Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:17

Enzo_Ollie schreef:
En je hebt dan toch ook niks aan je oefendressuur? Als je nu 200 punten rijdt met een thiedeman bijv weet je nog steeds niet hoe t gaat als je met een echte wedstrijd mee doet

Ja dat denk ik dan ook :') Maar eerlijk gezegd denk ik dat ook van bepaalde mensen die echt altijd alleen maar achteraf starten puur voor de lintjes.

Die starten dan met hun kant en klaar gekochte Z paard tussen de (om het even bot te zeggen) bos/hobby ruiters en zijn dan heeelemaal blij als ze winnen.

Dan meet je je toch niet met mensen van jouw niveau? Ik kan met een ferrari ook van een fiat panda winnen. Vind dat echt heel sneu, juist voor de gene die gewoon voor de leuk op concour gaan. Voor mij juist een reden om op de grotere wedstrijden te starten, als ik dan prijs heb dan is het ook goed en zo niet dan weet ik ook gewoon dat ik slecht gereden heb.

Maar dit zelfde geldt voor die mensen die dan met hulpteugels starten. Ik denk echt dat die het oprecht niet interesseert dat ze eigenlijk helemaal eerlijk gejureerd kunnen worden. Die gaan alleen voor die punten of dat lintje om zichzelf op te hemelen ofzo :')

Excuses voor het ventileren van deze lap tekst :') iets met frustratie _O-

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 06:13

DiscoDipp schreef:
Ja vind ik ook hoor. Ben sowieso van mening dat er tegenwoordig wel wat harder mag worden opgetreden hoor. Dat gerukt en gepluk op het losterrein en het geklaag en gezeur op de paarden van tegenwoordig. Paarden die veel te diep lopen, niet rad of er duidelijk niet klaar voor zijn.

Van mij mag de grens nog wel wat duidelijker worden. Maar dat van die hulp teugels dat promoten maneges ed heel erg in mijn ogen. Als iets niet lukt Hup de tiedeman eraan, stiekje erom etc.

Mijn manier van losrijden word ook niet altijd gewaardeerd. Want het is natuurlijk "levensgevaarlijk" als je even in galop in je beugels gaat staan en je hand naar voren zet of even je teugels losgooit. Terwijl mijn paard echt niet harder dan gaat als leuke middengalop en goed stuurbaar en onder controle is.

Aankomende zondag hebben we waar ik start dressuur en springen op 1 dag. Dus ik ga wel even los galopperen tussen de springruiters ofzo.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:20

Charmaine schreef:
Wat ik raar vind is dat je je als vereniging of official niet conformeert aan je sportbond, door starten zonder startpas toe te staan...Hoe ben je dan nog geloofwaardig? En hoe waarborg je dan gezondheid en veiligheid van paarden en deelnemers?

Hoe ze dat anders ook doen, met een jury en evt toezichthouder die op het terrein aanwezig zijn en zorg dragen dat het volgens de regels gaat. Als gezondheid en veilig af hangt van de administratieve check van de sportbond dan gaan er denk ik andere dingen mis. Ik snap vanuit de KNHS juist niet dat ze oefen dressuur of HC starts zonder startpas niet toestaan, mensen laagdrempelig een keer kennis laten maken met wedstrijden, als ze het leuk vinden komt er dan ook wel een startpas.

DiscoDipp schreef:
Die starten dan met hun kant en klaar gekochte Z paard tussen de (om het even bot te zeggen) bos/hobby ruiters en zijn dan heeelemaal blij als ze winnen.

Dan meet je je toch niet met mensen van jouw niveau? Ik kan met een ferrari ook van een fiat panda winnen. Vind dat echt heel sneu, juist voor de gene die gewoon voor de leuk op concour gaan. Voor mij juist een reden om op de grotere wedstrijden te starten, als ik dan prijs heb dan is het ook goed en zo niet dan weet ik ook gewoon dat ik slecht gereden heb.

