Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:20

Fly_high schreef:
Charmaine schreef:
Ik wilde net aanvullen dat het klinkt alsof sluiten en verruimen op het juiste moment nog lastig is. Herken ik hoor, hebben wij ook. Afgelopen week bij Alice Naber stond de dressuurles dan ook in het teken van grond/balkjesles. Leg er maar 2 op 12 meter van elkaar. Standaard op 3, keertje sluiten op 4 en verruimen op 2. Je kent t vast wel. Goeie oefening hoor!

Deze rijden we vaker inderdaad :j maar dan meestal 14/15 meter en rijden op 3, 4, 5, 6. Laat het nou zo zijn dat ik moeiteloos 3 op 14 meter krijg maar bij een poging tot 5 bijna zit te janken :') en bij poging tot 6 ging mijn paard halverwege spontaan wissels springen, want hij snapte er al helemaal niets meer van _O-

Ik hoor mensen soms zeggen dat springen makkelijker is dan dressuur, nou daar ben ik het in ieder geval helemaal niet mee eens.

Conditietechnisch ook! Ik dacht dat mijn paardrijconditie best goed is, maar toen ik een parcours 60cm sprong was ik halverwege al bekaf. Voelde alsof ik een marathon had gelopen hahaha

Ik heb zondag 80cm gesprongen op het (spring)paard van mijn zusje, dat vond ik al best hoog maar was wel trots op mezelf :o

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:40

Nou Fly, liever een Z2 proef dan een B parcours hoor! Als ik een keer dom doe dan verknal ik een oefening, voelt toch minder drastisch dan mn paard in de steek laten naar of in een hindernis. Dus ik vind wat jij doet al knap zat.

Balkjes en schakelen pak ik in het dressuurwerk ook graag mee idd, worden we handig van :)

Flubberboot

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:10

Ik ga hier denk ik maar eens stiekem meepraten! Ik hoop ergens begin mei mijn eerste wedstrijd te kunnen rijden!!
In 2020 was het doel om te starten begonnen maar het paard is toen plotseling overleden. In 2021 kwam een nieuw paard op mijn pad en die heeft de ene na de andere blessure gehad. Sinds een paar maanden heb ik de lusitano van mijn moeder overgenomen en het gaat nu zo goed dat het er echt op gaat lijken dat ik binnen een maand de eerste wedstrijd gehad heb! Ik heb als groom enorm veel wedstrijdervaring maar zelf dus nog nooit gereden! De planning is om dan eerst een paar keer HC te starten om te kijken of ik het zelf rijden wel leuk vind.

Een foto van de knapperd:
Afbeelding
Hij heeft zelf al flink wat wedstrijdervaring met mijn moeder en kent het riedeltje dus al. Scheelt alweer een stres factor :')

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:13

Flubberboot schreef:
Ik ga hier denk ik maar eens stiekem meepraten! Ik hoop ergens begin mei mijn eerste wedstrijd te kunnen rijden!!
In 2020 was het doel om te starten begonnen maar het paard is toen plotseling overleden. In 2021 kwam een nieuw paard op mijn pad en die heeft de ene na de andere blessure gehad. Sinds een paar maanden heb ik de lusitano van mijn moeder overgenomen en het gaat nu zo goed dat het er echt op gaat lijken dat ik binnen een maand de eerste wedstrijd gehad heb! Ik heb als groom enorm veel wedstrijdervaring maar zelf dus nog nooit gereden! De planning is om dan eerst een paar keer HC te starten om te kijken of ik het zelf rijden wel leuk vind.

[ Afbeelding ]
Hij heeft zelf al flink wat wedstrijdervaring met mijn moeder en kent het riedeltje dus al. Scheelt alweer een stres factor :')

Haiii :wave: Wat leuk dat je gaat starten met Pedro! Knapperd <3 Ben heel benieuwd naar jullie debuut, tof hoor!

Hier gaat Haffie echt steeds leuker lopen, zit nog genoeg werk aan maar zou tof zijn om van de zomer ons B debuut te maken. Moeten alleen eerst nog even trailertraining doen, ze heeft de laatste keer de halve vrachtwagen van m'n vriendin verbouwd }:) En anders word het thuis starten en op de manege om de hoek :+
Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:51

Gezellig dat jij ook hier zit!!! Ja het gaat waarschijnlijk eindelijk gebeuren! Super blij dat ik Pedro over heb kunnen nemen van mijn moeder! We hebben elkaar inmiddels echt al gevonden!

