[HK]L2 debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:07

Ik heb volgende week mijn L2 debuut tijdens een onderlinge, en die week erop voor het 'echie'. Ik heb nog nooit L2 gereden dus vind het best nog wel moeilijk!

Gister tijdens de training het stukje geoefend uit proef 13, galop-draf halsstrekken en dan xb teugels op maat maken, rechtaf en aanspringen in galop... Ik heb het wel 5x gedaan voordat het ergens op leek :=

silby

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:00

Ik heb ze afgelopen weekend gereden, 13 en 14...
Dat is een snel stukje idd Annet,ik had er ook wat moeite mee maar tijdens de proeven
ging het eigenlijk best wel goed!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:24

Iemand nog tips voor een mega gestressde merrie? Ik weet van gekkigheid niet meer wat ik moet doen. Ik heb het voer vanaf vandaag iig gehalveerd. Ze zit zich zelf zo in de weg. Ik heb muesli speciaal voor stressige paarden maar niet het idee dat dit gunstig werkt (eerder andersom)
Daarnaast heb ik een merrie poeder voor de hengstigheid maar merk ik ook niks van
en magnesium merk ik ook niks van :'( niet grappig meer...
Morgen de DA bellen of die nog tips heeft ik wil haar misschien wel laten scanen op cyste. IEmand ervaring of ideeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:28

Ja ik maar dan geen merrie maar ruin :)

Mijn gouden tip, weg met het krachtvoer en alleen geven wat nodig is! Mijn paard staat op hooi, 2 scheppen lucerene en een vitaminebrokje per dag en doet het beter dan ooit. Veel relaxter. Pas wanneer je denkt ik mis energie kan je weer iets bij gaan voeren.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:28

Ik ga waarschijnlijk de 23e weer op wedstrijd, dan ook voor het eerst de nieuwe M1 proeven.

Alice je hebt toch van dat 'nieuwe' spul. Equi confidence ??? ofzo. Geen idee hoe het precies heet. En de merrie helemaal van brok / muesli afhalen en alleen een vitamine korrel geven zoals metazoa. De haf die ik rijd krijgt elke dag 1 handje metazoa en krijgt daarnaast ruwvoer. En die is fris zat.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:34

Ik vind het wel eng om mijn paard compleet van krachtvoer te halen. Ze is 8 jaar en we trainen hard ze heeft gewoon eiwitten nodig en die zitten onvoldoene in het ruwvoer. Maar ik ga het nu iig halveren (muesli kreeg ze maar een handje) Vit. brok heeft ze in het verleden wel eens gehad dat wil ik wel weer gaan voeren als brokken minderen werkt. Ik heb nu alles in losse poeders.

Metazoa is heel veel granen, en ik wil niet alleen granen voeren. Alvast bedankt voor jullie tips hoor graag meer. Oh en this niet zo dat ze druk is hoor, (dat ook maar) vooral heel zenuwachtig en gespannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:42

Alice13 schreef:
Ik vind het wel eng om mijn paard compleet van krachtvoer te halen. Ze is 8 jaar en we trainen hard ze heeft gewoon eiwitten nodig en die zitten onvoldoene in het ruwvoer. Maar ik ga het nu iig halveren (muesli kreeg ze maar een handje) Vit. brok heeft ze in het verleden wel eens gehad dat wil ik wel weer gaan voeren als brokken minderen werkt. Ik heb nu alles in losse poeders.

Metazoa is heel veel granen, en ik wil niet alleen granen voeren. Alvast bedankt voor jullie tips hoor graag meer. Oh en this niet zo dat ze druk is hoor, (dat ook maar) vooral heel zenuwachtig en gespannen.

Waarom vind je dat eng :) ? Ik train M1/M2 niveau en breng hem M1 uit. Het is een paard die juist snel afvalt en nu dus niet. Daar voor ik ook de lucerne voor. Sommige paarden hebben het gewoon niet nodig. Wat geef je nu aan krachtvoer dan? Dat is vaak toch wel de boosdoener heb het met meerdere paarden meegemaakt.

Ik voer trouwens hartog lucerne. Daar kan je ook meer van geven als ze de eiwitten meer nodig heeft daar zit meer eiwit in dan brok namelijk. En de vitaminekorrel is van marstall.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:56

ik vind het eng omdat toen ik haar net had ze vaak koliek had en nu gaat het goed. al jaren trouwens.
Al die jaren krijgt ze ook al brok. Ik vind het een naar idee om dit zo in eens weg te laten.
Maar als ik jullie goed begrijp voeren jullie vitamine brok en luzerne? (welk merk van de brok? Ik heb tijd terug iets gelezen over equine ofzo?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:00

Ik voer metazoa brokjes en luzerne brok :)

Kijk voor die stress merrie eens naar phytonic strezzz die geef ik aan mijn hengst!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:20