Lees meerdere aannames in jouw post die wat met mij doen.
Weten wij veel waarom iemand ervoor kiest om op een kleine of grote wedstrijd te starten. Denk dat de situatie die jij omschrijft vaker komt vanuit onzekerheid dan vanuit een drang om te winnen.
Of, misschien houdt iemand om andere redenen wel helemaal niet van grote wedstrijden, moet je dan alsnog daar gaan starten omdat diegene toevallig een Z paard heeft?

Zitten ook nog een flinke aanname in dat een ‘kant en klaar Z paard’ blijkbaar op zijn slofjes wint van de ‘bos/hobby ruiter’. Want? Ken genoeg mensen die hoofdzakelijk in het bos rijden, maar tegelijkertijd ook hun paard enorm goed voor elkaar hebben en op veel niveaus prima mee zouden kunnen doen op dressuur wedstrijd. Nog naast dat ik niet geloof in dat het ‘kant en klare Z paard’ daadwerkelijk bestaat. Leuk als je paard de oefeningen al snapt, maar zo lang jij als ruiter dat er niet uit rijdt, krijg je ook die punten niet.

Jouw post geeft mij het gevoel dat je neer kijkt op bos/hobby ruiters, op mensen die Z paarden kopen en er daarna op lager niveau mee starten èn op mensen die op kleine wedstrijden starten. Met hoe vriendelijk en vrolijk je verder post in dit topic kan ik me niet voorstellen dat dat jouw bedoeling was, het is wel hoe je nu op mij over komt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:42

Mijn eerste paard was tm Inter I opgeleid.
Deed de oefeningen met 2 hoeven in z'n neus. Maar hij was echt niet makkelijk ( voorzichtig uitgedrukt). En zelfs dan; ik kan n Z paard hebben, maar daar heb ik in de B niets aan, aan t feit dat hij meer kan. Je kan alleen sneller doorstromen erna.
Ik begon in de L, maar hij bedacht zelf allerlei dingen die daar niet hoorden.

Kreeg ooit ( van n mede stalgenoot en mede leerling van m'n instructrice) op wedstrijd de opmerking : " dat het lekker makkelijk was zo met m'n LT paard in de L" . Terwijl ze wist, hoe moeilijk hij was ( heeeel spooky , bodemschuw, bang voor tegenliggers) Op de opmerking van m'n instructrice, dat ik wel even met liefde met haar wilde ruilen , kwam een verschrikt : " oh nee, daar stap ik niet op" :')

Terwijl iedereen na 15 min oefeningen met mijn freiberger zeker 65% in n lagere klasse zou halen.
Laatst bijgewerkt door Getup op 20-04-23 08:43, in het totaal 2 keer bewerkt

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:42

Kleine kanttekening... als er F proeven gereden worden dan kun je inderdaad hulpteugels tegenkomen. In de lagere F proeven mag gereden worden met de hulpteugel waarmee het dier ook in de lessen loopt. Hierin heeft de manege houder de verantwoordelijkheid en niet de ruiter die maar 1x per week op zo'n dier rijdt en vaak dat niet eens aangezien zo ook nog eens op verschillende dieren rijden...

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:03

Haha ik kreeg een Z paard onder m'n kont als B ruiter en toch ging dat allemaal niet zo makkelijk want ik als ruiter ben niet zo handig en talentvol als mijn instructrice die haar dus in het Z reed. Heb er hard voor moeten werken om de punten te rijden die ik heb gereden en het hoogste was 203,5 dus niet eens enorm denderend, de rest zat allemaal onder de 200 en mijn eerste wedstrijd niet eens winst :+

Je kan nog zo'n goed paard onder je kont hebben, als je het er zelf niet uit kan rijden heb je er nog niks aan :)

FleurSandro schreef:
NorwayFjord schreef:
Haiii :wave: Wat leuk dat je gaat starten met Pedro! Knapperd <3 Ben heel benieuwd naar jullie debuut, tof hoor!