Haffie is leuk!! Trailertraining komt vast wel goed!! Is inderdaad niet zo handig als hij alles afbreekt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:53

Welkom flubberboot! Maar geen hc starten, joh! Gewoon normaal starten, als het niks is, is er niks aan de hand. Is het wel leuk en gaat het goed zijn eventuele winstpunten ook meteen geldig. Voor hc heb je toch startkaart nodig en mpet je ook startgeld betalen, dus het heeft eigenlijk geen voordeel voor de b. Dan kan je beter voor dag startkaart oid kijken als je niet weet of je door blijft gaan.

Maar het is echt leuk! En het scheelt al dat hij het redelijk kent!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:14

NorwayFjord schreef:
Flubberboot schreef:

[ Afbeelding ]

Haiii :wave: Wat leuk dat je gaat starten met Pedro! Knapperd <3 Ben heel benieuwd naar jullie debuut, tof hoor!

Hier gaat Haffie echt steeds leuker lopen, zit nog genoeg werk aan maar zou tof zijn om van de zomer ons B debuut te maken. Moeten alleen eerst nog even trailertraining doen, ze heeft de laatste keer de halve vrachtwagen van m'n vriendin verbouwd }:) En anders word het thuis starten en op de manege om de hoek :+
[ Afbeelding ]

Hele leuke haf!! <3 komt vast helemaal goed van de zomer!!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:22

Ik mag vrijdag avond weer. De eerste van dit jaar..
Toch wel spannend weer hoor! Maar om mijn doel te halen dit jaar zal ik toch weer eens moeten :+

Iedereen is wel lekker bezig hier zeg!! Leuk om te lezen, ook van het springen!!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:29

MyWishMax schreef:
Welkom flubberboot! Maar geen hc starten, joh! Gewoon normaal starten, als het niks is, is er niks aan de hand. Is het wel leuk en gaat het goed zijn eventuele winstpunten ook meteen geldig. Voor hc heb je toch startkaart nodig en mpet je ook startgeld betalen, dus het heeft eigenlijk geen voordeel voor de b. Dan kan je beter voor dag startkaart oid kijken als je niet weet of je door blijft gaan.

Maar het is echt leuk! En het scheelt al dat hij het redelijk kent!

Oh echt? Ik meende dat je HC zonder startkaart kon doen? Dan is meteen officieel starten inderdaad handiger!

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:29

HC starten kan alleen met startkaart. Sommige stallen/verenigingen bieden wel oefendressuur aan, dat kan wel zonder startkaart :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:25

Als ik iemand heb die op een wedstrijd hc wil starten dan laat ik dat gewoon toe als ze geen startkaart hebben.

Sturen een mailtje en ik plaats ze op de lijst. Zijn mooie verdienste voor de club. Heb er iedere wedstrijd wel een paar die dat willen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:18

Via https://www.equicompetition.nl/ zijn er een hoop verenigingen waar je ook zonder startkaart HC kan starten.
Onze vereniging gaat over op schrijven via deze methode omdat we hier ook oefen springen beter in kwijt kunnen dan bij de knhs.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:08

PSvanLot schreef:
Als ik iemand heb die op een wedstrijd hc wil starten dan laat ik dat gewoon toe als ze geen startkaart hebben.

Sturen een mailtje en ik plaats ze op de lijst. Zijn mooie verdienste voor de club. Heb er iedere wedstrijd wel een paar die dat willen.

Maar wordt dat toegestaan door de KNHS? Dat zijn dan toch illegale starts? Als je controle krijgt ben je de sjaak....

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:13

Charmaine schreef:
PSvanLot schreef:

Maar wordt dat toegestaan door de KNHS? Dat zijn dan toch illegale starts? Als je controle krijgt ben je de sjaak....

Maar HC telt sowieso niet mee voor iets toch? Snap niet dat ze daar dan moeilijk over doen... Zal wel weer een geldkwestie zijn

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:15

Nee, zijn gewoon regels voor, ook juist om paarden te beschermen. Hc moet je je aan de regels houden, zo onderling niet. Dan kan je dus met een te jong paard starten, met spullen die niet toegestaan zijn, niveau wat niet mag enzovoorts.

Dus ja, ik vind het juist wel goed dat het niet zomaar mag.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:58

Charmaine schreef:
PSvanLot schreef:

Officieel mag het niet, maar wordt volop gedaan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:00

Flubberboot schreef:
Charmaine schreef:

Maar HC telt sowieso niet mee voor iets toch? Snap niet dat ze daar dan moeilijk over doen... Zal wel weer een geldkwestie zijn

Het is inderdaad een geldkwestie voor de knhs.

Oefendressuur moet officieel ook via de knhs, maar waarom? Om geld naar ze over te maken?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:04

MyWishMax schreef:
Nee, zijn gewoon regels voor, ook juist om paarden te beschermen. Hc moet je je aan de regels houden, zo onderling niet. Dan kan je dus met een te jong paard starten, met spullen die niet toegestaan zijn, niveau wat niet mag enzovoorts.

