[HK] B-debuut in 2016

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:49

@wennie19 leuk zeg een roze kruiwagen haha, dat is vast een sport opzich om alles in het roze te vinden :D

Kan iemand me iets uitleggen over selectiewedstrijden en hoe/wanneer je dan naar een (kring)kampioenschap gaat? Ik was aan het lezen op de site van kring oude IJssel, maar ik begrijp er nog niet zo veel van :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:28

Haha dat snap ik dus ook steeds niet helemaal, dus ik lees even goed mee.

Zondag mn l1 debuut.. Maar heb door omstandigheden sinds mn laatste wedstrijd vorige maand, er pas 4 x opgezeten. Eergister was ze echt niet fijn te rijden. Vandaag de tijd genomen om haar echt weer 'van mij' te krijgen en dat is goed gelukt. Alleen het wijken gaat nog niet zoals ik van haar gewend ben. Maar ach, t is maar 5 meter. Ik rij gelukkig nog steeds, voor de kilometers.(tuurlijk een puntje is fijn maar vind het ook heel belangrijk dat ze gewoon braaf is) Hoop op een protocol met kritieken waar ik op door kan borduren. Vind het soms jammer, als er weinig op mijn protocol staat.

Chabliss

Re: [HK] B-debuut in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:40

ik snap dat soort dingen ook nooit haha :')

ik heb zondag mn wedstrijd en hij heeft vorige tot gister zo'n 1,5 stilgestaan (wel naar buitenofcourse), en vandaag reed ie als een zonnetje! (gister gelongeerd) Dus ben heel blij, morgen nog even proefgericht oefenen, zaterdag is ie vrij en als ie zondag zoals vandaag loopt zit er zeker wel 1 wptje in! (hoop ik dan, lol) Het vervelende is alleen dat ikzelf erg moe word en het erg warm krijg, en als ik het warm krijg kan ik amper functioneren, lol. Dus moet dat proberen te voorkomen zondag. (ik had wel 6 lagen aan vandaag dus.. haha)
Jammer dat het wijken nog niet helemaal lukt euforie! Waar heb je problemen mee?
Het is idd zoo jammer als er weinig op je protocol staat! Baal ik echt van, maar vorige keer had ik lekker veel dus dat was fijn! Het grootste punt was impuls bij mij, dus dat is mijn doel voor zondag; een (of twee) proef rijden met impuls!

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:54

Het verschilt ook wel per kring hoe ze het regelen.

Bij ons rijd je bijvoorbeeld maar 1 selectiewedstrijd. (soms met overkamping maar dat ligt aan het deelnemersveld) Die wedstrijd is dan al de kringkampioenschappen. Win je die, ben je kringkampioen. Dan verschilt het per kring hoeveel er doormogen naar de regio.

Maar sommige kringen hebben een systeem dat je op meerdere dagen selectiewedstrijd rijd, en dat de beste x aantal proeven tellen.
Wordt je bijvoorbeeld je eerste wedstrijd 3de, (dan krijg je 3 punten) je tweede wedstrijd 12de (je krijgt er dan 12) en je derde wedstrijd 1ste, (dan krijg je er 1)
En de beste twee tellen mee, dan heb je 4 punten. (Omdat de 12 worden geschrapt.)
Het hangt dan af van je concurrenten hoeveel punten zij hebben, diegene met het minste aantal is dan kringkampioen.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:14

Mijn protocprotocollen staan eigenlijk altijd wel nuttige tips op waar ik al heel veel aan heb gehad.
Alleen gister dan een ding telkens weer waar ik mega veel punten op ben verloren. Maar goed ik laat mijn officiele debuut gewoon doorgaan 26 maart :).

Wat me opvalt is dat per jury echt zo veel verschild wat ze willen zien.

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:33

Iedereen heeft wat betreft rijden ook altijd zijn eigen manier en er zijn zo veel wegen naar Rome. Alleen de ene vindt dat wel een goede manier en de ander niet in de paardenwereld... Dus zo zullen de juryleden ook altijd naar je proef blijven kijken denk ik.