Hier gaat Haffie echt steeds leuker lopen, zit nog genoeg werk aan maar zou tof zijn om van de zomer ons B debuut te maken. Moeten alleen eerst nog even trailertraining doen, ze heeft de laatste keer de halve vrachtwagen van m'n vriendin verbouwd }:) En anders word het thuis starten en op de manege om de hoek :+
[ Afbeelding ]

Hele leuke haf!! <3 komt vast helemaal goed van de zomer!!

Dank je wel, ze is inderdaad echt heel leuk :D Heel anders weer dan een KWPN maar ze is zo leuk om mee te werken. Jouw Haf is ook echt een knapperd <3

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:12

ynskek schreef:
Kleine kanttekening... als er F proeven gereden worden dan kun je inderdaad hulpteugels tegenkomen. In de lagere F proeven mag gereden worden met de hulpteugel waarmee het dier ook in de lessen loopt. Hierin heeft de manege houder de verantwoordelijkheid en niet de ruiter die maar 1x per week op zo'n dier rijdt en vaak dat niet eens aangezien zo ook nog eens op verschillende dieren rijden...

Maar F proeven vind ik weer anders idd dan een ruiter die in het L oid rijdt, als je dan gaat oefenen met hulpteugels houd je alleen jezelf voor de gek. Bij een F proef is het toegestaan in zo'n geval, in de L niet.

@discodipp ik snap wat je bedoelt idd, maar ik verlies vaker tot nu toe in de B t/m M1 met mijn opgeleide Z paard dan dat ik win hoor :+
Heb hem gekocht om van te leren en dat heb ik zeker gedaan, maar met het L1 sprinpaard van mijn zusje reed ik in mijn allereerste wedstrijd in de B ergens in de 190 en 3 jaar later met mijn Z paard 170 in de eerste keer B :Y)

Maar dat neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn die idd een paard kopen die alles al kan en er zo doorheen vliegen, of mensen die allang klaar zijn voor een stap hoger maar nog lekker voor de punten in een klasse lager blijven rijden. Daar ga ik heel slecht op.
Vorig jaar meisje 220 en 230 punten "ja ik heb al 40 winstpunten in de L1 maar ik mag nog niet over ivm leeftijd paard, gister hebben we de PAVO selectie gereden".
Start dan gewoon even niet..... Wat is er dan leuk aan om van echte amateur ruiters te winnen? (en dan ook nog een keer in Exloo, waarbij je tussen goedkope Action zooi mag kiezen als je wint en geen prijzengeld).

Dat was/is mijn frustratie :')

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:44

Enzo_Ollie schreef:
ynskek schreef:

Maar F proeven vind ik weer anders idd dan een ruiter die in het L oid rijdt, als je dan gaat oefenen met hulpteugels houd je alleen jezelf voor de gek. Bij een F proef is het toegestaan in zo'n geval, in de L niet.

@discodipp ik snap wat je bedoelt idd, maar ik verlies vaker tot nu toe in de B t/m M1 met mijn opgeleide Z paard dan dat ik win hoor :+
Heb hem gekocht om van te leren en dat heb ik zeker gedaan, maar met het L1 sprinpaard van mijn zusje reed ik in mijn allereerste wedstrijd in de B ergens in de 190 en 3 jaar later met mijn Z paard 170 in de eerste keer B :Y)

Maar dat neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn die idd een paard kopen die alles al kan en er zo doorheen vliegen, of mensen die allang klaar zijn voor een stap hoger maar nog lekker voor de punten in een klasse lager blijven rijden. Daar ga ik heel slecht op.
Vorig jaar meisje 220 en 230 punten "ja ik heb al 40 winstpunten in de L1 maar ik mag nog niet over ivm leeftijd paard, gister hebben we de PAVO selectie gereden".
Start dan gewoon even niet..... Wat is er dan leuk aan om van echte amateur ruiters te winnen? (en dan ook nog een keer in Exloo, waarbij je tussen goedkope Action zooi mag kiezen als je wint en geen prijzengeld).