Dat gaat wel erg ver denk ik om te zeggen dat er gereden wordt met spullen die niet mogen. Er zit bij oefendressuur eigenlijk altijd een officiële jury.
En bij een hc start al helemaal.

Ik jureer heel veel zowel officieel, als onderling, als stalwedstrijden en ik kom eigenlijk nooit onregelmatigheden tegen.
En als dat zo is, dan is het vaak bij een officiële wedstrijd omdat we daar winstpunten en prijzen aan hangen. En het ‘echt ergens om gaat’.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:25

PSvanLot schreef:
MyWishMax schreef:

Dat gaat wel erg ver denk ik om te zeggen dat er gereden wordt met spullen die niet mogen. Er zit bij oefendressuur eigenlijk altijd een officiële jury.
En bij een hc start al helemaal.

Ik jureer heel veel zowel officieel, als onderling, als stalwedstrijden en ik kom eigenlijk nooit onregelmatigheden tegen.
En als dat zo is, dan is het vaak bij een officiële wedstrijd omdat we daar winstpunten en prijzen aan hangen. En het ‘echt ergens om gaat’.

Ik heb het zelf gezien/meegemaakt. Bij onderlinge waar er dus niks volgens de regels van de knhs hoeft.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:31

Ik heb dit inderdaad ook al meerdere malen zelf gezien.. Starten met pelham of met een stiek eraan.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:32

Ik heb even in de reglementen gekeken, maar je bent dus als deelnemer verantwoordelijk voor het hebben van de juiste documentatie. Oftewel geen startpas bij je bij controle komt voor eigen rekening. Hoe de KNHS dat dan effectueert als die persoon geen startpas heeft of wellicht niet eens geregistreerd is bij de KNHS vraag ik me dan wel af...
Maar ook al vereniging zul je ongetwijfeld op de vingers worden getikt als de KNHS doorkrijgt dat je deelnemers toestaat zonder startpas te starten.

Wat ik raar vind is dat je je als vereniging of official niet conformeert aan je sportbond, door starten zonder startpas toe te staan...Hoe ben je dan nog geloofwaardig? En hoe waarborg je dan gezondheid en veiligheid van paarden en deelnemers?

HC is iets anders natuurlijk. Dat zijn reguliere startpashouders die buiten mededinging mee doen om x reden.
Wat er op een onderlinge gebeurt is buiten zicht vd KNHS. En valt ook niet onder een wedstrijdreglement wat dat betreft...

Waarom zou iemand niet gewoon een dagpas kopen als ze het wedstrijdrijden eens willen uitproberen? Alleen vanwege die kosten? Dat vind ik wel echt typisch Hollandse zuinigheid dan...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:59

DiscoDipp schreef:
Ik heb dit inderdaad ook al meerdere malen zelf gezien.. Starten met pelham of met een stiek eraan.

Tja dan vraag ik me echt af wat je als jury wilt als je daar zit te jureren, dan ben je je functie niet waard. Al zit je op het meest amateuristische wedstrijdje ergens ver weg op een knollenveld, dan nog vind ik dat je als jurylid verantwoordelijk bent voor het juist uitvoeren van de regels en het welzijn van de paarden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:53

PSvanLot schreef:
DiscoDipp schreef:

Tja dan vraag ik me echt af wat je als jury wilt als je daar zit te jureren, dan ben je je functie niet waard. Al zit je op het meest amateuristische wedstrijdje ergens ver weg op een knollenveld, dan nog vind ik dat je als jurylid verantwoordelijk bent voor het juist uitvoeren van de regels en het welzijn van de paarden.

Ja, dat ben ik volledig met je eens. Net als met toezichthouden.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:12

PSvanLot schreef:
DiscoDipp schreef:

Ja vind ik ook hoor. Ben sowieso van mening dat er tegenwoordig wel wat harder mag worden opgetreden hoor. Dat gerukt en gepluk op het losterrein en het geklaag en gezeur op de paarden van tegenwoordig. Paarden die veel te diep lopen, niet rad of er duidelijk niet klaar voor zijn.

Van mij mag de grens nog wel wat duidelijker worden. Maar dat van die hulp teugels dat promoten maneges ed heel erg in mijn ogen. Als iets niet lukt Hup de tiedeman eraan, stiekje erom etc.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:37

En je hebt dan toch ook niks aan je oefendressuur? Als je nu 200 punten rijdt met een thiedeman bijv weet je nog steeds niet hoe t gaat als je met een echte wedstrijd mee doet