Ik geloof dat je bij kring oude IJssel 2 selectiewedstrijden moet rijden. En als je dan goede punten haalt in vergelijking met de rest ga je dus naar dat kringkampioenschap toe? En dan is de plek die je daar behaald je plek in het kampioenschap? En dan kun je evt. naar de regio als je wint? Heb ik het zo goed? :) En kun je dan altijd mee doen met een selectie wedstrijd of moet je daar al iets voor behaald hebben?

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 00:05

Er zijn vele wegen die naar Rome rijden, maar in principe moet je in de proef allemaal hetzelfde laten zien. Ook al heb je een ander soort paard, ook al doe je het anders, ook al heb je andere problemen, je moet laten zien wat er in de protocollen beschreven staat. Dat houdt in; een goede verbinding, impuls, correcte houding v/h paard en juist gebruik v/h lichaam, en dan afhankelijk van het niveau de hoeveelheid verzameling etc. En daarbij komen natuurlijk nog de beoordelingen in de proeven.
dit alles neemt natuurlijk niet weg dat elke jury bepaalde dingen belangrijker vind, op andere dingen beoordeelt en naar andere dingen kijkt. De ene gaat voor correctheid, de ander voor show-gehalte. (2 extremen). Jammer genoeg hoort dit erbij, het blijft een jurysport, maar dat is dan ook weer een deel van het appeal van dressuur, voor mij dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 00:22

Chabliss schreef:
ik snap dat soort dingen ook nooit haha :')

ik heb zondag mn wedstrijd en hij heeft vorige tot gister zo'n 1,5 stilgestaan (wel naar buitenofcourse), en vandaag reed ie als een zonnetje! (gister gelongeerd) Dus ben heel blij, morgen nog even proefgericht oefenen, zaterdag is ie vrij en als ie zondag zoals vandaag loopt zit er zeker wel 1 wptje in! (hoop ik dan, lol) Het vervelende is alleen dat ikzelf erg moe word en het erg warm krijg, en als ik het warm krijg kan ik amper functioneren, lol. Dus moet dat proberen te voorkomen zondag. (ik had wel 6 lagen aan vandaag dus.. haha)
Jammer dat het wijken nog niet helemaal lukt [naam]! Waar heb je problemen mee?
Het is idd zoo jammer als er weinig op je protocol staat! Baal ik echt van, maar vorige keer had ik lekker veel dus dat was fijn! Het grootste punt was impuls bij mij, dus dat is mijn doel voor zondag; een (of twee) proef rijden met impuls!

Ik herken veel van de wat je zegt over als je moe wordt of het te warm krijg haha.
Moet je in de B?

Nou waar ik tegen aanloop is dat ze, amper opzij gaat, Daar waar ze eerst wel echt goed opzij ging. En ze komt wat terug in tempo. Maar komt wel goed denk ik. :j

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 00:46

Ja erg he! Zeker als ik les heb kom ik echt nat en zonder adem van mn paard, ahum =:) Maar als ik buiten rijd is het in het begin zo koud en ik heb geen zin om spullen uit te trekken lol. Yup in de B!

Balen zeg! Impuls is het eerste wat me te binnen schiet, wat als je eerst veel tempo-wisseling/overgangen maakt en het dan probeert? en zweepje erbij! Meestal als ze reactiever zijn voor je been gaan ze ook eerder opzij!
Wat ook helpt is je been achter de singel leggen vanuit je heup ipv je knie, hierdoor zak je automatisch op je binnenzitbeenknobb en verplaatst je je gewicht daar naartoe, en wilt je paard daaronder lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 01:17

Schakelen is iets wat ze dus wel super doet. Ben heel veel bezig met tempowisselingen en dat doet ze echt heel fijn. Zweepje heb ik er ook bij gepakt dan schaart ze wel iets beter en het tempo iets constanter maar nog steeds niet, zoals ik van dr gewend ben. Zal het eens proberen vanuit mn heup, wie weet. Mn nieuwe sella zadel is nu 3 maanden oud en moet ook weer gecontroleerd worden. Misschien zit daar ook wel iets waardoor ze minder kan scharen. We gaan het meemaken.
Dank je voor de tips iig!