Dat was/is mijn frustratie :')

Ik ben het absoluut met je eens dat als je niet zonder hulpteugel kan je geen L proef moet willen rijden.

Als t echt een onderlinge is op eigen stal kan ik er voor een BB of B proef nog inkomen maar dan nog niet iedere hulp teugel en voor hoger dan die niveaus ook niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:51

Maar waarom zo oordelen? Want wanneer vind je iemand klaar voor een klasse hoger? En waarom moet je dat oordeel geven over een combinatie die je niet zelf bent?

Ik heb dat verwijt ook gekregen, vooral omdat ik hoger gereden heb. Maar dat ik er 5 jaar tussenuit ben geweest en paard nog nooit officieel gestart was telt dan blijkbaar niet als je goede punten rijdt. Mijn 1e B proef reden we 3 winst. Maar wij hadden gewoon langer geoefend thuis. Ik blijf sowieso thuis tot we echt goed winst zouden kunnen rijden en liever richting de 65 procent. Daar zit net zoveel training in, alleen pas later op wedstrijd gaan. Waarom mag ik dan niet in die klasse rijden, omdat wij die scores kunnen halen na hard trainen? En ja, ik ben ook wel eens in een klasse blijven hangen om kampioenschappen mee te rijden. Dan start je tussendoor ook een normale wedstrijd om ritme te houden of proef te oefenen. Of nog een leuke wedstrijd mee te pakken. Het is duur genoeg, dus ik start ook geen hc als het niet nodig is (dus pas vanaf M als ik eens met zweep zou willen rijden)
Iedereen mag zelf bepalen wanneer ze klaar zijn voor een volgende klasse en zelfs als ze dikke punten rijden kunnen ze zelf nog een aantal dingen willen verbeteren voor de overstap.

Om pavo selectie te rijden hoef je geen prof te zijn. Heb ik ook gereden en ik ben ook gewoon een amateur.
Sowieso is de L1 geen klasse waar je 40 winst in mag halen en mag blijven starten tot de leeftijd hoog genoeg is, dat is L2, dus er klopt al iets niet aan haar verhaal.

Ik snap die afgunst niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:53

Bovendien rijd je niet voor een oranje of rode rozet, je rijd voor je eigen punten. Om te meten of je vooruit gaat. En ga je vooruit, dan kan je op een gegeven moment promoveren. Mijn plaatsing zal me echt een wordt wezen.
1e worden zonder winstput heb je niets aan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:04

Nou ja, ik rijd idd voor de punten maar prijs is soms wel mooi meegenomen. Ik heb al jaren geen shampoo meer gekocht voor paard(behalve zilver shampoo en vorige week fles opgemaakt die ik jaren geleden gewonnen had van 1,5 liter) en bepaalde dingen die ik niet wilde kopen, want zonde van het geld om te proberen, heb ik wel uitgekozen als prijs. Of geldprijzen in het potje voor iets nieuws voor paard of mij.
Het is een leuke bijkomstigheid, maar niet het doel idd. Net als dat klassement niet uitmaakt, eigen gevoel is zelfs nog belangrijker als punten maar soms is het wel leuk / fijn om te zien waar je in vergelijking met de rest staat. Maar dat vooral bij grote wedstrijden/selecties/kampioenschappen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:44

Zeer interessante discussie! Ik val dan waarschijnlijk onder iemand die B gaat starten met een Z paard. Pedro kent alles namelijk al. Hij kent piaffe, passage, pirouettes, appuyementen, wijken, keertwendingen, maar geloof maar echt niet dat hij makkelijk is hoor! Bij hem is juist de uitdaging om de simpelere lijnen te rijden want hij denkt al snel dat hij een wissel moet springen of wijken. Hij is zo enorm gevoelig op de zit, hij doet dingen die je vraagt waarvan je geeneens weet dat je ze vraagt :') Alleen heb ik dus nooit een wedstrijd gereden en moet dus in de B starten.

