Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daffodilJarig

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:02

ja zeker, per 4 combinaties de uurvergoeding. Die is 5 euro maar dat is natuurlijk altijd al laag geweest. MAar dat geeft niet, het is onwijs leuk om te doen.

Voor mij was de optie blijven jureren eigenlijk niet heel haalbaar, want zzper, werk alle dagen, geef les, ben wedstrijdsecretariaat van onze vereniging en wil ook nog wel eens iets leuks doen dus ik redde het niet meer. Had nog niet opgezegd en maar goed ook, want dit vind ik dus echt serieus superleuk!

Hoorde natuurlijk in het begin heel veel tegenstanders want fraude hier fraude daar, maar wees eerlijk, ook in het echt heb ik geen idee wie er in de bak rijdt.....en om nou maar alles af te schieten omdat 1 iemand de boel misschien bedondert, dat gaat mij te ver. Ik vind dit echt onwijs leuk!

Blijkt ook wel he, gezien het enorme animo hiervoor. De KNHS doet dit slim, ook mensen die niet d emogelijkheid hebben om op pad te gaan kunnen nu starten, dat is toch gaaf!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:04

Leuk om te horen dat het vanaf de jurykant ook goed bevalt daffodil. Hoeveel combinaties krijg je eigenlijk? Meen me te herinneren (was wel ‘vroeger’, geen idee hoe dat nu is) dat een jury max 24? combinaties mocht jureren op een dag. Is dat nu ook zo?

Goede tip om het ook op een briefje te schrijven. Ik wilde het sowieso al de filmer laten oplezen omdat je dat al beter hoort dan vanaf het paard. Maar zwart op wit kunnen er ook geen foutjes insluipen door verkeerd verstaan/slecht hoorbaar oid.

daffodilJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:05

Ik kreeg er nu 8 en ze gaan uit van 4 in een uur. Geen idee hoe het de volgende keer is. Ik heb mijn beschikbaarheid aan moeten geven en ik geef per dag aan dat ik 3 uur beschikbaar ben dus ik zal er maximaal 12 per keer krijgen.

daffodilJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:07

Overigens mag je in het echt 36 starts jureren maar dan heb je er 8 in het uur. En dat is dus gelijk mijn bezwaar, 36 starts is 4.5 uur jureren plus twee keer een pauze van een kwartier is 5 uur plus half uur erna en ervoor dus dat is 6 uur en meestal ook zo'n 3 kwartier enkele reistijd dus totaal 7,5 uur weg.

Dat is mij gewoon teveel op 1 dag. Dit is prima te doen en kan ik dus ook verspreiden over een paar dagen.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:10

Gelijk kartonnen achterkant van notitieblok gescheurd en volggekalkt met naam ruiter, naam paard, combinatienumner, proefnummer en datum. Voor bij het paspoort.

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:13

Wat fijn dat het ook vanuit een jury goed bevalt. Ik kan er heel goed inkomen dat op de normale wijze jureren qua tijd op deze manier haast niet haalbaar is. Dit initiatief biedt een mooie tussenweg.

Wat betreft fraude heb je ook helemaal gelijk. Frauderen kan eigenlijk altijd. Op een echte wedstrijd checken ze niet eens of jij wel echt de ruiter bent wie je zegt dat je bent en datzelfde geldt voor je paard. Op grotere wedstrijden misschien wel, maar bij de kleinere is dit sowieso niet aan de orde.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:13

Wat leuk om je jury ervaringen hier te posten Daffodil en fijn dat je het zo positief ervaart! Hoop dat ze er hier na ook mee door gaan of in ieder geval deels dat je bijv. 5 winstpunten ook online mag gaan halen.

daffodilJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:16

M_arjolein schreef:
Wat leuk om je jury ervaringen hier te posten Daffodil en fijn dat je het zo positief ervaart! Hoop dat ze er hier na ook mee door gaan of in ieder geval deels dat je bijv. 5 winstpunten ook online mag gaan halen.

