Maar nu helemaal goed? Doe jij nog wat bijzonders verder ?
Ik hoop volgende week meer over de blessure te weten. Maar het lijkt wel gewoon een nieuwe. Ik heb heb hem nu ruim 3,5 jaar en altijd goed gelopen. Maar kan natuurlijk wel zijn dat het allemaal steeds wat erger geworden is ofzo. Maar dierenarts dacht wel aan trauma ipv overbelasting.
Ik zelf geen ervaring mee, maar met een paard van een vriendin wel. Was een heftige blessure en een jaar rust en revalidatie. Heeft ook in de aqua trainer gestaan en ik dacht ook shockwave therapie. Paard is uiteindelijk goed gekomen en draait nu alweer jaren volle bak mee in de subtop.
Volgens mij heeft een vriendin haar paard met lasertherapie laten behandelen. Dat gaat heel snel. Maar weet niet hoe heftig die blessure is en waaraan.
mellamoshan
Geplaatst: 06-09-17 09:38
Een van mijn andere paarden staat er nu mee. Wist het al even voordat ik hem heb laten echo-en. Hij kreeg vlak daarna een trap op zijn andere been van mijn andere paard dus dacht, laat maar staan volledig op rust, das toch het beste remedie. Hij staat gewoon op het land tussen de rest, maar niet aan het werk.
Hij heeft een dubbele peesblessure, een op de tussenpees en een op de diepe buigpees. Beiden waren ten tijde van de echo al herstellende. Arts gaf aan, dit is een beeld dat ik normaal bij de eerste controle echo heb. Ik zeg, kan kloppen want het is nu 8 weken geleden dat hij kreupel liep. Waarschijnlijk iets geks gedaan op de wei denk ik zelf want van de een op de andere dag liep hij stokkreupel op de wei.
Vervolgens kreeg ik de keuze, boxrust en sneller herstel of weiderust en wat langer onderweg. Heb voor het laatste gekozen. Zie het niet zitten om hem op te hokken, dan komt hij op den duur over de deur heen en ben nu zwanger dus we tillen zijn rust periode nog over de winter heen. Hoef ik niet in de kou met dikke buik paard weer op te pakken.
Prognose voor de mijne was gunstig. Hij loopt ook weer als een zonnetje op het moment en geen vocht meer rondom zijn pezen. Van buitenaf lijkt herstel dus erg goed te gaan.
Denk dat het wel allemaal heel erg afhankelijk is van de ernst van de blessure. Sterkte ermee in ieder geval!
Ik heb ook een keer gezien dat er bloedplaatjes oid geïnjecteerd werden daar waar het "gat" zat. Die pees was voor 90% door. Na opbouwen bleek alleen dat de blessure er zo lang gezeten had en het dier zoveel was wezen compenseren dat andere pezen ook een giga klap hadden gehad. Die is een jaar later alsnog ingeslapen maar in 1e instantie werkte het dus wel!
Mijn paard heeft een keer een mini peesblessure gehad. Is een ruin en blijkbaar een drama king, volgens de veearts had hij er eigenlijk niet eens kreupel op hoeven lopen Volgens mij was het 8 weken stappen en daarna rustig opbouwen met een paar minuten draven. Uiteindelijk helemaal goedgekomen.
Er zijn inderdaad meerdere methodes! Mijn kliniek gebruikt sowieso PRP, stemceltherapie en laser. Dus zit daar gelukkig wel goed voor behandelingen .
Mijn paard is ook niet geschikt voor boxrust daarom staat die nu op de kliniek. Thuis verbouwde hij de boel , maar deze 10 dagen moest hij echt wel in de box blijven. ben er gisteren even geweest hij stond gelukkig heel rustig.
Ah oke ja tijd zal het zeker kosten denk ik. Denk wel dat hij ook niet beter wordt van stal.. Maar misschien zou die in de stal met uitloop paddock kunnen 24/7 dan heb je ook geen ontplofmomenten van uit stal in de wei zetten.
Wat een ellende met blessures zeg.. ik ben blij dat ik nog nooit een peesblessure bij mijn eigen heb gehad. Lijkt me erg moeilijk om te beslissen wat het juiste is kwa rust en beweging. Sterkte ermee!
Mijne had tussen pees achter. Advies was inslapen. Op de wei gegooid na jaar laten scannen en alles was weer oke. Ze heeft toen nog langer op de wei gestaan omdat ik zwanger was.
Heb geen wrok ofzo hoor tegen de Da. Ik schrijf het nu ook heel beknopt op.
Sterkte ermee. Bij mij werd weidegang niet echt aangeraden maar ik dacht als ze toch al afgeschreven is kan het nooit meer kwaad doen..boxrust is bij mijne geen optie
Lithya
Geplaatst: 06-09-17 19:36
Hadden een mooie 4-jarige. Knie liep steeds vol, bleek de pees afgescheurd. Minder dan 1% kans op herstel, maar dan moest wel stamceltherapie gedaan worden. We hadden echter weinig trek de portemonnaie van de da hiervoor de sponsoren met zo weinig Garantie.
herkenbaar... de mijne zou het niet overleven, daarna grasmaaier en uiteindelijk liep die weer Z1 Maar dat is ook echt een wonder geweest, heb toevallig een van zijn behandelaren in Utrecht onlangs nog gesproken ivm het verzekerings verhaal en die gaf het ook nog heel duidelijk aan dat ik alles na 2009 moet zien als een cadeautje wat we hebben gehad. Ze zijn het niet meer tegen gekomen dat een paard met die mate van bloedvergiftiging door de perforaties het overleefd heeft.
Die van jou was een levend wonder volgens mij, Chantal! Die heeft heel wat over zich heen gehad...
Hoe actueel dit onderwerp ook voor mij Hoewel, we weten nog niks... Mijn paard valt morgen in op Horse Event wegens onregelmatigheid van ander paard op stal. Die van mij heeft in het team gelopen, dus werd ik gebeld door stalgenootje/vriendin. Ik mocht nee zeggen, maar dat voelt zo lelijk. Het is niet eens mijn paard en toch laat de eigenaar het aan mij over. Geweldig toch? Maar het voelt zo raar als ik mijn eigen ego niet even op zij kan zetten, dus heb ik ja gezegd voor één keer, al doet het wel een beetje pijn.
Mocht zelf ook wel meerijden, omdat het een show is die ik zelf ook heb gereden, maar daar bedank ik voor.
Hopen dat het andere paard snel weer fit is.
droversrun
Geplaatst: 11-09-17 09:16
Leuk Janine, was het gister nog een beetje te doen op het terrein van Horse Event?
Ik heb gister nog wedstrijd gehad, het was uhh beetje zoals het weer. Lekker onstuimig zullen we maar zeggen... Zaten ook goede stukken bij maar de eenvoudige wissels gingen niet zoals het moest.. Ik moest nog 2 punten voor het Z2 en ik had 209 en 202.... Nou moeten we nog een keertje op pad