Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 18:17

Ik twijfelde al over de jouwe als voorbeeld getup! Maar wist dat he hier zelf ook mee las.
En dank je wel!

Ik had vandaag ook het simpelste paard qua gangen. Klein, korte passen en niet van zichzelf bergop gebouwd of bewegen. Maar juist door vriendelijk en correct rijden halen wij de punten en complimenten telkens van juryleden.

Noukie

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 19:14

Gefeliciteerd MWM!! Super gedaan!

Balen Fly, ondanks dat het helemaal zo slecht nog niet klinkt qua resultaat snap ik dat het niet fijn is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 20:07

Vandaag had Brix er zin in ; hij zag een bakkabouter en HOPLA, daar ging hij. Maar niet getreurd, op mijn protocol stond "vriendelijk opgelost" 5 winst gereden. En het commentaar onderaan was "Leuk om te zien dat jullie zoveel plezier hebben samen". En dat hebben we !!!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 21:43

Getup schreef:
Fly High: zonde is dat. Had je daar wel eens hulp bij gevraagd?

Ja echt balen. Bedoel je met hulp rijtechnische begeleiding of op het mentale vlak?

Qua rijden zitten we wel op een heel goed adres denk ik. En als ik het zelf echt niet kan dan kan mijn instructie er ook nog op om van alles te fixen. Ze heeft genoeg ervaring om zelfs een geit of ander hangbuikzwijn prima klaar te stomen voor die 1 meter ;) we hebben de hele situatie al besproken en het wordt voorlopig veel basiswerk in 80/90 parcoursjes voordat we weer verder gaan :o

Mentaal doe ik er niets mee, heb sinds altijd al faalangst, maar het leek wat beter te worden en soms denk ik dat ik bepaalde zaken misschien maar beter kan laten liggen.

Het is nu ook weer dat stukje faalangst wat opspeelt, het is een paard dat ik zo'n beetje zelf aan het opleiden ben en het idee dat ik zijn vertrouwen verpest heb zit me onwijs dwars. Ik heb veeeeeel liever gewild dat hij mij gewoon ff eraf gebokt had na de eerste vervelende sprong :j daar trek ik me niet zo boeiend veel van aan, opstaan en weer gaan met die banaan. Ik heb liever dat mijn paard boos is dan teleurgesteld zeg maar :=

@MWM van harte gefeliciteerd *\o/* super knap gereden! Echt vette punten voor een debuut in die klasse :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:57

ynskek schreef:
Zijn er hier nog mensen die naar Almelo gaan met de Ruiterdagen?

We slaan helaas een ronde over.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:33

Wow vette punten mwm! Dat kun je wel een geslaagd debuut noemen.

Lieser gewoon lekker bij ons in Boskoop komen starten.Rijdt van alles rond, is klein en gemoedelijk ;-)

Flyhigh wat jammer dat dat 2e rondje zo beroerd ging. Weet je ook waarom/hoe? Wilde je te veel regelen/afstanden rijden waardoor het niet meer paste?

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:51

Gefeliciteerd MWM, mooi debuut, fijne punten.
Dat geeft toch altijd weer even dat fijne gevoel zo in het begin van de klasse.

Wij gaan volgende week weer, onze eerste buitenwedstrijd (ik ben echt een binnen ruiter) dus ben benieuwd .

Verder even een stillere meelezer.
Zit midden in een verhuizing dus erg druk.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 22:55

Charmaine schreef:
Flyhigh wat jammer dat dat 2e rondje zo beroerd ging. Weet je ook waarom/hoe? Wilde je te veel regelen/afstanden rijden waardoor het niet meer paste?

Charmaine integendeel, ik wilde juist ff geen afstanden rijden en rustig tempo aanhouden en wachten op de sprong ipv jagen op mijn favoriete afstand. Alleen vergeten dat rustig wachten niet hetzelfde is als helemaal stoppen met rijden :+

Ik rijd hem normaalgesproken heel fanatiek, ook te grof eerlijk gezegd :o kort tussen hand en been en met heel duidelijk "we gaan NU springen". En nu wat langere frame en hunter jumper proberen na te doen := In 90 voelde het juist prettig, in 100 geen succes :') te weinig impuls en bij een vierkante 100 okser houdt het dan een keer op. Daarna laatste 4 sprongen op mijn oude manier gereden en dat deed die gewoon foutloos.

Mijn oude manier is alleen echt niet handig, zo rijd ik vaker onnodig balken of krijg enorme sprongen waardoor ik krappere wendingen niet red enz. Dus veel rustiger moet het nog steeds maar niet zo'n natte krant als nu :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 23:42

Rien: hoppa, dat is n berg punten

Fly High: bedoel inderdaad op t mentale vlak.

