Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:27

Suzanne F. schreef:
Spaansepony schreef:
Ik wil ook weer graag proefjes rijden. Maar we mogen geen B meer starten en de L beheerst het wijken niet helemaal, krijgen dat er lastig in. Schaart wel met zn voorbenen maar vergeet de achterhand nog wel eens mee te nemen. Hoe erg straffen de juryleden hier op? Iemand een idee?
Het zou zonde zijn als we dusdanig slechte punten daardoor rijden en we er dan geen zin in hebben voor de volgende keer. :+

Voor mij klinkt dit heel vreemd want wijken is niets anders dan het gehoorzamen voor een eenzijdige kuithulp. Als dit niet voor elkaar is dan is er veel meer niet voor elkaar dan alleen het wijken.
En hij neemt de achterhand niet mee? Bedoel je niet dat hij over de schouder wegvalt? Want dat klinkt logischer. Ruiters denken vaak dat alles oké is behalve het wijken maar eigenlijk is het andersom; als het wijken niet lukt dan is de rest vaak niet oké.

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn paard gaat braaf opzei voor mijn kuithulp, alleen niet precies volgens het dressuurmatige plaatje ;) Maar ik krijg netjes reactie en ze doet wat ik vraag.
Het is alleen nog niet zo 'perfect' voor het beeld en daar zijn we mee bezig, maar dat er dan meer niet voor elkaar is als je paard niet netjes kan wijken (terwijl hij/zij wel gewoon braaf opzei gaat voor je kuit) ben ik het echt niet mee eens.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:55

Suzanne F. schreef:
Spaansepony schreef:
Ik wil ook weer graag proefjes rijden. Maar we mogen geen B meer starten en de L beheerst het wijken niet helemaal, krijgen dat er lastig in. Schaart wel met zn voorbenen maar vergeet de achterhand nog wel eens mee te nemen. Hoe erg straffen de juryleden hier op? Iemand een idee?
Het zou zonde zijn als we dusdanig slechte punten daardoor rijden en we er dan geen zin in hebben voor de volgende keer. :+

Voor mij klinkt dit heel vreemd want wijken is niets anders dan het gehoorzamen voor een eenzijdige kuithulp. Als dit niet voor elkaar is dan is er veel meer niet voor elkaar dan alleen het wijken.
En hij neemt de achterhand niet mee? Bedoel je niet dat hij over de schouder wegvalt? Want dat klinkt logischer. Ruiters denken vaak dat alles oké is behalve het wijken maar eigenlijk is het andersom; als het wijken niet lukt dan is de rest vaak niet oké.

Hij snapt de hulp opzich wel, maar pakt het niet helemaal mee en valt er misschien inderdaad wel uit. We oefenen hard op les elke week. Maar het is gewoon nog niet het wijken wat het moet zijn. Hij gaat braaf opzij naar wat ik vraag maar met zijn voorhand, achter doet hij soms keurig meenemen maar vaak “vergeet” hij deze of hij valt inderdaad misschien over zijn buitenschouder weg.

linda2008

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:59

Als het alleen het wijken is, dan zou dat toch geen probleem moeten zijn? wijken betreft slechts 2 onderdelen van de 30 ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:02

bliksemflits schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn paard gaat braaf opzei voor mijn kuithulp, alleen niet precies volgens het dressuurmatige plaatje ;) Maar ik krijg netjes reactie en ze doet wat ik vraag.
Het is alleen nog niet zo 'perfect' voor het beeld en daar zijn we mee bezig, maar dat er dan meer niet voor elkaar is als je paard niet netjes kan wijken (terwijl hij/zij wel gewoon braaf opzei gaat voor je kuit) ben ik het echt niet mee eens.

En wat klopt er dan niet aan het dressuurmatige plaatje? Blijft ze onvoldoende nageeflijk? Heb je te weinig controle over de schouder? Is er impulsverlies?
Want dan klopt mijn theorie wel. Als je paard echt goed voor elkaar is kan je ook wijken, zonder problemen. In de hand gesteld, aan de hulpen voorwaarts en zijwaarts en met controle over de schouder.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:28

Ze hebben de proefwissel wel ver vooruit gepland. Ze gaan er toch maar vanuit dat het nog lang duurt haha

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:30

Cyrina schreef:
Ze hebben de proefwissel wel ver vooruit gepland. Ze gaan er toch maar vanuit dat het nog lang duurt haha

Het online starten blijft mogelijk, ook als de wedstrijden weer mogen!

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:42

Yeah, punten al binnen! 187,5 :)

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:55

Suzanne F. schreef:
bliksemflits schreef:

En wat klopt er dan niet aan het dressuurmatige plaatje? Blijft ze onvoldoende nageeflijk? Heb je te weinig controle over de schouder? Is er impulsverlies?
Want dan klopt mijn theorie wel. Als je paard echt goed voor elkaar is kan je ook wijken, zonder problemen. In de hand gesteld, aan de hulpen voorwaarts en zijwaarts en met controle over de schouder.