Ja zoiets zou een mooie tussenoplossing kunnen zijn. Goed plan!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:16

Ik vind deze manier van starten echt super fijn: ik hoef geen trailer te huren, ik hoef niet echt op pad, ik heb geen ruzie met m'n paard omdat ik wil dat hij de trailer in gaat terwijl hij niet wil, ik kan zelf kiezen op welk tijdstip ik ga rijden zodat ik rekening kan houden met zijn hoofdschudden (wat bij felle zon veel erger is), etc, etc.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:27

Zijn er al mensen die een proef gedaan hebben in een bak met dichte wand?

Ik kan de proef alleen in de binnenbak doen, want die is 20x40 en buiten is 20x60 en hebben we geen bordjes :+ Bij de binnenbak is wel voldoende ruimte om ver achter de C te staan, eventueel op een krukje? Of mag dat niet?

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:30

daffodil schreef:
MyWishMax schreef:
Heb je gejureerd daf? Wat leuk! Wat vond je ervan ivm normaal?

Ja de eerste 8 vandaag maar goed ik had er eentje dubbel tussenzitten en eentje zonder filmpjes link dus uiteindelijk 6 gedaan.

Ik vond het erg leuk om te doen en vind het heel prettig om overal wat bij te kunnen zetten. IRL ben je toch vaak afhankelijk van de schrijver en ik print de protocollen, schrijf in mijn geheel eigen hanepoten steno een paar letters en vul dat later gewoon netjes in.

Leuke combinaties had ik dus kon leuke punten kwijt met flink wat tips!

Van mij mag dit zo blijven want ik zal heel eerlijk zijn, ik overwoog om te stoppen met jureren omdat het me gewoon teveel tijd kost om driekwart dag op pad te zijn. Dat red ik met werk niet en dit kan ik doen wanneer ik wil en is eigenlijk ook echt superleuk om te doen. Ik krijg er voor deze zaterdag weer een paar en volgende week ook.

Wat leuk! Welke klasse heb je gejureerd?

daffodilJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:32

Bak met dichte wand had ik er ook tussen zitten, denk wel aan het licht. Ik heb bij de opmerkingen gezet volgende keer graag het licht aan, het was wat donker om te zien (donkere pony)

M1 had ik dit keer, maar kan van alles zijn.

IvyRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:33

Ghostattack schreef:

Ik kan de proef alleen in de binnenbak doen, want die is 20x40 en buiten is 20x60 en hebben we geen bordjes :+ Bij de binnenbak is wel voldoende ruimte om ver achter de C te staan, eventueel op een krukje? Of mag dat niet?

Dat lijkt me juist een goede oplossing! Ongeveer 2 meter achter de C was de richtlijn toch? En op een krukje kun je net iets meer zien denk ik (vooral bij een groot paard)

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:36

Top dat je gewoon dat voorstellen dan beter op een papiertje kan doen. Ik dacht dat dat niet mocht

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:36

Ghostattack schreef:

Hier staan we ook op een krukje hoor! Bak met dichte rand geen ervaring nog mee heb nu steeds buiten gefilmd, Gaat het om 1 wand? Anders misschien het licht aan.

daffodilJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:37

wythlove schreef:
Top dat je gewoon dat voorstellen dan beter op een papiertje kan doen. Ik dacht dat dat niet mocht

geloof dat je het wel moet zeggen hardop maar ik kan dat echt in de meeste gevallen niet verstaan. Daarom vul ik maar niets in want een verkeerde naam staat ook zo stom.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:43

Ghostattack schreef:

Ja, dat is precies waar ik ook mee zit.
Als je op een verhoging staat is het prima te zien volgens mij (nog niet getest) maar weet miet of het mag.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:09

Evony schreef:
kiki1976 schreef:
Nou geloof me, met enige regelmaat echt niet.
Helaas meermaals gezien dat het juist echt het tegenovergestelde was, juist enorm streng ( soms echt bizar, alsof ze een grand prix proef beoordeelde terwijl er bv B of L gereden werd).
Maar ook jury's die ook alleen naar het paard kijken en daarop hun punten baseren. Ergste was wel dat een paard dat niet 100% rad liep en daarnaast veel tact fouten had, verkeerd reed in de proef met ruim 20 punten voorsprong won op de rest. Echt iedereen zijn mond viel open van verbazing, vele die echt puur beter hadden gereden ( maar paard had geen wauw effect) niet eens een winstpunt hadden of net aan.
Maar gelukkig zijn er ook nog genoeg jury's die wel zonder roze bril beoordelen en puur de proef beoordelen.