Verder heb ik al friezen, n fjord, apaloosa en n pony op wedstrijd gereden en nooit het gevoel gehad, dat ik benadeeld werd.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 07:06

Roulette_ ja je hebt ook wel gelijk haha maar ik kan niet zo goed doorzitten op Diva :o We hebben wel echt geoefend en ben ook bij een fysio en op zo'n mechanisch paard geweest maar op Diva lukt het me gewoon niet goed. Op de Haflinger gaat het echt veel beter maargoed die heeft ook vlakkere gangen haha. Dus dat is wat me een beetje tegenhoudt om door te willen, plus dat ik me wil focussen op de Haf ook :)

Fly wat jammer zeg! Faalangst helpt dan ook echt niet mee, kan je het een dag later wel beter relativeren? Dat had ik vaak, dan op de dag zelf kon ik mezelf helemaal de grond in praten maar een dag later kon ik weer beter relativeren met het idee volgende keer beter. Inderdaad lekker verder trainen :) Volgens mij ben jij een hartstikke prima ruiter met een super paard dus dat komt echt wel goed!

MWM en rien wat een super punten, gefeliciteerd! Heel netjes! *\o/*

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 09:27

Is er een knhs-jury die mij zou willen helpen? Ik kreeg bij de slangenvolte een onvoldoende gisteren maar ik snap het eerlijk gezegd niet. Vriendin heeft het nu gefilmd namelijk.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 09:42

Autumnn schreef:
Is er een knhs-jury die mij zou willen helpen? Ik kreeg bij de slangenvolte een onvoldoende gisteren maar ik snap het eerlijk gezegd niet. Vriendin heeft het nu gefilmd namelijk.

Je mag mij t gerust toesturen. Staat er wat vermeld aan commentaar?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 09:43

Geen jury, maar wel heel veel ervaring in rijden, anderen helpen met proeven correct rijden en schrijven :')

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 09:45

ynskek schreef:
Zijn er hier nog mensen die naar Almelo gaan met de Ruiterdagen?

Jazeker! Alleen de zaterdag, ben al door mn vrije dagen op het werk heen (dankzij 10.000 collectieve vrije dagen :( ) dus helaas niet doordeweeks

Ik lees zometeen de rest bij, in een paar dagen weer snel gegaan!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:07

Getup schreef:
Rien: hoppa, dat is n berg punten

Fly High: bedoel inderdaad op t mentale vlak.

Verder heb ik al friezen, n fjord, apaloosa en n pony op wedstrijd gereden en nooit het gevoel gehad, dat ik benadeeld werd.

Ik vond het erg royaal gejureerd. Mijzelf had ik geen 3 winst gegeven in de tweede proef. Maar ja, soms zit het mee, soms zit het tegen.
Het scheelt misschien dat de rest van de deelnemers niet erg sterk reden. Twee deelnemers kwamen de baan niet eens rond. Dan valt het op als je gewoon netjes rijd, zonder geruk en gepluk. Brix sprong weg vlak voor het jury hokje. Ik zei met een lach in mijn stem "nou, pony toch. wat doe je?" Daarvoor was ene meisje nog aangesproken door de jury wegens geruk en gepluk. Dan valt "vriendelijk opgelost" wel erg op denk ik.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:14

Autumnn schreef:

Ja hoor laat maar zien.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 10:29

NorwayFjord schreef:
Fly wat jammer zeg! Faalangst helpt dan ook echt niet mee, kan je het een dag later wel beter relativeren? Dat had ik vaak, dan op de dag zelf kon ik mezelf helemaal de grond in praten maar een dag later kon ik weer beter relativeren met het idee volgende keer beter. Inderdaad lekker verder trainen :) Volgens mij ben jij een hartstikke prima ruiter met een super paard dus dat komt echt wel goed!

Klinkt bekend wat je schrijft inderdaad :j Ik ben gisteren echt afgestapt met gedachte dat ik verloren zaak was als ruiter en mijn kapotgereden paard (of mezelf, of ons allebei, of misschien toch liever mezelf niet dat ik veel geïnteresseerden verwacht) het beste meteen op marktplaats kon zetten :') nou laten we dat misschien toch niet doen ;)

Objectief gezien is een keertje voor de hindernis parkeren en paar ongemakkelijke sprongen rijden echt eind van de wereld niet, zie ik vaak genoeg in het basiswerk met jonge / onervaren paarden ook onder goede profs, laat staan als amateurs wat aanklooien. Het is niet voor niets dat bijna alle nette amateur combinaties in de B mensen met wat meer ervaren paarden zijn, hoe ging het nou weer met groen en groen... ;)