Lastig Alice, Burana krijgt ook een vitaminebrok (Marstall force), met voor haar gewicht seniores priores van subli, en hooguit 200-250 pavo topsport muesli (op rustdagen de helft), wat lijnzaad, en onbeperkt hooi. Ik ben vanwege de stress ook gestopt met brok, en het bevalt mij super, de topsport muesli is vrij hoog in vet, eiwit en energie, maar omdat ik er zo weinig van voer vind ik het precies goed zo, energie heeft ze zat. Voor eiwitten kun je inderdaad Luzerne bijvoeren, heb ik ook een tijd gedaan, maar mevrouw blieft het niet meer, en kreeg er wat mok van. Ik vond de havens mix een fijne, zonder melasse. Ik heb destijds ook nog een tijdje pure feed gevoerd, gebaseerd op ruwvoer, graan- en melasseloos en laag in suikers en zetmeel, vond ik ook prachtig voer, alleen vanwege de prijs ben ik daarmee gestopt.

Ik heb nog maar 1x de proeven geoefend, maar dat lijntje waar Anne het over heeft vond ik ook een lastige, vond ze wel leuk om te rijden :)

Haha mooi dat het zadel nog wel paste Silby :Y)

Gister een fijne les gehad, instructrice was eigenlijk heel tevreden over hoe we in de tussentijd ontwikkeld waren, is ook wel eens anders geweest na langere periode geen les :o Wel weer aan fijne dingen kunnen werken, nu lekker een paar weken doortrainen en dan kriebelt het ook wel weer enorm om weer eens te starten :D

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:22

Hier metazoa brok en alleen hooi / kuil. Hij wordt op M1 niveau getraind. Stalgenoot laat een pallet met luzerne brengen voor haar paard die snel afvalt en die krijgt 1 emmer per dag, valt ie meer af voeren ze het op. Gaat super en is eiwitrijk.

Sommige manege paarden bij ons op stal krijgen ook max. 2 handjes per voerbeurt, dus dat is 1/4 brok per dag. Nu trainen die wel anders natuurlijk, maar ze lopen wel aardig wat KM.

Ik zou anders voor je eigen gemoedsrust het afbouwen naar 0 en dan rustig verder kijken en je paard in de gaten houden. Maar ik zou het zeker proberen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:12

BEdankt voor het mee denken!!
Ik heb met stal al afgesproken het voer nu iig te halveren. Als dit bevalt, of iig gedrag aanzienlijk verbeterd gaan we kijken of we nog verder terug gaan schroeven en wat we er voor in de plaatst moeten hebben.
Ik heb nu muesli van cavalor pianissimo(voor het eerst gehaald maar doe super lang met zo'n zak omdat ze zo weinig krijgt) Als die op is gaan we eens naar wat anders kijken.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:38

Fleur: fijn dat het zo goed gaat met Burana en dat je instructrice zo te reden was!
Ivy: nieuwe proeven heb ik nog niet gereden. Ik ga volgende week weer starten, hoop dat het lukt ze nog een keer te rijden en anders maar heel goed lezen en visualiseren O:)
Yvank: succes alvast met je debuut! Gaat je eigen beestje in het M ook goed?
Alice: jij ook alvast succes *\o/* Lastig dat je merrie zo gestrest is. Ik zou niet weten wat je nog meer kan doen dan je nu al doet. Duim dat het helpt, het halveren van het voer. Die van mij krijgt twee scheppen basisbrok, een schep sportbroek, twee scheppen luzerne en een kwartje pavo speedibeet per dag. Best veel, maar hij eet z'n ruwvoer heel slecht, vandaar de luzerne en speedibeet. Hij krijgt door z'n voer ook nog magnesiumcitraat.
Annetm: spannend, voor het eerst L2. Moet goed komen!

Hoi :wave:
Wat gaan jullie eigenlijk doen met de nieuwe proeven? Doorzitten of lichtrijden? Ik heb helemaal geen problemen met doorzitten, dus denk dat ik dat blijf doen, maar ben zo'n twijfelkont, dus vind het lastig dat ze de keuzemogelijkheid gegeven hebben :')

Ik kwam nog een gave foto tegen van de SGW die ik even moet delen, is de laatste hoor! *-:)

Afbeelding

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:47

Gave foto!!

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:42

Stoere foto!
Ik doe eigenlijk nog steeds de middendraf en het halstrekken lichtrijden en verder doorzitten...

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:04

Sofie, die foto is onwijs gaaf!
Ik denk dat ik het gewoon op doorzitten houd, behalve bij middendraf, en halsstrekken. Wel houd ik het lichtrijden nog wat achter de hand voor wanneer ze veel spanning heeft, dan vloeit spanning meestal net wat sneller af, maar dat hangt volledig af van het moment. Wellicht dat ik bij het oefenen nog stukken tegenkom wat beter lichtrijdend gaat, maar ik moet de proeven nog uitgebreid doornemen.