Ze is nagevelijk, voorwaards, heeft impuls (En als je dat bij 1 onderdeel mist en verder overal wel hebt betekend dat ook niet gelijk dat je je paard niet voor elkaar hebt). Enige wat niet klopt aan het plaatje is dat het niet zo recht gaat. De achterhand schaart vaak niet mee.
Mijn paard is dresuurmatig prima voor elkaar, vind alleen wijken gewoon erg lastig om dat netjes te doen. Vind het nogal een uitspraak om dat dan zomaar te roepen dat je je paard niet voor elkaar hebt... De ene vind dit lastig en de ander iets anders.
Overigens kan ze de travers, schouderbinnenwaards en springt ze zelfs een wissel. Dus ja, prima voor elkaar maar het netjes wijken vind ze gewoon moeilijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:27

bliksemflits schreef:
Ze is nagevelijk, voorwaards, heeft impuls (En als je dat bij 1 onderdeel mist en verder overal wel hebt betekend dat ook niet gelijk dat je je paard niet voor elkaar hebt). Enige wat niet klopt aan het plaatje is dat het niet zo recht gaat. De achterhand schaart vaak niet mee.
Mijn paard is dresuurmatig prima voor elkaar, vind alleen wijken gewoon erg lastig om dat netjes te doen. Vind het nogal een uitspraak om dat dan zomaar te roepen dat je je paard niet voor elkaar hebt... De ene vind dit lastig en de ander iets anders.
Overigens kan ze de travers, schouderbinnenwaards en springt ze zelfs een wissel. Dus ja, prima voor elkaar maar het netjes wijken vind ze gewoon moeilijk.

Ik durf die uitspraak prima te doen. Een paard wat echt correct voor elkaar is kan prima wijken. Wijken is niks moeilijks, dat is een controle oefening. Als je daarmee door de mand valt dan klopt er iets niet in de africhting van het paard. En achterhand niet mee is OF de schouder niet onder controle hebben OF impulsverlies. En vaak komt het doordat het paard scheef is dus onvoldoende rechtgericht.
En nee, het is niet mogelijk dat een paard een correcte schouderbinnenwaarts en travers loopt en niet kan wijken. Dan zijn het schouderbinnenwaartsen en travers voor onvoldoendes.
Ik denk dat wij van mening verschillen over dressuurmatig prima voor elkaar.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:24

Suzanne F. schreef:
bliksemflits schreef:

Ik durf die uitspraak prima te doen. Een paard wat echt correct voor elkaar is kan prima wijken. Wijken is niks moeilijks, dat is een controle oefening. Als je daarmee door de mand valt dan klopt er iets niet in de africhting van het paard. En achterhand niet mee is OF de schouder niet onder controle hebben OF impulsverlies. En vaak komt het doordat het paard scheef is dus onvoldoende rechtgericht.
En nee, het is niet mogelijk dat een paard een correcte schouderbinnenwaarts en travers loopt en niet kan wijken. Dan zijn het schouderbinnenwaartsen en travers voor onvoldoendes.
Ik denk dat wij van mening verschillen over dressuurmatig prima voor elkaar.

De achterhand gaat gewoon mee, schaart alleen niet zo netjes als ze voor doet zoals ik al zei.
Ik denk niet dat jij kan beoordelen vanaf een tekst dat MIJN paard niet voor elkaar is en dat de schouderbinnenwaards niet in orde is. Je doet nogal wat uitspraken...
Schouderbinnenwaards en travers zijn voor mij basisoefeningen om te kunnen rechtrichten, dus ja, die beheerst ze al een paar jaar. En netjes ook. Paard wat niet dressuurmatig voor elkaar is springt ook geen nette wissel namelijk.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:27

Zullen we even ontopic blijven...?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:28

bliksemflits schreef:
De achterhand gaat gewoon mee, schaart alleen niet zo netjes als ze voor doet zoals ik al zei.
Ik denk niet dat jij kan beoordelen vanaf een tekst dat MIJN paard niet voor elkaar is en dat de schouderbinnenwaards niet in orde is. Je doet nogal wat uitspraken...
Schouderbinnenwaards en travers zijn voor mij basisoefeningen om te kunnen rechtrichten, dus ja, die beheerst ze al een paar jaar. En netjes ook. Paard wat niet dressuurmatig voor elkaar is springt ook geen nette wissel namelijk.

Dat kan ik wel want ik heb net 10 minuten geleden een L1 proef van je bekeken van 11 januari en dat bevestigt mijn standpunt. Daarom zeg ik: onze mening over een correct gaand dressuurpaard verschilt waarschijnlijk.
Als je wilt kan ik mijn mening geven over jouw proef. Ik kan hem ook punten en je tips meegeven voor volgende keer?