Dus ja ik heb wat anders geprobeerd qua wijze van rijden, mijn paard snapt het niet zo en het bleek voor ons als combinatie niet te werken, nou dan maar op zoek naar een betere oplossing :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:34

En de tussenweg zoeken, Fly_high? Dus niet de oude manier en niet de nieuwe, maar precies ertussen? En iets meer tijd ervoor nemen om er samen aan te wennen?
En vooral niet te streng zijn voor jezelf, je bent geen vreselijke ruiter. Ook al geloof je dat op zo'n moment toch niet als iemand dat tegen je zegt. ;)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 12:56

MWM dat is ook een beetje de bedoeling inderdaad :j er moet hoe dan ook meer rust en gedragenheid in komen want als de hindernissen groter worden, wat uiteindelijk zeker de bedoeling is, wil je er niet meer zo gehaast op afkomen met allemaal kilometerafstanden. Maar rustig =/= zonder impuls.

Het is eigenlijk vooral een dressuurprobleem :) beheerst leren galopperen maar dan wel nog steeds met de juiste opwaartse energie daarin. Heb heel toevallig ook exact hetzelfde probleem met middendraf, ik jag Henk of enorm op de grond in of ik rijd het te rustig en zonder impuls waardoor hij taktfouten maakt. Dus ja wel of geen proefjes rijden is nog een keus, maar serieus dressuurwerk ontkom je niet aan :')

We gaan nu ff wedstrijdstop inlassen wat betreft springen en eerst thuis en met oefenparcoursjes een nieuwe manier van rijden proberen te vinden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:16

Haha, ja dressuur blijft toch echt de basis. Die proefjes zijn leuk voor erbij, maar niet nodig. Maar komt echt wel goed, dat is ook een heel moeilijk stuk waar je aan werkt he? Ik ben daar ook continu mee bezig en ik heb paard al veel langer := Het is toch kwestie van kracht en eerst met dressuur onder de knie krijgen, want met hindernissen erbij heb je nog extra moeilijkheid erbij te pakken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:25

Interessant om te lezen dat je er zo goed mee bezig bent, Fly High. Dressuurmatig verbeteren is n goed plan. I.m.o.zijn proefjes rijden geen must, kan prima zonder. Behalve als je dat leuk vindt natuurlijk :D

Rien: ach je weet zelf hoe je gereden hebt en gemiddeld zal het over een jaar meestal wel kloppen.

Ik moet mezelf echt motiveren voor volgend weekend. Heb me ingeschreven voor een wedstrijd, maar niet veel zin. Het zet me wel fanatieker aan het trainen ipv alleen maar boscrossen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:29

Dat vind ik een goede opmerking Getup. Die ga ik onthouden.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:10

Ik wilde net aanvullen dat het klinkt alsof sluiten en verruimen op het juiste moment nog lastig is. Herken ik hoor, hebben wij ook. Afgelopen week bij Alice Naber stond de dressuurles dan ook in het teken van grond/balkjesles. Leg er maar 2 op 12 meter van elkaar. Standaard op 3, keertje sluiten op 4 en verruimen op 2. Je kent t vast wel. Goeie oefening hoor!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 12:33

Charmaine schreef:
Ik wilde net aanvullen dat het klinkt alsof sluiten en verruimen op het juiste moment nog lastig is. Herken ik hoor, hebben wij ook. Afgelopen week bij Alice Naber stond de dressuurles dan ook in het teken van grond/balkjesles. Leg er maar 2 op 12 meter van elkaar. Standaard op 3, keertje sluiten op 4 en verruimen op 2. Je kent t vast wel. Goeie oefening hoor!

Deze rijden we vaker inderdaad :j maar dan meestal 14/15 meter en rijden op 3, 4, 5, 6. Laat het nou zo zijn dat ik moeiteloos 3 op 14 meter krijg maar bij een poging tot 5 bijna zit te janken :') en bij poging tot 6 ging mijn paard halverwege spontaan wissels springen, want hij snapte er al helemaal niets meer van _O-

Ik hoor mensen soms zeggen dat springen makkelijker is dan dressuur, nou daar ben ik het in ieder geval helemaal niet mee eens.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:45

Ik heb enorm respect voor mensen die springen (en zeker rond de 1m en hoger) want ik durf het echt niet :+ Ik vind 40cm al hoog zat hahaha. Springen is ook gewoon heel technisch en moeilijk, zeker in een parcours. Dus nee ben het zeker met je eens dat springen niet makkelijker is dan dressuur, het heeft allebei z'n moeilijkheden en uitdagingen. Ik hoop dat je snel weer lekker in de flow zit en genieten met je knapperd :)