Starten in de L1 ondanks dat je al veel punten hebt omdat je paard te jong is, snap ik nog. Is mooi ervaring opdoen zonder druk. Worden ze mitst je ze heel oud alleen maar beter van. Rijden voor prijs snap ik dan weer helemaal niks van, ga gewoon lekker voor de punten! Als je normaal 200 punten rijd, en je moet bij wijze ineens een B proefje tegen Grand Prix ruiters, bestaat de kans dat je niet wint ondanks dat je wel goed kan rijden. Prijs is een mooie bijkomstigheid maar ik zou het absoluut niet als doel zien.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:56

Roulette_ schreef:
Charmaine schreef:
Wat ik raar vind is dat je je als vereniging of official niet conformeert aan je sportbond, door starten zonder startpas toe te staan...Hoe ben je dan nog geloofwaardig? En hoe waarborg je dan gezondheid en veiligheid van paarden en deelnemers?

Hoe ze dat anders ook doen, met een jury en evt toezichthouder die op het terrein aanwezig zijn en zorg dragen dat het volgens de regels gaat. Als gezondheid en veilig af hangt van de administratieve check van de sportbond dan gaan er denk ik andere dingen mis. Ik snap vanuit de KNHS juist niet dat ze oefen dressuur of HC starts zonder startpas niet toestaan, mensen laagdrempelig een keer kennis laten maken met wedstrijden, als ze het leuk vinden komt er dan ook wel een startpas.

DiscoDipp schreef:

Lees meerdere aannames in jouw post die wat met mij doen.
Weten wij veel waarom iemand ervoor kiest om op een kleine of grote wedstrijd te starten. Denk dat de situatie die jij omschrijft vaker komt vanuit onzekerheid dan vanuit een drang om te winnen.
Of, misschien houdt iemand om andere redenen wel helemaal niet van grote wedstrijden, moet je dan alsnog daar gaan starten omdat diegene toevallig een Z paard heeft?

Zitten ook nog een flinke aanname in dat een ‘kant en klaar Z paard’ blijkbaar op zijn slofjes wint van de ‘bos/hobby ruiter’. Want? Ken genoeg mensen die hoofdzakelijk in het bos rijden, maar tegelijkertijd ook hun paard enorm goed voor elkaar hebben en op veel niveaus prima mee zouden kunnen doen op dressuur wedstrijd. Nog naast dat ik niet geloof in dat het ‘kant en klare Z paard’ daadwerkelijk bestaat. Leuk als je paard de oefeningen al snapt, maar zo lang jij als ruiter dat er niet uit rijdt, krijg je ook die punten niet.

Jouw post geeft mij het gevoel dat je neer kijkt op bos/hobby ruiters, op mensen die Z paarden kopen en er daarna op lager niveau mee starten èn op mensen die op kleine wedstrijden starten. Met hoe vriendelijk en vrolijk je verder post in dit topic kan ik me niet voorstellen dat dat jouw bedoeling was, het is wel hoe je nu op mij over komt.

Volgensmij hebben de meeste hier het stukje erboven gewoon compleet gemist ofzo? Ik schrijf er juist bij ‘bepaalde’ mensen. Mensen die ik ken? Waarvan ik de zaken wel zeker weet.

Zou ook echt niet weten waarom ik ergens op neer zou moeten kijken en waar ik hier aanleiding toe zou moeten hebben gegeven. Ik start zelf het compleet tegenover gestelde van een ‘wedstrijd paard’, promoot juist mensen om te starten voor de leuk en juist ook met andere rassen.

Tis maar net hoe t weer op wordt gevat :=
Maargoed dat was de laatste keer dat ik mijn mening deel :+

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:02

MyWishMax schreef:
Maar waarom zo oordelen? Want wanneer vind je iemand klaar voor een klasse hoger? En waarom moet je dat oordeel geven over een combinatie die je niet zelf bent?