En een wissel zegt natuurlijk niks over het wel of niet voor elkaar zijn. Daar hoeft een paard niet dressuurmatig voor voor elkaar te zijn. Wel als de wissel met afdruk, van de grond, ruim en opwaarts gesprongen moet zijn. Maar dan moet de kwaliteit van de galop er ook naar zijn.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:59

Suzanne ik denk dat je het goed bedoelt, maar benoemen een filmpje te hebben opgezocht(?) om je standpunt te staven gaat misschien een beetje ver.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:25

Snorlex schreef:
Suzanne ik denk dat je het goed bedoelt, maar benoemen een filmpje te hebben opgezocht(?) om je standpunt te staven gaat misschien een beetje ver.

Ik heb hem niet opgezocht. Hij werd mij in een link via pb toegestuurd. Maar daar gaat het verder niet om. Je kan gewoon niet stellen dat je enige probleem in het wijken zit, dat is onmogelijk. Maar dat geldt niet alleen voor wijken maar voor vele oefeningen. Als je het paard dressuurmatig goed voor elkaar hebt zijn de oefeningen geen probleem. En dan komen we weer op het punt wat PSvanLot ook aandroeg een tijdje geleden: zelfreflectie. Of het ontbreken ervan dan.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:28

Suzanne F. schreef:
Snorlex schreef:

Ik heb hem niet opgezocht. Hij werd mij in een link via pb toegestuurd. Maar daar gaat het verder niet om. Je kan gewoon niet stellen dat je enige probleem in het wijken zit, dat is onmogelijk. Maar dat geldt niet alleen voor wijken maar voor vele oefeningen. Als je het paard dressuurmatig goed voor elkaar hebt zijn de oefeningen geen probleem. En dan komen we weer op het punt wat PSvanLot ook aandroeg een tijdje geleden: zelfreflectie. Of het ontbreken ervan dan.

Zal ik je anders ook even een filmpje van de schouderbinnenwaards, travers en galopwissel sturen zodat je die ongevraagd kan beoordelen? ;)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:29

Jongens, kom op, vecht dit even in pb uit anders..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:30

Ja, dat is prima hoor. Wel via PB zodat we het topic hier niet verder mee belasten dan.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:31

Suzanne F. schreef:
Ja, dat is prima hoor. Wel via PB zodat we het topic hier niet verder mee belasten dan.

Misschien iets beter sarcasme lezen, "ongevraagd beoordeel". Ik vraag namelijk niet om een beoordeling van je.
Maar laat het inderdaad hierbij, excuses voor het off-topic gaan dames! :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:33

Jammer om te zien en lezen dat het topic deze wending neemt. Ik denk dat we allemaal in het topic zitten omdat we het leuk vinden om wedstrijden te rijden, dus laten we het ook vooral leuk houden. De visie op bepaalde dingen kan uiteraard verschillen, maar laten we proberen van elkaar te leren en elkaar op een positieve manier vooruit te helpen.

Ik vind het in ieder geval fijn dat de proeven nu gewisseld worden. Voor mij eigenlijk 'te laat', aangezien ik de punten voor de Z nu binnen heb. Maar misschien ga ik toch nog wel eens een proefje insturen en dan vind ik het lekker om ook eens een andere proef te kunnen rijden! :j

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:47

@ nn, ik moet je eerlijk bekennen dat ik hard hoopte toen ik de tekst las over de nieuwe proeven, in de volgende alinea te lezen dat de Z proeven ook voor winstpunten mochten..

Helaas, niet dus

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:50

Helaas niet inderdaad... Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik proef 19 wel veel liever had gehad hoor, dan proef 22. Ik vind proef 19 echt veel eenvoudiger eigenlijk dan proef 22. Aan de andere kant heb ik heel erg veel geleerd van geregeld proef 22 rijden, dus dat is ook maar weer mooi meegenomen :j

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:58

Ach zo heb je in elke klasse wel je voorkeur.. toen ik voor t eerst Z reed vreesde ik voor proef 24(slangevolte met eenvoudige wissel van contra naar contra op x..) ooit 198 voor geleden, verder altijd netjes winst of net geen winst.. conclusie: ach, zo erg is het toch ook weer niet ...

Soms is het gewoon een kwestie van doen ipv er veel over nadenken..

Leuke discussie btw.. wat is voor jullie de moeilijkste lijn in je “meest gevreesde” proef?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:05

Flevolander schreef:
Leuke discussie btw.. wat is voor jullie de moeilijkste lijn in je “meest gevreesde” proef?

niet zo zeer een meest gevreesde proef of oefening, maar misschien mag ik het gebruiken om een vraag te stellen in dit topic :P

In proef 15 zie ik voorbij komen; “A : door 4 tot 6 drafpassen arbeidsgalop links aanspringen” (je komt dan dus vanuit contra rechts.) Misschien een hele blonde vraag, maar moet je dan bij A beginnen met de “oefening” dus bij A terug naar draf en dan met 4-6 passen weer naar linkergalop? Of moet je bij A in die linkergalop zitten..? :?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:09

Ik reed altijd terug, met het idee bij A al reeds te draven en dan aan te springen vlak na de A... kreeg altijd een ruime voldoende voor dit onderdeel (7 of hoger) dus ik gok dat dat de goede insteek was

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:11

Twee passen voor A terug, en na ongeveer twee passen weer aanspringen :)