Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:59

PSvanLot schreef:
Je hoeft het toch niet zo statisch te doen als het er staat? Ik heb een paar passen naar voren en terug gedaan zodat je alles goed er op krijgt.

Was een prima, stabiel filmpje.

Dit vind ik ook het fijnst beoordelen, alleen even naar binnen stappen om de oefening op C te filmen. Natuurlijk heb ik het allerliefst dat er de ruimte achter C is om van daaruit te filmen, maar als dat niet kan is kort naar binnen stappen wat mij betreft de beste optie.
Statisch bij G blijven vind ik irritant, alles wat je vanaf C kunt filmen zou wat mij betreft ook vanaf C gefilmt moeten worden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:49

PSvanLot schreef:
Je hoeft het toch niet zo statisch te doen als het er staat? Ik heb een paar passen naar voren en terug gedaan zodat je alles goed er op krijgt.

Bijzondere uitspraak... Als je normaliter "niet zo statisch doet als het er staat" loop je het risico dat je filmpje word afgekeurd.

Persoonlijk heb ik er niet mee van doen omdat wij prima (ruim) achter C kunnen filmen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:55

linda2008 schreef:
PSvanLot schreef:

Bijzondere uitspraak... Als je normaliter "niet zo statisch doet als het er staat" loop je het risico dat je filmpje word afgekeurd.

Persoonlijk heb ik er niet mee van doen omdat wij prima (ruim) achter C kunnen filmen.

We zit een verschil wel een wezenlijk verschil in iets fout doen of het zo goed mogelijk in beeld zien te krijgen.

Er staat toch niet dat je er moet blijven staan,maar dat je de deelnemer de ruimte moet geven en dat je ten alle tijden de deelnemer in beeld moet houden.
'Aan de kant gaan', daarin staat niet beschreven of dat een stap naar links/rechts/achter/voor is.

Brittjuh97

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 01:11

k heb vandaag mijn 1e online proefje opgenomen en ingestuurd, ben benieuwd, ging het zelfde als op echte wedstrijden, zodra een proef gestart word ga ik in perfectie modus, wat dus resulteert op niet de perfectie die ik wil xD Ach we moeten even wennen en het komt wel goed.

al heb ik mn laatste puntje L1 vind ik het al goed :)

SuperRockyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:28

Gisteravond de punten van mijn dochters ontvangen, de jongste had 185,5 en de oudste 188,5 en is nu L1 startgerechtigd :-) Nog even lekker verder oefenen, en dan kan ze haar L1 debuut gaan maken!

De jury had een opmerking op het protocol gezet over het filmen; we hadden volgens de nieuwe KNHS richtlijn gefilmd (filmer op G, 2 stappen opzij als de ruiter over de AC lijn rijdt), en de jury gaf aan dat ze liever had gehad dat we vanuit het juryhokje achter C gefilmd hadden, maar dan hadden we zeker niet de combinatie incl benen in beeld kunnen houden op de korte zijde bij C. Nu zitten er in proef B6 geen overgangen op deze korte zijde, dus het lijkt me ook niet zo'n probleem als de benen daar niet in beeld zijn (de vier keren hiervoor dat we gefilmd hebben, hebben we het wel van achter C gedaan, maar omdat de richtlijn vanuit de KNHS nu veranderd is, hebben we het op de nieuwe manier gedaan).

Het heeft ons niet benadeeld in de punten hoor, het was heel redelijk gepunt met fijn commentaar, maar ik vond het wel bijzonder. Ik heb het ook wel even aangegeven bij de KNHS, dat er juries zijn die andere voorkeuren hebben dan hoe we nu geinstrueerd worden om te filmen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:00

Ik zou er zelf bij een proef waar geen overgangen gevraagd worden en de mogelijkheid er is om achter de C te staan ook zeker adviseren. Kijkt voor een jury een stuk makkelijker. Bij proeven met oefeningen op de MCH lijn zou ik idd van binnenuit filmen als je het anders niet op de film krijgt.

SuperRockyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:00

Ja dat hebben we voor de nieuwe richtlijn van bij G filmen kwam ook altijd gedaan, maar omdat die nieuwe richtlijn er nu is, hebben we gekozen om het conform de richtlijn te doen. Zou jammer zijn als een filmpje wordt afgekeurd, omdat de benen op de korte zijde bij C niet te zien zijn, ook al zit daar geen overgang.

