Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sjolvir schreef:http://www.paardensportnoordholland.nl/
De site van je regio hier boven.
En hieronder de site van je kring.
http://www.kringnhn.nl/
Daarop moet je het regelement voor jullie kampioenschappen wel kunnen vinden.
Soms hebben ze ook nog zoiets als kringkampioenschappen, waarbij het hoogste wat je kan worden is "kringkampioen".
Pepper2010 schreef:Hallo ik ben er een tijdje tussen uit geweest. Maar ik heb dit forum nog altijd gevolgd. Pepper doet het tot nu toe super op de wedstrijden. Ik ben nu bezig met het aanleren van het wijken. Haar voor benen gaan super alleen ze neemt haar kont niet mee. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al van alles geprobeerd vanaf de kant rijbak. naar de kant toe. Mijn hak zo ver mogelijk naar achteren. Met zweepje tegen de kont. Ik weet niet mee wat ik kan doen om haar kont mee te laten wijken. Heeft er iemand tips of iemand die me kan helpen? Alvast bedank.
x schreef:Ze is heel basic beleerd, beengeven is een gang harder, meer van het been snap ze niet.
Dat is wel heel basic tot nu toe, ze heeft dus nog niet geleerd dat been soms wel tempo wisseling betekend, maar niet perse een gang harder. Hoe geef je been is dan ook een vraag. En wat doet ze met stemcommando's (sorry ben ook menner en van origine kom ik uit het honden trainen)
Als ik ga drijven voor meer tempo gaat ze ook tegenwerken, ze legt de link tussen been en wijken (naar voor of zijkant) wel, maar volgens mij denkt ze dat ze het fout doet en daarom gaat bokken.
Als jij dus drijft voor een tempo wisseling dan snapt ze dat dus nog niet?
Wat doe je op zo'n moment met je teugels, geef je genoeg ruimte om haar duidelijk te maken dat ze naar voren mag (moet dus eigenlijk).
Als ik linker kuitdruk geef komt ze wel, al bokkend, naar rechts. Ik kom onder het stappen niet veel met mijn been aan het paard, enkel voor het wijken.
Wat ik zou doen is eens op de grond kijken wat ze doet voor 1 zijdige druk, hoe makkelijk stapt ze opzij? (van mij hoef je niet de grond op hoor, maar bij mij weten ze vaak eerder al op de grond dat ze aan de kant moeten dan als ik erop zit, simpelweg omdat ik wel eens ergens langs wil en ze dan aan de kant moeten)
Doe je wel eens gewoon op weggetjes het wijken in stap oefenen, zonder dat er dan verkeer oid is? Hoeft dan geen correct wijken te zijn, paard recht houden, dus zonder stelling en buiging ook al ok, gaat dan puur om de gehoorzaamheid.
Als je wijkt wat doe je dan?
Ik zit dan als het ware met mijn gewicht naar de kant waar ik heen wil (niet overdrijven, maar voor het idee, reden daarvoor is dat paard in principe zal proberen onder het ruitergewicht te blijven en als je juist aan de kant gaat hangen waar je weg wilt paard juist niet kan gaan. Volgens sommigen omstreden theorie, maar het is volgens mij correct.
Been hoeft niet naar achteren gelegd te worden, want in principe duw je dan net weer de achterhand net iets voor, wat je natuurlijk niet wilt, want achterhand voor is weer fout (behalve als het je in het begin om de gehoorzaamheid gaat, dan is het opzij braaaaffffffff!!!)
Begrenzen met je buitenteugel (De kant waar je heen gaat is je buiten teugel, zitten op je buiten zitbeen knobbel en binnen been eraan)
Reageert je paard niet, dan eventueel met stokje aanwijzen wat je wilt, gaat ie iets opzij, de hemel in prijzen!
Wat handig kan zijn is lompweg aan de verkeerde kant van de weg gaan lopen of op het midden en dan naar de kant wijken. Dit alleen in het begin doen om het te laten snappen. Daarna werkt het vaak averechts om altijd dezelfde kant op te gaan en tot aan het laatste stukje. Dan krijg je van die automatisch piloot val opzij tot aan de hoefslag/berm paarden.
Juist met buitenrijden vonden wij altijd het opzij gaan voor het been (mocht geen wijken heten) heel belangrijk ivm bomen (en onze knieën) en het eventuele verkeer.