Ik heb dat verwijt ook gekregen, vooral omdat ik hoger gereden heb. Maar dat ik er 5 jaar tussenuit ben geweest en paard nog nooit officieel gestart was telt dan blijkbaar niet als je goede punten rijdt. Mijn 1e B proef reden we 3 winst. Maar wij hadden gewoon langer geoefend thuis. Ik blijf sowieso thuis tot we echt goed winst zouden kunnen rijden en liever richting de 65 procent. Daar zit net zoveel training in, alleen pas later op wedstrijd gaan. Waarom mag ik dan niet in die klasse rijden, omdat wij die scores kunnen halen na hard trainen? En ja, ik ben ook wel eens in een klasse blijven hangen om kampioenschappen mee te rijden. Dan start je tussendoor ook een normale wedstrijd om ritme te houden of proef te oefenen. Of nog een leuke wedstrijd mee te pakken. Het is duur genoeg, dus ik start ook geen hc als het niet nodig is (dus pas vanaf M als ik eens met zweep zou willen rijden)
Iedereen mag zelf bepalen wanneer ze klaar zijn voor een volgende klasse en zelfs als ze dikke punten rijden kunnen ze zelf nog een aantal dingen willen verbeteren voor de overstap.

Om pavo selectie te rijden hoef je geen prof te zijn. Heb ik ook gereden en ik ben ook gewoon een amateur.
Sowieso is de L1 geen klasse waar je 40 winst in mag halen en mag blijven starten tot de leeftijd hoog genoeg is, dat is L2, dus er klopt al iets niet aan haar verhaal.

Ik snap die afgunst niet.

Neeeee zeker geen afgunst, meer mijn frustratie als reactie op Discodipp die het frustrerend vond van mensen met Z paarden B starten bijv.
Als ik zo overkom bedoel ik t niet zo. Het is ook meer verbazing, dat als je elke keer met minstens 4 winstpunten thuis komt wat er dan leuk aan die klasse is. Bedoel meer dan zo'n pavo selecte me dan veel uitdagender lijkt en je meer voldoening uit kan halen als dat goed gaat

Misschien als dat dan niet mag heb ik haar verhaal verkeerd begrepen, maar er lijkt mij gewoon niks aan om "standaard" zulke punten te rijden, ik zou zelf dan de uitdaging kwijt zijn (maar dat is mijn mening :Y) )

edit: even verder gelezen. natuurlijk snap ik het dat je soms in een klasse blijft hangen omdat je zelf nog wat wil verbeteren, alleen dacht ik dat je dan met die punten ook bijv. verplicht hc moet starten

edit 2: wanneer je vind dat iemand klaar is voor een klasse hoger: dat zei ze zelf alleen dat dat nog niet mocht ivm leeftijd :P

ps. ik rij zelf ook voor punten maar als t goed gaat is t toch leuker om je startgeld terug te verdienen dan een snicker te krijgen :=

wendy1987

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:04

Interessante discussie idd.
Ik maak me nooit zo druk, iedereen rijd als het goed is voor zijn plezier, op sommige na die t voor werk doen maar die kon ik niet tegen waar ik start over algemeen.
Zeker niet in de lagere klasse.

Vanavond mag ik weer. Eerste keer dit jaar. Nog geen motivatie gevonden eerder.
Moeten pas om 2200uur.. oeff..
Heb dr vanmorgen al gewassen en gevlochten. Hopelijk houd ze zich beetje schoon en dan vanavond de laatste dingetjes nog.
Gaat gelukkig iemand mee, want zo laat is anders toch wel een ding. Meestal lig ik dan al in mijn bedje :+

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:09

Je niet zo drukmaken is uiteindleijk ook het beste, dat is bij mij nog wel is m'n valkuil (niet alleen paardrijtechnisch :+

22.00 is idd laat, succes alvast! :)

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:19

Jeetje 22:00? Wat een tijd zeg, ik zou dan niet eens meer normaal op m'n paard kunnen zitten denk ik :+ Lig dan allang te slapen. Heel veel succes vanavond!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 13:31

Dat is echt verschrikkelijk laat zeg! success, niet vergeten om wakker te blijven op je paard :P