Ik heb overigens antwoord van de KNHS; zij zeggen nu dit:
Citaat:
bedankt voor je bericht! ik heb de video gezien, en de video is juist opgenomen volgens de richtlijnen. Bij het binnenkomen zou de filmer wel bij C kunnen gaan staan, zodat de combinatie vanaf de voorkant wordt gefilmd, en daarna teruglopen naar G op de AC lijn. We hebben de juryleden hier al een aantal ker van op de hoogte gesteld, maar zo te merken hebben we nog niet iedereen bereikt. Mocht de video om deze reden worden afgekeurd, dan mag je ons een bericht sturen

Ze maken het dus niet duidelijker; op G filmen, maar bij binnenkomen mag/moet (?) de filmer met de rug tegen C gaan staan. Ik heb ze geantwoord dat ik het er zo niet duidelijker op vind worden, dit is namelijk weer anders dan nu in de richtlijn staat. Op zich kunnen we dat wel zo doen hoor, denk alleen dat je dan een risico hebt op een niet zo mooie wending bij C, omdat de filmer dan heel dicht bij staat. Ik denk dat we dit binnenkort eens gaan proberen (zonder echt te filmen) om te kijken hoe die wendig bij C gaat als de filmer daar staat.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:57

Dus nu lijkt het of m, behalve het binnenkomen, er op G gefilmd kan worden.
Bij ons moeten we op de bakrand klimmen om bij C te staan. Heen en weer klimmen tijdens de proef is geen optie dan kan je de combinatie niet in beeld houden.
Bij de nieuwe L2 proef zit alleen het aanspringen in de hoek en dan gelijk voltes 12 meter bij C. Hopelijk zijn deze goed genoeg te beoordelen als we gewoon boven de C staan.

marieke_483

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:12

Vandaag mijn langverwachte punten binnen van de proef die ik zondag had opgestuurd: 172,5.. Dat was even slikken, zeker omdat ik mezelf tegen de 195 punten aan had gepunt.
Een aantal onderdelen waren een stuk strenger gepunt dan ik gewend ben van vorige proefjes. Dit was gelukkig wel goed uitgelegd in het commentaar, daar ben ik erg blij mee! Aan de andere kant had ik ook een onvoldoende verwacht voor het aanspringen in de rechtergalop, maar dat was een 7! :+
Ik ga het proefje nog één of twee keer kijken met het commentaar erbij (fijn dat dat nu kan met het dashboard! :) ), hopelijk kan ik mijn gevoel dan meer op lijn met de punten krijgen.

Aan het einde wel super leuk commentaar: "Wat straalt bij jullie de lol er van af! Echt een heel fijn beeld!"
Dat is natuurlijk altijd fijn om te lezen, ongeacht wat de punten zijn! :D

Mijn planning om geen nieuw L2 proefje uit m'n hoofd te hoeven leren valt nu wel een beetje in de soep.. Van het filmpje van deze week twijfelde ik of het wel winstpunt waardig was, die ging niet zo lekker strak omdat mevrouw wat afgeleid was bij sommige onderdelen en drie keer gestruikeld is.. }:0 :')

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:47

Ik heb ook weer punten binnen.
Mijn merrie Galina 186.5 heeft nu haar 6e winstpunt in de M2.

Ik had ook voor het eerst een M2 proefje ingestuurd van mijn hengst Afanoso. Ik wist dat het er om ging hangen omdat zijn aanleuning onrustig was. Hij was een beetje gespannen nog van alle oefening zo snel achter elkaar en dan gaat hij op rechts "happen" naar zijn bit. Maar ik was verder wel benieuwd naar hoe hij beoordeeld zou worden dus toch opgestuurd. Kreeg 179 terug.. Dan baal je toch stiekem eventjes hahaha. Maar idd commentaar op de aanleuning en dat was terecht.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:04

Hoelang moeten jullie vaak wachten tot je de punten hebt ?

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:19

Bij mij is het per keer verschillend hoe lang ik erover doe. Nu ik lange dagen op mijn werk, extra lessen voor de examenklassen komt het bij mij op de vrijdag avond en de weekenden neer. Ik hoop morgen te starten met de M proefjes die ik heb gekregen sinds gister.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:26

Brittjuh97 schreef:

Soms een dag, soms een week.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:33

Brittjuh97 schreef:

Bij mij verschilt dat tot nu toe van een halve dag tot bijna twee weken :)

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:27

Ik kreeg hem net binnen! ben tevreden :) mn laatste punt L1 binnen en nu gaan we L2 starten :) dit is met mijn werk trouwens veel beter te combineren. ik ben verpleegkundige en werk vrij regelmatig in het weekend en kon daardoor niet regelmatig starten!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:52