Als jury moeten we ook kijken naar het paard. Vanuit het skala van dressuur. De ruiter krijgt in de basis alleen cijfers onderaan de steep. Een paard wat kwalitatief beter is kan het zich dus veroorloven een foutje meer te maken en toch beter te scoren.

Maar goed dat is een andere discussie.

Ben ik niet met je eens.
Een jury behoord naar mijn mening te beoordelen hoe de proef verreden is door de combinatie/samenwerking van paard en ruiter.
Niet omdat het paard wauw effect heeft en daar door absurd hoge cijfers te geven.
Zeker niet als het niet rad zijn, daarnaast veel tact fouten, verkeerd rijden niet terug te zien is in de punten ( niet eens punten van aftrek).

Tuurlijk heeft een paard met meer wauw effect een bepaalde uitstraling tegenover een standaard paard. Maar een goede jury kijkt daar doorheen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:10

Wooow wat een goede punten in de B komen er voorbij!! De jury zal wel schrikken van mijn proef _O-
Ben benieuwd wanneer ik mijn punten te zien krijg :D ik had ook het event van 28 april.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:19

Dan ga ik het gewoon op een krukje proberen, van de week maar even een testopname maken :j De bakrand is zo'n 1m40 hoog denk ik en aan alle kanten dicht.. Wel een lichte ruimtelijke bak. Ik heb wel een spierwitte pony dus die moet wel te zien zijn :+ Zo'n wand is het rondom:
Afbeelding

Edit: Lange zijde ene kant is gedeeltelijk open, andere kant is kantine. Achterin bij A is een muur met loodsdeur.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:31

Wij gaan de bordjes in de binnenbak omdraaien en de deur naar buiten open zetten. Nu alleen even oefenen dat daar iemand staat, dat kan nog weleens eng zijn :+

Als het met het weer en land meezit, ga ik een baan uitzetten in het land. Dan zal het filmpje gelijk een stuk duidelijker worden met m'n zwarte paard..

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:37

gett schreef:
Wij gaan de bordjes in de binnenbak omdraaien en de deur naar buiten open zetten. Nu alleen even oefenen dat daar iemand staat, dat kan nog weleens eng zijn :+

Als het met het weer en land meezit, ga ik een baan uitzetten in het land. Dan zal het filmpje gelijk een stuk duidelijker worden met m'n zwarte paard..

Hier heb ik ook aan zitten denken, maar ik ben bang dat je dan de hoeken niet meer kan zien. Bij ons zit er een deur bij A, dus die zou open kunnen. Als je daar dan 2 meter achter gaat staan dan mis je denk ik een deel van de hoefslag/hoeken. Wij hebben rondom de bak een dichte wand.

Iemand die dit al gedaan heeft?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:20

Daffodil, wat leuk dat je zo enthousiast bent over het online jureren. Ik zal mijn whereabouts ook nog even opschrijven zodat het tijdens het voorstellen extra duidelijk wordt dat ik het ben :-)

elin2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:30

daffodil schreef:
M_arjolein schreef:

Ja zoiets zou een mooie tussenoplossing kunnen zijn. Goed plan!

Dat zou een mooie oplossing zijn. Al zou het zijn va 8 punten scheelt enorm veel tijd!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:47

Hier vandaag eens geoefend met het filmen en proef uit het hoofd. Filmen ging prima, maar bijna aan het eind wist ik niet meer of ik goed ging :') . Voor de liefhebbers die even willen lachen is er een linkje beschikbaar _O- .