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:14

Volgende week zondag ga ik waarschijnlijk voor 't eerst starten, wat raden jullie aan? 1 of 2 proeven?

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:37

Ik heb eerst 1 proef gedaan, maar ligt net hoe klaar je paard voor concours is.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:25

Ligt inderdaad aan je paard, ik rijd er gewoon 2 steeds.
Rijd m'n 2e proef altijd net fijner, alsof de eerste proef een oefenrondje is :+

Morgenavond mag ik weer!
Van de week erg lekker gereden en les gehad dus hoop nu beide proeven een winstpunt te rijden :)

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:27

Ik ben ook meteen 2 proeven gestart. Ik vind het altijd zo zonde om al die moeite voor 1 proefje te doen.

Wij mogen volgende week weer

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:33

ja precies, zoveel voorbereiden en dan maar 5.5 minuut rijden.. :')

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:34

Ik ga morgenvroeg weer. 1 proef. Ik ben altijd kapot na een proef

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:47

Ik heb vandaag een paard&sport binnen gekregen, andere ook? Is dat automatisch als je lid bent van vereniging en knhs? Dus alleen afdracht betaald en geen startkaart hebt?

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:10

Sanne96 ja ik heb een roze en een donkerblauwe tenue dus ik kan kiezen

Lycil8 ja sommige dingen is ff zoeken maar als het er in het roze is dan vind ik het :P

En zag de vraag over 1 of 2 proeven ik heb eerst een paar keer op een onderlinge wedstrijd 1 proef gedaan zodat ze er rustig aan kon wennen en de laatste keer 2 en dat ging goed met mijn stresskip

Batlow ik heb hem ook binnen gekregen ik dacht eerlijk gezegd ook dat je die niet meer automatisch kreeg maar schijnbaar wel

En ik heb een topic gemaakt van de meeting op het strand
[ITP] met Ehnlay op het strand tijdens een fotomeeting

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:57

Ik rijd het liefst 2 proeven.

Zo naar stal paard voor derde keer deze week in de knotten, want wij zitten in de finale springen op kampioenschap van Enschede

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:00

zo mn paardje nog even lekker zonder deken zetten, vanmiddag wassen en vanavond mogen we weer 2 proefjes rijden! :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:50

Voor 1 proef ga ik niet op pad dat vind ik echt zonde van mijn tijd. Hij heeft pas zelfs 4 proefjes gelopen op 1 wedstrijd :j twee met mijn man en twee met mij. Hij start normaal gesproken SGW, dat zijn 3 onderdelen die in totaal een stuk intensiever zijn dan 2 B proefjes en 2 L proefjes. Waarom zou je maar 1 proef rijden? Ik kom het op wedstrijd ook nooit tegen dat een combinatie 1 proef start.

Heb trouwens het nieuwe proevenboekje binnen. Kan ik alles op mijn gemak bestuderen :)

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:21

Ik heb het met die van mij gedaan omdat die zo'n stresskip is. En de eerste keer was ze ondanks dat we maar een proef hadden gedaan 2 dagen zo moe dat ze bijna alleen maar lag. Dus denk dat het wel gewoon heel goed naar je eigen paard kijken is of hij 1 of 2 proeven trekt. Met een stressig paard zou ik altijd eerst een keer 1 proberen je kan dan altijd de volgende keer 2 doen.

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:22

De nieuwe proeven gereden bij een onderlinge wedstrijd. Proef 5 vind ik echt een fijne proef voor mij en mn pony!

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:25

Ik rijd ook liever twee, omdat ik zelf de tweede altijd net wat relaxter ben en die dus ook beter gaat.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:52

Wij gaan morgen voor het eerst een koudbloedwedstrijd rijden ter afwisseling. Ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Hier gaan we twee proeven rijden.