Allicht nu berg info wat je allang wist, maar ach....
Maar wat je aan het begin zei, been is gang harder, betekend dat ze nog niet heeft geleerd dat er zoiets als dosering bestaat. En het klinkt ook als een merrie die het gewoon laat weten als ze je onduidelijk vind (want voor haar is het dus niet zo dat zij het niet snapt, voor haar is het zo, dat jij het verkeerd verteld(want ze snapt het niet))
Op rechts reageert ze beter, stukje schouder binnen meegenomen laatst, om te laten wennen aan de verschillende drukken, dat nam ze dan wel een aantal passen fijn op, erna begon het bokken weer, waarschijnlijk beloon ik te weinig waardoor ze onzeker word, als ik er zo over nadenk.
lisannee93 schreef:Iedereen gefeliciteerd met alle resultaten!
Nicole, wat lees ik nu? Is hij al verkocht? Snel gegaan zeg! Begrijpelijke keuze, dat wel. Sterkte! Wel fijn dat hij naar een goed nieuw thuis gaat!
Edit: typfout & uitleg waar ik het las: Via Shanna's facebook.
BETUWE schreef:Sterkte nicole volgde hem altijd stilletjes. Las het op Facebook omdat michelle er op had gereageerd.
Hoop dat je er nog veel successen van gaat horen
Netje schreef:Heel begrijpelijk Nicole dat je deze keuze gemaakt hebt, maar daarom niet minder moeilijk. Ik weet hoeveel verdriet je indertijd gehad hebt van de verkoop van Luca en hoop dat je het er dit keer iets makkelijker mee hebt in de wetenschap dat je ongetwijfeld wel weer een pareltje gaat vinden in de toekomst. Maakt het nu niet minder naar, maar als het je zo aanlokkelijk gemaakt wordt om hem nu te verkopen, dan is dat de enige juiste keuze ! En kom maar lekker weer een keer een rondje op Luc rijden hoor
_Michelle__ schreef:Wat lees ik nu? Special verkocht?
Snel gegaan! sterkte met je verdriet Nicole!
Punz schreef:Ehmm... Misschien ook: gefeliciteerd met de verkoop Nicole!
Ik weet dat je een tijdje terug al meldde dat hij in principe voor de juiste prijs te koop was. Kan me voorstellen dat je dit misschien niet zo snel had gewild, maar als ik fb zo lees heb je een mooie plek gevonden!
Iig natuurlijk ook: sterkte met het afscheid, dat zal zeker niet makkelijk zijn
_Michelle__ schreef:Ja ook gefeliciteerd met de verkoop natuurlijk.
Dacht uit eigen standpunt
Verdriet was bij mij groter dan het besef dat ik ook blij moest zijn met de verkoop van mijn vorige pony...
Sjolvir schreef:Nicole, gefeliciteerd met de verkoop, hoe dubbel ook..
Als Special dan toch weg moet, dan maar naar een leuk nieuw baasje.
Def schreef:Komt ook weer even binnen vallen...
Nicole: jeetje.... pfoe wat een keuze...
Het ziet er naar uit dat hij topbaasjes krijgt.
Ik vind dat altijd zo supergaaf van die kids die zo ff wegrijden met zo'n dier
Maar voor mij de belangrijkste vraag: blijft hij nog dekken?
Urielle schreef:Ik begin met de wending om de voorhand. Fossiel dat ik ben
Nicole schreef:Def schreef:Komt ook weer even binnen vallen...
Nicole: jeetje.... pfoe wat een keuze...
Het ziet er naar uit dat hij topbaasjes krijgt.
Ik vind dat altijd zo supergaaf van die kids die zo ff wegrijden met zo'n dier
Maar voor mij de belangrijkste vraag: blijft hij nog dekken?
Ja het is ook prachtig om dan zo hengst te zien lopen onder zo meiske, ze heeft nu een Btje en dan overgaan naar zo D van 1.46 was toch even slikken voor ze ze moest heel erg wennen aan zijn GROTE passen en OPWAARTSE galop zo leuk om te horen. Hij blijft inderdaad gewoon voor de dekdienst en gaat november waarschijnlijk ook voor het NRPS voorgebracht worden.