M.b.t. leermeesters, ik heb nog nooit op een paard gezeten dat dressuurmatig iets meer kon dan ik (lees: niet bepaald veel := ) dus in die zin geen mening over. Maar als ik vanaf de grond mee kijk met hoger getrainde paarden denk ik eerlijk gezegd niet dat ik er veel verder mee zou komen dan nu. Ooit een L-niveau stalgenootje gezien die op een "leermeester" eerst voor geen meter kon aandraven en zo per ongeluk een galoppirouette voor elkaar heeft gekregen := zoiets verwacht ik bij mezelf ook zeg maar. Mijn lompe knol weet tenminste dat als ik wat geks met mijn lichaam doe de mogelijkheden nog steeds beperkt zijn tot stuk of 5 basiskeuzes :P

In springen daarentegen is het ALTIJD echt veel, veel malen makkelijker met een ervaren paard :o mits eerlijk en relatief makkelijk te sturen uiteraard, want dat zijn ze niet allemaal. Een brave knol met 0 ervaring blijft dan beter dan 160 paard dat kaarsrecht op 2 benen staat zodra je de teugels 2mm te kort vast durft te pakken :+ Maar losgezien van extremen doe je jezelf er altijd voordeel mee door op een ervaren springpaard te stappen. Eentje dat zijn afstanden kent, overzicht weet te bewaren, met meedenken ook daadwerkelijk goede keuzes maakt.

Ik ben stiekem een beetje jaloers op mensen die 1m kunnen rijden met een paard dat al 130 of 140 heeft gelopen, het is zeker geen afgunst maar joh wat zou ik het ook graag willen :o springtalent is 1 ding, maar het scheelt je zoooooo veel werk en nog meer zandhappen als je paard bepaalde dingen al weet.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:50

Toch zat 1.30 / 1.40 paarden die misschien 4 x op ch zijn geweest

M.b.t. leermeesters, ik heb nog nooit op een paard gezeten dat dressuurmatig iets meer kon dan ik (lees: niet bepaald veel := ) dus in die zin geen mening over. Maar als ik vanaf de grond mee kijk met hoger getrainde paarden denk ik eerlijk gezegd niet dat ik er veel verder mee zou komen dan nu. Ooit een L-niveau stalgenootje gezien die op een "leermeester" eerst voor geen meter kon aandraven en zo per ongeluk een galoppirouette voor elkaar heeft gekregen := zoiets verwacht ik bij mezelf ook zeg maar. Mijn lompe knol weet tenminste dat als ik wat geks met mijn lichaam doe de mogelijkheden nog steeds beperkt zijn tot stuk of 5 basiskeuzes :P

In springen daarentegen is het ALTIJD echt veel, veel malen makkelijker met een ervaren paard :o mits eerlijk en relatief makkelijk te sturen uiteraard, want dat zijn ze niet allemaal. Een brave knol met 0 ervaring blijft dan beter dan 160 paard dat kaarsrecht op 2 benen staat zodra je de teugels 2mm te kort vast durft te pakken :+ Maar losgezien van extremen doe je jezelf er altijd voordeel mee door op een ervaren springpaard te stappen. Eentje dat zijn afstanden kent, overzicht weet te bewaren, met meedenken ook daadwerkelijk goede keuzes maakt.

Ik ben stiekem een beetje jaloers op mensen die 1m kunnen rijden met een paard dat al 130 of 140 heeft gelopen, het is zeker geen afgunst maar joh wat zou ik het ook graag willen :o springtalent is 1 ding, maar het scheelt je zoooooo veel werk en nog meer zandhappen als je paard bepaalde dingen al weet.[/quote]

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 14:14

Maar dan hebben ze nog steeds stuk vaker parcoursgericht gesprongen dan 3 of 4 keer want zelfs een prof krijgt een jong paard niet op 130 niveau met maar paar losse sprongen. En persoonlijk zie ik alle profs gewoon vrij laag met jonge paarden beginnen en wat meters laten maken voordat ze hoger komen, niemand die een paard meteen in 130 laat instromen?