Ik heb een vraagje voor de juryleden. Ik heb gister een proefje opgenomen (L2, proef 14) en met de tweede galop ging hopeloos mis. Aanspringen tussen C en M niet op de hulp. Vervolgens in de verkeerde galop. Ik heb hem daarop op de volte tussen B en E teruggenomen. Ben door gedraafd tot het punt van C en M. Opnieuw aangegaloppeerd en de oefening juist gereden (BE grote volte, tweede volte in middengalop). Dit was best zonde want de rest van de proef ging netjes. Nu kregen we het erover hoe het zou worden beoordeeld en we denken: -2 voor niet goed aangalopperen, -2 voor stemhulp (ik mopperde hardop) en -2 voor het niet rijden van de oefening en het overnieuw doen. Dat zou diskwalificatie betekenen. Klopt dit? (filmpje is beschikbaar mocht iemand een verduidelijking willen)

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:55

Het verkeerd aan galopperen is toch geen -2?
Ik zou zeggen in ieder geval -2 voor verkeerd rijden( of reed je 2x verkeerd dus aanspringen en gokte?) en misschien een -2 voor het mopperen.

Je haalt in ieder geval aan waar ik gisteren ook over nadacht. In hoeverre is het verkeerd rijden of ik en oefening overnieuw doen duidelijk te zien voor de jury en te beoordelen?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:07

De oefeningen zijn CH aangalopperen, BE grotevolte.
Ik deed: niet aangalopperen tussen CH. Verkeerd aangesprongen tussen HB en terugnemen op de volte. Toen teruggereden naar CH en daar alles opnieuw gedaan.

Dus feitelijk heb ik 2 onderdelen niet of in ieder geval niet goed gereden en alles opnieuw gedaan + mopperen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:09

Verkeerd aangalopperen is een dikke onvoldoende, -2 voor het opnieuw rijden. Stemhulp neem ik dan niet mee. Dat de oefening in het water is gevallen is al genoeg

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:28

caro29 schreef:
Verkeerd aangalopperen is een dikke onvoldoende, -2 voor het opnieuw rijden. Stemhulp neem ik dan niet mee. Dat de oefening in het water is gevallen is al genoeg

Dit dus. Je krijgt een 2 ofzo voor het aangalopperen. Een -2 omdat je ‘verkeerd rijdt’ en die stemhulp zou ik zelf laten zitten en daar krijg je ook geen -2 voor maar een punt eraf normaal gesproken. En de eerste oefening wordt beoordeeld dus als die volte mislukt is dan wordt die gepunt dus ook een 2-3 vermoed ik. Die tweede volte krijg je geen punten voor maar levert je dus -2 op omdat je hem dubbel reed.
Dus geen diskwalificatie hoor maar dit kost je zeker 9 of 10 punten.

Je kan beter geen onderdelen opnieuw rijden tenzij je echt niet anders kan. Maar voor de punten hoef je het niet te doen want de eerste telt.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:39

Dank je Suzanne.
Heb ik me echt altijd afgevraagd of opnieuw rijden wel of niet 'slim' is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:41

_Anneruth schreef:
Dank je Suzanne.
Heb ik me echt altijd afgevraagd of opnieuw rijden wel of niet 'slim' is.

Niet slim dus. Tenzij je dat onderdeel nodig hebt om hem op te vangen zodat je weer goed verder kan rijden. Bijvoorbeeld als hij er vandoor vliegt en je een volte nodig hebt om hem op te vangen. Dat kan je beter doen dan doorvliegen en je andere onderdelen de soep in laten gaan. Maar over het algemeen, nooit een onderdeel opnieuw rijden, de eerste telt en het kost je -2.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:44

Uitgaand van je verhaal zou ik een cijfer geven voor het verkeerd aangalopperen en een -2 voor het opnieuw rijden.

De halve volte zou ik niet beoordelen en je het voordeel van de twijfel geven dat het een wending is om terug te komen bij de hoek om aan te galopperen. Ga er vanuit dat je middengalop moest tonen op de volte?

Een oefening opnieuw rijden is puntentechnisch niet handig, je pakt dan een onvoldoende en minpunten. Trainingtechnisch kan het soms wel nuttig zijn als het paard het op de wedstrijd vaker doet.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:51

Ik had hem dus beter terug kunnen nemen tussen B en E, daar ook opnieuw aangalopqeren en vervolgens verruimen.

Dank beiden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:55

Dan had je geen -2 gehad idd.

Maar heb je een coulante jury dan geeft ze voor je volte een nieuw cijfer en kom je net zo hoog uit waarschijnlijk