Alice, ik ben benieuwd naar hoe het zich ontwikkeld, ik ben om dezelfde reden toen ook gestopt met suikers, kon duidelijk verschil merken toen ze van de 2x 1 schep basis-sportbrok af was. De muesli die ik geef zit zo'n 20% suiker + zetmeel in, maar met de hooguit 200 gr die ze daarvan krijgt vind ik dat nog acceptabel.

Gisteren had ik een spontane les, na zo'n tijd niks wilde ik graag een keer extra als dat lukte, dus dat kwam fijn uit gisteren :) Ik had er sinds de les van woensdag niet meer op gezeten, en de verbetering tussen die 2x was echt zo gaaf om te merken, heb fijne handvaten en hele praktische dingen voor het losrijden, druk bezig geweest om haar weer helemaal recht te krijgen dmv contrastelling. Uiteindelijk werd ze er echt heel erg fijn van, en had ik de hele tijd een heel fijn meewerkend sensibel (op een fijne manier) compact propje onder me lopen, waar ze van zichzelf altijd al de neiging heeft gehad om lang te worden en op de voorhand te kukelen. Erg tevreden dus :D

Strawberry3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:15

Eergister dan eindelijk me L2 debuut gereden, vond de proefjes best snel achter elkaar gaan! Ik heb alles licht gereden behalve het wijken verder geen commentaar op gekregen dus dat mag gewoon. 2 keer eerste geworden met 180,5 en 189!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:45

Gisterenavond onze L2 debuut.
In beide proeven verkeerd gereden |o
Kende de proeven nog niet goed genoeg evenals mijn lezer. Beidr juryleden pakte het sportief op en mocht vanaf een bepaalde oefening weer opnieuw beginnen.
Heb beide proeven licht gereden
1x een 2e plaats en 2 winstpunten :):)
182 en 190

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:13

Gefeliciteerd Ivy! Heel gaaf dier ook zo te zien!

Spanje ook nette score en plaatsing, gefeliciteerd ook!

Sofie heel gave foto! Dapper hoor.

Verder tussendoor wel snel wat bij gelezen maar erg druk steeds dus van reageren komt weinig, sorry.
Paardje gaat lekker, zit voortaan dinsdag in de springles op de club en gister dressuur les gehad dus nu weer paar dagen wat rustiger aan. Zondag wedstrijd, dit keer officieel weer sinds 2 maanden dus wel benieuwd.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:40

Haike: Leuk dat je nu vast springles hebt! Veel succes alvast zondag *\o/*
Ivy: Gefeliciteerd met je punten, erg netjes voor je debuut.
Sabje: Jij ook gefeliciteerd met de WP's!
Fleur: Fijn dat je les zo goed ging :j

Hoi!
Wij hebben net voor het eerst de nieuwe proeven gereden. Moet zeggen dat het me niet helemaal meeviel. Had ze ook nog niet gereden, zou het in mijn les doen, maar daar kwam het niet van en daarna is het er ook niet meer van gekomen. Ik had geen grote fouten in m'n proeven, maar helemaal scherp en flitsend waren ze ook niet. Had terecht 181 en 182 punten, niet slecht, maar we kunnen veel beter! Komende woensdag gelijk weer wedstrijd, hoop dat ik dan kan verbeteren tov vandaag.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:09

@sofie

Toevallig in Almere?

Ik heb vanavond weer 2 proefjes gereden, meer stukjes doorzitten maar das echt een struikelpunt..... 190 en 184 en een eerste prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 06:01

Gefeliciteerd dames, toch beide weer mooie winstpunten erbij!

Ik ga de hele proef doorzitten denk ik, vond lichtrijden in l1 juist vervelend. Mss vanmiddag nog even proefjes oefenen, anders morgen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 06:20

Gefeliciteerd met alle punten!
Ben helemaal bij gelezen maar even de tijd en rust niet uitgebreid te reageren. Volgende week lekker weekje vrij om me lekker uitgebreid met Comanche bezig te houden :) Trainingsweekje,mijn instructeur komt volgende week 3x en er staat een buitenrit gepland, dus ik heb er veel zin in! Comanche gaat erg goed, hopelijk kunnen we dat snel weer op wedstrijd laten zien.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 06:58

Ivy: gefeliciteerd met je punten! Was idd in Almere. Volgens mij heb ik jou zien lopen toen ik de ring uit kwam en weer richting trailer ging, met een bonte hengst aan een longeerlijn. Kan dat?
Daancha: lekker hoor, zo'n trainingsweekje!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:23

Sofie, klopt!
Wij hebben een ritueel, zolang we eerst aan een lijntje door de bak lopen en er dan op gaan zitten, is er niets aan de hand haha