gekost ( "wie ben ik om dit niet goed genoeg te vinden")!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:25

Instructies, och, jee, wat een ramp.. Iemand vinden die bij jou als combinatie past en ook nog goede dingen te melden heeft. Zucht.... Ben nu wel ergens geland wat voldoet, maar het ook nog niet helemaal is voor mij. Het is niet slecht, het is ook wel goed, maar toch nog net niet wat ik precies zoek...(die is overigens vermoedelijk onbetaalbaar, dus hou ik het hier maar op.)
Nou ja... jullie snappen het wel.
En dat is voor mij als combi met Toobs.
Ik als combi met Sjol bij die instructie gaat hem niet worden, maf he?!

Ik ben recreatieve ruiter, niet opgegroeid tussen de paarden mensen pas begonnen met rijden op mijn 18e, pas sinds 2002 mijn eerste eigen paard.
Maar geluk gehad, die manege waar ik op mijn 18e leerde rijden fijne instructie getroffen en ja, hoe idioot het ook klinkt, daar geleerd wat een travers, renvers, overschenkelen en een appyement was.
Daar toen ik mijn eigen paard kreeg van kunnen profiteren.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:28

Nicole schreef:
Def schreef:

Ja het is ook prachtig om dan zo hengst te zien lopen onder zo meiske, ze heeft nu een Btje en dan overgaan naar zo D van 1.46 was toch even slikken voor ze ze moest heel erg wennen aan zijn GROTE passen en OPWAARTSE galop zo leuk om te horen. Hij blijft inderdaad gewoon voor de dekdienst en gaat november waarschijnlijk ook voor het NRPS voorgebracht worden.

Hier ben ik zo blij om, was al bang dat mijn droomveulen niet meer door kon gaan.
Gefeliciteerd en sterkte met de verkoop nog

Pepper2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:25

Sjolvir en allen andere die zeiden dat ik er mijn buiten teugel meer aan moest houden en travers oefenen super bedankt. In stap gaat het wijken al beter. In draf doe ik nog niet oefenen. Maar ze vind het wel een erg moeilijke oefening. af en toe gaat ze stil staan en snapt ze even niet meer hoe ze haar voetjes neer moet zetten. Maar ze gaat recht uit dus super bedankt. ;)

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:47

Leuk he. Ik ben gisteren van me paard gevallen en heb daardoor me pols verbrijzeld/ gebroken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:08

Betuwe, dat is wel echt snert... Dat gaat je een berg tijd kosten.
Beterschap.

Wat gebeurde er?

Pepper, super dat je hebt gevonden wat je beetje aan moet passen.

Vandaag heerlijk gelest op Toobs, weet niet of hij het ook zo heeft ervaren, was drijfnat na de les.
Toch maar weer scheren dan van de week, zucht....
Maar het harde werken heeft hem wel emmer doe het zelf slobber met muesli opgeleverd, dus geloof dat ie daar wel content mee was.
En Sjollie lekker buitenritje mee gemaakt. (stelde niet veel voor, we zijn nog in opbouw)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:15

Ai Betuwe! Da's niet fijn..

Sjolvir; mja het wordt niet echt koud he...

Sam twee keer gewonnen vandaag, eerste proef ging hij heel fijn, fijn voorwaarts enz. Tweede proef was ie (het) moe en werd ie wat moeilijker maar alsnog goed genoeg voor winst blijkbaar. :+
De jury zou volgens de organisator (die ook schreef) gezegd hebben "dat zie je zo dat dat een automatiekske is" (geen ide of jullie bekent zijn met dat woord, maar dat ie het dus allemaal zelf doet.) had ook geen commentaar de 1e proef..
Eh sja, mooi compliment zullen we maar zeggen he? Professioneel is wel anders vind ik.. :')