We kunnen extremen blijven noemen, maar als ik tussen 2 paarden met vergelijkbaar (bewerkbaard/eerlijk) karakter zou kunnen kiezen waarvan eentje met seizoen of 2 parcourservaring (niet eens officieel op ch maar wel iets van ervaring) en eentje dat voor het eerst een parcours ziet staan weet ik 100% zeker wat ik zou kiezen :o
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 21-04-23 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:26

Helemaal eens FH, met springen merk je dat echt zeker.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:11

Ja met springen lijkt me dat ook wel fijn.
Ik merk nu al dat met mn haf na een goed halfjaar springles t zoveel beter gaat. Beide nooit echt gedaan. Als in. Voor de lol, maar nooit echt les gehad.
Zij vind het leuk. Ik ook wel, maar gewoon voor de lol. Maar met les wordt t dan al makkelijker. En als je dan t springpaard ziet gaan, dat ziet er dan nog makkelijker uit..
Nou ligt mijn uitdaging niet daar. Maar mocht dat zo zijn zou ik daar zeker een ervaren paard in willen. Dat maakt het toch wat makkelijker.
Met dressuur juist fijn als ze mijn lijf kennen, is makkelijker met mijn beperking rechts dat Kayenne gewoon op mijn hulpen reageert. Denk dat ik op een ander paard daar toch meer moeite mee zou hebben.
Tot nu toe de laatste 3 paarden zelf naar mn hand gezet. Met Kayenne nu ook echt op wedstrijd dus niet alleen boshobbelen.
Soms zou ik wel een paard willen waar t gewoon allemaal makkelijker mee is. Maar ik ben gewoon gek op die haflingers. Dan maar iets meer moeite overal voor haha

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:08

Ik heb ook een Lichte Tour paard mogen rijden jaren geleden, toen ik reed ik zelf M1 bij de E-pony's denk ik. Ik reed wel goed genoeg dat ze deed wat ik wilde, maar een enkele wissel kostte me toch bijzonder veel moeite.

Met springen heb ik nooit op echt hoog getrainde paarden gesprongen, maar wel een aantal die fijn waren getraind op basisniveau. Als ik dat nu vergelijk met mijn vrij gecompliceerde dressuurpaard, dan springt het toch zeker 100x makkelijker als ze parcourservaring hebben, meedenken en het zelf eens oplossen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:46

Begonnen op een leerpaard na mijn pony's. Een 2* sgw paard. Had een bemerking op de foto, maar was klinisch top. Werd me gegund door de eigenaresse en zij was zo blij dat hij nog jaren met een jonge amazone kon laten zien waar hij goed in was.
Ontzettend veel van geleerd en gewoon in de B mee begonnen. Tja dat vonden veel ook 'niet eerlijk', maar dat was dan heel jammer. Ik deed niets tegen de regels.

Zou mijn ZZL paard nu graag door een ander B laten starten, maar hij is gewoon niet zo makkelijk en durf er geen jong persoon alleen mee te laten trainen. Super braaf, maar gewoon wat scherp. Zou het zo leuk vinden.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:55

Ik heb op mn werk destijds een leerpaard gehad en vond het echt fantastisch. Oke, die heb ik niet gestart, maar dingen als eners en andere series is toch wel heel fijn om te mogen leren en voelen op een paard wat het goed snapt.

Ik vind zelf opleiden ook ontzettend leuk, maar als ik de kans zou krijgen zo'n paard ook te mogen starten hoefde ik echt niet na te denken.

En verder denk ik dat bepaalde zaken deze sport wel echt makkelijker maken, maar dat geld en goede paarden ook niet alles zegt. Stond op een stal waar de paarden bij vd Vleuten vandaan kwamen, maar als je het zelf écht niet durft en niet ziet, gaan ook die paarden uiteindelijk vriendelijk bedanken in het 1.40 :+